Møde i udvalget d. 6. august 2018

10.   Anvendelse af sanktioner (O)

Sagsnr.: 330-2018-39987               Dok.nr.: 330-2018-338417                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har bedt om en orientering om anvendelse af sanktioner.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget har ønsket at blive orienteret om anvendelsen af sanktioner i Center for Arbejdsmarked- og Integration. I tabellen ”Opgørelse over rådighedssanktioner i Slagelse og landsplan” (bilag 1) vises brugen af sanktioner til ledige borgere på henholdsvis a-dagpenge, uddannelseshjælp, kontanthjælp og integrationsydelse.
Modtagere af de fire ydelseskategorier kan opdeles i to grupper. Den gruppe der er tæt på ordinært job eller ordinær uddannelse – dem på a-dagpenge samt de der er job- eller uddannelsesparate – og den gruppe, der er længere væk fra job eller uddannelse – de aktivitetsparate. Anvendelsen af sanktioner ses at have en værdi i forhold til den første af de nævnte grupper, hvorimod de ikke synes, at virke i samme omfang for de borgere, der er længere væk fra arbejdsmarkedet.
I det følgende knyttes der kort nogle kommentarer til andelen af de sanktionerede ledige (angivet i procent) indenfor ydelseskategorierne jf. tabellen (bilag 1):
- A-dagpenge: Slagelse ligger en anelse over landsplan, med 3,9 % mod 2,9 %.
- Kontanthjælp – jobparate: Her er Slagelse med 23,7 % stort set på niveau med landsplan på 24,1 %.
- Kontanthjælp – aktivitetsparate: Her ligger Slagelse et stykke under med 2,0 % mod 8,8 % på landsplan.
- Uddannelseshjælp – åbenlyst uddannelsesparate: På det overordnede niveau sanktionerer Slagelse i markant større grad end på landsplan, for så vidt angår de åbenlyst uddannelsesparate. I Slagelse modtager disse unge i gennemsnit 3,79 sanktion mod 2,78 på landsplan, ligesom det nærmer sig halvdelen af de åbenlyst uddannelsesparate (43,9 % i Slagelse mod 25,8 % på landsplan), som når at modtage en sanktion i deres forsørgelsesperiode.
- Uddannelseshjælp – uddannelsesparate: Her ligger Slagelse en anelse over landsplan med 31,5 % mod 29,1 %.
- Uddannelseshjælp – aktivitetsparate: Slagelse ligger med 15,4 % lidt over landsplan på 11,7 %.
- Integrationsydelse – jobparate (omfattet af integrationsprogrammet): Slagelse ligger et godt stykke under landsgennemsnittet med 8,4 % mod 29,0 %.
- Integrationsydelse – aktivitetsparate (omfattet af integrationsprogrammet): Her er Slagelse med 3,1 % under landsplan med 11,1 %.
- Integrationsydelse – uddannelsesparate (omfattet af integrationsprogrammet): Her ligger Slagelse langt over landsplan med 50,0 % mod 23,8 %.
- Integrationsydelse – jobparate (øvrige): Slagelse er med 18,1 % nærmest på niveau med landsplan på 19,8 %.
- Integrationsydelse – uddannelsesparate (øvrige): Her er Slagelse et stykke over landsplan med 42,3 % med 29,5 %.
- Integrationsydelse – åbenlyst uddannelsesparate (øvrige): Med 66,7 % ligger Slagelse et godt stykke over landsplan på 23,9 %.
Definition af sanktionstyper
Ophør af ydelse – hjælpen ophører, hvis personen afviser et tilbud, eller har gentagen udeblivelser af et så betydeligt omfang, at det må sidestilles med en afvisning af tilbuddet. Hjælpen ophører tilsvarende hos ægtefællen.
Skærpet rådighed – hjælpen stoppes i en periode på op til 3 måneder, hvis personen gentagne gange uden rimelig grund har undladt at opfylde sin pligt til at stå til rådighed, og kommunen konkret vurderer, at personen med sin adfærd udviser en manglende vilje til at stå til rådighed. Personen modtager i denne periode kun hjælp for de dage, hvor personen møder op i tilbud, daglige samtaler eller daglige møder i jobcenteret.
Periodesanktion:
• Udeblivelse fra tilbud – sanktionen trækkes i hjælpen for det antal dage, hvor den ledige eksempelvis er udeblevet fra et tilbud
• Udeblivelse fra samtale – sanktionen trækkes i hjælpen for det antal dage, hvor den ledige eksempelvis er udeblevet fra en jobsamtale
• Manglende tilmelding/cv/tjekke jobforslag – sanktionen trækkes i hjælpen for det antal dage, hvor den ledige eksempelvis har undladt at tilmelde sig som arbejdssøgende i jobcentret.
• Punktsanktion – sanktionen trækkes som et beløb i hjælpen, svarende til tre dagssatser, for eksempelvis at have ophørt med sit arbejde.
Retligt grundlag
Lov om Aktiv Arbejdsmarkedsindsats og Lov om Aktiv Socialpolitik.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Taget til orientering med ønske om, at der også fremkommer tal for klyngekommuner såfremt det er muligt.