Møde i udvalget d. 6. august 2018
10. Anvendelse af sanktioner (O)
Sagsnr.: 330-2018-39987 Dok.nr.: 330-2018-338417 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har bedt om en orientering
om anvendelse af sanktioner.
Baggrund
Social- og
Beskæftigelsesudvalget har ønsket at blive orienteret om anvendelsen af
sanktioner i Center for Arbejdsmarked- og Integration. I tabellen Opgørelse
over rådighedssanktioner i Slagelse og landsplan (bilag 1) vises brugen af
sanktioner til ledige borgere på henholdsvis a-dagpenge, uddannelseshjælp,
kontanthjælp og integrationsydelse.
Modtagere af de fire
ydelseskategorier kan opdeles i to grupper. Den gruppe der er tæt på ordinært
job eller ordinær uddannelse dem på a-dagpenge samt de der er job- eller
uddannelsesparate og den gruppe, der er længere væk fra job eller uddannelse
de aktivitetsparate. Anvendelsen af sanktioner ses at have en værdi i forhold
til den første af de nævnte grupper, hvorimod de ikke synes, at virke i samme
omfang for de borgere, der er længere væk fra arbejdsmarkedet.
I det følgende knyttes der kort
nogle kommentarer til andelen af de sanktionerede ledige (angivet i procent)
indenfor ydelseskategorierne jf. tabellen (bilag 1):
- A-dagpenge:
Slagelse ligger en anelse over landsplan, med 3,9 % mod 2,9 %.
- Kontanthjælp
jobparate: Her er Slagelse med 23,7 % stort set på niveau med landsplan på
24,1 %.
- Kontanthjælp
aktivitetsparate: Her ligger Slagelse et stykke under med 2,0 % mod 8,8 % på
landsplan.
- Uddannelseshjælp
åbenlyst uddannelsesparate: På det overordnede niveau sanktionerer Slagelse i
markant større grad end på landsplan, for så vidt angår de åbenlyst
uddannelsesparate. I Slagelse modtager disse unge i gennemsnit 3,79 sanktion
mod 2,78 på landsplan, ligesom det nærmer sig halvdelen af de åbenlyst
uddannelsesparate (43,9 % i Slagelse mod 25,8 % på landsplan), som når at
modtage en sanktion i deres forsørgelsesperiode.
- Uddannelseshjælp
uddannelsesparate: Her ligger Slagelse en anelse over landsplan med 31,5 %
mod 29,1 %.
- Uddannelseshjælp
aktivitetsparate: Slagelse ligger med 15,4 % lidt over landsplan på 11,7 %.
- Integrationsydelse
jobparate (omfattet af integrationsprogrammet): Slagelse ligger et godt
stykke under landsgennemsnittet med 8,4 % mod 29,0 %.
- Integrationsydelse
aktivitetsparate (omfattet af integrationsprogrammet): Her er Slagelse med
3,1 % under landsplan med 11,1 %.
- Integrationsydelse
uddannelsesparate (omfattet af integrationsprogrammet): Her ligger Slagelse
langt over landsplan med 50,0 % mod 23,8 %.
- Integrationsydelse
jobparate (øvrige): Slagelse er med 18,1 % nærmest på niveau med landsplan på
19,8 %.
- Integrationsydelse
uddannelsesparate (øvrige): Her er Slagelse et stykke over landsplan med 42,3
% med 29,5 %.
- Integrationsydelse
åbenlyst uddannelsesparate (øvrige): Med 66,7 % ligger Slagelse et godt
stykke over landsplan på 23,9 %.
Definition af sanktionstyper
Ophør af ydelse hjælpen
ophører, hvis personen afviser et tilbud, eller har gentagen udeblivelser af et
så betydeligt omfang, at det må sidestilles med en afvisning af tilbuddet.
Hjælpen ophører tilsvarende hos ægtefællen.
Skærpet rådighed
hjælpen stoppes i en periode på op til 3 måneder, hvis personen gentagne gange
uden rimelig grund har undladt at opfylde sin pligt til at stå til rådighed, og
kommunen konkret vurderer, at personen med sin adfærd udviser en manglende
vilje til at stå til rådighed. Personen modtager i denne periode kun hjælp for
de dage, hvor personen møder op i tilbud, daglige samtaler eller daglige møder
i jobcenteret.
Periodesanktion:
Udeblivelse fra tilbud sanktionen trækkes i hjælpen for det antal
dage, hvor den ledige eksempelvis er udeblevet fra et tilbud
Udeblivelse fra samtale sanktionen trækkes i hjælpen for det antal
dage, hvor den ledige eksempelvis er udeblevet fra en jobsamtale
Manglende tilmelding/cv/tjekke jobforslag sanktionen trækkes i hjælpen
for det antal dage, hvor den ledige eksempelvis har undladt at tilmelde sig som
arbejdssøgende i jobcentret.
Punktsanktion sanktionen trækkes som et beløb i hjælpen, svarende til
tre dagssatser, for eksempelvis at have ophørt med sit arbejde.
Retligt
grundlag
Lov om Aktiv Arbejdsmarkedsindsats og Lov om Aktiv Socialpolitik.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.
at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:
Taget til orientering med ønske om, at der også fremkommer
tal for klyngekommuner såfremt det er muligt.