Møde i udvalget d. 7. august 2017
10. Analyse vedrørende det specialiserede socialområde ved KORA (O)
Sagsnr.: 330-2016-65534 Dok.nr.: 330-2017-487392 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
KORA har offentliggjort nye analyser på det specialiserede
socialområde juni 2017. Sagen fremsendes til fagudvalgets og Økonomiudvalgets
orientering.
Baggrund
I
2016 udgav KORA en række benchmarkinganalyser, som sammenlignede udviklingen på
det specialiserede socialområde blandt kommunerne i Region Sjælland i perioden
2010-2014. På den baggrund har Styregruppen for Rammeaftale Sjælland bedt KORA
om at foretage en opdatering af analyserne som grundlag for fælles
styringsinformation på området. De tidligere analyser vedrører regnskabstal for
perioden 2010-2014. Opdateringen er en tilføjelse af regnskabstal fra 2015.
KORA-analyserne vedrørende 2010-2014 var til orientering på fagudvalgets møde i
oktober 2016.
Kommunerne
får med denne analyse en opdateret viden om, hvilke kommuner inden for Region
Sjælland, der i 2015 havde relativt høje eller lave brugerandele og
enhedsudgifter, og hvordan niveauet for kommunerne i Region Sjælland, lå i
forhold til niveauet i øvrige regioner.
Rapporterne
præsenterer de opdaterede benchmarkinganalyser. Det drejer sig om følgende tre
rapporter, der vedlægges som bilag:
·
Bilag 1: Udgifter, brugere og enhedsudgifter på det
specialiserede Voksenområde 2014-2015.
·
Bilag 2: Udgifter, brugere og enhedsudgifter på det
specialiserede Børne- og ungeområde 2013-2015.
·
Bilag 3: Køb og salg af pladser på det specialiserede
socialområde 2014-2015.
RS17 Sekretariatet Rammeaftale Sjælland har på baggrund af
rapporterne udarbejdet et notat. Dette notat er ligeledes vedlagt sagen som
bilag 4.
·
Bilag 4: Notat om KORA analyserne 2017.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
I rapporterne (Bilag 1, 2 og 3) findes samtlige af KORAs
konklusionen. Nedenfor er hovedkonklusionerne i forhold til det specialiserede
børne- og ungeområdet trukket frem.
KORAs hovedkonklusioner på det specialiserede Børne- og
Ungeområde:
Generelt stigende enhedsudgifter og faldende brugertal
Fra 2013 til 2015 er udgifterne til det specialiserede
børne- og ungeområde pr. 0-22-årig indbygger steget med 3 % i Region Sjælland.
På landsplan har der været en stigning på 1 % i samme periode.
Det tal dækker over, at antallet af brugere generelt er
faldet, mens udgifterne pr. bruger er steget. Der er således færre børn og unge
i 2015, der modtager en anbringelse eller en individrettet forebyggende
foranstaltning, end der var i 2013, set i forhold til det samlede antal
0-17-årige indbyggere. Brugerandelen er samlet set faldet med 8 pct. fra 2013
til 2015. Det fald er lidt større end faldet på landsplan, der har været 6 pct.
Udgifter pr. 0-22-årig (2015)
Udgiftsniveauet på det specialiserede børne- og ungeområde i
kommunerne i Region Sjælland, set under ét, ligger over landsgennemsnittet.
Kommunerne i Region Sjælland bruger i 2015 færre penge pr.
0-22-årig på døgninstitutioner end landsgennemsnittet, men flere penge på
familiepleje og socialpædagogiske opholdssteder samt forebyggende
foranstaltninger.
Udgifter pr. 0-22-årig (2013-2015)
I Region Sjælland har der været faldende udgifter til
anbringelser på døgninstitutioner, men stigende udgifter til især forebyggende
foranstaltninger, men også anbringelser i familiepleje og socialpædagogiske
opholdssteder. Det svarer i store træk til udviklingstendenserne på landsplan.
Brugerandele modtagere pr. 0-17-årig (2013-2015)
Brugerandelene er generelt faldet på det specialiserede
børne- og ungeområde i kommunerne i Region Sjælland. Der er således færre børn
og unge i 2015, der modtager en social foranstaltning, end der var i 2013, set
i forhold til det samlede antal 0-17-årige indbyggere.
Fra 2013 til 2015 er det samlede antal foranstaltningsmodtagere
på det specialiserede børne- og ungeområde (eksklusive familierettede
forebyggende foranstaltninger) faldet med 8 % i kommunerne i Region Sjælland.
Dette fald er lidt større end faldet på landsplan (6 %) og i Region Hovedstaden
(7 %). Faldet i den samlede brugerandel i RS17 dækker over et fald på 6 % i
brugerandelen på anbringelsesområdet og et fald på 10 % i andelen af modtagere
af individrettede forebyggende foranstaltninger.
Køb og salg af pladser
Kommunerne i Region Sjælland brugte i 2015 en relativt stor
del af deres samlede anbringelsesudgifter til at købe pladser hos eksterne
leverandører. I Region Sjælland var købsandelen 60 %, mens den i de fire øvrige
regioner lå mellem 40 og 50 %. Den større samlede købsandel i Region Sjællands
kommuner dækker ligesom på voksenområdet over et relativt højt niveau af køb
hos private leverandører (36 %). Region Sjællands kommuner har fra 2014-2015
ligget nogenlunde stabilt, hvad angår eksterne køb af pladser, hvor der på
landsgennemsnit var et fald på 5 procentpoint.
Udvalget har mulighed for at drøfte analyserne fra 2013-2015
og tage dem til efterretning.
Vurdering
Kommunernes anvendelse af data
KKR Sjælland besluttede i juni 2016 en flerårig strategi for
styring af takst- og udgiftsudviklingen på det specialiserede socialområde.
Strategien betyder, at der fremover sættes et fælles fokus på styring og
kvalitetsudvikling.
Der skal være mere nuancerede takstanalyser, samarbejde om
effektivisering, benchmarking mellem kommuner og bedre datagrundlag, samt
markedsafprøvning. Kommunerne har i år, udover medvirken til KORAs analyser,
bl.a. bidraget med oplysninger til et notat om styringstiltag og en ny
økonomianalyse. Fælles for alle analyserne er, at de er med til at bidrage til
det samlede billede og vurdering af det specialiserede socialområde.
Kommunerne har fået flere forskellige former for
styringsinformation, der viser udfordringer, konkrete tiltag og
løsningsforslag. Hver kommune har beskrevet, hvad de hver især har gjort for at
bidrage til en effektiv udvikling på det samlede område, som andre kommuner kan
gøre brug af. Kommunerne opfordres til, på baggrund af de forskellige
økonomianalyser, at anvende de ideer, kommunerne har indberettet.
KKR Sjælland har på deres møde den 12. juni tiltrådt
følgende anbefalinger:
·
Tager
status på den flerårige strategi til efterretning
·
At
KORA's benchmarkinganalyser tages til efterretning og videreformidles til
kommunerne som grundlag for den lokale styring, at
·
Der
til oktobermødet i KKR Sjælland fremlægges en sag om, hvilke
styringsinformationer på økonomiområdet, der skal satses på, på baggrund af
oplysninger om problemer med datakvalitet, og at
·
"Takstinstrumentet"
i form af henstilling over for sælgerkommunerne om en given procent
takstreduktion ikke anvendes i 2018, men at KKR Sjælland i stedet opfordrer
alle kommuner til at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering
med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagte institutioner og stram
udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private udbydere.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre
udvalg
Analyserne forelægges ligeledes Handicap- og
Psykiatriudvalget til orientering.
Indstilling
Børn og Unge direktøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget drøfter og videresender med bemærkninger til Økonomiudvalget.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 7. august 2017:
Fraværende:
Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Videresendes til Økonomiudvalget uden bemærkninger.
Thomas Clausen (Ø) ønsker at henlede Økonomiudvalget på de
tabeller, der viser udgiftsniveauet på de specialiserede områder. Herunder på
indikation af underfinansiering.