Møde i udvalget d. 7. juni 2021

14.   Ndr. Ringgade 14 4200 - Nyt område til kommunens parkeringsfond (B)

Sagsnr.: 330-2021-29473               Dok.nr.: 330-2021-174372                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Med en realisering af blandt andet lokalplan 1145, samt forhold omkring parkering jf. ændringer i Byggeloven fra den 1. november 2014 er det nødvendigt at der træffes beslutning om kommunens nuværende parkeringsfond skal udvides med et område omkring Kvægtorvsvej og dermed aktivere matr. nr. 43a Slagelse Markjorder (Ndr. Ringgade 14, 4200 Slagelse), som offentlig parkeringsplads, hvor der kan gives mulighed for at omkringliggende boligområder kan tilkøbe parkering der ikke kan skaffes på egen grund.

Sagens indhold

Med Byrådets beslutning den 26. maj 2015 er der i Slagelse Kommune oprettet en parkeringsfond i Slagelse Kommune. Med parkeringsfonden er der i Slagelse udpeget to områder for bymidten, mens der i Korsør og Skælskør er udpeget hver et område.

Med lokalplan 1145 er der skabt grundlag for en realisering af lokalplanens ”Delområde I” til blandet byformål. I henhold til lokalplanen skal der etableres én parkeringsbås pr. 100 m2, og med muligheden for at der indenfor dette delområde kan etableres et samlet etageareal på 27.000m2 vil det medføre at der skal etableres parkeringsarealer der kan rumme 270 biler. I bemærkningen til § 5.9 i bestemmelserne er der givet mulighed for, at der i ”Delområde IV” (den nuværende areal til lastbilparkering) kan tilvejebringes parkeringsbåse for 148 biler.

I udgangspunktet skal ejeren af en ejendom anlægge det nødvendige antal parkeringsbåse på sin ejendom. Indtil 1. november 2014 kunne kommunen i visse tilfælde vælge at dispensere fra dette krav, hvis det blev vurderet, at behovet for parkeringspladser kunne dækkes på anden vis, f.eks. fordi offentlige parkeringspladser i området kunne dække det udvidede parkeringsbehov.

Efter ændringen af Byggeloven kan der nu kun dispensere fra kravet om parkering på egen grund, hvis en af følgende betingelser er opfyldt:

·         Der er etableret en parkeringsfond, hvortil bygherren kan betale halvdelen af etableringsomkostningerne pr. parkeringbås når disse etableres som offentlig tilgængelige parkeringsbåse, og Slagelse Kommune afholder den anden halvdel af udgiften. Fonden skal så inden 5 år etablere parkeringen så tæt som muligt på den ejendom, hvor parkeringsbehovet er opstået. Hvis parkeringsbåsene ikke anlægges indenfor perioden, skal pengene betales tilbage til bygherren.

·         Bygherren kan pege på en anden ejendom i nærheden, hvor denne selv kan etablere parkeringspladserne.

Retligt grundlag

Planloven § 21, stk. 2 samt Byggeloven § 22, stk. 1 og 6 indeholder de ovennævnte regler for dispensation fra bygningsreglementets krav om parkering, samt vejledninger tilknyttet byggelovens bestemmelser.

Bygningsreglementet 2010 (BR10) kapitel 2.4.2, stk. 1, siger, at der skal udlægges tilstrækkelige parkeringsarealer på den enkelte ejendom. Dette krav er dog kun gældende, hvis der ikke er en lokalplan, der tager stilling til parkering, jf. BR10, kapitel 2.1, stk. 3.

Cirkulære af 17. januar 1994 nr. 10 om kommunale parkeringsfonde.

Handlemuligheder

Udvalget har mulighed overfor Byrådet indstille én af nedenstående handlemuligheder;

A.    At tilføje nyt parkeringsfondområde der er afgrænset som vist på vedhæftede tegningsbilag. Med hensynet til den fortsatte udvikling af området mellem Ndr. Stationsvej og Ndr. Ringgade, vil det være fordelagtigt, at der oprettes yderligere et parkeringsfondområde, eller

B.    At undlade at oprette et nyt parkeringsfondområde. Dette vil dog være forbundet med, at Slagelse Kommune jf. lokalplan 1145 på anden vis skal medvirke til, at opfylde lokalplanens bestemmelser, som kunne være ved et bortsalg af arealet.

Vurdering

Det er Center for Miljø, Plan og Tekniks vurdering, at Slagelse Kommunes parkeringsfond kan udvides med en ny områdeafgrænsning.

Det er vurderet, at matr. nr. 43a Slagelse Markjorder kan udlægges til offentlig parkeringsplads med op til ca. 340 parkeringsbåse. Med en tilføjelse af nyt parkeringsfond-område vil det være muligt, at dette areal, der er ejet af Slagelse Kommune, kan understøtte, muligheden for, at ejendomme indenfor afgrænsningen kan tilkøbe parkeringsbåse på arealet, hvis det ikke er muligt at realisere alt parkering på egen ejendom.

Ved en dispensation fra parkeringskravet, hvor der sker indbetaling til en parkeringsfond, kan tilvækstkravet alene indfries ved, at der etableres helt nye parkeringspladser eller ved, at allerede eksisterende parkeringspladser ændres således, at arealet udnyttes på en måde, hvorved der etableres flere parkeringsbåse. Dette betyder, at parkeringsarealet kun kan udbygges i takt med den efterspørgsel der vil være indenfor området. Hvis det besluttes, at etablere det samlede parkeringsareal i forbindelse med den første efterspørgsel, vil det ikke være muligt at tilbyde andre indenfor parkeringsfond-området at indbetale til parkeringsfonden.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Når Slagelse Kommunes parkeringsfond bringes i anvendelse skal der findes finansiering til den halvdel af udgifterne, som kommunen skal betale. Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at der i forbindelse med kommende budgetter afsættes midler, som modsvarer indbetalingerne til parkeringsfonden.

Med den i lokalplan 1145 anførte mulighed, kan det allerede på nuværende tidspunkt antages, at der vil være et behov for etablering af 148 P-båse på matr. nr. 43a Slagelse Markjorder. Det anslås, at det nødvendige areal for én parkeringsbås på terræn vil være ca. 25 m², når tilkørselsveje, manøvreareal mv. indregnes og administrationens erfaringer viser, at den samlede anlægsudgiften for én parkeringsbås på terræn vil være ca. 40.000 kr.

Med en beslutning om, at ”Delområde I” kan indbetale til parkeringsfonden for 148 pladser udløser dette en kommunal medfinansiering på 2.960.000 kr. Værdien af det areal som parkeringen etableres på vil være en del af det samlede kommunale tilskud. I forbindelse med den endelige godkendelse af lokalplan 1145 på Byrådets møde den 29. marts 2016 pkt. 3., blev det oplyst, at den offentlige grundværdi for 2014 var vurderet til 150 kr. pr. m2.

Tværgående konsekvenser

Med endelig godkendelse af lokalplan 1145, den 29. marts 2016 er der ikke truffet beslutninger om afledte konsekvenser ved at ændre anvendelsen fra lastbilparkering til parkering for personbiler. Der bør derfor udarbejdes et grundlag til beslutning om, hvordan kommunen stiller sig i forhold til langtidsparkering af lastbiler.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,

1.    at tilføje et nyt parkeringsfondområde ved Kvægtorvsvej, der er afgrænset som vist på sagens kortbilag – Handlemulighed A.

Bilag

330-2021-181200

Bilag 1 - Kortbilag, Parkeringsfond Kvægtorvsvej

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende: 

Ad 1; Anbefales.

Der er stor efterspørgsel på boliger tæt på bymidterne. For at imødekomme dette behov, ønsker udvalget en vurdering af om det vil give mening at udvide det område, hvor der åbnes op for betaling til en parkeringsfonden.