Møde i udvalget d. 15. marts 2021

2.     Foreløbig regnskab 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2021-16533                 Dok.nr.: 330-2021-74731            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Sagens indhold
Det overordnede resultat i det foreløbige regnskab for 2020 er vist nedenfor. Endeligt regnskab 2020 i form af Årsberetning bliver fremlagt til godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd i april 2021.
Resultatopgørelse
(mio. kr.)
Oprindeligt
Budget
2020
Korrigeret
Budget
2020
Foreløbigt regnskab
2020
Afvigelse
til korr. budget
Det skattefinansierede område
 
 
 
 
Indtægter (skatter, tilskud og udligning)
-5.402,4
-5.527,9
-5.532,1
-4,3
Driftsudgifter (excl. Jord og forsyning)
5.271,9
5.524,2
5.373,0
-151,2
Driftsresultat før finansiering
-130,5
-3,6
-159,1
-155,5
Renter m.v.
-0,3
-0,2
14,6
14,8
(A) Resultat af ordinær driftsvirksomhed
-130,8
-3,8
-144,5
-140,7
Anlægsudgifter (excl. Jord og forsyning)
218,5
331,6
215,1
-116,5
Jordforsyning (drift+anlæg)
-5,9
-5,7
-10,6
-4,9
(B) Resultat af det skattefinansierede område
81,9
322,0
60,0
-262,0
(C) Resultat af brugerfinansieret område
0,0
0,0
-2,0
-2,0
Resultat i alt
81,9
322,0
58,0
-264,0
* Et minus = overskud/indtægt
** I bilag 1-3 er foreløbig regnskabsresultat, sammenligning med budgetopfølgning 4, og tillægsbevillinger md kassevirkning beskrevet nærmere.
Resultat
Driftsresultatet viser et overskud på 144,5 mio. kr. Fratrukket anlægsudgifterne og jordforsyningen viser resultatet på det skattefinansierede område et underskud på 60,0 mio.kr.
Driftsudgifter
I forhold til det korrigerede budget viser det foreløbige regnskabsresultat for det skattefinansierede område et mindreforbrug for de samlede driftsudgifter på 151,2 mio. kr. Mindreforbruget udgør samlet 2,7 % af det bevilgede driftsbudget.
Set i forhold til de bevillinger, som Byrådet har givet i det korrigerede budget, er der et mindreforbrug på serviceudgifterne i 2020 på 110 mio. kr., mens overførselsudgifter (inkl. forsikrede ledige) udviser et mindreforbrug på 34 mio. kr.
Servicerammen
For så vidt angår serviceudgifterne, så er forbruget 12 mio. kr. over KL´s justerede serviceramme. Men det skal bemærkes, at ekstra tilskud til merudgifter relateret til COVID19 på 20,7 mio. kr. ikke indgår i KL´s justerede serviceramme. Regeringen vil først, når kommunernes regnskaber for 2020 foreligger tage stilling til justering af servicerammen pga. COVID19, og evt. udmøntning af sanktioner.
De seneste foreløbige tal fra KL tyder på, at kommunerne ikke overskrider den aftalte serviceramme – og dermed er det ikke sandsynligt, at kommunen vil blive ramt af sanktion.
Anlægsudgifter
Der er i 2020 gennemført anlægsprojekter for 215,1 mio.kr., hvilket svarer til 65% af det samlede anlægsbudget. På trods af det høje anlægsniveau er der således forsat et væsentligt mindreforbrug på anlæg.
Anlægsoverførelser er steget med 44,7 mio.kr. i forhold til 2019 – stigningen skyldes først og fremmest et højt anlægsbudget - herunder at der i 2020 på grund af COVID19 (Hjælpepakke) er fremrykket og iværksat nye anlægsprojekter.  
Resultat i forhold seneste budgetopfølgning
I de løbende budgetopfølgninger er det gennem 2020 søgt at give et ajourført og realistisk billede af såvel de forventede indtægter som de forventede udgifter (drift og anlæg).
Sammenlignet med Budgetopfølgning 4, som blev forelagt udvalgene og Byrådet i november 2020 er der et mindreforbrug i det foreløbige regnskab for driften (excl. Jord og forsyning) på 127,5 mio. kr. For anlægsudgifterne er der forbrugt 47,0 mio. kr. mindre end forventet ved Budgetopfølgning 4 for 2020
Likviditet
Kommunens likvide beholdning var pr. 31. december 2020 på 123,3 mio. kr. – stigning på 13,7 mio.kr. ifht. 2019.  
Målt efter kassekreditreglen er den gennemsnitlige kassebeholdning steget fra 366,5 mio. kr. ved årets begyndelse til 441,3 mio. kr. ved udgangen af 2020 – en stigning på 74,8 mio.kr.  
Udvikling i gæld
Kommunens langfristet gæld (ekskl. Feriepengeforpligtigelse) er steget med 60,4 mio.kr. fra 1,272 mia.kr. til 1,333 mia.kr. Der er afdraget 79,3 mio.kr. – mens der optaget lån for 141,9 mio.kr. (lån til likviditet 60 mio.kr. + anlæg m.m. 27,8 mio.kr., samt restlåneramme 2019 54,1 mio.kr.)    
Retligt grundlag
I henhold til Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v. skal Økonomiudvalget fremlægge årsregnskab, således at det kan afgives af Byrådet til revisionen inden den 1. maj. Det foreløbige regnskab har alene orienteringsmæssig karakter over for Økonomiudvalget, og selve årsregnskabet forelægges med udkast til årsberetning for Økonomiudvalg og Byråd i april.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Regnskabsresultatet viser et overskud på den ordinære driftsvirksomhed. Indregnes anlæg viser det samlede skattefinansierede område som helhed et underskud, som er 21,9 mio.kr. mindre end budgetlagt. 
Kommunens gennemsnitlige likviditet er forbedret væsentligt. Forbedringen kan blandt andet henføres til et bedre regnskabsresultat end budgetlagt, samt øget låntagning og udnyttelse af restlåneramme fra tidligere år.
På udgifterne til forsikrede ledige modtog kommunen ved midtvejsreguleringen 75 mio.kr. ekstra i tilskud. Udviklingen i antal ledige har ikke været høj som forventet, og der må forventes at en del af mindreforbruget for 2020 bliver efterreguleret i 2021.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Mindreforbrug/merforbrug for serviceudgifter og uforbrugte anlægsbudgetter kan overføres til 2021 ihenhold til ”Regler for økonomistyring og ledelsestilsyn i Slagelse Kommune”. Forslag til overførsler fremlægges i særskilt sag.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
1.    at Orienteringen om det foreløbige regnskabsresultat for 2020 tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 15. marts 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.
Villum Christensen (I) efterlyste større opmærksomhed på præcision i forhold til forventet forbrug op imod realiseret regnskab, særligt fra 2. og 3. budgetopfølgning.
John Dyrby Paulsen (A), Lis Tribler (A) og Thomas Clausen (Ø) kunne tilslutte sig bemærkningen fra Villum Christensen og betragter resultatet som tilfredsstillende, givet Coronasituationen, og som et godt grundlag for de kommende års budgetter.
Jørgen Grüner (F) bemærkede at det foreløbige regnskab viser en bekymrende udvikling med stigende driftsudgifter, der presser os. Samtidig er det ærgerligt, at mange anlægsopgaver skubbes til 2021. Det er særligt ærgerligt at opgaver med trafiksikring ikke gennemføres på trods af, at der er afsat midler til dette. Her burde vi løbende kunne opfylde målene.
Vi bør som økonomiudvalg leve op til den vedtagne økonomiske politik. Hvis vi har et ambitiøst anlægsniveau må vi reducere på driftsudgifterne. Alternativt må vi reducere i de mange planer på anlægssiden, vi bliver nødt til at prioritere.
Troels Brandt (B) tilsluttede sig bemærkningen fra Jørgen Grüner.
Økonomiudvalget efterlyste en oversigt over trafiksikkerhedsprojekterne, herunder tidsplan for realisering.
Venstre er stærkt bekymret for driften, som ikke hænger sammen med den ambition om at ville bruge mere end 200 mio kr. i anlæg om året. Kassens størrelse er alene på grund af låneoptag, som skal tilbagebetales. Vi overholder ikke vores egen økonomiske politik vedtaget i august 2020.
Ann Sibbern (UFP) kan ikke tilslutte sig handleplaner på plejecentrene med afvikling af merforbrug. Ann Sibbern (UFP) finder det problematisk at borgere og medarbejdere skal belastes af de ekstra udgifter, der har været og er, grundet COVID-19, ved blandt andet, at vikarer begrænses ved medarbejderes fravær, da dette kan få betydning for serviceniveauet.