Møde i udvalget d. 6. august 2018

3.     Budgetopfølgning 3 for 2018 - SBU

Sagsnr.: 330-2018-30112               Dok.nr.: 330-2018-259662                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde.
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender handleplaner og budgetopfølgning 3, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2018 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 16 mio. kr.
(1.000 kr.)
Serviceudgifter
Overførsels-udgifter
Anlæg
Samlet
Forebyggende indsats for ældre og handicappede
-11.335      
            -  
            -  
-11.335      
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice
-      
3.400      
            -  
3.400    
Jobcenter, Forsikrede ledige
1.105       
-916      
            -  
189      
Jobcenter, ekskl. Forsikrede ledige
          
23.743      
            -  
23.743      
Samlet mer-/mindreforbrug
-10.230
26.227
0
15.997
Den primære årsag til mindreforbruget skyldes, at der fortsat ses en stigning i beskæftigelsen, samt større indtægter på mellemkommunale refusioner end budgetlagt
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Handleplan vedrørende Jobcentrets § 85 vedlægges til udvalgets godkendelse.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42, stk. 7, fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende handleplanen eller beslutte, at den skal ændres, f.eks. med uddybende beskrivelse af tiltag og økonomi, andre handlinger eller ændret tidsfølge.
Vurdering
Administrationen vurderer at vedlagte budgetopfølgning anses som værende en reel vurdering af det forventede regnskab for 2018 med de forudsætninger der er kendt på nuværende tidspunkt.
Der er fortsat fokus på området for mellemkommunale betalinger, som kan have en større positiv effekt end der på nuværende tidspunkt er indregnet.
Beregningen af de gennemsnitlige refusionssatser har vist, at der er mindre ændringer i forhold til det budgetlagte, disse følges op ved opfølgning ultimo august.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 3 for 2018 samt handleplan for jobcentrets § 85 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Budgetopfølgningen er godkendt med bemærkninger om, at udsætte handleplanen for § 85 og med bemærkning om, at der udarbejdes sag til næste møde vedr. en justering af budget for tildeling af førtidspension.