Møde i udvalget d. 6. august 2018
3. Budgetopfølgning 3 for 2018 - SBU
Sagsnr.: 330-2018-30112 Dok.nr.: 330-2018-259662 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug
i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres
ansvarsområde.
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender handleplaner og
budgetopfølgning 3, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og
Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2018 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 16
mio. kr.
(1.000 kr.)
|
Serviceudgifter
|
Overførsels-udgifter
|
Anlæg
|
Samlet
|
Forebyggende indsats for
ældre og handicappede
|
-11.335
|
-
|
-
|
-11.335
|
Center for Kultur, Fritid og
Borgerservice
|
-
|
3.400
|
-
|
3.400
|
Jobcenter, Forsikrede ledige
|
1.105
|
-916
|
-
|
189
|
Jobcenter, ekskl. Forsikrede
ledige
|
|
23.743
|
-
|
23.743
|
Samlet mer-/mindreforbrug
|
-10.230
|
26.227
|
0
|
15.997
|
Den primære årsag til
mindreforbruget skyldes, at der fortsat ses en stigning i beskæftigelsen, samt
større indtægter på mellemkommunale refusioner end budgetlagt
Bilag 1 angiver nærmere
specifikation af forbruget.
Handleplan vedrørende Jobcentrets § 85 vedlægges til
udvalgets godkendelse.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42, stk. 7, fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende handleplanen
eller beslutte, at den skal ændres, f.eks. med uddybende beskrivelse af tiltag
og økonomi, andre handlinger eller ændret tidsfølge.
Vurdering
Administrationen vurderer at
vedlagte budgetopfølgning anses som værende en reel vurdering af det forventede
regnskab for 2018 med de forudsætninger der er kendt på nuværende tidspunkt.
Der er fortsat fokus på området
for mellemkommunale betalinger, som kan have en større positiv effekt end der
på nuværende tidspunkt er indregnet.
Beregningen af de gennemsnitlige refusionssatser har vist,
at der er mindre ændringer i forhold til det budgetlagte, disse følges op ved
opfølgning ultimo august.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og
Ungedirektøren indstiller,
1. at Budgetopfølgning
3 for 2018 samt handleplan for jobcentrets § 85 godkendes og videresendes til
orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:
Budgetopfølgningen er godkendt med bemærkninger om, at
udsætte handleplanen for § 85 og med bemærkning om, at der udarbejdes sag til
næste møde vedr. en justering af budget for tildeling af førtidspension.