Møde i udvalget d. 1. marts 2021
20. Orientering vedr. Slagelse Kommunes brug af Holmegaardshuset (O)
Sagsnr.: 330-2021-15108 Dok.nr.: 330-2021-65951 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Center for Børn og Unge
beslutter i forlængelse af en afgørelse om iværksættelse af en foranstaltning efter
serviceloven, hvordan og af hvem opgaven skal udføres. Det rette match i
forbindelse med valg af foranstaltning øger mulighederne for, at barnet/den
unge opnår det, som er intentionen med foranstaltningen.
Center for Børn og Unge
foretager i alle sager en konkret og individuel vurdering af behovet hos det
enkelte barn/familie og finder på den baggrund det mest egnede tilbud, og som i
den enkelte sag vurderes bedst muligt at kunne hjælpe familien.
Såfremt det vurderes, at der
skal iværksættes et ophold på en familieinstitution, spiller også forhold som
geografi, ledig kapacitet og muligheden for ambulant familiebehandling efter
døgnopholdet ind på valget af familieinstitution. Ligeledes vægtes tidligere
erfaringer med institutionerne, herunder deres evne til at samarbejde og levere
skriftligt materiale.
Center for Børn og Unge benytter
aktuelt familieinstitutioner beliggende på både Sjælland og Fyn.
Opholdsstedet Holmegaardshuset tager imod børn, unge og familier
både akut eller planlagt. Ligeledes tilbydes familiebehandling, herunder også som
ambulant behandling i hjemmet hos familierne i forlængelse af et døgnophold.
Center for Børn og Unges matchkonsulent
har besøgt 6 øvrige familieinstitutioner og har foretaget en sammenligning af
disse institutioner med Holmegaardshuset. På baggrund heraf er det vurderingen,
at Holmegaardshuset på linje med det øvrige familieinstitutioner har en god
faglig pædagogisk praksis, er fagligt velfunderede og med sans for de små
faglige detaljer i deres tilgang til både børn og forældre. Holmegaardshuset er
den eneste ud af de 7 familieinstitutioner, hvortil Slagelse Kommune ikke
betaler opsigelsesvarsel.
Det er Socialtilsynet, der fører
det driftsorienterede tilsyn med sociale tilbud og plejefamilier for at sikre,
at tilbuddene fortsat har den fornødne kvalitet og opfylder betingelserne for
godkendelse.
Socialtilsynet skal aflægge
tilsynsbesøg minimum 1 gang om året. Nogle af tilsynsbesøgene skal være
uanmeldte.
Socialtilsynet har mulighed for
at træffe afgørelser om påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse.
Socialtilsynet skal, som led i
det driftsorienterede tilsyn, både føre kontrol med forholdene i tilbuddet, og
indgå i dialog med tilbuddet med henblik på at bidrage til at fastholde og
udvikle kvaliteten i tilbuddet.
Socialtilsynets rapporter er
tilgængelige på Tilbudsportalen.
Som en del af den langsigtede
indsats følges der i Slagelse Kommune op på familiebehandlingen, når en familie
forlader familieinstitutionen. Dette foregår fx ved at etablere
familiebehandling i hjemmet i en udslusningsperiode. Denne behandling foretages
oftest af den familiebehandler, som har arbejdet med familien på
familieinstitutionen. Dette taler ud fra en geografisk betragtning for
anvendelse af Holmegaardshuset, som kan fortsætte arbejdet med familien i
nærområdet i udslusningsperioden, modsat mange af de andre
familieinstitutioner, som ligger noget længere væk (de fleste i
Københavnsområdet).
Som led i det personrettede
tilsyn følger Center for Børn og Unge op på hver enkelt sag med faste
intervaller samt efter behov, og det vurderes i den forbindelse, om tilbuddet
stadig er det rette for den enkelte, herunder om der sker en udvikling i
retning mod de i handleplanen fastsatte mål.
Sagsbehandlerne i Center for Børn
og Unge oplever overordnet, at Holmegaardshuset leverer de ydelser i familien,
som de bestilles til. Der arbejdes ud fra de mål, som fastsættes i samarbejde
med familierne, og der opleves progression. Det er endvidere oplevelsen, at
institutionen er i stand til at levere hurtigt i akutte situationer og være
fleksible i forhold til løsninger og udfordringer, som opstår undervejs i
opholdet. Derudover opleves, at personalet på Holmegaardshuset er relativt
stabilt.
På linje med de øvrige familieinstitutioner oplever
Holmegaardshuset imidlertid undertiden udfordringer i forældresamarbejdet. Det
gælder særligt i forhold til forældre, der har døgnophold, eller forældre, hvis børn er anbragt, idet der er tale om foranstaltninger,
der er griber voldsomt ind i familiestrukturen.
I en stor del af tilfældene bliver Center for Børn og Unge
først bekendt med forældrenes oplevelse af et dårligt fungerende samarbejde med
personalet på Holmegaardshuset efter opholdet, fx i forbindelse med at det i
forlængelse af opholdet vurderes, at der er grundlag for anbringelse uden for
hjemmet.
I de tilfælde, hvor Center for Børn og Unge allerede under
familiens ophold bliver bekendt med, at forældresamarbejdet ikke fungerer
optimalt, eller at familien ikke trives på familieinstitutionen, forsøges der
indgået dialog med parterne herom. I enkelte tilfælde vurderes det, at familien
tilbydes ophold på en anden familieinstitution.
Den 9. februar 2021 modtog Center
for Børn og Unge en telefonisk underretning fra en privat borger med oplysning om bekymring for, at en medarbejder på
Holmegaardshuset havde begået overgreb mod et barn.
Center for Børn og Unge har sendt bekymringen til videre
foranstaltning i Socialtilsyn Øst.
Socialtilsyn Øst har oplyst, at de efter en konkret
risikovurdering vil tage stilling til, hvilke eventuelle yderligere sagsskridt,
der skal foretages.
Center for Børn og Unge har den 17. februar 2021 forespurgt
Socialtilsynet, hvorvidt redegørelsen fra Holmegaardshuset har givet tilsynet
anledning til at foretage yderligere sagsskridt. Center for Børn og Unge har
endnu ikke modtaget en tilbagemelding herom.
Det er beliggenhedskommunen, der modtager indberetning af
magtanvendelser. Slagelse Kommune vil derfor alene få direkte oplysninger om
magtanvendelse på et opholdssted, hvis det vedrører børn fra Slagelse Kommune.
Slagelse Kommune har ikke modtaget oplysninger om magtanvendelse i det
konkrete tilfælde.
Retligt
grundlag
§ 66
Anbringelsessteder for børn og unge kan være
1. almene
plejefamilier ,
2. forstærkede
plejefamilier ,
3. specialiserede
plejefamilier ,
4. netværksplejefamilier,
5. egne værelser,
kollegier eller kollegielignende opholdssteder,
6. opholdssteder
for børn og unge,
7. døgninstitutioner,
herunder delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på
døgninstitutioner samt sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede
afdelinger, eller
8. pladser på
efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling.
Det personrettede tilsyn varetages af kommunen, jf.
servicelovens § 148
§ 148
Kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til
at yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, fører tilsyn med de tilbud, som
kommunalbestyrelsen i denne kommune i forhold til den enkelte person har
truffet afgørelse om, jf. § 3, stk. 1. Tilsynet omfatter ikke det generelle
driftsorienterede tilsyn, jf. § 148 a og lov om socialtilsyn.
Det driftsorienterede tilsyn varetages af Socialtilsynet,
jf. § 4 i Lov om Socialtilsyn:
§ 4
Socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret
tilsyn med følgende tilbud:
1. Almene
plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede plejefamilier efter
§ 66, stk. 1, nr. 1-3, i lov om social service.
2. Døgntilbud efter
§ 66, stk. 1, nr. 6-8, jf. dog § 66 f, og §§ 107-110 i lov om social
service samt stofmisbrugsbehandlingstilbud efter §§ 101 og 101 a i lov om social
service.
3. Tilbud i form af
hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om social
service, når
1. tilbuddet
leveres til beboere i boligformer efter andre bestemmelser end nævnt i nr. 2,
dog ikke friplejeboliger,
2. hjælpen udgår
fra servicearealer knyttet til boligerne og ydes af et fast ansat
personale,
3. tilbuddet til
beboerne i væsentligt omfang omfatter støtte efter § 85 i lov om social
service og
4. tilbuddets
målgruppe er personer, der har ophold i boligen på grund af nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
4. Alkoholbehandlingssteder
efter sundhedslovens § 141.
Stk. 2. Socialtilsynet træffer
afgørelse om, hvorvidt det konkrete tilbud er omfattet af godkendelse og
driftsorienteret tilsyn efter stk. 1, nr. 3, eller om tilbuddet er
omfattet af tilsyn efter §§ 150 og 151 i lov om social service.
Stk. 3. Godkendelse af og tilsyn med
tilbud, jf. stk. 1, omfatter den samlede indsats efter lov om social
service, som leveres i tilbuddet.
Handlemuligheder
Byrådet kan tage orienteringen
til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller, at orienteringen tages
til efterretning.
Beslutning i Byrådet den 1.
marts 2021:
Fraværende:
Udsat.