Møde i udvalget d. 1. marts 2021

20.   Orientering vedr. Slagelse Kommunes brug af Holmegaardshuset (O)

Sagsnr.: 330-2021-15108               Dok.nr.: 330-2021-65951                                  Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Center for Børn og Unge beslutter i forlængelse af en afgørelse om iværksættelse af en foranstaltning efter serviceloven, hvordan og af hvem opgaven skal udføres. Det rette match i forbindelse med valg af foranstaltning øger mulighederne for, at barnet/den unge opnår det, som er intentionen med foranstaltningen.
Center for Børn og Unge foretager i alle sager en konkret og individuel vurdering af behovet hos det enkelte barn/familie og finder på den baggrund det mest egnede tilbud, og som i den enkelte sag vurderes bedst muligt at kunne hjælpe familien.
Såfremt det vurderes, at der skal iværksættes et ophold på en familieinstitution, spiller også forhold som geografi, ledig kapacitet og muligheden for ambulant familiebehandling efter døgnopholdet ind på valget af familieinstitution. Ligeledes vægtes tidligere erfaringer med institutionerne, herunder deres evne til at samarbejde og levere skriftligt materiale.
Center for Børn og Unge benytter aktuelt familieinstitutioner beliggende på både Sjælland og Fyn.
Opholdsstedet Holmegaardshuset tager imod børn, unge og familier – både akut eller planlagt. Ligeledes tilbydes familiebehandling, herunder også som ambulant behandling i hjemmet hos familierne i forlængelse af et døgnophold.
Center for Børn og Unges matchkonsulent har besøgt 6 øvrige familieinstitutioner og har foretaget en sammenligning af disse institutioner med Holmegaardshuset. På baggrund heraf er det vurderingen, at Holmegaardshuset på linje med det øvrige familieinstitutioner har en god faglig pædagogisk praksis, er fagligt velfunderede og med sans for de små faglige detaljer i deres tilgang til både børn og forældre. Holmegaardshuset er den eneste ud af de 7 familieinstitutioner, hvortil Slagelse Kommune ikke betaler opsigelsesvarsel.
Det er Socialtilsynet, der fører det driftsorienterede tilsyn med sociale tilbud og plejefamilier for at sikre, at tilbuddene fortsat har den fornødne kvalitet og opfylder betingelserne for godkendelse.
Socialtilsynet skal aflægge tilsynsbesøg minimum 1 gang om året. Nogle af tilsynsbesøgene skal være uanmeldte.
Socialtilsynet har mulighed for at træffe afgørelser om påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse.
Socialtilsynet skal, som led i det driftsorienterede tilsyn, både føre kontrol med forholdene i tilbuddet, og indgå i dialog med tilbuddet med henblik på at bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten i tilbuddet.
Socialtilsynets rapporter er tilgængelige på Tilbudsportalen.
Som en del af den langsigtede indsats følges der i Slagelse Kommune op på familiebehandlingen, når en familie forlader familieinstitutionen. Dette foregår fx ved at etablere familiebehandling i hjemmet i en udslusningsperiode. Denne behandling foretages oftest af den familiebehandler, som har arbejdet med familien på familieinstitutionen. Dette taler ud fra en geografisk betragtning for anvendelse af Holmegaardshuset, som kan fortsætte arbejdet med familien i nærområdet i udslusningsperioden, modsat mange af de andre familieinstitutioner, som ligger noget længere væk (de fleste i Københavnsområdet).
Som led i det personrettede tilsyn følger Center for Børn og Unge op på hver enkelt sag med faste intervaller samt efter behov, og det vurderes i den forbindelse, om tilbuddet stadig er det rette for den enkelte, herunder om der sker en udvikling i retning mod de i handleplanen fastsatte mål.
Sagsbehandlerne i Center for Børn og Unge oplever overordnet, at Holmegaardshuset leverer de ydelser i familien, som de bestilles til. Der arbejdes ud fra de mål, som fastsættes i samarbejde med familierne, og der opleves progression. Det er endvidere oplevelsen, at institutionen er i stand til at levere hurtigt i akutte situationer og være fleksible i forhold til løsninger og udfordringer, som opstår undervejs i opholdet. Derudover opleves, at personalet på Holmegaardshuset er relativt stabilt.
På linje med de øvrige familieinstitutioner oplever Holmegaardshuset imidlertid undertiden udfordringer i forældresamarbejdet. Det gælder særligt i forhold til forældre, der har døgnophold, eller forældre, hvis børn er anbragt, idet der er tale om foranstaltninger, der er griber voldsomt ind i familiestrukturen.
I en stor del af tilfældene bliver Center for Børn og Unge først bekendt med forældrenes oplevelse af et dårligt fungerende samarbejde med personalet på Holmegaardshuset efter opholdet, fx i forbindelse med at det i forlængelse af opholdet vurderes, at der er grundlag for anbringelse uden for hjemmet.
I de tilfælde, hvor Center for Børn og Unge allerede under familiens ophold bliver bekendt med, at forældresamarbejdet ikke fungerer optimalt, eller at familien ikke trives på familieinstitutionen, forsøges der indgået dialog med parterne herom. I enkelte tilfælde vurderes det, at familien tilbydes ophold på en anden familieinstitution.
Den 9. februar 2021 modtog Center for Børn og Unge en telefonisk underretning fra en privat borger med oplysning om bekymring for, at en medarbejder på Holmegaardshuset havde begået overgreb mod et barn.
Center for Børn og Unge har sendt bekymringen til videre foranstaltning i Socialtilsyn Øst.
Socialtilsyn Øst har oplyst, at de efter en konkret risikovurdering vil tage stilling til, hvilke eventuelle yderligere sagsskridt, der skal foretages.
Center for Børn og Unge har den 17. februar 2021 forespurgt Socialtilsynet, hvorvidt redegørelsen fra Holmegaardshuset har givet tilsynet anledning til at foretage yderligere sagsskridt. Center for Børn og Unge har endnu ikke modtaget en tilbagemelding herom.
Det er beliggenhedskommunen, der modtager indberetning af magtanvendelser. Slagelse Kommune vil derfor alene få direkte oplysninger om magtanvendelse på et opholdssted, hvis det vedrører børn fra Slagelse Kommune.  Slagelse Kommune har ikke modtaget oplysninger om magtanvendelse i det konkrete tilfælde.
Retligt grundlag
§ 66
 Anbringelsessteder for børn og unge kan være
1.    almene plejefamilier ,
2.    forstærkede plejefamilier ,
3.    specialiserede plejefamilier ,
4.    netværksplejefamilier,
5.    egne værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder,
6.    opholdssteder for børn og unge,
7.    døgninstitutioner, herunder delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner samt sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger,  eller
8.    pladser på efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling. 
Det personrettede tilsyn varetages af kommunen, jf. servicelovens § 148
§ 148
 Kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til at yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, fører tilsyn med de tilbud, som kommunalbestyrelsen i denne kommune i forhold til den enkelte person har truffet afgørelse om, jf. § 3, stk. 1. Tilsynet omfatter ikke det generelle driftsorienterede tilsyn, jf. § 148 a og lov om socialtilsyn.
Det driftsorienterede tilsyn varetages af Socialtilsynet, jf. § 4 i Lov om Socialtilsyn:
§ 4
Socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret tilsyn med følgende tilbud:
1.    Almene plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede plejefamilier efter § 66, stk. 1, nr. 1-3, i lov om social service.
2.    Døgntilbud efter § 66, stk. 1, nr. 6-8, jf. dog § 66 f,  og §§ 107-110 i lov om social service samt stofmisbrugsbehandlingstilbud efter §§ 101 og 101 a i lov om social service.
3.    Tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om social service, når
1.    tilbuddet leveres til beboere i boligformer efter andre bestemmelser end nævnt i nr. 2, dog ikke friplejeboliger, 
2.    hjælpen udgår fra servicearealer knyttet til boligerne og ydes af et fast ansat personale, 
3.    tilbuddet til beboerne i væsentligt omfang omfatter støtte efter § 85 i lov om social service og
4.    tilbuddets målgruppe er personer, der har ophold i boligen på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. 
4.    Alkoholbehandlingssteder efter sundhedslovens § 141.
Stk. 2. Socialtilsynet træffer afgørelse om, hvorvidt det konkrete tilbud er omfattet af godkendelse og driftsorienteret tilsyn efter stk. 1, nr. 3, eller om tilbuddet er omfattet af tilsyn efter §§ 150 og 151 i lov om social service.
Stk. 3. Godkendelse af og tilsyn med tilbud, jf. stk. 1, omfatter den samlede indsats efter lov om social service, som leveres i tilbuddet.
Handlemuligheder
Byrådet kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Byrådet den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Udsat.