Møde i udvalget d. 2. marts 2020

7.     225-timersreglen (O)

Sagsnr.: 330-2020-12037               Dok.nr.: 330-2020-80020                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har på sit møde i februar bedt om på ny at blive orienteret om Jobcentrets håndtering af 225-timersreglen.
Baggrund
I det følgende beskrives, hvordan proceduren er vedr. generel information til borgere, der er omfattet af 225-timersreglen samt hvem, der har kompetencen til at afgøre om der skal ske fradrag i kontanthjælpen på grund af reglen. Derudover orienteres om regelsættet for, hvordan man som ikke-jobparat kontanthjælpsmodtager alligevel omfattes af 225-timersreglen.
Grundlæggende skal der ved hver jobsamtale med borger, foretages en individuel, konkret vurdering af 225-timersreglen. Er borger omfattet af 225-timersreglen, skal der ydes vejledning omkring jobsøgning eventuelt henvises til en jobkonsulent/virksomheds-praktik eller anden relevant hjælp og vejledning til at finde job.
Jobcenterets vurdering i forhold til 225-timersreglen
Formålet med 225-timersreglen er, at det skal kunne betale sig at arbejde. Derfor er udgangspunktet, at borgere der har modtaget kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse fra 1. april 2017 løbende skal opfylde kravet om 225 timers arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder. Ellers kan ydelsen nedsættes og hvis borger er gift, kan den helt bortfalde. Det er kun almindeligt, ustøttet arbejde der tæller. Virksomhedspraktik og løntilskud tæller således ikke med. Hvorvidt en borgers ydelse bortfalder eller nedsættes afhænger af, om borger er gift og hvilken ydelse, borgeren modtager.
Borgeren får igen ret til den fulde ydelse (kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse), når borgeren har arbejdet mindst 225 timer de seneste 12 kalendermåneder. Alle timerne skal ligge efter, at ydelsen er bortfaldet/nedsat. Perioden, hvor borgeren skal opfylde arbejdskravet, kan forlænges med perioder, hvor borgeren ikke har kunne udnytte sine arbejdsmuligheder – fx pga. graviditet, uddannelse, værnepligt, dokumenteret sygdom mv.
Undtagelsesgrunde
Alle borgere der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse er som udgangspunkt omfattet af 225-timersreglen. Der er dog undtagelser, hvor en person undtages fra 225-timersreglen – nedenstående er eksempler herpå:
·         Jobcentret vurderer, at borgerens arbejdsevne er så begrænset, at borgeren ikke kan arbejde 225 timer inden for 12 kalendermåneder. Eller at de skånehensyn, der skal tages, vil være så omfattende, at de ikke vil kunne tilgodeses på det ordinære arbejdsmarkedet.
·         Jobcentret er ved at vurdere, om borgeren er på vej i ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
·         Borgeren er under for-revalidering.
Orientering af borgere sker løbende, både mundtligt og skriftligt og kan ikke adskilles fra proceduren for vurdering af, om borgeren opfylder 225-timersreglen.
Mundtlig orientering til borgerne
Proceduren på Jobcentret er, at alle kontanthjælpsmodtagerne ved første visitationssamtale/henvendelse til Jobcentret bliver vurderet til at være jobparate eller aktivitetsparate ud fra den samlede situation. Her bliver borgeren ligeledes orienteret mundtligt omkring 225-timersreglen.
Der bliver ved hver personlig jobsamtale med borgeren, foretaget en individuel, konkret vurdering vedr. 225-timersreglen. Denne vurdering vil altid indgå i borgerens sag og borgeren vil blive mundtligt vejledt omkring dette. I forbindelse med nye undtagelser, forlængelser af undtagelser eller ophør af undtagelser, skal sagsbehandleren skrive en vurdering i borgerens sag, orientere borgeren og oprette fravær i borgerens sag.
Skriftlig orientering til borgerne
Rådgivning og Udbetaling vil altid sende et varslingsbrev og senere i forløbet et partshøringsbrev til borgeren inden borgeren ”falder for” 225-timersreglen og ydelsen i givet fald nedsættes eller bortfalder.
Disse breve afsendes automatisk idet der er tale om standardbreve, som anvendes i hele landet. Borgeren har derfor mulighed for at orientere sig, blandt andet ved disse varslings- og partshøringsbreve inden en eventuel nedsættelse af ydelsen.
Det skal ligeledes bemærkes, at Jobcentrets vejledning og sagsforløb også fremgår af borgerens ”min plan”. Hermed fremgår det journaliserede også som en del af den information, som borgeren modtager.
Alle borgere vil inden nedsættelsen modtage følgende:
1.    Varslingsbrev - det sendes ca. 6 måneder før en borger står til at falde for
225-timersreglen.
2.    Partshøringsbrev - sendes automatisk til borgere, hvor der (endnu) ikke er
registreret forhold, der kunne forlænge, at de bliver på den høje ydelse. Partshøringen sendes i kalendermåneden før retten til høj ydelse ophører. Dette sker automatisk, hvis ikke der er registreret forhold, der kunne sikre en forlængelse af retten til høj ydelse.
3.    Afgørelsesbrev – 225-timersregel - sendes til de borgere der, når skæringsdatoen kommer, ikke opfylder betingelserne for at modtage den højeste ydelse.
4.    Afgørelsesbrev – ret til fuld hjælp - sendes der, hvor der er optjent ret til
fuld hjælp. (Efter ikke at have haft denne ret).
5.    Udskydelsesbrev - sendes til de, der er omfattet af retten til fuld hjælp, og
som har optjent timer til at forlænge perioden for den fulde hjælp – alternativt sendes det også til borgere, hvor der er andre forhold der medfører, at de har ret til forsat at modtage høj hjælp.
Journalisering af oplysninger om hhv. mundtlig og skriftlig orientering til borgerne
Er en borger omfattet af 225-timersreglen, vil der altid blive vejledt omkring dette. Det noteres i borgerens journal, at dette er sket.
Borgeren vil i denne forbindelse blive vejledt omkring jobsøgning, med henblik på at opnå ordinær ansættelse, eller de 225 timer, der kræves for ikke at få reduceret i ydelsen. Vurderes det, at borgeren har brug for yderligere støtte, vil der blive henvist til en jobkonsulent i forhold til virksomhedspraktik eller anden relevant hjælp og vejledning. En sådan jobkonsulent vil være behjælpelig med at støtte borgeren i at få ordinært, lønnede jobtimer.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V), Søren Lund Hansen (O)
Orientering taget til efterretning.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.