Møde i udvalget d. 2. marts 2020
7. 225-timersreglen (O)
Sagsnr.: 330-2020-12037 Dok.nr.: 330-2020-80020 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har på sit møde i februar
bedt om på ny at blive orienteret om Jobcentrets håndtering af
225-timersreglen.
Baggrund
I det følgende beskrives, hvordan proceduren er vedr. generel information til borgere, der er omfattet
af 225-timersreglen samt hvem, der har kompetencen til at afgøre om der skal
ske fradrag i kontanthjælpen på grund af
reglen. Derudover orienteres om regelsættet for, hvordan man som ikke-jobparat
kontanthjælpsmodtager alligevel omfattes af 225-timersreglen.
Grundlæggende skal der ved hver jobsamtale med borger, foretages en individuel, konkret vurdering af 225-timersreglen.
Er borger omfattet af 225-timersreglen, skal der ydes vejledning omkring jobsøgning
eventuelt henvises til en jobkonsulent/virksomheds-praktik eller anden relevant
hjælp og vejledning til at finde job.
Jobcenterets vurdering i forhold til 225-timersreglen
Formålet
med 225-timersreglen er, at det skal kunne betale sig at arbejde. Derfor er
udgangspunktet, at borgere der har modtaget kontanthjælp, uddannelseshjælp
eller integrationsydelse fra 1. april 2017 løbende skal opfylde kravet om 225
timers arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder. Ellers kan ydelsen
nedsættes og hvis borger er gift, kan den helt bortfalde. Det er kun
almindeligt, ustøttet arbejde der tæller. Virksomhedspraktik og løntilskud tæller
således ikke med. Hvorvidt en borgers ydelse bortfalder eller nedsættes
afhænger af, om borger er gift og hvilken ydelse, borgeren modtager.
Borgeren
får igen ret til den fulde ydelse (kontanthjælp, uddannelseshjælp eller
integrationsydelse), når borgeren har arbejdet mindst 225 timer de seneste 12
kalendermåneder. Alle timerne skal ligge efter, at ydelsen er
bortfaldet/nedsat. Perioden, hvor borgeren skal opfylde arbejdskravet, kan
forlænges med perioder, hvor borgeren ikke har kunne udnytte sine
arbejdsmuligheder fx pga. graviditet, uddannelse, værnepligt, dokumenteret
sygdom mv.
Undtagelsesgrunde
Alle
borgere der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse er
som udgangspunkt omfattet af 225-timersreglen. Der er dog undtagelser, hvor en person undtages fra 225-timersreglen
nedenstående er eksempler herpå:
·
Jobcentret vurderer, at borgerens
arbejdsevne er så begrænset, at borgeren ikke kan arbejde 225 timer inden for
12 kalendermåneder. Eller at de skånehensyn, der skal tages, vil være så
omfattende, at de ikke vil kunne tilgodeses på det ordinære arbejdsmarkedet.
·
Jobcentret er ved at vurdere, om
borgeren er på vej i ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
·
Borgeren er under for-revalidering.
Orientering
af borgere sker løbende, både mundtligt og skriftligt og kan ikke adskilles fra
proceduren for vurdering af, om borgeren opfylder 225-timersreglen.
Mundtlig orientering til borgerne
Proceduren
på Jobcentret er, at alle kontanthjælpsmodtagerne ved første
visitationssamtale/henvendelse til Jobcentret bliver vurderet til at være
jobparate eller aktivitetsparate ud fra den samlede situation. Her bliver
borgeren ligeledes orienteret mundtligt omkring 225-timersreglen.
Der
bliver ved hver personlig jobsamtale med borgeren, foretaget en individuel,
konkret vurdering vedr. 225-timersreglen. Denne vurdering vil altid indgå i
borgerens sag og borgeren vil blive mundtligt vejledt omkring dette. I
forbindelse med nye undtagelser, forlængelser af undtagelser eller ophør af
undtagelser, skal sagsbehandleren skrive en vurdering i borgerens sag,
orientere borgeren og oprette fravær i borgerens sag.
Skriftlig orientering til borgerne
Rådgivning
og Udbetaling vil altid sende et varslingsbrev og senere i forløbet et
partshøringsbrev til borgeren inden borgeren falder for 225-timersreglen og
ydelsen i givet fald nedsættes eller bortfalder.
Disse
breve afsendes automatisk idet der er tale om standardbreve, som anvendes i
hele landet. Borgeren har derfor mulighed for at orientere sig, blandt andet
ved disse varslings- og partshøringsbreve inden en eventuel nedsættelse af
ydelsen.
Det
skal ligeledes bemærkes, at Jobcentrets vejledning og sagsforløb også fremgår af
borgerens min plan. Hermed fremgår det journaliserede også som en del af den
information, som borgeren modtager.
Alle borgere vil inden
nedsættelsen modtage følgende:
1.
Varslingsbrev - det sendes ca. 6 måneder før en borger står til at
falde for
225-timersreglen.
2. Partshøringsbrev - sendes automatisk til borgere, hvor der (endnu) ikke er
registreret forhold,
der kunne forlænge, at de bliver på den høje ydelse. Partshøringen sendes i
kalendermåneden før retten til høj ydelse ophører. Dette sker automatisk, hvis
ikke der er registreret forhold, der kunne sikre en forlængelse af retten til
høj ydelse.
3. Afgørelsesbrev 225-timersregel - sendes
til de borgere der, når skæringsdatoen kommer, ikke opfylder betingelserne for
at modtage den højeste ydelse.
4. Afgørelsesbrev ret til fuld hjælp - sendes
der, hvor der er optjent ret til
fuld hjælp. (Efter ikke
at have haft denne ret).
5. Udskydelsesbrev - sendes til de, der er
omfattet af retten til fuld hjælp, og
som har optjent timer til
at forlænge perioden for den fulde hjælp alternativt sendes det også til borgere,
hvor der er andre forhold der medfører, at de har ret til forsat at modtage høj
hjælp.
Journalisering af oplysninger om hhv. mundtlig og skriftlig orientering
til borgerne
Er
en borger omfattet af 225-timersreglen, vil der altid blive vejledt omkring
dette. Det noteres i borgerens journal, at dette er sket.
Borgeren
vil i denne forbindelse blive vejledt omkring jobsøgning, med henblik på at
opnå ordinær ansættelse, eller de 225 timer, der kræves for ikke at få
reduceret i ydelsen. Vurderes det, at borgeren har brug for yderligere støtte,
vil der blive henvist til en jobkonsulent i forhold til virksomhedspraktik
eller anden relevant hjælp og vejledning. En sådan jobkonsulent vil være behjælpelig
med at støtte borgeren i at få ordinært, lønnede jobtimer.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:
Morten Hass Augustsen (V), Søren Lund Hansen (O)
Orientering taget til efterretning.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.