Møde i udvalget d. 8. juni 2021

2.     Proces og perspektiver vedrørende Servicelovens §§ 83/83a og 85 (O)

Sagsnr.: 330-2021-27871                 Dok.nr.: 330-2021-161167          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Udvalget for Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres omkring status på processen om korrekt praksis, visitation og varetagelse af ydelserne efter servicelovens § 83, §83a og 85 efter principafgørelserne 10-19 og 11-19 fra Ankestyrelsen.

På udvalgsmødet deltager Teamleder fra Center for Sundhed og Ældre Susanne Corell, Teamleder Jeannett Jacobsen og Jurist Dorte Madsen fra Center for Handicap og Psykiatri.

Sagens indhold

De seneste mange år er der nationalt opbygget en praksis, hvor kommunerne har visiteret ydelserne personlig pleje, praktisk hjælp så som rengøring og tøjvask eller indkøb henhørende under servicelovens §§ 83, 83a som en del af den socialpædagogiske indsats efter servicelovens § 85, når borgeren var i personkredsen for at modtage socialpædagogisk hjælp og støtte efter servicelovens § 85. Det har betydet, at man ikke har vurderet om ydelsernes indhold havde karakter af §§ 83/83a, men udelukkende visiteret til, at borgeren var i personkredsen for at modtage socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85.

Principafgørelse 10-19 præciserer, at uagtet om borgeren er i personkredsen for § 85, så skal borgerens behov for pleje eller praktisk bistand visiteres efter §§ 83/83a. Det betyder, at det egentlige indhold i servicelovens § 85 er begrænset til ydelser så som socialpædagogisk støtte til eksempelvis struktur af hverdagen eksempelvis gennem understøttende uge-skemaer, håndtering af økonomi eller post.

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget er i deres møder i maj 2020 blevet orienteret om konsekvenserne af Ankestyrelsens principafgørelser samt om det samarbejde, der pågår mellem de to centres administrationer for at ændre hidtidig praksis således, at praksis fremadrettet bliver i overensstemmelse med Ankestyrelsens principafgørelser.

Status siden sidste orientering

Administrationerne i Center for Handicap og Psykiatri og Center for Sundhed og Ældre har igennem 1½ år samarbejdet tæt omkring afdækningen af de muligheder og konsekvenser som principafgørelserne medfører bl.a. gennem:

·       Spørgeskemaundersøgelse hos § 85 leverandører for at kunne afdække hvor mange borgere, der modtager personlig pleje, praktisk hjælp, rengøring, tøjvask, hjælp til indkøb bevilliget som socialpædagogisk støtte

·       Gennemgang og screening af konkrete borgersager. Sagerne er gennemgået med udgangspunkt i nuværende praksis og i forhold til Ankestyrelsens præciseringer.

I processen er det blevet tydeligt, at mulighederne og konsekvenserne af principafgørelserne er yderst komplekse og omfatter flere af kommunens velfærdsområder i flere forskellige centre.

Værdier og perspektiver

I arbejdet med afdækningen tages der afsæt i følgende værdier og perspektiver:

·       Borgeren må ikke komme i klemme i processen, da borgeren forsat har de samme hjælpebehov

·       Inddragelse af alle nødvendige velfærdsområder i arbejdet

·       Fokus og opmærksomhed på, at der er forskellige faglige tilgange/lovkrav

·       Sikre borgerens retssikkerhed

Retligt grundlag

Lovbekendtgørelse 2020-08-28 nr. 1287 om social service §§ 83/83a og 85

Ankestyrelsens principafgørelse 10-19

Ankestyrelsens principafgørelse 11-19

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage orienteringen til efterretning eller anmode administrationen om yderligere oplysninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at kompleksiteten er stor og det vil tage lang tid at afdække området. Samt at konsekvenserne er vidtrækkende både organisatorisk, økonomisk og lovgivningsmæssigt. Det er vigtigt, at borgerne ikke bliver tabt i processen og det vurderes, at der i den nuværende proces er fokus på dette sammenholdt med, at kompleksiteten udfoldes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

I forbindelse med gennemgangen af sagerne er det blevet tydeligt, at praksisændringen fordrer tværfaglige koordinerede indsatser på tværs af flere centre udover Center for Handicap og Psykiatri og Center for Sundhed og Ældre.

Indstilling

Social- og Projektchefen og Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at  orienteringen tages til efterretning.

2.    at  Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses og Seniorudvalget orienteres løbende om status i sagen.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

At 1 - Udvalget tog orienteringen til efterretning.

Bilag

330-2021-173559

Bilag 1 eksempler

330-2021-173592

Bilag 2

330-2021-173702

Tragten

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 8. juni 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til efterretning.

At 2 - Godkendt.

Forebyggelses- og Seniorudvalget ser med tilfredshed på måden, sagen er håndteret på og ønsker løbende en orientering.

(V) og Ann Sibbern (Udenfor parti) foreslår dialog med private aktører i forhold til opgaveløsningen, og at udvalget orienteres om fremdriften.