Møde i udvalget d. 4. december 2017

2.     Opfølgning pr. november Vidtgående specialundervisning & Børn og Unge samt Handleplaner (B)

Sagsnr.: 330-2017-2559                 Dok.nr.: 330-2017-692902                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal godkende handleplaner på udvalgets område og videresende til orientering for Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter, ligesom der – hvor det er muligt – er beregnet gennemsnitspriser på anvendte indsatser. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med den kvartalsvise budgetopfølgning eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Vidtgående specialundervisning:
På skoleområdet har vi gennem de seneste år oplevet et stadigt stigende pres på visiteringen af børn til vidtgående specialundervisning på specialskoler og i specialklasser. Den seneste opgørelse viser at ca. 7,8% af vores elever ikke går på en almen skole, men i stedet er segregeret til et specialtilbud.
Dette betyder, at forbruget har været stigende de seneste år. Tendensen er fortsat i 2017, hvor vi til trods for en tilførsel på 3,5 mio. kr. fra almenområdet forventer at komme ud med et merforbrug på 5 mio. kr.
Der har i samme periode været iværksat en række tiltag, der skulle nedbringe udgifterne til vidtgående specialundervisning, som nogle få kan nævnes:
· Ændring af visitationsgrundlag
· Justering af takster på specialskolerne
· Oprettelse af enhed for Pædagogisk Udvikling og Inklusion på 0-18 årsområdet
· Samtaler med fokus på inklusion mellem centerchef og skoleledere
· Afholdelse af temadage og konferencer om inklusion
· Kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere
Disse tiltag har ikke i tilstrækkelig grad haft den ønskede effekt og aktivitetsniveauet på området er derfor forsat væsentlig over det forventede niveau, hvilket presser det økonomiske rammer for 2018. Samtidig er budgettet til vidtgående specialundervisning sat ned i 2018 som følge af budgetaftalen for 2016, hvor forhåbningen var, at ændret visitationspraksis kunne nedsætte antallet af visiterede børn til specialundervisning.
Det skyldes både at færre end forventet vender tilbage til undervisning i almenskolen, og at der ses en større løbende tilgang af nye elever uden for hovedvisitationen i forsommeren end set tidligere. Således har der været 107 nye sager efter hovedvisitationen i 2017.
Der er derfor brug for at igangsætte yderligere tiltag for at tilpasse budget og udgiftsniveau. Primo 2018 forelægges derfor, sammen med 1. opfølgning for forventet regnskab 2018, en ny handleplan med henblik på hurtigt at få taget hånd om udfordringen. I afsnittet nedenfor er beskrevet de handlemuligheder, som kan bringes i spil.
Den månedlige opfølgning på økonomi og aktiviteter for vidtgående specialundervisning fremgår af bilag 1.
Månedlig opfølgning Børn og Unge:
På det specialiserede Børne- og Ungeområde blev der ultimo maj konstateret, at der forsat er stigende udgifter på det specialiserede børne- og ungeområde. Derfor blev der foretaget en fornyet vurdering på forventet regnskab for 2017 og på den baggrund igangsat nye handleplansinitiativer.
Der er udarbejdet notat, der beskriver baggrunden for den stigende udgiftsudvikling, herunder kort rids af vurderingerne til udvalget henover 2017. Der er endvidere udarbejdet opfølgende notat, der beskriver de tiltag, som er igangsat for at skabe bedre styringsgrundlag samt de initiativer og analyser, der er igangsat for at arbejde videre med de økonomiske udfordringer på området.
Den månedlige opfølgning på økonomi og aktiviteter for det specialiserede børne- og ungeområde fremgår af bilag 2.
Aktuelle handleplaner – november 2017:
I forlængelse af den samlede budgetorientering, der blev forelagt Byrådet den 27. november 2017, fremlægges på alle fagudvalgs møder i december en opdatering af handleplaner for enheder, der forventer et merforbrug på over 100.000 kr. i 2017.
Formålet med behandlingen er at sikre, at der for alle enheder med merforbrug er udarbejdet handleplaner, der bringer balance mellem budget og forventet forbrug senest inden udgangen af 2019.
For Uddannelsesudvalget drejer det sig om: 
8.1 Uddannelse
· 01 Boeslunde Skole
· 02 Dalmose Skole
· 03 Skælskør Skole
· 04 Søndermarkskolen
· 05 PUI
· 06 Fritidsklubben Marievang
8.2 Dagtilbud
· 01 Sct. Mikkels Børnehave
8.3 Produktionsskole over 18 år
· 01 Produktionsskole over 18 år
Oversigt over forventet merforbrug i 2017 og 2018 for ovennævnte enheder fremgår af bilag 3, mens bilag 4 indeholder handleplaner for de nævnte enheder med beskrivelse af, hvorledes og hvornår merforbruget forventes afviklet.
Retligt grundlag
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Handlemuligheder vedr. vidtgående specialundervisning fra 2018 og frem:
Skolechefen anbefaler, at der for at kunne skabes balance i budgettet og styrke styringen af udgifterne på den vidtgående specialundervisning fremadrettet iværksættes en række handlinger. Handlingerne falder i 3 kategorier:
· Nedbringelse af udgifter
· Styrket styring og opfølgning
· Overførsel af ressourcer
Frem mod næste udvalgsmøde vil der blive udarbejdet en liste med uddybende handlemuligheder indenfor de tre kategorier.
Handlemuligheder vedr. den månedlige rapportering:
Uddannelsesudvalget kan tage den månedlige rapportering omkring vidtgående specialundervisning og det specialiserede børne- og ungeområde til efterretning.
Handlemuligheder vedr. handleplaner:
Uddannelsesudvalget kan godkende handleplanerne eller beslutte, at der skal ændres, f.eks. med uddybende beskrivelse af tiltag og økonomi, andre handlinger eller ændret tidsfølge.
Vurdering
Vidtgående specialundervisning
Udvikling i forbrug pr. ultimo november:
Det forventede regnskab opgjort pr. november måned er beregnet til 155,4 mio. kr., og budgetafvigelsen udviser derved et merforbrug på 5,0 mio. kr.
Udvikling i aktiviteter:
Den vidtgående specialundervisning er stadig et område præget af udfordringer. Dette skyldes primært den øgede aktivitet på området, hvor de seneste års tendens med et stigende antal visitationer til specialundervisning umiddelbart ser ud til at fortsætte. Dette er særligt gældende for de private dagskoler og Autisme Center Vestsjælland.
Vurdering af handlemuligheder for vidtgående specialundervisning fra 2018 og frem:
Centerchefen i Center for Skole anbefaler, at alle potentielle handlemuligheder bringes i spil for at undgå et merforbrug på den vidtgående specialundervisning i 2018.
En række af handlemulighederne forudsætter en politisk stillingtagen og vil derfor blive forelagt igen med konkrete forslag til handlinger, såfremt udvalget godkender, at der arbejdes videre med at analysere og beskrive handlemulighederne.
I forhold til visitationspraksis, tilbudsstruktur og økonomiske styringsmodeller anbefales det yderligere, at der gennemføres en mere dybdegående analyse med brug af ekstern konsulentbistand for at afdække handlemulighederne nærmere.
Analysen skal, ligesom de øvrige analyser, der blev besluttet i forbindelse med budgetaftalen for Budget 2018-2021, være afsluttet i løbet af 1., halvår 2018, således at der kan fremlægges konkrete anbefalinger senest til budgetforhandlingerne for 2019.
Det specialiserede børne- og ungeområde
Baseret på det nuværende forbrugsmønster, kendt aktivitet og prognose for resten af 2017 vurderedes det forventede regnskab i budgetopfølgningen pr. ultimo november at lande på 228,5 mio. kr. Det samlede merforbrug i 2017 udgør således 26,1 mio. kr., heraf udgør merforbrug overført fra 2016 5.1 mio. kr.
De væsentligste ændringer i aktivitetsoversigten under de enkelte aktiviteter skyldes effekten af oprydning i konteringer jf. Økonomi og Indenrigsministeriets generelle regler for kontering, samt en større sammenhæng i anvendelsen af servicelovens bestemmelser og kontoplan.
Derudover er der en væsentlig stigning i gennemsnitspriserne på Eget værelse og Døgninstitutioner for børn og unge.
Stigningen i udgifterne til Døgninstitutioner for børn og unge, skyldes en tilgang af anbringelsessager, samt en stigning i sager, hvor anbringelsen er overgået fra anbringelse i familiepleje til anbringelse på opholdssted grundet en udvikling i behovet for professionel behandling af de unges udfordringer.
Der er indsat forklarende kommentarer i aktivitetsoversigten.
Handleplaner- dagtilbudsområdet
Der var primo november 2017 tre kommunale daginstitutioner med et forventet merforbrug i 2017, der overstiger 100.000 kr. Årsagerne til de forventede merforbrug varierer. Fælles for de tre institutioner er det, at de i 2017 har haft ekstraordinært store og uforudsete personaludgifter.
For at sikre stabiliteten og kvaliteten i de tre dagtilbud har Center for Børn og Familie understøttet økonomisk således, at institutionerne bringes tættere på at opnå økonomisk balance.
Center for Børn og Familie har på de centrale konti i 2017 et forventet mindreforbrug på 6,6 mio. kr. Understøttelse af de tre institutioner vil beløbe sig til i alt ca. 0,85 mio. kr. Da omfordelingen sker indenfor dagtilbudsområdet er det samlede resultat på dagtilbudsområdet for 2017 uændret.
Den ekstraordinære understøttelse af de tre daginstitutioners økonomi ledsages af et krav til og en forventning om, at de tre virksomhedsledere bringer balance i deres økonomi. Status følges tæt af både Center for Børn og Familie og Center for Økonomi.
På dagtilbudsområdet er der således aktuelt et dagtilbud, der har et forventet merforbrug på mere end 100.000 kr. og dermed en handleplan.
Det drejer sig om Sct. Mikkels børnehave, der er en selvejende institution. Baggrunden for udfordringerne i Sct. Mikkels er, at institutionen over længere tid har oplevet faldende børnetal.
Administrationen ser med bekymring på den økonomiske udfordring, som Sct. Mikkels har. Administrationen vurderer på baggrund af den udarbejdede handleplan, at institutionen får svært ved i tilstrækkelig grad at få taget hånd om udfordringen. Center for Børn og Familie vil tage kontakt til bestyrelsen af den selvejende institution for en drøftelse af, hvordan en økonomisk balance kan opnås.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie og Centerchef for Skole indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Den månedlige rapportering tages til efterretning
2.    at Handlemulighederne vedr. den vidtgående specialundervisning fra 2018 og frem tages til efterretning
3.    at Handleplaner godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Thomas Clausen (Ø)
Første "at" taget til efterretning.
Andet "at" taget til efterretning. Bodil Knudsen (A) tog forbehold for de skitserede handlemuligheder.
Tredje "at" godkendt. Niels Christian Nielsen (A) tog forbehold for de fremlagte handleplaner.