Møde i udvalget d. 6. marts 2017
19. Natura 2000 - handleplaner 2016-2021 (B)
Sagsnr.: 330-2014-10828 Dok.nr.: 330-2017-28430 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om
de to tilrettede Natura 2000-handleplaner kan sendes til endelig politisk
godkendelse i Økonomiudvalget og Byråd.
Baggrund
Forslag til handleplanerne for Natura 2000-område nr. 116
Centrale Storebælt og Vresen (N116) og Natura 2000-område nr. 162 Skælskør
Fjord og havet og kysten mellem Agersø og Glænø (N162) blev forelagt Byrådet
den 10. oktober 2016.
Handleplanerne redegør for den indsats, som i perioden
2016-2021 skal sikre og forbedre forholdene for en række særlige arter og naturtyper,
der er udpeget for Natura 2000-områderne.
De endelige kommunale handleplaner skal være vedtaget senest
den 20. april 2017.
Forslagene har været i offentlig høring fra den 14. oktober
til den 9. december 2016.
På baggrund af høringen har Center for Teknik og Miljø
udarbejdet en hvidbog for hver af de to handleplaner vedlagt som bilag 1 og 2.
De to tilrettede handleplaner er vedlagt som bilag 3 og 4.
Der er indkommet 5 høringssvar til handleplan N116 og 7
høringssvar til N162. Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning (SVANA) har gjort
indsigelse mod forslaget til handleplan N162, idet det fremgår, at projekter
gennemføres ved frivillige aftaler. Korsør Lystfiskerforening finder handleplan
N116 utilstrækkelig og ønsker bl.a. bedre muligheder for lystfiskeri fra
Lejodde. Der er forslag om mere detaljerede beskrivelser af fuglearter og
enkelte mere konkrete tiltag for f.eks. sikring af vådområder. Der er ønsker
om, at man sikrer muligheden for oplevelser og friluftsliv og forslag om
alternative græsningsdyr som geder, frilandsgrise og vildheste. Der er desuden
ønsker om, at planerne suppleres med enkelte tabeller.
Høringssvarene har givet anledning til 1 mindre ændring i
handleplan N116 og 9 ændringer i handleplan N162.
Ændringer i handleplan N116
-Det præciseres, at en vurdering af muligheden for at
anlægge øer for terner indbefatter vurdering af vandstandsforhold omkring øerne
(høringssvar pkt. 2b i hvidbogen).
Ændringer i handleplan N162 (væsentligste)
-Det er præciseret, at den konkrete indsats i videst
muligt omfang gennemføres ved frivillige aftaler (høringssvar pkt. 1a).
-Afrapporteringen af indsatsen for første planperiode er
omskrevet, for at give et bedre overblik (høringssvar pkt. 1b).
-Der er tilføjet et afsnit om fordelingen af den kommende
indsats imellem myndigheder og offentlige lodsejere (høringssvar pkt. 1c).
-Der afrapporteres for en indsats på et lille areal
beliggende i Næstved Kommune (høringssvar pkt. 2a og 2b).
-Der tilføjes en indsats for fuglearterne rørhøg og
mosehornugle (høringssvar pkt. 7b).
-Det tilføjes, at der generelt er opmærksomhed på, at
betingelserne for trækfugle, som er udpeget for Natura 2000-områderne, sikres
eller forbedres (høringssvar pkt. 7b).
-Der er desuden foretaget mindre redaktionelle justeringer i
de to handleplaner.
Retligt
grundlag
Natura 2000-handleplanerne udarbejdes på baggrund af
miljømålsloven (lovbekendtgørelse nr. 119 af 26. januar 2017) og Bekendtgørelse
om kommunalbestyrelsernes Natura 2000-handleplaner (lovbekendtgørelse nr. 944
af 27. juni 2016).
Handlemuligheder
1. De to tilrettede
handleplaner godkendes med de justeringer, der fremgår af hvidbøgerne. Planerne
offentliggøres herefter med 4 ugers klagefrist.
2. Der kan
foretages ændringer af handleplanerne. Hvis ændringerne er væsentlige, kan de
ikke vedtages før der er foretaget ny offentlig høring i mindst 4 uger. Hvis
ændringerne er så omfattende, at der reelt foreligger nye forslag til
handleplaner, foretages ny offentlig høring i mindst 8 uger og fristen for
vedtagelse af handleplanerne forlænges med 3 måneder.
Vurdering
SVANA bemærker i indsigelsen, at kommunalbestyrelsen jf.
miljømålsloven er forpligtet til at gennemføre handleplanen, også hvis det
måtte vise sig, at de fornødne frivillige lodsejeraftaler ikke kan indgås.
For første planperiode 2010-15 havde KL overfor kommunerne
oplyst, at der for planperioden gjaldt en nationalpolitisk præmis om
frivillighed, som var afledt af Grøn Vækst.
Der var således formuleret en grundforudsætning om frivillighed
fra lodsejeres side i forbindelse med udførelse af konkrete projekter, selvom
det også dengang fremgik af miljømålsloven, at kommunalbestyrelsen var
forpligtet til at gennemføre handleplanen. Der har i kommunerne været en
forventning om, at der for anden planperiode ville gælde samme
grundforudsætning om frivillighed.
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at indsigelsen fra
SVANA tages til efterretning. SVANA (nu Miljøstyrelsen) har oplyst, at såfremt
formuleringen at den konkrete indsats i videst muligt omfang
gennemføres ved frivillige aftaler fremgår af handleplanen for N162, er
indsigelsen bortfaldet.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at en gennemførelse af
konkrete projekter helt eller langt overvejende vil kunne gennemføres på
baggrund af frivillige aftaler med lodsejere.
Det fremgår ikke af handleplanerne, at specifikke projekter skal
finde sted på bestemte ejendomme. Der vil altid være tale om en konkret
vurdering af det enkelte projekts nødvendighed, og muligheder for alternative
projekter eller projekter på andre ejendomme. Der kan således være mange
muligheder for tilpasning af de konkrete indsatser.
Pligten for kommunen til at sikre gennemførelse af et
projekt vil gælde i tilfælde, hvor et helt specifikt projekt på en specifik
ejendom er uomtvistelig nødvendigt for at sikre vilkårene for en art eller
naturtype, der er udpeget for Natura 2000-området. Center for Teknik og Miljø
vurderer, at sådanne situationer kun vil kunne opstå undtagelsesvist.
Hvis kommunen vurderer, at der er pligt til at gennemføre et
projekt, skal lodsejer tåle, at projektet gennemføres. Kommunen yder erstatning
for det eventuelle tab, som en ejer, bruger eller indehaver af rettigheder over
ejendommen påføres som følge af projektet.
Bestemmelserne gælder for begge handleplaner.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at de ændringer der er
foretaget i planforslagene ikke er så væsentlige, at der skal ske en fornyet
høring.
Center for Teknik og Miljø foreslår derfor, at de tilrettede
handleplaner godkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Den del af indsatsen, som vedrører afgræsning og høslæt
finansieres via tilskudsordninger i NaturErhvervstyrelsen. Øvrige tiltag
forudsættes af staten finansieret af kommunen kompenseret via DUT-midler.
DUT-forhandlingen forventes først at være på plads i løbet af foråret 2017. KL
har anbefalet, at kommunerne indtil videre budgetterer indsatsen ud fra
budgettet i første planperiode, hvilket for Slagelse Kommune var 536.000 kr.
årligt.
Der kan undtagelsesvist opstå behov for udbetaling af
erstatninger til lodsejere ved gennemførsel af konkrete projekter. Kommunen kan
efterfølgende ansøge staten om tilskud til erstatningen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne
1.
at det overfor Byrådet anbefales at godkende de to tilrettede Natura
2000-handleplaner for N116 og N162.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:
Villum Christensen (I)
Anbefales.