Møde i udvalget d. 6. marts 2017

19.   Natura 2000 - handleplaner 2016-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2014-10828               Dok.nr.: 330-2017-28430                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om de to tilrettede Natura 2000-handleplaner kan sendes til endelig politisk godkendelse i Økonomiudvalget og Byråd.
Baggrund
Forslag til handleplanerne for Natura 2000-område nr. 116 ”Centrale Storebælt og Vresen” (N116) og Natura 2000-område nr. 162 ”Skælskør Fjord og havet og kysten mellem Agersø og Glænø” (N162) blev forelagt Byrådet den 10. oktober 2016.
Handleplanerne redegør for den indsats, som i perioden 2016-2021 skal sikre og forbedre forholdene for en række særlige arter og naturtyper, der er udpeget for Natura 2000-områderne.
De endelige kommunale handleplaner skal være vedtaget senest den 20. april 2017.
Forslagene har været i offentlig høring fra den 14. oktober til den 9. december 2016.
På baggrund af høringen har Center for Teknik og Miljø udarbejdet en hvidbog for hver af de to handleplaner vedlagt som bilag 1 og 2. De to tilrettede handleplaner er vedlagt som bilag 3 og 4.
Der er indkommet 5 høringssvar til handleplan N116 og 7 høringssvar til N162. Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning (SVANA) har gjort indsigelse mod forslaget til handleplan N162, idet det fremgår, at projekter gennemføres ved frivillige aftaler. Korsør Lystfiskerforening finder handleplan N116 utilstrækkelig og ønsker bl.a. bedre muligheder for lystfiskeri fra Lejodde. Der er forslag om mere detaljerede beskrivelser af fuglearter og enkelte mere konkrete tiltag for f.eks. sikring af vådområder. Der er ønsker om, at man sikrer muligheden for oplevelser og friluftsliv og forslag om alternative græsningsdyr som geder, frilandsgrise og vildheste. Der er desuden ønsker om, at planerne suppleres med enkelte tabeller.
Høringssvarene har givet anledning til 1 mindre ændring i handleplan N116 og 9 ændringer i handleplan N162.
Ændringer i handleplan N116
-Det præciseres, at en vurdering af muligheden for at anlægge øer for terner indbefatter vurdering af vandstandsforhold omkring øerne (høringssvar pkt. 2b i hvidbogen).
Ændringer i handleplan N162 (væsentligste)
-Det er præciseret, at den konkrete indsats i videst muligt omfang gennemføres ved frivillige aftaler (høringssvar pkt. 1a).
-Afrapporteringen af indsatsen for første planperiode er omskrevet, for at give et bedre overblik (høringssvar pkt. 1b).
-Der er tilføjet et afsnit om fordelingen af den kommende indsats imellem myndigheder og offentlige lodsejere (høringssvar pkt. 1c).
-Der afrapporteres for en indsats på et lille areal beliggende i Næstved Kommune (høringssvar pkt. 2a og 2b).
-Der tilføjes en indsats for fuglearterne rørhøg og mosehornugle (høringssvar pkt. 7b).
-Det tilføjes, at der generelt er opmærksomhed på, at betingelserne for trækfugle, som er udpeget for Natura 2000-områderne, sikres eller forbedres (høringssvar pkt. 7b).
-Der er desuden foretaget mindre redaktionelle justeringer i de to handleplaner.
Retligt grundlag
Natura 2000-handleplanerne udarbejdes på baggrund af miljømålsloven (lovbekendtgørelse nr. 119 af 26. januar 2017) og Bekendtgørelse om kommunalbestyrelsernes Natura 2000-handleplaner (lovbekendtgørelse nr. 944 af 27. juni 2016).
Handlemuligheder
1. De to tilrettede handleplaner godkendes med de justeringer, der fremgår af hvidbøgerne. Planerne offentliggøres herefter med 4 ugers klagefrist.
2. Der kan foretages ændringer af handleplanerne. Hvis ændringerne er væsentlige, kan de ikke vedtages før der er foretaget ny offentlig høring i mindst 4 uger. Hvis ændringerne er så omfattende, at der reelt foreligger nye forslag til handleplaner, foretages ny offentlig høring i mindst 8 uger og fristen for vedtagelse af handleplanerne forlænges med 3 måneder.
Vurdering
SVANA bemærker i indsigelsen, at kommunalbestyrelsen jf. miljømålsloven er forpligtet til at gennemføre handleplanen, også hvis det måtte vise sig, at de fornødne frivillige lodsejeraftaler ikke kan indgås.
For første planperiode 2010-15 havde KL overfor kommunerne oplyst, at der for planperioden gjaldt en nationalpolitisk præmis om frivillighed, som var afledt af Grøn Vækst.
Der var således formuleret en grundforudsætning om frivillighed fra lodsejeres side i forbindelse med udførelse af konkrete projekter, selvom det også dengang fremgik af miljømålsloven, at kommunalbestyrelsen var forpligtet til at gennemføre handleplanen. Der har i kommunerne været en forventning om, at der for anden planperiode ville gælde samme grundforudsætning om frivillighed.
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at indsigelsen fra SVANA tages til efterretning. SVANA (nu Miljøstyrelsen) har oplyst, at såfremt formuleringen ”at den konkrete indsats i videst muligt omfang gennemføres ved frivillige aftaler” fremgår af handleplanen for N162, er indsigelsen bortfaldet.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at en gennemførelse af konkrete projekter helt eller langt overvejende vil kunne gennemføres på baggrund af frivillige aftaler med lodsejere.
Det fremgår ikke af handleplanerne, at specifikke projekter skal finde sted på bestemte ejendomme. Der vil altid være tale om en konkret vurdering af det enkelte projekts nødvendighed, og muligheder for alternative projekter eller projekter på andre ejendomme. Der kan således være mange muligheder for tilpasning af de konkrete indsatser.
Pligten for kommunen til at sikre gennemførelse af et projekt vil gælde i tilfælde, hvor et helt specifikt projekt på en specifik ejendom er uomtvistelig nødvendigt for at sikre vilkårene for en art eller naturtype, der er udpeget for Natura 2000-området. Center for Teknik og Miljø vurderer, at sådanne situationer kun vil kunne opstå undtagelsesvist.
Hvis kommunen vurderer, at der er pligt til at gennemføre et projekt, skal lodsejer tåle, at projektet gennemføres. Kommunen yder erstatning for det eventuelle tab, som en ejer, bruger eller indehaver af rettigheder over ejendommen påføres som følge af projektet.
Bestemmelserne gælder for begge handleplaner.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at de ændringer der er foretaget i planforslagene ikke er så væsentlige, at der skal ske en fornyet høring.
Center for Teknik og Miljø foreslår derfor, at de tilrettede handleplaner godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den del af indsatsen, som vedrører afgræsning og høslæt finansieres via tilskudsordninger i NaturErhvervstyrelsen. Øvrige tiltag forudsættes af staten finansieret af kommunen kompenseret via DUT-midler. DUT-forhandlingen forventes først at være på plads i løbet af foråret 2017. KL har anbefalet, at kommunerne indtil videre budgetterer indsatsen ud fra budgettet i første planperiode, hvilket for Slagelse Kommune var 536.000 kr. årligt.
Der kan undtagelsesvist opstå behov for udbetaling af erstatninger til lodsejere ved gennemførsel af konkrete projekter. Kommunen kan efterfølgende ansøge staten om tilskud til erstatningen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne
1.    at det overfor Byrådet anbefales at godkende de to tilrettede Natura 2000-handleplaner for N116 og N162.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Anbefales.