Møde i udvalget d. 7. juni 2021

3.     Status på den Kommunale Ungeindsats (O)

Sagsnr.: 330-2021-32033               Dok.nr.: 330-2021-162286                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal tage opfølgning på den kommunale ungeindsats til efterretning.

Sagens indhold

I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen, som de ønsker at følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november.

Udvalgenes opfølgning har til formål at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de politiske målsætninger. De politiske målsætninger er:

·         Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

·         Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

·         Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Byrådet følger op på de politiske målsætninger én gang årligt.

Ungeindsatsen

Der er d.d. registreret 76 KUI-unge. Antallet er identisk med seneste afrapportering. Tallet er baseret på praksis i UU, hvor også unge, som vurderes til at være i målgruppen for KUI uden nødvendigvis et påbegyndt forløb, registreres. Antallet omfatter derfor både unge i målgruppen og unge som har fået opstartet et KUI-forløb med deltagelse af bl.a. sagsbehandlere.

Af de 76 er 16 unge registreret med en KUI-plan (Den Unges Plan). Det lave antal KUI-planer skyldes bl.a., at der i flere tilfælde er brugt andre plan-skabeloner fra vejledernes side. Dette er der rettet op på.

Der er d.d. registreret 17 unge på en Ungeguide-ordning. Det tilsvarende tal på seneste afrapportering var 15. Det er UU der varetager ungeguide funktionen, som tilbydes til unge, der har en indsats i to eller flere centre og har behov for støtte til uddannelse eller beskæftigelse.

UU bemærker, at KUI-samarbejdet, efter en ihærdig opstartsperiode, ikke helt har nået sit optimale niveau, hvor bl.a. Covid-19 perioden har været en væsentlig hindring i indsatsen. Det forventes, at den kommende Ungeenhed formår at ændre KUI-samarbejdet til det bedre og til større gavn for den enkelte unge.

Effektmål 1: De unges oplevelse af ungeindsatsen

De unges oplevelse af ungeindsatsen er baseret på udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til via en vejleder. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:

·         På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for

·         På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig interesse og nysgerrighed

·         Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet

·         Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid

Af de 16 unge registreret med en KUI-plan har 4 evalueret deres forløb. Alle 4 evalueringer viser, at de unge i høj grad har været tilfredse med indsatsen. Administrationen skal dog bemærke, at evalueringerne ikke kan danne grundlag for et validt materiale til at kunne konkludere på de unges tilfredshed med KUI-indsatsen, hvorfor der af nedenstående tabel ikke fremgår noget under status for april 2021.

Delmålene, som blev godkendt af udvalgene i september 2019, fremgår af tabellen nedenfor.

Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål

90%

91%

92%

93%

94%

95%

Status oktober 2020

-

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

-

 

 

 

 

Effektmål 2: Andel unge på forsørgelsesydelse

I dette effektmål medtages unge mellem 18 og 29 år som modtager en forsørgelsesydelse. Både fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i overvejende grad ville medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse (FGU) betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.

I nedenstående tabel fremgår delmål og afrapporteringer fra henholdsvis 2020 og 2021:

Andel unge op til 29 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge

Baseline 2016

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål

12,6%

10,4%

10,1%

9,9%

9,7%

9,5%

9,4%

Status januar 2020

 

11,2%

 

 

 

 

 

Status august 2020

 

10,5%

 

 

 

 

 

Status januar 2021

 

 

11,3%

 

 

 

 

Jobcenteret gør opmærksom på, at en stor del af de unge, der søgte ydelse i 2020 var frafaldet en ungdomsuddannelse. I alt blev der registreret 232 unge med ”afbrudt uddannelse”. Det tilsvarende tal for 2019 var 289 unge. I det første kvartal af 2021 er der registreret 75 unge på forsørgelsesydelse med årsag i afbrudt uddannelse.

Effektmål 3: Elevfravær i grundskolen

Dette effektmål vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre fraværstyper er medregnet - både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende data er opgjort på det senest rullende skoleår som strækker fra februar 2020 til februar 2021.

Den samlede fraværsprocent for perioden er 3,71%, hvilket er noget lavere end seneste opfølgning som anført i tabellen herunder.

Det lavere fravær hænger formentlig sammen med, at skolerne er fritaget fra de almindelige regler om registrering og indberetning af fravær, når de kører med nødundervisning. I lukningsperioden pga. COVID-19 har skolerne således ikke været forpligtet på at indberette fravær. Skolerne har pligt til at føre tilsyn med, at eleverne deltager i nødundervisningen og at følge op over for elever med særligt behov herfor. Ligeledes skal skolerne registrere elevers manglende aktive deltagelse i nødundervisningen, men den enkelte skole tilrettelægger selv registreringen.

Delmål og status pr. april 2021 fremgår af tabellen nedenfor.

Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende

Baseline

2018/19

2019/20

2020/21

2021/22

2022/23

2023/24

2024/25

Delmål

7,7%

7,7%

7,5%

7,3%

7,1%

6,9%

6,7%

Status januar 2020

 

8,4%

 

 

 

 

 

Status august 2020

 

6,6%

 

 

 

 

 

Status februar 2021

 

 

3,71%

 

 

 

 

Politisk målsætning 1: Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

Administrationen kan ikke komme specifikke tal vedr. denne tabel nærmere i denne afrapportering. Dette skyldes, at datamaterialet fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) ikke er offentliggjort grundet forsinkelser og udfordringer i Styrelsens datasystemer og fagprogrammer. Jf. STUK er den klare forventning, at datamateriale vedr. denne målsætning vil offentliggøres, således det kan fremgå af administrationens afrapportering til efteråret 2021.

Mindst 85% af alle 25-Ã¥rige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

Baseline (Ã¥rgang 2016)

2020

 

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål: Andel af en ungdomsårgang, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse

81%

82,5%

83%

83,5%

84%

84,5%

85%

Status oktober 2020

 

Ã…rgang 2017: 83,1%

Ã…rgang 2018: 82,4%

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

-

 

 

 

 

Politisk målsætning 2: Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

Administrationen kan fortsat ikke komme specifikke tal vedr. denne tabel nærmere i denne afrapportering. Der henvises til samme forklaring som under politisk målsætning 1.

Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

Baseline 2016

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Andel op til 25-Ã¥rige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked

9,2%

8,8%

8,5%

8,2%

7,9%

7,7%

7,4%

Status oktober 2020

 

-

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

-

 

 

 

 

Politiske målsætning 3: Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter grundskolen har sværere ved at få fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Denne målsætning følger op på, hvor stor en andel af unge i Slagelse Kommune, der ikke starter direkte på en ungdomsuddannelse, når de går ud af grundskolen efter 9. eller 10. klasse.

Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Baseline 2017

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Andel unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse

7,3%

7,0%

6,8%

6,6%

6,4%

6,2%

6%

Status oktober 2020

 

9,4%

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

6,9%

 

 

 

 

Retligt grundlag

Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage opfølgningen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at den kommende Ungeenhed vil have en positiv effekt på delmålene i effektmålene samt de politiske målsætninger. Derudover er forventningen, at kommende afrapportering bliver mere fyldestgørende, da dataleverancen fra centraladministrationen forventes at være tilgængelig.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at Udvalgene tager orienteringen til efterretning.     

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Udsat til næste møde.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - orienteringen taget til efterretning.

Venstre tager sagen til efterretning med bemærkning om, at sagen viser, at der i høj grad er brug for Ungeenheden.

Udvalget får fra administrationen tilsendt arbejdsgrundlag for etablring af Ungeenheden til orientering.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

(V), (O) og (A) tager sagen til efterretning.

Thomas Clausen (Ø) tager sagen til orientering og bemærker, at det ved næste afrapportering bør fremgå, om de unge, hvor der står, at de ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse, dækker over alle unge eller kun de unge, der har gennemført 9. eller 10. klasse.

Udvalget bemærker, at der skal fastholdes fokus på beskæftigelsesdelen herunder udannelsesperspektivet.

(V) bemærker, at sagen viser, at der i høj grad er brug for Ungeenheden.