Møde i udvalget d. 2. november 2020

8.     Status på ungeindsatsen (E)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2020-391339                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal tage opfølgning på den kommunale ungeindsats til efterretning.
Byrådet skal drøfte opfølgning på de politiske målsætninger for ungeindsatsen.
Baggrund
I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen, som de ønsker at følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november. Den første gang, der blev fulgt op var i maj 2020 og anden opfølgning fremgår nedenfor.
Udvalgenes opfølgning har til formål at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de politiske målsætninger. Målsætningerne er:
·         Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
·         Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
·         Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Byrådet følger op på de politiske målsætninger en gang årligt, og den første opfølgning fremgår nedenfor.
Ungeindsatsen
Efter etableringen af ungeindsatsen 1. august 2019 og frem til 1. oktober 2020 er der registreret 76 unge som KUIunge, dvs. at de har modtaget en indsats i flere afdelinger. Tallet afspejler formentlig ikke det reelle antal unge, men er et udtryk for at KUIindsatsen fortsat er i en opstartsfase. Heraf har 14 unge fået udarbejdet en ungeplan, som er en sammenhængende og koordineret plan udarbejdet i samarbejde mellem de involverede afdelinger. De øvrige unge har en plan i hver af de afdelinger, de får en indsats fra. På grund af COVID-19 har det ikke været muligt at afholde tværfaglige netværksmøder fra nedlukningen i foråret og frem til august, og medarbejderne er fortsat påpasselige med at afholde fysiske møder. Dette har en afsmittende effekt på antallet af registrerede KUIunge og ungeplaner.
Der er på nuværende tidspunkt 15 unge, som har fået tilknyttet en ungeguide. Det er UU der varetager ungeguide funktionen, som tilbydes til unge, der har en indsats i to eller flere centre og har behov for støtte til uddannelse eller beskæftigelse i hverdagen. Langt størstedelen af de unge, der har fået tilknyttet en ungeguide, er mellem 17 og 24 år.
Medarbejdere tilknyttet den kommunale ungeindsats er startet op med teamsupervision igen her i efteråret. Der er dog behov for en revitalisering af samarbejdet og ungeindsatsen, så der kan blive skabt fælles fodslag på tværs af områderne blandt andet med afsæt i erfaringerne fra Corona. Der er et skærpet ledelsesfokus på at optimere og implementere indsatsen.
Effektmål 1: De unges oplevelse af ungeindsatsen
De unges oplevelse af ungeindsatsen er baseret på nogle få udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til efter hvert netværksmøde. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:
·         På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for
·         På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig interesse og nysgerrighed
·         Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet
·         Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid
Spørgsmålene om den unges oplevelse af mødet blev først implementeret i februar 2020, og kort derefter blev medarbejderne hjemsendt i forbindelse med Covid-19. Der er derfor på nuværende tidspunkt kun fire unge, der har svaret på spørgsmålene. De fire er i høj grad enige i, at de er blevet lyttet til, følte sig godt behandlet, og ved hvem der skal gøre hvad fremadrettet. Èn er i mindre grad enig i, at der på mødet blev talt om det han/hun havde brug for.
De meget få besvarelser er det ikke muligt at lave valid statistik på, hvorfor der nedenfor ikke fremgår noget under status oktober 2020.
Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
90%
91%
92%
93%
94%
95%
Status oktober 2020
   -
 
 
 
 
 
Effektmål 2: andel unge på forsørgelsesydelse
Dette effektmål er baseret på aktuelle data fra jobindsats.dk og Danmarks Statistik 25-29-årige på forsørgelse. Effektmålet omfatter unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse. Både fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. Unge, der modtager A-dagpenge, indgår ikke, da det i overvejende grad er unge, som netop har gennemført en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse (FGU) betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.
Jobcenteret gør opmærksom på, at sygedagpengedata ikke er tilgængelige på nuværende tidspunkt på grund af nyt sygedagpengesystem. Ud fra de interne tal er skønnet, at antallet er tilnærmelsesvis det samme som i august 2019.
På baggrund heraf viser opfølgningen i august 2020, at 10,5% af unge op til 30 år modtager en forsørgelsesydelse. I august 2019 var andelen 10,9%, så der ses en lille forbedring i forhold til for 1 år siden. Delmålet for hele 2020 er 10,4%, og der skal således umiddelbart kun ske en lille reduktion til frem mod udgangen af 2020, for at indfri det opstillede delmål. I praksis opgøres målet for hele 2020 dog et gennemsnit af et meget højt månedsniveau for 4 måneder i 1. halvår 2020, på grund af ekstraordinær stor tilgang af afskedigede unge som følge af covid-19-nedlukning og suspenderet beskæftigelsesindsats, og et forholdsvist lavt månedsniveau for 2. halvår 2020. Det nuværende niveau i august 2020 tegner således positivt, men der er alligevel stor sandsynlig for, at gennemsnittet for hele 2020 ikke vil kunne leve op til delmålet pga. nedlukningen fra marts-juni. Delmålene og status pr. januar og august 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
12,6%
10,4%
10,1%
9,9%
9,7%
9,5%
9,4%
Status januar 2020
 
11,2%
 
 
 
 
 
Status august 2020
 
10,5%
 
 
 
 
 
Effektmål 3: Elevfravær i grundskolen
Dette effektmål vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre fraværstyper er medregnet både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende data er opgjort på et helt skoleår, for at imødegå sæsonudsving. Der er taget udgangspunkt i perioden august 2019 til august 2020.
Den samlede fraværsprocent for perioden er 6,6%, hvilket er noget lavere end opfølgningen i januar, der viste 8,4%. Alle tre fraværstyper (sygdom, lovligt og ulovligt) ligger under niveauet ved sidste opfølgning. Der er dog fortsat væsentlig forskel på fraværsgraden i almenskoler og specialskoler. Hvor almenskolerne ligger under 6,5%, er gennemsnittet på specialskolerne tættere på 10%.
Det lavere fravær hænger formentlig sammen med, at skolerne er fritaget fra de almindelige regler om registrering og indberetning af fravær, når de kører med nødundervisning. I hele lukningsperioden i foråret pga COVID-19 har skolerne således ikke været forpligtet på at indberette fravær. Skolerne har pligt til at føre tilsyn med, at eleverne deltager i nødundervisningen og at følge op over for elever med særligt behov herfor. Ligeledes skal skolerne registrere elevers manglende aktive deltagelse i nødundervisningen, men den enkelte skole tilrettelægger selv registreringen.
Delmål og status pr. august 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende
Baseline
2018/19
2019/20
2020/21
2021/22
2022/23
2023/24
2024/25
Delmål
7,7%
7,7%
7,5%
7,3%
7,1%
6,9%
6,7%
Status januar 2020
 
8,4%
 
 
 
 
 
Status august 2020
 
6,6%
 
 
 
 
 
Politisk målsætning 1: Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
Dette er den første opfølgning på hvor stor en andel af en ungdomsårgang der, når de går i 9. klasse, forventes at opnå mindst en ungdomsuddannelse, inden de bliver 25 år. Der er ved denne opfølgning tilgængelige data for to årgange: 2017 og 2018. Delmål og status pr oktober 2020 fremgår af tabellen nedenfor. Opfølgningen viser en lille stigning fra 81% for årgang 2016 til 82,4% for årgang 2018. Hermed er delmålet for 2020 indfriet. Der ses dog samtidig en lille nedgang fra 83,1% for årgang 2017 til 82,4 % for årgang 2018.
Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
Baseline (årgang 2016)
2020
 
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål: Andel af en ungdomsårgang, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse
81%
82,5%
83%
83,5%
84%
84,5%
85%
Status oktober 2020
 
Årgang 2017: 83,1%
Årgang 2018: 82,4%
 
 
 
 
 
Politisk målsætning 2: Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Dette er den første opfølgning på andelen af op til 25årige uden tilknytning til uddannelses eller beskæftigelse. Administrationen oplyser, at der pt. ikke er tilgængelige data for delmålet, men at Undervisningsministeriet forventer at have en status på kommuneniveau klar primo 2021.
Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked
9,2%
8,8%
8,5%
8,2%
7,9%
7,7%
7,4%
Status oktober 2020
 
-
 
 
 
 
 
Politiske målsætning 3: Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter grundskolen har sværere ved at få fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Denne målsætning følger op på, hvor stor en andel af unge i Slagelse Kommune, der starter direkte på en ungdomsuddannelse, når de går ud af grundskolen efter 9. eller 10. klasse. Som det fremgår af status, er andelen steget til 9,4%, hvilket er en noget større andel end forventet. Det er dog et lille fald fra 2019, hvor andelen var 10,9%.
Center for Børn og Unge vurderer, at det dels skyldes de øgede optagelseskrav til de gymnasiale uddannelser fra 2018, som slår igennem i disse år. Derudover har Covid-19 også har haft sin indflydelse på opstarten af flere af de unges uddannelser. Det forventes, at prioriteringen af den styrkede vejledning i grundskolen, som slår igennem fra dette skoleår vil kunne aflæses i opgørelsen for 2021.
Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Baseline 2017
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse
7,3%
7,0%
6,8%
6,6%
6,4%
6,2%
6%
Status oktober 2020
 
9,4%
 
 
 
 
 
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage opfølgningen på effektmålene til efterretning og drøfte behovet for yderligere tiltag.
Byrådet kan tage opfølgningen på de politiske målsætninger til efterretning og drøfte behovet for yderligere tiltag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen på effektmålene til efterretning og drøfter en eventuel justering i indsatsen.
Administrationen anbefaler, at Byrådet tager opfølgningen på de politiske målsætninger til efterretning og drøfter en eventuel justering i indsatsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen på effektmålene til efterretning
2.    at Byrådet tager opfølgningen på de politiske målsætninger til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning med bemærkning om, at virtuelle møder kan anvendes i det tværfaglige samarbejde.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Taget til efterretning.