Møde i udvalget d. 8. marts 2021

516. Opfølgning på KL's Børn & Unge Topmøde 2020 (D)

Sagsnr.: 330-2020-4119                 Dok.nr.: 330-2021-55492                                  Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte læringspunkter fra KL’s Børn & Unge Topmøde den 28. januar 2021.
Sagens indhold
Den 28. januar 2021 afholdtes KL’s årlige Børn & Unge Topmøde som en virtuel konference. Årets tema var ”Et sammenhængende børne- og ungeområde”, og årets program ses i bilag 1.
Børne- og Ungeudvalget var inviteret med til topmødet sammen med skole- og dagtilbudsledere, øvrige virksomhedsledere under skole- og dagtilbudsområdet samt repræsentanter fra administrationen.
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte læringspunkter fra topmødet, eventuelt med afsæt i nedenstående opsamling, som administrationen har udarbejdet på baggrund af egne refleksioner og input fra mødet.
Emner fra topmødet
Tidspunkt for evt. politisk behandling
Sammenhæng til eksisterende indsatser
God og motiverende undervisning – det ledelsesmæssige og strategiske arbejde med at skabe rammer for børn og unge, så de kan arbejde med praktiske problemstillinger, fordybelse og aktivitet/bevægelse
Forår 2021
Temadrøftelse i forhold til skoleområdet
Bedre sammenhæng mellem almen og specialundervisning giver bedre uddannelses- og livsmuligheder – et særligt fokus på ”mellemformer”
Forår 2021
Temadrøftelse i forhold til skoleområdet
Hvad skal der til for at nedbringe skolefravær – viden og erfaringer med at opspore og iværksætte effektive indsatser for at imødekomme bekymrende fravær
Løbende
Den kvartalsmæssige afrapportering på elevfravær
 
BIDS
Unge – Veje til unges deltagelse og inddragelse, herunder hvordan de unge oplever sammenhæng i politik, kommunal praksis og samarbejde mellem aktører på ungeområdet
Løbende
Etablering af kommende ungeenhed – emnet kan tænkes ind undervejs i processen og i det endelige setup
Daginstitutioners løfteevne,
DEA’s nyeste undersøgelse af, hvad dagtilbud betyder for børnenes efterfølgende læring og trivsel
 
Efterår 2021
Politisk besluttet pejlemærke i Slagelse Kommune 2021-2022 om at mindske læringsuligheden.
 
BIDS
 
Kommende sprogstrategi
Sammenhæng mellem evalueringskultur, tilsyn og faglig ledelse på dagtilbudsområdet
Efterår 2021
Slagelse Kommunes dialogbaserede tilsynsmodel, der taget afsæt i KIDS.
KIDS er udarbejdet som et ”redskab” til at måle kvalitet i dagtilbud og anvendes i en del dagtilbud som udgangspunkt for selvevaluerende praksis.
Samarbejde mellem forældre, sundhedsplejen og pædagoger i overgangen til dagtilbud
Sammenhæng mellem læringsrum i hjemmet, dagtilbud og skole.
Øget fællesfagligt blik og erfaringsudveksling på tværs.
Forældre skal inddrages og involveres i handleplaner der udarbejdes for at sikre sundhed, trivsel og iværksætte tidlig indsats i forhold til opsporing af overvægt og udviklingsmæssige udfordringer.
 
 
Sundhedstjenesten i Slagelse Kommune deltager i 2021 i et kompetenceudviklingsforløb, PUF-program, der tager udgangspunkt i den standardiserede undersøgelse af psykisk udvikling og funktion ved barnets 9.-10. levemåned (PUF undersøgelsen). PUF programmet giver sundhedsplejersker et forbedret grundlag for at opspore og intervenere overfor mental sårbarhed hos små børn.  Det er hensigten, at denne undersøgelse vil erstatte den screening, Sundhedstjenesten på nuværende tidspunkt anvender ved 8-10-månedersbesøget.
Løbende
Sund Sammen – et fællesfagligt blik på 3,5-årige børn – prøvehandling
Samarbejde mellem Sundhedstjenesten og fem institutioner i Korsør: I prøveperioden foregår Sundhedstjenestens 3-årsbesøg til barnet i institutionen. Her er både forældre, pædagoger og sundhedsplejerske med til at dele kendskab om enkelte barn. Barnet er sammen med trygge andre børn og voksne. Handleplaner og opfølgning tilpasses barnet i institutionen med fokus på opsporing af overvægt, motoriske og sproglige opmærksomheder.
 
Hånd i hånd på broen – kommende prøvehandling
Overgang fra hjem til dagtilbud –samarbejde mellem Sundhedstjenesten og Hesselgården, Skælskør: Sundhedsplejersken vil være deltagende i opstartsmøder, i institutionen.
Hermed sikres en god og tryg overlevering fra hjem til dagtilbud. Forældrene oplever sammenhæng mellem læringsrummet i hjemmet og i institutionen, idet sundhedsplejerske og pædagoger deler viden og erfaring. Samme tilbud til alle for at sikre lighed i adgang til sundhed og trivsel.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte læringspunkter fra KL’s Børn & Unge Topmøde eventuelt med afsæt i administrationens opsamling.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter læringspunkter fra KL’s Børn & Unge Topmøde 2021.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 8. marts 2021:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.