Møde i udvalget d. 8. marts 2021
516. Opfølgning på KL's Børn & Unge Topmøde 2020 (D)
Sagsnr.: 330-2020-4119 Dok.nr.: 330-2021-55492 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte læringspunkter fra KLs
Børn & Unge Topmøde den 28. januar 2021.
Sagens
indhold
Den 28. januar 2021 afholdtes KLs årlige Børn & Unge
Topmøde som en virtuel konference. Årets tema var Et sammenhængende børne- og
ungeområde, og årets program ses i bilag 1.
Børne- og Ungeudvalget var inviteret med til topmødet sammen
med skole- og dagtilbudsledere, øvrige virksomhedsledere under skole- og
dagtilbudsområdet samt repræsentanter fra administrationen.
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte læringspunkter fra
topmødet, eventuelt med afsæt i nedenstående opsamling, som administrationen
har udarbejdet på baggrund af egne refleksioner og input fra mødet.
Emner fra topmødet
|
Tidspunkt for evt. politisk behandling
|
Sammenhæng til eksisterende indsatser
|
God og motiverende undervisning det
ledelsesmæssige og strategiske arbejde med at skabe rammer for børn og unge,
så de kan arbejde med praktiske problemstillinger, fordybelse og
aktivitet/bevægelse
|
Forår 2021
|
Temadrøftelse i forhold til skoleområdet
|
Bedre sammenhæng mellem almen og specialundervisning
giver bedre uddannelses- og livsmuligheder et særligt fokus på
mellemformer
|
Forår 2021
|
Temadrøftelse i forhold til skoleområdet
|
Hvad skal der til for at nedbringe skolefravær
viden og erfaringer med at opspore og iværksætte effektive indsatser for at
imødekomme bekymrende fravær
|
Løbende
|
Den kvartalsmæssige afrapportering på elevfravær
BIDS
|
Unge Veje til unges
deltagelse og inddragelse, herunder
hvordan de unge oplever sammenhæng i politik, kommunal praksis og samarbejde
mellem aktører på ungeområdet
|
Løbende
|
Etablering af kommende ungeenhed emnet kan tænkes ind undervejs i processen og i det endelige setup
|
Daginstitutioners løfteevne,
DEAs nyeste undersøgelse af, hvad dagtilbud betyder for
børnenes efterfølgende læring og trivsel
|
Efterår 2021
|
Politisk besluttet pejlemærke i Slagelse Kommune 2021-2022
om at mindske læringsuligheden.
BIDS
Kommende sprogstrategi
|
Sammenhæng mellem evalueringskultur, tilsyn og faglig
ledelse på dagtilbudsområdet
|
Efterår 2021
|
Slagelse Kommunes dialogbaserede tilsynsmodel, der taget
afsæt i KIDS.
KIDS er udarbejdet som et redskab til at måle kvalitet i
dagtilbud og anvendes i en del dagtilbud som udgangspunkt for selvevaluerende
praksis.
|
Samarbejde mellem forældre, sundhedsplejen og pædagoger
i overgangen til dagtilbud
Sammenhæng mellem læringsrum i hjemmet, dagtilbud og
skole.
Øget fællesfagligt blik og erfaringsudveksling på tværs.
Forældre skal inddrages og involveres i handleplaner der
udarbejdes for at sikre sundhed, trivsel og iværksætte tidlig indsats i
forhold til opsporing af overvægt og udviklingsmæssige udfordringer.
Sundhedstjenesten i Slagelse Kommune deltager i 2021 i et
kompetenceudviklingsforløb, PUF-program, der tager udgangspunkt i den standardiserede
undersøgelse af psykisk udvikling og funktion ved barnets 9.-10. levemåned
(PUF undersøgelsen). PUF programmet giver sundhedsplejersker et forbedret
grundlag for at opspore og intervenere overfor mental sårbarhed hos små børn.
Det er hensigten, at denne undersøgelse vil erstatte den screening,
Sundhedstjenesten på nuværende tidspunkt anvender ved 8-10-månedersbesøget.
|
Løbende
|
Sund Sammen et fællesfagligt blik på 3,5-årige
børn prøvehandling
Samarbejde mellem Sundhedstjenesten og fem institutioner i
Korsør: I prøveperioden foregår Sundhedstjenestens 3-årsbesøg til barnet i
institutionen. Her er både forældre, pædagoger og sundhedsplejerske med til
at dele kendskab om enkelte barn. Barnet er sammen med trygge andre børn og
voksne. Handleplaner og opfølgning tilpasses barnet i institutionen med fokus
på opsporing af overvægt, motoriske og sproglige opmærksomheder.
Hånd i hånd på broen kommende prøvehandling
Overgang fra hjem til dagtilbud samarbejde mellem
Sundhedstjenesten og Hesselgården, Skælskør: Sundhedsplejersken vil være
deltagende i opstartsmøder, i institutionen.
Hermed
sikres en god og tryg overlevering fra hjem til dagtilbud. Forældrene oplever
sammenhæng mellem læringsrummet i hjemmet og i institutionen, idet
sundhedsplejerske og pædagoger deler viden og erfaring. Samme tilbud til alle
for at sikre lighed i adgang til sundhed og trivsel.
|
Retligt
grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte læringspunkter fra KLs
Børn & Unge Topmøde eventuelt med afsæt i administrationens opsamling.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget drøfter læringspunkter fra KLs Børn & Unge
Topmøde 2021.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 8. marts 2021:
Fraværende:
At 1 - Drøftet.