Møde i udvalget d. 2. december 2019

9.     Kulturprocessen i Center for Arbejdsmarked og Integration - set i et borgerperspektiv (O)

Sagsnr.: 330-2019-80191               Dok.nr.: 330-2019-471203                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om den igangværende kulturproces i Center for Arbejdsmarked og Integration set i et borgerperspektiv.
Baggrund
Der har igennem det meste af 2019 været et øget fokus i Center for Arbejdsmarked og Integration, i forhold til at øge borgerinddragelsen. Et aktivt led i denne proces har været at inkorporere inputs fra borgere og samarbejdspartnere fra dialogmøderne med udvalget tilbage i maj måned. Social- og Beskæftigelsesudvalget blev ved deres møde den 7. oktober 2019 orienteret om status på det igangværende arbejde med inputs fra dialogmøderne, hvilken herværende orientering er en naturlig videreførelse af.
I det følgende præsenteres Social- og Beskæftigelsesudvalget under relevante overskrifter for en orientering om den kulturproces, der set fra et borgerperspektiv, er i gang i Center for Arbejdsmarked og Integration.
Sådan bliver vi bedre til at møde borgerne samtidig med, vi har en individuel tilgang
Alle afdelinger, der har direkte borgerkontakt, har konsekvent fokus på borgerens møde med Center for Arbejdsmarked og Integration som myndighed og udfører. I de fleste afdelinger er der organiseret en form for lokal sparring og/eller undervisning, såvel i forhold til det faglige indhold som selve interaktionen med borgerne. Fx er der en afdeling, som har en medarbejder, der er læringskonsulent med det formål at observere møder og give sine kollegaer feedback i forhold til, hvordan borgerne sættes i fokus og den individuelle tilgang styrkes.
Sparring og feedback er gennemgående nøgleord, når det drejer sig om afdelingernes arbejde med at udvikle sig i deres møde med borgerne. Endvidere er der nogle afdelinger, der gør brug af borgermøde, ligesom flere afdelinger er ved at spore sig ind på en model for, hvordan der fremadrettet kan måles på borgernes oplevelser.
Se endvidere dagsordenspunkt nr. 8 om ”Oplæg til plan for evaluering af borgernes oplevelse og hvordan medarbejdernes resultater måles (D)”.
Af konkrete greb der gøres brug af i forhold til at møde borgerne bedre og sikre en individuel tilgang, er desuden:
-      Igangsat prøvehandling, hvor der fokuseres på samtaleteknik, tillidsrelationer, metoder og en helhedsorienteret tilgang.
-      Organiseret fokus på læring i forhold til samtaleteknikker.
-      Værktøj til at drage lære af de situationer, hvor en borger ønsker en ny sagsbehandler.
-      Øget frit valg for borgerne i forhold til valg af mødetid, -indhold og sagsbehandler.
Sådan arbejder vi med, at borgerne selv sætter sine mål
De vigtigste værktøjer i forhold til at støtte op om, at borgerne selv sætter sine mål, er dialog og relation. Afsættet for de enkelte afdelinger tager udgangspunkt i den konkrete lovgivning for deres område samt borgernes individuelle udgangspunkt. Fx er der en afdeling, hvor der gøres brug af kompetenceudviklende samtaler med borgerne. I en anden afdeling starter de i deres møde med borgerne med en fælles udarbejdelse af en mødedagsorden, hvori der tages afsæt i borgernes mål og ønsker.
Ved interne møder (afdelings-, fag- og sagsmøder) er der konsekvent fokus på at drøfte, hvordan borgerne inddrages mere i egen sag, herunder er med til at sætte egne mål.
Endelig er det gældende for alle afdelinger, der arbejder med myndighed, at de afslutningsvis i deres møde med borgeren udarbejder aftaleteksten til ’Min Plan’, således borger er med til at formulere denne.
Sådan arbejder vi med, at forstå borgerne og deres reaktioner
Da reaktionsmønstre delvist er kulturelt betinget, er det individuelt i afdelingerne, hvordan de arbejder med netop denne del af borgerperspektivet. Generelt gøres der brug af relevante kurser, der kan være med til at klæde medarbejderne på, samt videndeling internt og på tværs af afdelingerne. Med afsæt i et helhedsorienteret perspektiv er dette et fokusområde på lige fod med de ovenfor nævnte – vores møde med borgerne og borgernes muligheder for at sætte egne mål.
Konkret kan det nævnes, at der i en afdeling er fokus på, at medarbejderne støttes i at afsøge viden og læring om forskellige aspekter af mennesket. I en anden afdeling er der igangsat en prøvehandling, hvor medarbejderne både arbejder med deres egne og borgernes reaktioner og handlemåder.
Øvrige tiltag
På tværs af alle afdelinger, bliver lovgivningens muligheder løbende afsøgt og udfordret. Afsættet hertil er et indgående fagligt funderet udgangspunkt i forhold til at kende lovgivningen og dennes rammer. Ved at lægge fokus på ’kan’ frem for ’skal’ og have et individuelt helhedsorienteret syn samt sparre med Ankestyrelsen, sker der løbende en udvikling i forståelsen for og brugen af lovgivningen.
Ydermere har alle afdelinger hele tiden fokus på at udvikle deres samarbejde, både internt i afdelingerne, på tværs af afdelingerne og mellem kommunens øvrige centre. Der arbejdes med udgangspunkt i, at opgaven sætter holdet. En af afdelingerne har igangsat en prøvehandling, hvor der arbejdes med teamsupervision med det formål, at blive stærkere i løsningen af kerneopgaven.
Medarbejdernes rolle
Det er afgørende for det gode samarbejde med borgerne, at medarbejderne er fuldt klædt på til at imødekomme de forventninger og krav, der er til såvel deres faglighed som opgaveløsning og resultater. Derfor finder der løbende forskellige former for kompetenceudvikling sted – det gælder både undervisning, kurser, temadage, interne forløb, eksterne oplægsholdere, supervision, sparring mv.
Af konkrete tiltag kan nævnes, at der i en afdeling sættes spot på de medarbejdere, der viser ’den rette vej’, således disse kan inspirere andre, mens en anden afdeling har iværksat en prøvehandling vedr. værdikæder.
Med afsæt i den enkelte medarbejder og med udgangspunkt i, at opgaven sætter holdet, søges der hele tiden mod, at bringe ansvaret ud til det udførende led. Måden dette gøres på er tilpasset det interne samarbejde i de enkelte afdelinger. I nogle afdelinger arbejdes der indgående med dette emne på fællesmøder og plandage, mens der i andre afdelinger er lagt vægt på gruppesamarbejder. I en afdeling arbejdes der med ”ommer”-møder, som bruges til at handle, når der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger, hvor der bør ændres procedure.
Endelig er der i alle afdelingerne fokus på arbejdsfællesskaber, hvor formålet er, at medarbejderne styrkes i deres arbejde med og omkring borgerne. Der er både tale om interne arbejdsfællesskaber i egne afdelinger, mellem afdelingerne og på tværs af kommunens centre. Dertil kommer tværgående regionale og nationale samarbejder. I en afdeling er der igangsat en prøvehandling, hvor netop dette er et af omdrejningspunkterne, mens en anden afdeling via en prøvehandling stiller skarpt på borgernes tilfredshed med indsatserne, for via arbejdsfællesskaber at kunne udvikle disse til det, borgerne efterspørger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der med de igangsatte tiltag vil kunne udvikles bredt, gennem videndeling, udveksling af erfaringer og tværgående inspiration. Administrationen vurderer endvidere, at de igangsatte handlinger samt input fra Social- og Beskæftigelsesudvalgets dialogmøder, taler ind i den agilitet, der ønskes i samarbejdet med og omkring borgerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Taget til orientering.
Social- og Beskæftigelsesudvalget giver ros til Center for Arbejdsmarked og Integration.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.