Møde i udvalget d. 7. august 2017

20.   Visionsprospekt for højvandssikring i Korsør by (B)

Sagsnr.: 330-2017-15664               Dok.nr.: 330-2017-340453                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om der, med afsæt i det udarbejdede visionsprospekt, skal indhentes tilbud på udarbejdelse af et egentligt projekt. Til brug for udbudsprocessen skal der afsættes en ramme for projektet. Endvidere skal der tages overordnet stilling til partsfordeling.
Baggrund
Visionsproces
Udvalget besluttede i januar, at igangsætte en visionsproces for højvandssikringen af Korsør by. Efter udbud blev MAP Architects valgt som arkitekter på opgaven. Der har i løbet af foråret været afholdt et opstartsmøde, to workshops og et præsentationsmøde med en inspirationsgruppe bestående af repræsentanter fra Korsør Havn, lystbådehavn, Havnearkaderne, Korsør Lokalråd, Korsør bymidtegruppe, bevaringsforeningen, fiskerihavnen og Korsør Cityforening.
På baggrund af input fra inspirationsgruppen fra de to workshops har MAP Architects udarbejdet et visionsprospekt (bilag 1), der kan danne baggrund for det videre arbejde med at udforme højvandssikringen af Korsør by. Udgangspunktet for arbejdet har været, at sikre Korsør by mod en 100 års hændelse fremskrevet til 2050.
På de to workshops fremkom ønsker til, at højvandssikringen skulle tage hensyn til bl.a. havnedriften, parkeringsforhold, adgang for kunder til fiskehandler og cafeer, hensyn til bevægelseshæmmede mv. Endvidere var der ønsker til, at højvandssikringen skal skabe rammer for sociale aktiviteter, belysning og mulighed for formidling af højvande, samt brug og genbrug af materialer.
Prospektet er udarbejdet på baggrund af de ønsker som er kommet fra inspirationsgruppen, herunder hensynet til historiske forhold og den eksisterende byrumsarkitektur.
Inspirationsgruppen har følgende bemærkninger til prospektet:
Inspirationsgruppen har haft lejlighed til at kommentere prospektet. Nogle synes det er et godt prospekt, andre synes det er kedeligt. Inspirationsgruppen har foreslået, at de eksisterende højbede med træer på parkeringspladsen foran havnearkaderne fjernes, så der skabes plads til at højvandssikringen kan gøres mere varieret og interessant, end de foreslåede løsninger i visionsprospektet. Inspirationsgruppen er enig i, at højvandssikringen bør være belyst, men den foreslåede blå belysning, der skifter til rødt lys ved højvande er alle ikke lige begejstret for. Der var dog stemning for, at der i projektet indarbejdes en eller anden form for formidling af højvandssituationer. Det blev foreslået, at platformen ”Karl Peter” i havneindløbet kan bruges til formidling af højvande. I inspirationsgruppen var der generelt en stemning for, at eksisterende materialer som fx fenderværk fra Halsskov Færgehavn og badursten fra Korsør Havn kan bruges i en eller anden form.
Udbud og ramme for projektet
Administrationen foreslår, at hvis udvalget godkender at der arbejdes videre med idéerne fra visionsprocessen, udbydes opgaven om udformning af højvandssikringen.
MAP Architect har lavet et anlægsbudget for den foreslåede højvandssikring, se bilag 2.  Det samlede beløb er anslået til ca. 26 mio. kr. Heraf er der afsat ca. 2,5 mio. kr. til rådgiverhonorar.
Partsfordeling
Som udgangspunkt er det ejerne af fast ejendom, der opnår beskyttelse eller anden fordel af højvandssikringen, der skal betale for anlægget. Byrådet kan dog vælge om ejerne af fast ejendom skal pålægges bidragspligt eller ej.
I de øvrige kystbeskyttelsessager i kommunen er det de enkelte ejere af fast ejendom, der betaler for kystbeskyttelsen – fx på Halsskov og ved Næsby Strand. Kommunen bidrager i det omfang kommunen er ejer af fast ejendom eller drager anden nytte af projekterne.
Korsør by adskiller sig fra fx Halsskov og Næsby Strand, der først og fremmest er bolig- eller sommerhusområde. De offentlige interesser i bymidten er større end i bolig- og sommerhusområderne, da mange af byens væsentligste funktioner er i bymidten, fx institutioner, sportshal, administrationsbygninger mv. Endvidere omfatter området den gamle bydel af kulturhistorisk værdi. Udvalget kan derfor vælge, at kommunen skal finansiere højvandsbeskyttelsen i Korsør by.
Hvis udvalget vælger, at sætte ejere af fast ejendom, der bliver beskyttet eller opnår anden fordel, i bidrag, vil der i forbindelse med udarbejdelsen af projektforslaget, blive udarbejdet et forslag til partsfordeling – herunder kommunens bidrag.
Antallet af ejendomme inden for interessegrænsen er tidligere opgjort til ca. 460. Hvis det antages at hver ejendom skal betale én part udgør hver part ca. 56.500,- Ud fra et groft skøn vurderes kommunens andel at andrage ca. 50 pct. 
Videre proces
Opgaven om udarbejdelse af et projekt for højvandssikring af Korsør by skal i udbud.
Herefter skal udvalget fremme projektet og ejere af fast ejendom, som vil opnå beskyttelse eller andre fordele, underrettes om afgørelsen.
Der kan afholdes et borgermøde, når udvalget har valgt at fremme sagen om højvandssikring af Korsør by.
Derefter skal der udarbejdes et egentligt projektforslag. Når der er udarbejdet et projektforslag bliver det forelagt udvalget, der skal beslutte om det skal sendes i offentlig høring og i høring hos alle, der kan blive pålagt bidragspligt.
Center for Teknik og Miljø foreslår, at der bliver afholdt et borgermøde, når der er udarbejdet et konkret projektforslag med forslag til partsfordeling mv.
Efter høringsperioden vil projektet eventuelt blive tilrettet på baggrund af høringssvarene. Udvalget skal herefter godkende projektet. Når projektet er godkendt offentliggøres afgørelsen. Der vil være mulighed for at påklage afgørelsen. Hvis afgørelsen ikke påklages, kan Kystdirektoratet ansøges om tilladelse til udførelse af det konkrete projekt.
Center for Teknik og Miljø vil forsætte samarbejdet med inspirationsgruppen, der gerne vil forsætte som en følgegruppe i den videre proces. Derudover skal der nedsættes en teknisk gruppe bestående af bl.a. SK Forsyning, beredskabet, Entreprenørservice m.fl.
Retligt grundlag
Kystbeskyttelseslovens kap 1 a.
Handlemuligheder
Udvalget skal vælge om der skal arbejdes videre med projektet, idet projektet udbydes med udgangspunkt i den økonomiske ramme på 26 mio. kr. eller ej.
Alternativt kan udvalget vælge, at der skal arbejdes videre med en mindre grad af beskyttelse af Korsør by mod højvande, ved fx kun at sikre byen mod en 20 års- eller 50 års hændelse. Herved kan højden og udbredelsen af kystbeskyttelsesanlægget reduceres.
Udvalget skal beslutte om ejere af fast ejendom, der bliver beskyttet eller drager anden nytte af højvandssikringen skal sættes i bidrag.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø vurderer, at det som udgangspunkt er et godt visionsprospekt, der kan danne baggrund for et udbud. Administrationen synes det er en god idé at inddrage nogle flere af de eksisterende byrumselementer som de runde højbede for at skabe bedre mulighed for noget interessant design af højvandssikringen – uden at det optager flere p-pladser eller går ud over havnedriften.
En ramme på omkring 26 millioner vurderes, at være passende for et projekt af denne karakter og størrelse.
En mindre omfattende løsning, er billigere, men beskyttelsen af byen reduceres ligeledes.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at der kan være mange fordele ved ikke at partsfordele og overdrage højvandssikringen af Korsør by til et kystbeskyttelseslag. Omvendt vil det ikke være hensigtsmæssigt at projektet ikke falder på grund kommunens manglende mulighed for finansiering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det skønnes umiddelbart at udarbejdelse af et detail-projekt koster ca. 500.000,-. Projektet kan evt. finansieres via klimamidlerne i 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at der arbejdes videre med projektet og at opgaven udbydes.
2.    at ejere af fast ejendom sættes i bidrag.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 7. august 2017:
Fraværende: 
Udvalget ønsker et borgermøde om projektet.
Der blev ikke taget stilling til partsfordeling.