Møde i udvalget d. 6. marts 2017

2.     Regnskabsresultat for 2016 og overførsel til 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-6340                 Dok.nr.: 330-2017-78100                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2016 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2016 til 2017 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedrørende overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 20. marts 2017 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 27. marts 2017.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2016 viser for drift et samlet forbrug på 1.194,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 1.213,6 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Uddannelsesudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2016
Regnskab 2016
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
8.1 Skoler og SFO
 
 
 
Serviceudgifter
715,2
695,4
19,7
8.2 Dagtilbud, Fritidshjem og klubtilbud
 
 
 
Serviceudgifter
286,9
278,2
8,7
Overførselsudgifter
0,5
0,6
-0,1
Særligt dyre enkeltsager
0,0
0,0
0,0
8.3 Produktionsskoler
 
 
 
Serviceudgifter
3,9
5,2
-1,3
Overførselsudgifter
4,3
4,0
0,3
8.4 Børn og Unge
 
 
 
Serviceudgifter
196,4
203,2
-6,8
Overførselsudgifter
11,6
13,2
-1,6
Særligt dyre enkeltsager
-3,5
-5,2
1,7
Total
1.215,3
1.194,7
20,6
8.1. Uddannelse
Uddannelse har et samlet regnskabsresultat på drift på 695,4 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det forventede regnskab anslået til 716,9 mio. kr.
8.2. Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet regnskabsresultat på 278,8 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det forventede regnskab anslået til 280,9 mio. kr.
8.3 Produktionsskoler
Produktionsskoler har et samlet regnskabsresultat på 9,2 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det forventede regnskab anslået til 9,5 mio. kr.
8.4 Børn og Unge
Børn og Unge har et samlet regnskabsresultat på drift på 211,2 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det forventede regnskab anslået til 206,3 mio. kr.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Uddannelsesudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2015
til 2016
Overført
fra 2016
til 2017
Tilføres
kassen
8.1 Uddannelse
17,0
19,7
0,0
8.2 Dagtilbud
6,7
8,7
0,0
8.3 Produktionsskoler
-0,9
-1,3
0,0
8.4 Børn og Unge
-18,1
-5,1
0,0
 
 
 
Total
4,8
22,0
0,0
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
8.1 Uddannelse
Uddannelse har et samlet mindreforbrug på 19,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det forventede mindreforbrug anslået til 3,2 mio. kr.
Hovedårsagerne til mindreforbruget på området er uforbrugte puljemidler på centrale myndighedskonti, herunder udviklingspuljen, midlerne til efteruddannelse i forbindelse med skolereformen og til kompetenceudvikling. Desuden er der mindreforbrug grundet færre SFO-børn end forventet.
For midlerne til efteruddannelse og kompetenceudvikling i folkeskolen udvises et mindreforbrug på 6,2 mio. kr. Der foreligger planer for forbrug af disse midler i perioden 2017-2019, bl.a. til øget linjefagsdækning og kompetenceudvikling af medarbejdere vedr. inklusionsindsatsen.
SFO-området udviser et mindreforbrug på 5,9 mio. kr., hvilket skyldes et faldende børnetal og en faldende tilslutning til at anvende SFO’erne efter indførelsen af den nye skolereform. Der blev fra 2015 overført 3,6 mio. kr. i mindreforbrug til 2016.
Området for vidtgående specialundervisning har de seneste år oplevet en tendens med kontinuerligt stigende søgning mod specialundervisningstilbuddene, og den øgede aktivitet udgør den primære udfordring på området.
Områdets merforbrug i 2016 på 2,9 mio. kr. skal dog ses i lyset af det overførte merforbrug fra 2015 på 4,6 mio. kr., hvorfor der reelt har været et mindreforbrug relateret til aktiviteterne i 2016.
Der er iværksat indsatser, der skal nedbringe aktiviteten på området. Vigtigst af disse er implementeringen af et nyt visitationsgrundlag, der skal ændre fokus og arbejdsgangene omkring visitationer og revisitationer af børn til vidtgående specialundervisning. Dette skal understøtte bevægelsen hen mod et område, der er præget af større styrbarhed.
Virksomhederne har et samlet mindreforbrug på 3,8 mio. kr.
Mindreforbruget fordeler sig således:
· Almenskolerne 0,6 mio. kr.
· Specialskolerne 0,5 mio. kr.
· Øvrige virksomheder, herunder ungdomsskole og musikskole 2,6 mio. kr.
· Klubber 0,1 mio. kr.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har i 2016 et samlet mindreforbrug på 8,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det forventede merforbrug anslået til 0,9 mio. kr. før vippeafregning. I forbindelse ved Byrådets godkendelse af budgetopfølgningen, blev der givet en kassefinansieret bevilling på 7,7 mio. kr. til at dække vippeafregningen, jf. beslutning i Økonomiudvalget pkt. 8 d. 22. april 2013. Merforbrug på vippen 2016 skyldes et væsentligt større antal børn i 2016 end prognosen for 2016 indikerede ved budgetlægningen.
De centrale poster
På de centrale poster er der i 2016 et mindreforbrug på 3,7 mio. kr. Heraf overføres 0,4 mio. kr. til udvidelse af åbningstiden i specialafdelingen i Byskovgård i 2017. Overførsel er besluttet i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016.
Forklaringen på mindreforbruget i 2016 skal findes i en merindtægt fra forældrebetaling som følge af et højere børnetal end forventet ved budgetlægningen og et samtidigt fald i udgiften til økonomisk friplads. Derudover har centret i forhold til øvrige centrale poster være tilbageholdende i forhold til forbrug, idet der har været et skarpt fokus på udviklingen i børnetallet og heraf afledt behov for udvidelse af kapaciteten. Med en fortsat positiv udvikling i børnetal vil behovet for en kapacitetsudvidelse fortsat være til stede i 2017. En andel af de overførte midler forventes derfor anvendt til kapacitetsudvidelse i 2017.
Virksomhedsområdet
Der er i 2016 et samlet forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 5,0 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.
Virksomhederne blev med byrådets beslutning 27. juni 2016 anmodet om at udvise mådehold i forhold til udgifter, der kan presse servicerammen. Det betyder, at mindreforbruget på virksomhedsområdet er større end forventet ved budgetopfølgningen ultimo september 2016.
Sørby Børnehave
Dagtilbuddet blev med byrådets beslutning den 28. november 2016 kommunaliseret. Ved afslutning af regnskab 2016 har Sørby Børnehave et mindreforbrug, der søges overført til børneinstitutionen Skovbrynet. Skovbrynet varetager fra 1. januar 2017 driften af Sørby Børnehave.
8.3 Produktionsskoler (over 18 år)
Årsagen til merforbruget er et stigende antal helårselever. Kommunerne afregner med Undervisningsministeriet bagud, således at der afregnes i 2016 for antal elever i 2015. Der var budgetteret med 63 helårselever i 2015, opgørelsen fra Undervisningsministeriet viser, at der har været 69,7 helårselever i 2015. Antallet af helårselever i 2016 som afregnes i 2017, forventes at blive 66,4.  
8.4 Børn og Unge
Børn og Unge har et samlet merforbrug (ekskl. overførselsudgifter) på 5,1 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det forventede merforbrug (ekskl. overførselsudgifter) anslået til 0,8 mio. kr. med en yderligere risiko for et merforbrug på 1-2 mio. kr. Merforbruget fordeler sig på følgende måde:
· Slagelse Familie Center (SFC) har et merforbrug på 1,4 mio. kr.
· Der er et merforbrug på 1,8 mio. kr. på et udgiftsneutralt projekt. Merforbruget skyldes manglende indtægter.
· På myndighedsområdet er der et merforbrug på 1,9 mio. kr.
Der er i efteråret 2016 gennemført en analyse af SFC i forhold til det fremtidige ressourcebehov. Analysen er netop afsluttet, og den kalder på ændringer i organiseringen, ydelseskataloget m.m. Merforbruget vil blive håndteret i den fremadrettede proces.
Projektet som har generet et merforbrug på 1,8 mio. kr. har igennem de senere år haft vanskeligt ved at balancere. Det er derfor besluttet, at projektet nedlægges. Merforbruget vil blive håndteret indenfor den samlede ramme på Børn & Unge området. Projektet er et evidensbaseret projekt, som grundlæggende handler om, at barnet/den unge anbringes i en plejefamilie samtidig med en massiv familiebehandling i hjemmet. Der har dog ikke været nok børn/unge, som har passet ind i målgruppen. Projektet bliver omtalt med forkortelsen TFCO.
Merforbruget på Myndighedsområdet skyldes dels, at indtægterne fra Særligt Dyre Enkeltsager (SDE) er 0,9 mio. kr. lavere end forventet (forventningen tog udgangspunkt i indtægterne fra 2015, som den gang var på 6,1 mio. kr.), og dels et merforbrug på 1 mio. kr., som primært skyldes en stigning i akut/tvangs-anbringelser ultimo 2016.
Merforbruget forventes at kunne håndteres indenfor den samlede ramme af budget 2017. Håndteringen vil være en del af den udviklings- og omstillingsproces, som Afdelingen for Børn og Unge arbejder målrettet med.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2016 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 8,7 mio. kr. Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede uforbrugte rådighedsbeløb anslået til 4,7 mio. kr.
Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Uddannelsesudvalget

Mio.kr.
Overføres
fra 2016
til 2017
8.1 Uddannelse
5,5
8.2 Dagtilbud
3,3
Total
8,8
8.1. Uddannelse
Uddannelse har et samlet mindreforbrug på 5,5 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede mindreforbrug anslået til 1,4 mio. kr.
Mindreforbruget på 5,5 mio. kr. skyldes primært, at de uforbrugte anlægsmidler til Skoleudbygning på 5,0 mio. kr. ikke er disponeret. Der igangsættes snarligt en analyse med henblik på at prioritere midlerne til skoleudbygning.
8.2 Dagtilbud
I henhold til budgetopfølgningen forventer dagtilbudsområdet et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 3,3 mio. kr. Mindreforbruget er relateret til, at etablering af ny institution i Slotsbjergby ikke er igangsat.
Anlægsbevilling på 400.000 kr. er anvendt til konvertering af børnehavepladser til vuggestuepladser. Projektet er afsluttet i 2016.
Retligt grundlag
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2016 til 2017 som angivet i bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 8,8 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
8.1
19,7
 
 
 
Drift
8.2
8,7
 
 
 
Drift
8.3
-1,3
 
 
 
Drift
8.4
-5,1
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
8.1
5,5
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
8.2
3,3
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-30,8
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2016 tages til efterretning
Politikområde 8.1 Uddannelse
2.    at Uddannelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 19,7 mio. kr.
3.    at Uddannelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 5,5 mio.kr.
Politikområde 8.2 Dagtilbud
4.    at Uddannelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.2 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 8,7 mio. kr.
5.    at Uddannelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.2 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 3,3 mio.kr.
Politikområde 8.3 Produktionsskoler
6.    at Uddannelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.3 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet merforbrug på i alt 1,3 mio. kr.
Politikområde 8.4 Børn og Unge
7.    at Uddannelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.4 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet merforbrug på i alt 5,1 mio. kr.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende: 
Udvalget tog 1. "at" til efterretning.
Udvalget anbefaler 2. til 7. "at" overfor Økonomiudvalget.
I forhold til 2. "at" ønsker Udvalget, at der fremadrettet er fokus på dækningsgraden af børn i SFO'er og konsekvenser af takstpolitikken.
Thomas Clausen (Ø) anmoder om at få fremsendt forklaring på Ungdomsskolen mindreforbrug. Forklaringen bliver fremsendt til det samlede udvalg.
I forhold til 3. "at" besluttede Udvalget, at administrationen fremsender status på anvendelse af anlægsbudget "Skoleudbygning".
I forhold til 7. "at" får Udvalget orientering omkring analyseresultater vedrørende Slagelse familie Center.