Møde i udvalget d. 2. oktober 2017
13. Slagelse Musikhus og Badeanstalten - overgang til selveje (B)
Sagsnr.: 330-2016-10571 Dok.nr.: 330-2016-631486 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal indstille til
Byrådet, at der indgås aftaler med Fonden Slagelse Musikhus om driften af
Slagelse Musikhus og Badeanstalten (Musikhuset) i en treårig periode,
2018-2020.
Baggrund
Byrådet har tidligere besluttet, at Musikhuset skal overgå
til selveje og drives på markedsvilkår med kommunalt tilskud, der er øremærket
til kulturelle aktiviteter.
Fremtidig drift af Musikhuset
Driften af Musikhuset varetages pr. 1. januar 2018 af en
erhvervsdrivende fond. Slagelse Kommune indgår en aftale om driftstilskud med
fonden for en treårig periode: 1. januar 2018 31. december 2020.
Aftalen er vedlagt som bilag. Administrationen og Musikhuset
foretager en årlig gennemgang af aftalen om forventet serviceniveau, og i 2020
evalueres den overordnede aftale om driftstilskud. Evalueringen forelægges for
Slagelse Byråd og for bestyrelsen for fonden og danner baggrund for forhandling
om forlængelse af aftalen.
Musikhuset varetager administrationen og dele af driften af
Slagelse Teater som hidtil. Vilkårene er beskrevet i separat aftale, som er
vedlagt som bilag.
Fondens formål er at drive Slagelse Musikhus og
Badeanstalten samt Slagelse Teater, som kulturelle fyrtårn med henblik på at
tilbyde borgere og besøgende kulturelle oplevelser. Der er tale om en
erhvervsdrivende fond, som kommunen ikke har ejerskab i, og i forbindelse med
den politiske stillingtagen til sagen, er det derfor ikke juridisk nødvendigt
at behandle vedtægterne.
Slagelse Kommune indgår et erhvervslejemål med fonden om
bygningerne Sdr. Stationsvej 3 og 5A samt aftale om overtagelse af inventar. Lejekontrakten
er vedlagt som bilag.
Aftalerne fremlægges i profylaksebekendtgørelsen i
EU-tidende, og aftalernes endelige indgåelse afventer udløbet af klagefristen i
denne forbindelse.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommuner mulighed for
at give tilskud til kultur- og musikhuse.
Slagelse Kommunes kompetenceplan angiver, at Økonomiudvalget
har kompetencen i forhold til budgetomplacering mellem fagudvalg; i dette
tilfælde mellem Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Landdistrikts-, Teknik-
og Ejendomsudvalget og Økonomiudvalget. Byrådet har kompetencen i forhold til
kassefinansiering.
Bekendtgørelse af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse,
LBT 710 af 20. august 2002.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan indstille, at
Byrådet
a) Vælger at
godkende Musikhusets overgang til selveje på de beskrevne vilkår Fonden vil
herefter overtage driften af Musikhuset i den treårige periode, 2018-2020,
hvorefter aftalen skal genforhandles.
b) Vælger, at
overgangen til selveje skal foregå på andre vilkår. Overgangen til selveje vil
forudsætte genforhandling af aftaler og vilkår, og etableringsdatoen som
selvejende virksomhed vil blive udskudt.
c) Vælger, at
overgangen til selveje ikke effektueres, og at Musikhuset skal fortsætte som
kommunal institution som hidtil. Dette vil ikke give Musikhuset mulighed for
udvidet kommerciel drift, men kommunens juridiske stilling i forhold til
Musikhuset vil være uændret.
Vurdering
I forlængelse af Byrådets
beslutning om, at Musikhuset skal drives på markedsvilkår, anbefaler
administrationen, at Slagelse Kommune indgår aftale med fonden om drift af
Musikhuset for perioden 1. januar 2018 - 31. december 2020 på de vilkår, der er
beskrevet i aftalerne om driftstilskud, leje af bygninger samt administration
af Slagelse Teater.
Det er administrationens
vurdering, at fonden er nedsat af erhvervsfolk, som har en oprigtig interesse i
at drive Musikhuset, som et kulturelt fyrtårn til gavn og glæde for kommunens
udvikling, borgere og besøgende. Det er profiler, som har indsigt i dels den
forretningsmæssige drift, dels de kulturelle tendenser på området. Det er
endvidere vurderingen, at det aftalegrundlag, der er udarbejdet, sikrer
borgerne kulturelle oplevelser af høj kvalitet og i forskellige genrer.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Omplacering af budget
Byrådet har i maj 2017 vedtaget budgetomplaceringer pr. 1.
januar 2018. Efterfølgende er der foretaget mindre justeringer i beløbene
hovedsageligt på baggrund af årets sidste PL-regulering. Overførslen udgør
herefter de beløb, som fremgår af skemaet nedenfor samt vedlagte bilag.
Da de kulturelle aktiviteter ikke tidligere har været
præcist prisfastsat, kan der være en usikkerhed i den vurdering, der ligger til
grund for størrelsen af tilskuddet. Det giver en driftsmæssig usikkerhed for
fonden i år 2018.
Administrationen anbefaler derfor, at hvis det forventede
2018-resultat afviger med mere end 25%, reguleres tilskuddet tilsvarende første
gang 01.07.2018 og igen 01.01.2019 på baggrund af 2018-resultatet.
Dette forhold gælder kun for 2018, og en konkret sag vil
blive fremlagt for det relevante fagudvalg, idet det tilstræbes, at det kan
finansieres inden for udvalgets serviceramme.
Rent teknisk lukkes Musikhusets
enhed i økonomisystemet efter overgangen til selveje.
Virksomhedsoverdragelse
Medarbejderne ansat i Musikhuset overdrages til fonden efter
gældende regler om virksomhedsoverdragelse. Dog undtaget en tjenestemand, som
udlånes til fonden efter en nærmere beskrevet aftale.
Refusionsopgørelse m.m.
Primo 2018 udarbejdes refusionsopgørelse i forhold til
udgifter til bl.a. el, vand og varme samt øvrige udgifter, hvor der foretages
årsopgørelse for 2017 med slutafregning i 2018.
Billetindtægter, der indgår i regnskab 2017 vedrørende
arrangementer i 2018, opgøres ultimo december 2017, og beløbet afregnes med
Musikhuset. Opgørelse og afregning af difference godkendes af Center for
Kultur, Fritid og Borgerservice.
I hele 1.000 kr.
|
Politikområde
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Bevillingsønske
|
|
|
|
|
|
Drift, Kultur
|
KFT 05.01
|
|
1.106
|
1.056
|
1.006
|
Drift, Komm. Ejd.
|
LTE 06.03
|
|
-1.120
|
-1.120
|
-1.120
|
Drift, Økonomiudv.
|
ØU 01.02
|
|
-136
|
-136
|
-136
|
Anlæg
|
|
|
|
|
|
Afledt drift
|
|
|
|
|
|
Finansiering
|
|
|
|
|
|
Afsat rådighedsbeløb
|
|
|
|
|
|
Uudmøntede besparelser
|
ØU 01.02
|
|
150
|
200
|
250
|
Kassen
|
|
|
|
|
|
Konsekvenser
for andre udvalg
Praktiske forhold omkring bygningerne er afklaret med Center
for Kommunale Ejendomme.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at
Musikhuset overgår til selveje på de beskrevne vilkår
2.
at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at aftalen
om driftstilskud øremærket kulturelle aktiviteter evalueres i 2020, og at der i
sammenhæng hermed tages stilling til fornyelse af aftalen.
3.
at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at
budgetomplaceringen godkendes, samt at Musikhusets enhed i økonomisystemet
lukkes.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:
ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til
Byrådet, at Musikhuset overgår til selveje på de beskrevne vilkår, jf. bilag 1
| 3. Under forudsætning af at det kulturelle aktivitetsniveau, som minimum
fastholdes.
Ad 2: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til
Byrådet, at aftalen om driftstilskud øremærket kulturelle aktiviteter evalueres
i 2020, og at der i sammenhæng hermed tages stilling til fornyelse af aftalen.
Ad 3: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til
Byrådet, at budgetomplaceringen godkendes, samt at Musikhusets enhed i
økonomisystemet lukkes.
Sagen er efter behandlingen i Kultur-, Fritids- og
Turismeudvalget suppleret med et bilag med uddybende bemærkninger til
budgettallene i forhold til omplaceringer ved Musikhusets overgang til selveje.