Møde i udvalget d. 6. februar 2017

7.     Udvalgte nøgletal på folkeskoleområdet fra KL (D)

Sagsnr.: 330-2016-92220               Dok.nr.: 330-2017-26027                                            Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I december 2015 udsendte KL for første gang udvalgte nøgletal på folkeskoleområdet til alle landets kommuner. I december 2016 har kommunerne igen modtaget de udvalgte nøgletal, hvor det nu er muligt at følge udviklingen i tallene.
Formålet med nøgletallene er at styrke overblikket og videngrundlaget om folkeskolens udvikling.
Tallene er ikke nye eller overraskende, men oversigten giver mulighed for at vurdere Slagelse Kommunes resultater i forhold til sammenligningskommuner, der ligner Slagelse Kommune socioøkonomisk, samt landsgennemsnit og udvikling over en 2-årig periode.
KL’s nøgletalsoversigt er vedlagt som bilag 1.
Administrationen gør opmærksom på, at der har været fejl i først udsendte nøgletal, og KL har derfor udsendt en revideret version. Det er den seneste version der er vedlagt som bilag. Det ser ud til, at der stadig er visse afvigelser i oversigten fra KL i forhold til de data, som administrationen kan trække ud fra centrale systemer. Årsagen kan være, at data enten er trukket fra forskellige datakilder, eller forskel i de parametre, der indgår i de forskellige data. Afvigelserne har dog ikke afgørende betydning.
Nøgletallene er inddelt i 5 temaer, hvor der er en række underliggende indikatorer:
· Tema 1: Reformens mål og øvrige resultater
· Tema 2: Kompetencedækning
· Tema 3: Inklusion
· Tema 4: Arbejdsgiverforhold
· Tema 5: Ressourcer
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan drøfte nøgletallene, eventuelt med udgangspunkt i administrationens vurdering.
Vurdering
Administrationens har vurderet nøgletallene og inddelt dem i 3 kategorier: ”Overvejende positivt” (Grøn), ”Kræver opmærksomhed” (Gul) og ”Alarmerende” (Rød). Se bilag 2.
Baggrunden for administrationens vurdering er resultaterne set i forhold til sammenligningskommuner og landsgennemsnit, men også set i forhold til udvikling fra tidligere år.
I bilag 2 er desuden angivet eksempler på eksisterende indsatser, der skal bidrage til at forbedre resultaterne.
Nøgletalsindikatorer, som administrationen har vurderet ”Overvejende positivt” (Grøn)
· Social trivsel, 2015/16 (Tema 1: Reformens mål og øvrige resultater)
· Støtte og inspiration i undervisningen, 2015/16 (Tema 1: Reformens mål og øvrige resultater)
· Ro og orden i undervisningen, 2015/16 (Tema 1: Reformens mål og øvrige resultater)
· Kompetencedækning, 2015/16 (Tema 2: Kompetencedækning)
· Segregeringsgrad, kun for 0. klasse, juni 2016 (Tema 3: Inklusion)
· Sygefravær, juni 2016 (Tema 4: Arbejdsgiverforhold)
Nøgletalsindikatorer, som administrationen har vurderet ”Kræver opmærksomhed” (Gul)
· Karaktergennemsnit i grundskolen (bundne prøver), 2015/16 (Tema 1: Reformens mål og øvrige resultater)
· Andel med karakteren 2 eller derover i dansk og matematik, 2015/16 (Tema 1: Reformens mål og øvrige resultater)
· Uddannelsesstatus 9 mdr. efter folkeskolens 9. eller 10. kl., 2013/14 (Tema 1: Reformens mål og øvrige resultater)
· Faglig trivsel, 2015/16 (Tema 1: Reformens mål og øvrige resultater)
· Sygefravær, 2015 (Tema 4: Arbejdsgiverforhold)
Nøgletalsindikatorer, som administrationen har vurderet ”Alarmerende” (Rød)
· Sen skolestart, august 2016 (Tema 1: Reformens mål og øvrige resultater)
· Segregeringsgrad for 0.-9. kl., juni 2016 (Tema 3: Inklusion)
· Antal elever i specialklasse på almen folkeskole, juni 2016 (Tema 3: Inklusion)
· Nettodriftsudgifter pr. elev til folkeskoler, regnskab 2015 (Tema 5: Ressourcer)
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget drøfter nøgletal for Slagelse Kommunes folkeskoler udsendt af KL i december 2016.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende: 
Drøftet med beslutning om, at udvalget så vidt muligt på udvalgsmødet i august måned får forelagt en midtvejsstatus.
Udvalget får på kommende møde en oversigt over muligheder og udfordringer ved at udarbejde den besluttede midtvejsstatus.