Møde i udvalget d. 5. marts 2018

9.     Overflytning af administration af taxiområdet fra kommunen til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (B)

Sagsnr.: 330-2018-8482                 Dok.nr.: 330-2018-83627                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik og Ejendomsudvalget skal overfor Byrådet anbefale om tilsynsforpligtelsen vedrørende tilladelser og førerkort på taxiområdet skal overdrage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen eller ej.
Baggrund
Slagelse Kommune har den 15. november 2017 fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen modtaget meddelelse om kommunernes fremtidige rolle i forbindelse med vedtagelse af ny taxilov, som trådte i kraft 1. januar 2018.
Der indføres én type tilladelse til alle former for erhvervsmæssig persontransport i biler, der erstatter de nuværende fire typer tilladelser (taxitilladelser, limousinetilladelser, sygetransporttilladelser og tilladelser til offentlig servicetrafik). Den nye tilladelse kan bruges overalt i landet. Al salg af taxikørsel skal ske via et kørselskontor.
I henhold til Taxiloven skal alle nye tilladelser og kort fra og med 1. januar 2018 udstedes af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, og ikke som tidligere af den enkelte kommune.
Kommunen skal alene føre tilsyn med, at betingelserne for opretholdelse af de allerede udstedte tilladelser og førerkort er til stede indtil disses udløb, samt fastsætte maksimaltakster for taxikørsel. Tilsynsforpligtelsen gælder, indtil den sidste tilladelse udstedt af kommunen udløber eller ombyttes, dvs. senest ved udgangen af 2027.
Slagelse Kommunen kan vælge enten at overdrage tilsynsforpligtelsen med eksisterende tilladelser og førerkort til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen med, som udgangspunkt, et halvt års varsel. Varslet gælder fra det tidspunkt, hvor anmodningen er modtaget af styrelsen, eller kommunen kan undlade at overdrage tilsynsforpligtelsen med eksisterende tilladelser og førerkort.
I Slagelse Kommune er der 34 taxitilladelser og 3 limousinetilladelser som er oprettet før 1. januar 2018.
I forbindelse med overdragelse af tilsynsforpligtelsen til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil fastsættelse af maksimaltaksterne for taxikørsel i kommunen samtidig overgå til styrelsen.
Hvis kommunen vælger at overdrage tilsynsforpligtelsen, skal alle oplysninger om gyldige tilladelser og førerkort, herunder kopi af disse, samt sagsakter med relevans for disse, sendes elektronisk til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen tillige med oplysninger om eventuelle tilbagekaldelser af tilladelser og førerkort de seneste år.
Retligt grundlag
Ny taxilov gældende fra 1. januar 2018. Lov. nr. 1538 af 19/12-2017.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal beslutte om det overfor Byrådet skal anbefales, om tilsynsforpligtelsen vedrørende eksisterende tilladelser og førerkort der er udstedt før 1. januar 2018 skal overdrages til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen eller ej.
Vurdering
Det er Center for Teknik og Miljøs anbefaling, at Slagelse Kommune beslutter overdragelse af tilsynsforpligtelsen med eksisterende tilladelser og førerkort til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, og at dette sker således at overdragelsen kan være gældende fra 15. september 2018.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at det overfor Byrådet anbefales, at tilsynsforpligtigelsen vedrørende eksisterende tilladelser og førerkort på taxiområdet overdrages til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen med virkning fra 15. september 2018.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A), Ole Drost (V)
Godkendt af udvalget, som har kompetencen.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.