Møde i udvalget d. 5. marts 2018
9. Overflytning af administration af taxiområdet fra kommunen til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (B)
Sagsnr.: 330-2018-8482 Dok.nr.: 330-2018-83627 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik og
Ejendomsudvalget skal overfor Byrådet anbefale om tilsynsforpligtelsen
vedrørende tilladelser og førerkort på taxiområdet skal overdrage til Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen eller ej.
Baggrund
Slagelse Kommune har den 15.
november 2017 fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen modtaget meddelelse om
kommunernes fremtidige rolle i forbindelse med vedtagelse af ny taxilov, som
trådte i kraft 1. januar 2018.
Der indføres én type tilladelse
til alle former for erhvervsmæssig persontransport i biler, der erstatter de
nuværende fire typer tilladelser (taxitilladelser, limousinetilladelser,
sygetransporttilladelser og tilladelser til offentlig servicetrafik). Den nye
tilladelse kan bruges overalt i landet. Al salg af taxikørsel skal ske via et
kørselskontor.
I henhold til Taxiloven skal alle
nye tilladelser og kort fra og med 1. januar 2018 udstedes af Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen, og ikke som tidligere af den enkelte kommune.
Kommunen skal alene føre tilsyn
med, at betingelserne for opretholdelse af de allerede udstedte tilladelser og førerkort
er til stede indtil disses udløb, samt fastsætte maksimaltakster for
taxikørsel. Tilsynsforpligtelsen gælder, indtil den sidste tilladelse udstedt
af kommunen udløber eller ombyttes, dvs. senest ved udgangen af 2027.
Slagelse Kommunen kan vælge enten
at overdrage tilsynsforpligtelsen med eksisterende tilladelser og førerkort til
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen med, som udgangspunkt, et halvt års varsel.
Varslet gælder fra det tidspunkt, hvor anmodningen er modtaget af styrelsen,
eller kommunen kan undlade at overdrage tilsynsforpligtelsen med eksisterende
tilladelser og førerkort.
I Slagelse Kommune er der 34
taxitilladelser og 3 limousinetilladelser som er oprettet før 1. januar 2018.
I forbindelse med overdragelse
af tilsynsforpligtelsen til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil fastsættelse
af maksimaltaksterne for taxikørsel i kommunen samtidig overgå til styrelsen.
Hvis kommunen vælger at
overdrage tilsynsforpligtelsen, skal alle oplysninger om gyldige tilladelser og
førerkort, herunder kopi af disse, samt sagsakter med relevans for disse,
sendes elektronisk til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen tillige med
oplysninger om eventuelle tilbagekaldelser af tilladelser og førerkort de
seneste år.
Retligt
grundlag
Ny taxilov gældende fra 1. januar 2018. Lov. nr. 1538 af
19/12-2017.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget skal beslutte om det overfor Byrådet skal anbefales, om
tilsynsforpligtelsen vedrørende eksisterende tilladelser og førerkort der er
udstedt før 1. januar 2018 skal overdrages til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
eller ej.
Vurdering
Det er Center for Teknik og
Miljøs anbefaling, at Slagelse Kommune beslutter overdragelse af
tilsynsforpligtelsen med eksisterende tilladelser og førerkort til Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen, og at dette sker således at overdragelsen kan være
gældende fra 15. september 2018.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for
Teknik og Miljø indstiller,
1.
at det overfor Byrådet anbefales, at tilsynsforpligtigelsen vedrørende
eksisterende tilladelser og førerkort på taxiområdet overdrages til Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen med virkning fra 15. september 2018.
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:
Anne Bjergvang (A), Ole Drost (V)
Godkendt af udvalget, som har kompetencen.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.