Møde i udvalget d. 7. august 2017

17.   Administrationsgrundlag for affaldsindsamling på ejendomme med særlige fysiske forhold (B)

Sagsnr.: 330-2016-82461               Dok.nr.: 330-2017-344315                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte affaldsindsamlingen på ejendomme med særlige fysiske forhold, herunder muligheden for særafhentning med dispensation for AT regler mod tillæg.
Baggrund
Byrådet sendte den 27. marts 2017 regulativ for husholdningsaffald i høring med en bemærkning fra Erhvervs-, Plan-, og Miljøudvalgets behandling om, at der skal udarbejdes et administrationsgrundlag for afhentning af dagrenovation, hvor der tages hensyn til ejendomme med særlige fysiske forhold.
Erhvervs-, Plan og Miljøudvalget drøftede på mødet den 8. maj 2017 kriterier for afhentning af affald på ejendomme med særlige fysiske forhold, og besluttede at ingen borgere skal stilles ringere i forhold til i dag.
Administrationen har på baggrund af udvalgets beslutning udarbejdet et forslag til administrationsgrundlag for affaldsindsamling på ejendomme med særlige fysiske forhold.
Ejendomme med særlige fysiske forhold kan beholde den individuelle løsning, som de har i dag til indsamling af mad- og restaffald i affaldsordningen 2018. Det er typisk sække eller en kombination af sække og beholdere.
I affaldsordning 2018 indgår beholdere til indsamling af genbrugsmaterialerne metal/glas/hård plast og papir/pap. Administrationen kan give dispensation for husstandsindsamlingen, hvis der ikke er fysisk plads til ekstra beholdere/sække. I stedet henvises til storskraldsordningen eller genbrugspladsen.
Med administrationsgrundlaget bliver det muligt at opnå dispensation for AT regler. En dispensation vil betyde en merudgift ift. den ordinære ordning. Det er fællesskabet, som betaler merudgiften, og derfor lægger administrationsgrundlaget op til et princip om, at der kun meddeles dispensation, hvis der ikke er andre billigere løsninger.
I vurderingen af om en ejendom kan opnå dispensation indgår en proportionalitetsbetragtning. Hvis fællesskabets merudgifter i 5 år er mindre end borgerens omkostning til udbedring af AT forholdet ved billigste løsning, vil der kunne opnås dispensation. Merudgiften for affaldsindsamling til en grundejer med 2 beholdere vil være ca. 22.000 kr.
Uanset at borgerne har en særordning i dag vil administrationsgrundlaget gælde ved Affaldsordning 2018. Til ejendomme med særordninger af fysisk karakter som ikke kan ændres fx hældningen på en vej vil der blive givet en administrativ afgørelse uden ansøgning. Øvrige ejendomme vil blive behandlet efter administrationsgrundlaget.
Administrationen vil i starten af ordningen orientere udvalget om antallet af dispensationsager samt evt. uenigheder.
Retligt grundlag
Bekendtgørelsen nr. 1309 af 18. december 2012 om affald.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende, afvise eller komme med ændringer til administrationsgrundlaget.

Der kan ændres på beløbsgrænsen til proportionalitetsbetragtningen.
Vurdering
Administrationsgrundlaget tager hensyn til ejendomme med særlige fysiske forhold, således at de ikke stilles ringere i forhold til afhentning af affald i den kommende affaldsordning. Med administrationsgrundlaget gives der mulighed for specielafhentning med dispensation for AT forhold.
Administrationen anbefaler, at dispensationen meddeles, såfremt der ikke er andre billigere løsninger og ud fra en proportionalitetsbetragtning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Merudgiften til specielafhentning på særlige ejendomme er anslået til 60 ejendomme, svarende til ca. 0,3 mio. kr. ex. moms årligt. Dertil må påregnes øget administrative forbrug til behandling af dispensationssager.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Administrationsgrundlaget af 1. august 2017 godkendes.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 7. august 2017:
Fraværende: 
Godkendt.