Møde i udvalget d. 7. august 2017
Der kan ændres på beløbsgrænsen til proportionalitetsbetragtningen.
17. Administrationsgrundlag for affaldsindsamling på ejendomme med særlige fysiske forhold (B)
Sagsnr.: 330-2016-82461 Dok.nr.: 330-2017-344315 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte
affaldsindsamlingen på ejendomme med særlige fysiske forhold, herunder
muligheden for særafhentning med dispensation for AT regler mod tillæg.
Baggrund
Byrådet sendte den 27. marts
2017 regulativ for husholdningsaffald i høring med en bemærkning fra Erhvervs-,
Plan-, og Miljøudvalgets behandling om, at der skal udarbejdes et
administrationsgrundlag for afhentning af dagrenovation, hvor der tages hensyn
til ejendomme med særlige fysiske forhold.
Erhvervs-, Plan og Miljøudvalget
drøftede på mødet den 8. maj 2017 kriterier for afhentning af affald på
ejendomme med særlige fysiske forhold, og besluttede at ingen borgere skal
stilles ringere i forhold til i dag.
Administrationen har på baggrund
af udvalgets beslutning udarbejdet et forslag til administrationsgrundlag for
affaldsindsamling på ejendomme med særlige fysiske forhold.
Ejendomme med særlige fysiske
forhold kan beholde den individuelle løsning, som de har i dag til indsamling
af mad- og restaffald i affaldsordningen 2018. Det er typisk sække eller en
kombination af sække og beholdere.
I affaldsordning 2018 indgår
beholdere til indsamling af genbrugsmaterialerne metal/glas/hård plast og
papir/pap. Administrationen kan give dispensation for husstandsindsamlingen,
hvis der ikke er fysisk plads til ekstra beholdere/sække. I stedet henvises til
storskraldsordningen eller genbrugspladsen.
Med administrationsgrundlaget
bliver det muligt at opnå dispensation for AT regler. En dispensation vil
betyde en merudgift ift. den ordinære ordning. Det er fællesskabet, som betaler
merudgiften, og derfor lægger administrationsgrundlaget op til et princip om,
at der kun meddeles dispensation, hvis der ikke er andre billigere løsninger.
I vurderingen af om en ejendom
kan opnå dispensation indgår en proportionalitetsbetragtning. Hvis
fællesskabets merudgifter i 5 år er mindre end borgerens omkostning til
udbedring af AT forholdet ved billigste løsning, vil der kunne opnås
dispensation. Merudgiften for affaldsindsamling til en grundejer med 2
beholdere vil være ca. 22.000 kr.
Uanset at borgerne har en
særordning i dag vil administrationsgrundlaget gælde ved Affaldsordning 2018.
Til ejendomme med særordninger af fysisk karakter som ikke kan ændres fx
hældningen på en vej vil der blive givet en administrativ afgørelse uden
ansøgning. Øvrige ejendomme vil blive behandlet efter
administrationsgrundlaget.
Administrationen vil i starten
af ordningen orientere udvalget om antallet af dispensationsager samt evt.
uenigheder.
Retligt
grundlag
Bekendtgørelsen nr. 1309 af 18. december 2012 om affald.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende,
afvise eller komme med ændringer til administrationsgrundlaget.
Der kan ændres på beløbsgrænsen til proportionalitetsbetragtningen.
Vurdering
Administrationsgrundlaget tager hensyn til ejendomme med
særlige fysiske forhold, således at de ikke stilles ringere i forhold til
afhentning af affald i den kommende affaldsordning. Med administrationsgrundlaget
gives der mulighed for specielafhentning med dispensation for AT forhold.
Administrationen anbefaler, at dispensationen meddeles,
såfremt der ikke er andre billigere løsninger og ud fra en
proportionalitetsbetragtning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Merudgiften til
specielafhentning på særlige ejendomme er anslået til 60 ejendomme, svarende
til ca. 0,3 mio. kr. ex. moms årligt. Dertil må påregnes øget administrative
forbrug til behandling af dispensationssager.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Administrationsgrundlaget af 1. august 2017 godkendes.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:
Godkendt.