Møde i udvalget d. 5. oktober 2020

12.   Analyse af arbejdsmarkedsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-129751             Dok.nr.: 330-2020-389043                                          Åbent
Beslutningstema
Økonomiudvalget orienteres om økonomisk analyse af beskæftigelsesområdet foretaget af Mploy (nu BDO).
Baggrund
På Økonomiudvalgets møde d. 15.06.2020, punkt 34 beslutter økonomiudvalget, at de ønsker forelagt en økonomisk analyse af beskæftigelsesområdet, med henvisning til at tallene for Slagelse Kommune afviger fra tilsvarende kommuner. Analysen ønskes forelagt, sådan at den kan indgå i budget 2021-2024
På baggrund af dette har Mploy foretaget et servicetjek af området. Formålet med servicetjekket er dels at afdække potentialer for at optimere beskæftigelsesindsatsen og derigennem forbedre effekter og reducere antallet af personer på offentlig forsørgelsesydelser, og dels at belyse og vurdere udviklingen i offentligt forsørgede og scenarier for den fremadrettede udvikling.
Analysen opdeles i 2 dele. Første del af analysen har fokus på områderne; Sygedagpenge, A-dagpenge, samt unge.
Nedenstående er uddrag fra analysens første del, som er vedhæftet som bilag til sagen. Den endelige rapport vil blive forelagt økonomiudvalget til november.
Lavere andel på offentlig forsørgelse end kommuner med sammenlignelige rammevilkår
Slagelse ligger i forsørgelsestryk over gennemsnittet af kommuner på landsplan (17,1 pct.). Forskellen hertil hænger især sammen med, at Slagelse Kommune i denne sammenligning har relativt mange på førtidspension. Derudover er der relativt mange borgere visiteret som aktivitetsparate ydelsesmodtagere – både unge og blandt borgere over 30 år. Sammensætningen af borgere på ydelse er stærkt sammenhængende med kommunens rammevilkår.
Slagelse Kommunes udgifter til forsørgelse er således delvist bestemt af forhold, som ikke kan påvirkes af beskæftigelsesområdet.
Der laves løbende tests på kommunernes rammevilkår, som handler om borgernes sammensætning ift. uddannelsesbaggrund, alder, tilknytning til arbejdsmarkedet samt erhvervsstruktur i og omkring Slagelse osv. Beskæftigelsesministeriet anvender disse rammevilkårsberegninger til løbende at måle kommunernes resultater. Med afsæt i disse rammevilkårsberegninger har Slagelse Kommune de 11. dårligste rammevilkår i Danmark på beskæftigelsesområdet og dermed en relativt høj sandsynlighed for, at borgerne kommer på offentlig forsørgelse. 
Potentiale for at vende udviklingen i borgere på offentlige forsørgelsesydelser
Igennem en årrække har Slagelse Kommune leveret gode resultater på beskæftigelsesområdet med et fald i antallet af borgere på offentlig forsørgelse, der flugter med resultaterne i andre vestsjællandske Kommuner. Igennem 2018 og 2019 har udviklingen dog være mindre gunstig ift. andre vestsjællandske kommuner og landsplan og det påvirker det kommunale økonomiske råderum. 
Mploy vurderer, at der er et potentiale for at skabe bedre effekter i beskæftigelsesindsatsen i Slagelse Kommune i de kommende år.
Fortsat prioritering af beskæftigelsesområdet er en væsentlig forudsætning for at lykkes med at skabe resultater
Analysen af Slagelses udgifter og resultater på beskæftigelsesområdet tegner et billede af en kommune, som ift. sammenligningskommuner har et lavt omkostningsniveau på beskæftigelsesområdet. På trods af de lave omkostninger opnår Slagelse gode effekter (afgang til job og uddannelse) for flere målgrupper.
Analysen af udgifterne til indsatsen peger på, at Slagelse Kommune har enhedsomkostninger, der er blandt de laveste af de 20 kommuner, som har deltaget i en ressourceafdækning. Slagelse Kommune har i 2019 en gennemsnitlig udgift på 25.200 kr. pr. fuldtidsperson på tværs af alle ydelser mod et gennemsnit i de øvrige kommuner på 30.400 kr. pr. fuldtidsperson i 2019. Det svarer til, at enhedsomkostningerne i Slagelse Kommune er 17 pct. lavere end gennemsnittet for de øvrige kommuner.
Mploy vurderer, at skabelse af bedre effekter i beskæftigelsesindsatsen, er afhængig af de ressourcer, som er til rådighed for indsatsen. Det lave omkostningsniveau på beskæftigelsesområdet i Slagelse Kommune indikerer, at en yderligere reduktion i de samlede ressourcer på området vil vanskeliggøre skabelsen af de effekter i indsatsen og de resultater, der er mulighed for – særligt i den aktuelle situation, hvor der er flere borgere, der har brug for en beskæftigelsesindsats.  
Det er derimod mploy’s vurdering, at det kan være nødvendigt at investere og ændre i prioriteringerne og det fokus, der lægges i indsatsen, hvis det skal lykkes at nedbringe det samlede antal forsørgelsesydelsesmodtagere i de kommende år. Det kan ske via initiativer, der styrker jobfokus i samtaleindsatsen og styrkelse af indsatsen ud mod virksomhederne.
Det relativt lave ressourceforbrug afspejler sig i serviceniveauet.
Når man ser på indsatsen for borgerne på offentlig forsørgelse, så peger resultaterne på at brugen af beskæftigelsestilbud og samtaler er mindre intensiv i Slagelse ift. andre kommuner. De kommuner med sammenlignelige rammevilkår der har de bedste resultater har et betydeligt højere serviceniveau ift. brugen af samtaler og beskæftigelsestilbud og herunder især forløb på virksomheder.
Det er mploy’s vurdering, at samtalefrekvensen og den virksomhedsrettede indsats med fordel kan styrkes for de fleste målgrupper. For enkelte områder kan det kræve en investering, men der er også muligheder for at nå videre gennem en endnu højere prioritering af ressourcer over mod disse aktiviteter.
Mploy’s forslag til optimering af effekter
Mploy har foreløbigt identificeret og beskrevet 8 forslag til, hvordan der kan prioriteres ressourcer til en række effektskabende initiativer, der kan øge intensiteten i borgernes indsats og bidrage til, at der tilbydes en mere virksomhedsrettet indsats. Mploy har beskrevet det i en række forslag til optimering af effekter i beskæftigelsesindsatsen, der kan bidrage til af Slagelse Kommune realiserer en samlet besparelse på samlet ca. 58 mio. kr. ift. det forventede budget i 2022.
Med baggrund i analysen vurderer mploy, at der særligt er tre hovedveje, der kan forfølges, til at nedbringe gruppen på offentlig forsørgelse.
1.  hovedvej – effektiv håndtering af konsekvenserne af Covid-19

2. hovedvej – Styrke fokus på forebyggelse og fastholdelse i sygedagpengeindsatsen

3. hovedvej – Borgere på kanten af arbejdsmarkedet skal udvikles ud mod job
I nedenstående ses 8 forslag Mploy har stillet, som kan medvirke til at optimere effekterne i beskæftigelsesindsatsen i Slagelse Kommune.
Forslagene er uddybet i sagens bilag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan modtage orienteringen og inddrage den i det videre arbejde med budget 2021-2024
Vurdering
Administrationen anbefaler Økonomiudvalget, at der arbejdes videre med anbefalingerne fra Mploy med dertilhørende investeringer, samt omprioriteringer, for de områder, hvor der ikke allerede er igangsat noget i forbindelse med budgetaftalen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser afhænger af om analysens forslag indarbejdes i budgettet, samt hvilke af de 8 forslag der indarbejdes.
Indstilling
Administrationen indstiller,
1.    at Økonomiudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Økonomiudvalget den 28. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Orienteringen taget til orientering.
Økonomiudvalget ønsker at Beskæftigelsesområdet gøres til genstand for et temamøde i 2020 i Byrådet, med deltagelse af Mploy og repræsentanter fora Jobcenteret.
Sagen tages derefter op i Social- og Beskæftigelsesudvalget og anbefalingerne herfra drøftes efterfølgende i Økonomiudvalget.
(O) anbefaler, at rapportens anbefalinger prioriteres.
(O) foreslår at indsatsen for borgere med anden herkomst end dansk i højere grad prioriteres i jobcentret, hvor krav og vilkår bør være de samme.
Dette med aktivering, heraf nytteindsats, virksomhedspraktik og sprogundervisning, for at bringe borgerne tættere på arbejdsmarkedet og for også at bidrage til at nedbringe udgifterne på området. O vurderer, at der er et effektiviseringspotentiale og kan f.eks. være rapportens punkt 3.
Thomas Clausen (Ø) ønskede oplyst, hvad rapporten har kostet og hvordan udgiften finansieres.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog orienteringen.
(O) tilslutter sig (O)'s bemærkninger fra behandlingen af sagen i Økonomiudvalget.
(Ø) opretholder sit ønske fra behandlingen af sagen i Økonomiudvalget.