Møde i udvalget d. 8. maj 2017
18. Evaluering af forsøg med afhentning af dagrenovation med lille bil (O)
Sagsnr.: 330-2016-82159 Dok.nr.: 330-2017-241561 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs -, Plan- og
Miljøudvalget orienteres om evaluering af forsøgsordning med afhentning af
affald med lille bil.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og
Miljøudvalget besluttede den 5. december 2016 at igangsætte en forsøgsordning
med afhentning af affald med lille bil på ejendomme med særlige fysiske
adgangsforhold, herunder Lille Færgestræde.
Forsøget skulle afdække om en
lille bil skal indgå i det kommende indsamlingsudbud. Erfaringerne skal også
indgå i administrationsgrundlag for afhentning af dagrenovation fra ejendomme
med særlige fysiske forhold.
Ejendomme med særlige fysisk
adgangsforhold er f.eks. fredede ejendomme og smalle veje, hvor skraldebilen
ikke kan køre. Hvis vejen er udført med kørefast og jævn belægning, så kan
skraldemanden trække beholderne med lang adgangsvej mod merbetaling. Det er
ikke muligt hvis vejbelægningen ikke er kørefast på grund af eksempelvis huller
i vejen og løse sten.
Forsøgsordningen har kørt i 3
måneder i starten af 2017 og omfattet 3 områder i kommunen. Trekanten og
Rønnevej i Slagelse, Lille Færgestræde herunder Revvej 15 og Strandvej 14 i
Korsør. Notat om forsøgsordningen fremgår bilag.
Forsøget viser, at det kan være
en fordel at hente dagrenovation med lille bil fra adresser med særlige fysiske
forhold, da bilen kan køre på smalle veje med dårlig belægning. Det er en dyr
ordning, som kun bør tages i brug på et minimum af ejendomme.
Retligt
grundlag
Arbejdstilsynets vejledning om indretning og brug af dagrenovationssystemet,
gengivet i Slagelse Kommunes regulativ for husholdningsaffald, bilag 1.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ordningen er et godt supplement
til en renovationsordningen, som samtidig øger serviceniveauet for afhentning
af dagrenovation.
Det er en økonomisk dyr ordning,
som kun bør tages i anvendelse hvis det er sidste løsning for afhentning, som kan
tilbydes til ejendomme med særlige fysiske adgangsforhold.
Fx bør det overvejes, om det er
rimeligt, at ejendomme, som kan vejbetjentes fra anden vej, ved at ændre
standpladsen, skal tilbydes afhentning med lille bil.
Der kan endvidere anlægges en
proportionalitetsbetragtning, i forhold til om meromkostningen ved afhentning
med lille bil er dyrere end etablering af løsning, der overholder
arbejdsmiljøkrav.
Eksempelvis vil etablering af kørefast belægning på Lille
Færgestræde koste ca. 90.000 kr., svarende til 11.000 kr. pr ejendom, som får
hentet affald fra Lille Færgestræde. Beløbet svarer til 3,5 års ekstraudgift
for kørsel med lille bil (1,5 time) uden tid til bortkørsel af affald.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Forsøgsordningen i 3 måneder (7 tømningsdage) er gennemført
for kr. 25.550. Udgiften til forsøgsordningen er indeholdt i eksisterende
budget.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende:
Taget til efterretning.
Pkt. indgår i pkt. 19.