Møde i udvalget d. 8. maj 2017

18.   Evaluering af forsøg med afhentning af dagrenovation med lille bil (O)

Sagsnr.: 330-2016-82159               Dok.nr.: 330-2017-241561                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs -, Plan- og Miljøudvalget orienteres om evaluering af forsøgsordning med afhentning af affald med lille bil.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede den 5. december 2016 at igangsætte en forsøgsordning med afhentning af affald med lille bil på ejendomme med særlige fysiske adgangsforhold, herunder Lille Færgestræde.
Forsøget skulle afdække om en lille bil skal indgå i det kommende indsamlingsudbud. Erfaringerne skal også indgå i administrationsgrundlag for afhentning af dagrenovation fra ejendomme med særlige fysiske forhold.
Ejendomme med særlige fysisk adgangsforhold er f.eks. fredede ejendomme og smalle veje, hvor skraldebilen ikke kan køre. Hvis vejen er udført med kørefast og jævn belægning, så kan skraldemanden trække beholderne med lang adgangsvej mod merbetaling. Det er ikke muligt hvis vejbelægningen ikke er kørefast på grund af eksempelvis huller i vejen og løse sten.
Forsøgsordningen har kørt i 3 måneder i starten af 2017 og omfattet 3 områder i kommunen. Trekanten og Rønnevej i Slagelse, Lille Færgestræde herunder Revvej 15 og Strandvej 14 i Korsør. Notat om forsøgsordningen fremgår bilag.
Forsøget viser, at det kan være en fordel at hente dagrenovation med lille bil fra adresser med særlige fysiske forhold, da bilen kan køre på smalle veje med dårlig belægning. Det er en dyr ordning, som kun bør tages i brug på et minimum af ejendomme.
Retligt grundlag
Arbejdstilsynets vejledning om indretning og brug af dagrenovationssystemet, gengivet i Slagelse Kommunes regulativ for husholdningsaffald, bilag 1.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ordningen er et godt supplement til en renovationsordningen, som samtidig øger serviceniveauet for afhentning af dagrenovation.
Det er en økonomisk dyr ordning, som kun bør tages i anvendelse hvis det er sidste løsning for afhentning, som kan tilbydes til ejendomme med særlige fysiske adgangsforhold.
Fx bør det overvejes, om det er rimeligt, at ejendomme, som kan vejbetjentes fra anden vej, ved at ændre standpladsen, skal tilbydes afhentning med lille bil.
Der kan endvidere anlægges en proportionalitetsbetragtning, i forhold til om meromkostningen ved afhentning med lille bil er dyrere end etablering af løsning, der overholder arbejdsmiljøkrav.
Eksempelvis vil etablering af kørefast belægning på Lille Færgestræde koste ca. 90.000 kr., svarende til 11.000 kr. pr ejendom, som får hentet affald fra Lille Færgestræde. Beløbet svarer til 3,5 års ekstraudgift for kørsel med lille bil (1,5 time) uden tid til bortkørsel af affald.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forsøgsordningen i 3 måneder (7 tømningsdage) er gennemført for kr. 25.550. Udgiften til forsøgsordningen er indeholdt i eksisterende budget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Pkt. indgår i pkt. 19.