Møde i udvalget d. 7. maj 2018

12.   Børneattester (O)

Sagsnr.: 330-2018-5844                 Dok.nr.: 330-2018-166034                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om de særlige krav til flygtninges børneattester, og de konsekvenser beslutningen har for integrationsarbejdet i Slagelse Kommune.
Baggrund
Udvalget har på udvalgsmøde den 5. marts 2018 udtrykt ønske om en orienteringssag i maj om det anførte i beslutningstema.
Juridisk forhold – Blanke børneattester er et vilkår
Det er et lovkrav, at offentlige forvaltningsmyndigheder indhenter en børneattest hos personer, som påtænkes ansat, hvis arbejdet medfører direkte kontakt med børn under 15 år.
Flygtninge, som kommer til Danmark, har ikke historik på hverken straffe- eller børneattest. Mange flygtningenationer har ikke særskilt lovgivning om børns rettigheder og registrerer derfor ikke kriminalitet af denne karakter. I praksis betyder det, at flygtningenes børneattester altid vil være blanke og uden bemærkninger.
Økonomiudvalgets beslutninger – KL’s efterfølgende vejledning
Økonomiudvalget i Slagelse Kommune har den 14. marts 2016 truffet beslutning om, at
”... Slagelse Kommune kun vil beskæftige flygtninge/emigranter på områder som ikke kræver børneattester. På arbejdssteder hvor der er direkte kontakt med børn under 15 år og dermed lovkrav på, at der skal indhentes børneattester, kan der ikke beskæftiges flygtninge/emigranter, når der ikke kan indhentes børneattester med historik på. Dette vil i et vist omfang besværliggøre integration af flygtninge på arbejdsmarkedet”.
Under samme beslutningspunkt godkendte Økonomiudvalget, at udvalgets ”… beslutningen revurderes, hvis vejledning fra KL eller lovgivningen på området i øvrigt ændres”.
KL offentliggjorde i november 2016, dvs. efter beslutningerne i Økonomiudvalget den 14. marts 2016, inspirationsmateriale om brug af børneattester for flygtninge (jf. bilag). KL oplyser, at stillingtagen på området er blevet mere aktuel som følge af integrationslovændringerne den 1. juli 2016, som bl.a. medførte lovkrav om, at alle flygtninge og familiesammenførte skal i virksomhedsrettet tilbud mindst 15 timer om ugen.
Materialet beskriver reglerne om børneattester og inspirerer til, hvordan det beskyttelseshensyn, der ligger bag børneattester, kan tilgodeses på anden vis og giver eksempler på retningslinjer for ansættelse af flygtninge inden for børne- og ungeområdet.
Retligt grundlag
Børneattestloven, LBK nr. 362 af 2. april 2014 (senere ændret ved LOV nr. 742 af 1. juni 2015), Integrationsloven, LBK nr. 1127 af 11. oktober 2017, samt Lov om Aktiv Socialpolitik, LBK nr. 269 af 21. marts 2017.
Handlemuligheder
Beskæftigelsesudvalget har mulighed for at forholde sig til forvaltningens orientering og indstille til videre behandling i Økonomiudvalget.
Som det fremgår af Økonomiudvalgets beslutninger i marts 2016, har man ikke taget stilling til, hvor længe flygtninge er omfattet af beslutningerne og dermed, hvornår målgruppen ligestilles med andre borgere, ligesom der ikke efterfølgende er taget fornyet stilling til KL’s vejledning fra november 2016.
KL understreger, at brugen af børneattester skal sikre, at kommunerne ikke uforvarende ansætter personer med dom for forbrydelser begået mod mindreårige. Samtidigt oplyser KL, at indhentning af børneattester ikke giver garanti mod, at sådanne forhold ikke foreligger eller kan opstå. Derfor giver det mening at fastlægge en procedure for, hvordan man vil håndtere praktik og ansættelse af flygtninge på børn- og ungeområdet, frem for at lade børneattesten udgøre eneste grundlag for vurdering.
KL’s løsningsforslag indeholder følgende opmærksomhedspunkter:
· Overvej både de muligheder og de udfordringer ansættelse af flygtninge på børn- og ungeområdet kan give i kommunen.
· I skal altid indhente en børneattest, men lad ikke børneattesten stå alene.
· I må ikke stille et absolut krav om, hvor langt børneattesten går tilbage. Der er ikke hjemmel i Børneattestloven til at stille krav til, hvor længe en børneattest skal gå tilbage for at være gyldig.
· Iværksæt procedurer, der både sikrer agtpågivenhed og støtter den, der ansættes, fx:
o Screen formelle og uformelle færdigheder på børn- og ungeområdet.
o Instruer praktikanten/den ansatte grundigt og beskriv opgaver tydeligt og overvej en mentor.
o Informer grundigt og kommuniker åbent til forældre og andre om hvem der ansættes i dagtilbud og skoler.
Vurdering
Det lokalpolitiske vedtagne krav, om at Slagelse Kommune ikke kan beskæftige flygtninge med børneattester uden historik, har gjort det vanskeligt at indsluse kvinder i pædagogiske fag, ligesom flere skolelærere fra Syrien ikke kan gøre brug af deres kompetencer, fx i IGU-stillinger (Integrationsgrunduddannelsen).
Det har ikke været muligt at finde praktikpladser i andre kommuner inden for de nævnte brancher, da nabokommunerne bruger deres offentlige praktikpladser til egne borgere.
Beslutningen har omfattende konsekvenser for målgruppens muligheder på det danske arbejdsmarked, fordi integrationsborgere ikke kan fraflytte den kommune, de er visiteret til i 5 år.
De mest ressourcestærke integrationsborgere, med erfaring inden for lærer- og pædagogområdet, har måtte finde praktik og arbejde inden for andre fag. En stor gruppe af kvinder, som ikke har kunnet indfri arbejdsgivernes ønsker inden for andre brancher, står forsat uden erfaring fra det danske arbejdsmarked.
Administrationen i Center for Arbejdsmarked og Integration vurderer, at det vil medføre en væsentlig ændring i kvindernes muligheder på det danske arbejdsmarked, såfremt Slagelse Kommune indfører et individuelt skøn og ikke lader børneattesten stå alene.
Administrationen anbefaler derfor, at KL’s opmærksomhedspunkter danner grundlag for fastlæggelse af en ny fremadrettet procedure, der både sikrer agtpågivenhed, og samtidig støtter den der ansættes, ved at der;
1) foretages et skøn i hver enkelte konkrete situation med baggrund i personens historik og erfaring,
2) screenes for formelle og uformelle færdigheder på børn- og ungeområdet,
3) gives grundig instruktion i praktikantens/løntilskudsansattes arbejdsopgaver,
4) bruges mentor til praktikant/løntilskudsansatte, herunder krav om at personen ikke opholder sig alene med børn under 15 år, samt
5) gives grundig og åben information til forældre og andre om, hvem der er i praktik/ansættes i kommunens dagtilbud og skoler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslaget vil medføre, at flere kvinder bliver selvforsørgende og give besparelse på overførselsindkomster på sigt. Samtidigt vil Slagelse Kommune kunne have gavn af målgruppens to-kulturelle forståelse inden for både lærerfaget og pædagogområdet.
Desuden vil en tidlig indsats for målgruppen medføre, at der fremadrettet vil være mindre tilgang til kontanthjælpsområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Beslutningskompetencen ligger i Økonomiudvalget.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget, såfremt man er enige i sagsfremstillingen, anmoder administrationen om at udarbejde en sag, der kan fremsendes til Økonomiudvalget med henblik på en ændret beslutning om den fremadrettede brug af børneattester.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt. Venstre udtrykker bekymring for fremtiden ved en ændret beslutning om den fremadrettede brug af børneattester, men følger indstillingen, efter forudsætningen om at forslaget følger loven om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.