Møde i udvalget d. 6. april 2021
5. Initiativsag - Nedsættelse af miljømæssig task force (B)
Sagsnr.: 330-2021-15687 Dok.nr.: 330-2021-67903 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem, Troels Brandt, Radikale Venstre, har d.
21.02.21 via sin initiativret udtrykt ønske om, at byrådet tager stilling til
nedsættelse af en miljømæssig task force, som via stikprøver systematisk
overvåger tilstanden på potentielle områder i kommunen, der kan have været eksponeret
for forurening.
Baggrund
Før jul målte SK Forsyning meget høje koncentrationer af
PFOS ved udledningen fra Korsør Rensningsanlæg. Slagelse Kommunes
kildeopsporing har siden påvist, at det er brandskolen i Korsør, som er kilden
til forureningen PFOS er ikke et stof, som der tidligere er blevet målt efter
på Korsør Renseanlæg, men det dukkede op i prøver, som blev taget i forbindelse
med et EU-projekt, hvor man undersøgte for såkaldte neonikotinoider. Da
resultaterne blev bekræftet af yderlige prøver, gik Slagelse Kommune i gang med
kildeopsporingen.
I Danmark må der ikke tilføres forurenende stoffer til
vores vandløb, søer, havet, grundvandet osv. Det fremgår af
miljøbeskyttelseslovens §§ 19 og 27. Derfor skal spildevandet som hovedregel
renses, inden det udledes. Spildevand ledes hovedsageligt ud i naturen via
renseanlæg, overløb fra fælleskloakerede områder, udledninger af separat
regnvand, særskilte industrielle udledninger fra f.eks. virksomheder og
ejendomme uden for kloakerede områder. Alle udledninger af spildevand kræver en
udledningstilladelse efter miljøbeskyttelsesloven. Dette fremgår af bl.a. §§
19, stk. 1 og § 28, stk. 1.
Kommunen er godkendelsesmyndighed på de fleste
udledningstilladelser, dvs. det er kommunen, der skal ansøges om tilladelse.
Selvom det er kommunen, der træffer afgørelse om
udledningstilladelserne, er det Miljøstyrelsen, der efterfølgende fører tilsyn
med en del af udledningerne.
Limboland i arbejdsgangen mellem myndighederne?
Krydsfeltet mellem godkendelses myndighed og tilsyns
myndighed synes at være et tema. Hvem gør hvad? Og hvor langt tilbage i
kommunes erhvervsmæssige historie skal der i øvrigt trackes? Uanset hvad, så
mener de Radikale, at vi et ansvar for vores borgere af i dag og et ansvar for
at handle på det samlede vidensniveau, som vi lægger inde med nu. Og i denne
sag og så kunne en kommunal task force første tidlige opsporing føre til
konkrete handlinger fra en Miljøstyrelse, der må formodes ikke at have
indgående lokal kendskab og derfor er de afhængige af indrapporteringer ude fra
det kommunale virkelighed. Den seneste verserende debat om Agersøsunds tilstand
er blot endnu sag.
Miljøstyrelsen er tilsyneladende, og måske med god grund,
ude af stand til at være opsøgende i praksis og reagerer først på konkrete
kommunale henvendelser, der melder om store overskridelser af grænseværdier for
specifikke kemikalier.
Den seneste sag om udledningen af PFOS til Korsør Nor gør
det indlysende nødvendigt, at mobilisere en lokal task force, der rutinemæssigt
foretager stikprøver på områder, der igennem tiden kan have været udsat for
forurening.
Task forcen kan begynde med, at screene kommunens for
stoffer, der er på EU´s list of emerging chemicals.
Vores borgere kan ikke være tjent med, at leve med en
usikkerhed om fortidens miljøsyndere, der som konsekvens af det daværende
primitive vidensniveau, forurener årtier efter stoffet er blevet kendt som
kræftfremkaldende eller virksomheden har indstillet sin aktivitet med brug af
PFOS.
(Note. In June 2019, the European Council
of Ministers (EC, 2019) highlighted the widespread occurrence of PFAS in the
environment, products and people, and called for an action plan to eliminate
all non-essential uses of PFAS (Cousins et al., 2019).
Retligt
grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet
følger af §11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Der er ingen tid at spilde. Arbejdet går i gang nu.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ressourcetræk fra alle interessenter på området, der kan
og vil screene og foretage stikprøvekontrol på kommunal områder med en skærpet
mistanke om mulig forurening.
Konsekvenser
for andre udvalg
Mulighed for politisk repræsentation af enkelte
politikere med interesse og kendskab til emnet.
Indstlling
Byrådsmedlem Troels Brandt, Radikale Venstre, indstiller,
1. at der
til det følgende byrådsmøde nedsættes en task force, der udarbejder en kommunal
procedure og manual for miljø screeningsarbejdet. Endvidere udstyres task
forcen med de fysiske screeningsværktøjer, der gør dem i stand til at foretage
opsøgende og opsporede miljømæssige indsatser. Ikke mindst skal task forcen
kunne foretage afværgeforanstaltninger, så den miljømæssige ulykke kan standses
eller minimeres inden Miljøstyrelsen tager over. Screeningsarbejdet følges af
enkelte politikere fra de relevante fagudvalg og nøglepersoner udenfor den
kommunale forvaltning inviteres med i arbejdet via open call.
Beslutning i Byrådet den 1.
marts 2021:
Fraværende:
At 1 - Sagen oversendes til behandling i Miljø, Plan og
Landdistriktsvalget.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
Udvalget finder ikke anledning til at nedsætte en Task
Force. Miljøafdelingen bruger sine ressourcer til at inddæmme de konkrete
problemer. En stor del af de ressourcer, der bruges på PFOS forureningen, vil
blive betalt af Brandskolen. Det ekstra ressourcetræk på Miljøafdelingen vil
også blive adresseret i en konkret sag.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.