Møde i udvalget d. 3. april 2017

5.     Budget 2018-2021 - Uddannelsesudvalget (D)

Sagsnr.: 330-2017-20048               Dok.nr.: 330-2017-166032                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget drøfter temaer, som det vil være væsentligt at have opmærksom på i forbindelse med budgetlægningen for 2018-2021, herunder om der er emner, der skal nærmere belyses frem til udvalgets næste temamøde om budgettet i juni.
Baggrund
Byrådet godkendte i sit møde den 27. februar 2017 proces for udarbejdelse af Budget 2018-2021. Den overordnede politiske tidsplan for budgetlægningen fremgår af bilag 1.
Som et indledende element i budgetlægningen indgår tematiske drøftelser i alle fagudvalg om grundlaget for budgettet, herunder udfordringer og muligheder på området.
Udvalget har mulighed for selv at vælge emner, der ønskes drøftet. Alle fagudvalg forventes dog at drøfte, hvorvidt følgende forhold giver anledning til budgetmæssige initiativer:
1. Regnskab 2016 og 1. budgetopfølgning 2017 (bilag 2 og bilag 3)
- Områder med ubalance i budgetramme
- Muligheder for at omprioriteringer
- Behov for yderligere analyse
2. Kapacitet
- Pres og efterspørgsel bl.a. på baggrund af befolkningsprognose (bilag 4)
I både 2015 og 2016 har antallet af fødsler været højere end forventet i befolkningsprognosen. Fødselstallet i 2016 var det højeste siden 2010, og det fremgår af den seneste befolkningsprognose (bilag 4), at Slagelse Kommune de seneste 2 år har haft en højere fertilitet end landsgennemsnittet.  
Antallet af 0-5 årige forventes nu at stige med 477 personer (10,6%) frem mod 2031. Da kapaciteten i perioden 2010 til 2015 løbende er blevet tilpasset det faldende børnetal, betyder det, at der skal etableres flere pladser i dagtilbud. Særligt er der behov for pladser i Slagelse og Korsør.
3. Anlægsramme
- Har der været forudsætningsændringer vedr. strategiske anlæg?
Forudsætningerne er blevet bekræftet i forhold til udbygningerne af antallet af dagtilbudspladser i Slagelse.
På skoleområdet forventes anlægsramme til forbedring af skolerne udmøntet i 2017 på baggrund af en analyse fra Center for Kommunale Ejendomme. Der er et behov for at få renoveret en række faglokaler på skolerne og der udarbejdes derfor en prioriteret liste over ønsker til forbedringer. Der er ubrugte midler fra 2016 og der tilføres yderligere midler i 2018.
4. Udviklingsperspektiver
- Perspektiver i relation til digitalisering, serviceudvikling, samspil med borgere eller andre strategiske forhold af betydning
Der er både nationalt og internationalt et stort fokus på betydningen af den tidlige indsats. I en analyse som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har udarbejdet bliver der dokumenteret, at der kan være en forskel på 2 års kognitive færdigheder, når børn starter i skolen. Børnene har dermed meget ulige muligheder for at klare sig og udvikle sig. Der er er et stort udviklingsperspektiv i at mindske den ulighed. Dagtilbud og skoler samarbejder omkring tidlig opsporing og bedre brobygning mellem de forskellige læringsmiljøer. Derudover viser forskningen også, at forældrenes rolle i børnenes udvikling og læring er afgørende. Et udviklingsperspektiv er derfor at styrke forældresamarbejdet.
Skoleområdet oplever stadigvæk en øget eksklusion af elever til specialtilbud. I øjeblikket bliver der forsøgt med forskellige tiltag (stay-in, tidlig opsporing og kompetenceudvikling inden for området), men på sigt vil det sætte økonomien til den vidtgående specialundervisning under pres, hvis det ikke lykkes at knække kurven. Derfor er inklusion et tema, der bør have en bevågenhed. Man kunne drøfte forskellige økonomiske incitamentsmodeller.
Uddannelsesparathed og flere unge i uddannelse (herunder erhvervsuddannelser) er fortsat en udviklingsområde som har nationalt og lokalt fokus. Den tidligere undervisningsminister Ellen Thrane Nørby nedsatte en ekspertgruppe, der skulle komme med anbefalinger til at få flere unge igennem uddannelsessystemet. De har netop udgivet deres rapport ”Bedre veje til en ungdomsuddannelse” (pixi-udgaven er med som bilag 5).
Uddannelsesudvalget kan i forlængelse heraf bestille oplæg og analyser til junimødet vedrørende de emner, som udvalget finder væsentlige.
Endvidere kan fagudvalget vælge at inddrage hele byrådet i drøftelse af de emner som udvalget lægger vægt. Dette sker på Byrådets temamøde den 24. april.
I maj er der mulighed for at inddrage brugerbestyrelser, råd og andre interessenter, fx via dialogmøder.
I Uddannelsesudvalget er der tradition for at afholde dialogmøde med bestyrelsesrepræsentanter. Såfremt et dialogmøde skal afholdes i forbindelse med budgethøringen, bør dialogmødet afholdes i uge 34.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at drøfte emner, der vurderes relevante for udarbejdelse af budgetforslag, samt hvordan områdets interessenter, herunder brugerbestyrelser og råd, skal involveres i budgetprocessen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget drøfter hvilke emner, der ønskes drøftet på byrådets temadrøftelse i april
2.    at Udvalget drøfter hvilke oplæg og analyser der ønskes udarbejdet til budgetdrøftelse på udvalgsmødet i juni
3.    at Udvalget drøfter om der skal holdes dialogmøder med dagtilbudsbestyrelser og skolebestyrelser i uge 34
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Første "at" - Uddannelsesudvalget drøftede temaer til Byrådets temadrøftelse i april. Udvalget ønsker temaerne:
1. Børne- og elevtalsprognose
2. Generelle tidlige forebyggende indsatser på almen området med fokus på ulighed.
Andet "at" - Uddannelsesudvalget ønsker at få præsenteret oplæg til anlægskapacitet i relation til Børne- og elevtalsprognosen.
Tredje "at" - Uddannelsesudvalget besluttede at indbyde til dialogmøde med bestyrelserne i uge 34.
Udvalget ønsker, at der bliver udarbejdet en oversigt over "kan" og "skal" opgaver på udvalgets område.