Møde i udvalget d. 7. marts 2018

5.     Opfølgning på beslutning om tilbagebetaling for transport (O)

Sagsnr.: 330-2018-961                   Dok.nr.: 330-2018-118334                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap og Psykiatriudvalget orienteres om en status på gennemførelsen af udvalgets beslutning den. 10. januar 2018 vedr. kontrol af opkrævet betaling for abonnementsordningen ved Autisme Center Vestsjælland (ACV).
Baggrund
I udvalgsmødet den 10. januar 2018 pkt. 7 blev det besluttet at, der gennemføres en kontrol af opkrævet betaling for abonnementsordningen ved Autisme Center Vestsjælland, og der på anfordring fra borgere kan ske tilbagebetaling af eventuelt for meget opkrævet betaling.
Administrationen har udarbejdet et informationsbrev med tilhørende svarskema (bilag 1 og 2) der i dagene 26. og 29. januar er udsendt fra ACV til de berørte 80 beboere, værger og for beboere uden værger til den pårørende ACV har kontakten med.
For beboere, som ikke har en værge eller en fast pårørende der er kontakt til iværksætter ACV den besluttede kontrol og individuelle vurdering for disse beboere.
I informationsbrevet er oplyst mulighed for at kontakte, Center for Handicap og Psykiatri eller Autisme Center Vestsjælland hvis udvalgets beslutning, informationsbrev eller svarskema giver anledning til spørgsmål.
I brevet anmodes beboere, værger og pårørende om, at Slagelse Kommune modtager henvendelser med ønske om den individuelle vurdering inden den 31. juli 2018.
Pr. 26. februar 2018 er modtaget i alt 28 henvendelser om tilbagebetaling. Heraf er grundlaget for vurderingen i form af udfyldte skemaer fra borgeren fuldt oplyst for 15 henvendelser og 13 henvendelser mangler detailoplysninger for at kunne vurderes. Hertil kommer 15 vurdereringer der gennemføres for borgere der aktuelt bor ved ACV og som ikke har tildelt en værge. Samlet er der således 43 borgere hvor der forventes gennemført en vurdering af muligheden for tilbagebetaling.
Retligt grundlag
Udvalgets beslutning den 10. januar 2018 pkt. 7.
Ankestyrelsens brev af 3. juli 2017.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning. Udvalget kan beslutte at anmode om yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at udvalgets beslutning nu er iværksat. Det forventes at de første svar på borgernes henvendelser vil blive udsendt i uge 10, (5.-9. marts 2018)
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med budgetopfølgning 2 – 2018 pr. 31. marts 2018, der fremlægges for udvalget i mødet den 9. maj 2018 vil der kunne fremlægges en første økonomisk status på henvendelser om tilbagebetaling.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning:
Udvalget ønsker, at sag om besvarelse af spørgsmål fra Enhedslisten tages op på udvalgets aprilmøde.