Møde i udvalget d. 8. maj 2017
3. Tildelingskriterier
4. Design og funktion
21. Principper for EU-udbud 2018 - indkøb af affaldsbeholdere (B)
Sagsnr.: 330-2017-21688 Dok.nr.: 330-2017-246036 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til en række principper, som
skal ligge til grund for et kommende udbud for indkøb af affaldsbeholdere,
herunder udbudsform, opdeling af opgaven, tildelingskriterier samt design og
funktion.
Baggrund
Affaldsordning 2018 er besluttet i hovedprincipper af
Byrådet 28. november 2016 og rammerne er fastlagt i Regulativ for
husholdningsaffald 2018 med offentlig høring til 1.maj 2017. Som led i at
udrulle Affaldsordning 2018 skal langt de fleste boliger og sommerhuse have
udskiftet de nuværende 2 stk. 140 liter beholdere med 2 stk. 240 liter
2-kammer-beholdere. Kommunen skal have indkøbt, klargjort og udkørt ca. 65.000
stk. affaldsbeholdere og de fleste gamle beholdere skal hjemtages, inden
affaldsordningen iværksættes 1. maj 2018.
Da den samlede udgift til indkøb af beholdere overskrider
EUs tærskelværdier på ca. 1,5 mio. kr., skal opgaven udbydes i EU-udbud.
Udbud gennemføres parallelt med Regulativ for
husholdningsaffald 2018, idet kommunen vil sikre en rettidig og billigst mulig
leverance. Dette set i lyset af, at leverandørerne af beholdere har udsigt til
mange store ordrer og der er op til 6 måneders leveringstid på beholderne. Der
tages forbehold for resultatet af høringen af regulativet, der i yderste
konsekvens kan betyde, at der skal gennemføres nyt udbud og at opstart af
affaldsordning 2018 udskydes.
De nuværende beholdere er mørkegrå standardbeholdere, hvor
kun lågene er forskellige. Beholderne har låg-i-låg og der er prægning på låg
(Slagelse Kommune, Bioaffald og Restaffald).
Vi lægger op til at de nye beholdere designmæssigt vil være
i stil med de nuværende beholdere og med de eksempler der blev præsenteret i
forbindelse med interview af fokusgrupper samt på temamøde i 2016. Der
tilstræbes anvendelse af genbrugsplast i produktionen.
Inden opgaven med indkøb af beholdere kan udbydes, skal der
tages stilling til en række principper for udbuddet:
1. Udbudsform.
Opgaven udbydes enten som offentligt udbud, hvor alle kan afgive bud eller som begrænset udbud med prækvalifikation, hvorefter kun de bedst egnede indbydes til at afgive bud.
Opgaven udbydes enten som offentligt udbud, hvor alle kan afgive bud eller som begrænset udbud med prækvalifikation, hvorefter kun de bedst egnede indbydes til at afgive bud.
2. Opdeling af
opgaven
Opgaven med indkøb, klargøring, udkørsel og hjemtagning af affaldsbeholdere udbydes enten som én samlet opgave med løsning af alle elementer eller som én delopgave for levering og klargøring og én delopgave for udkørsel og hjemtagning.
Opgaven med indkøb, klargøring, udkørsel og hjemtagning af affaldsbeholdere udbydes enten som én samlet opgave med løsning af alle elementer eller som én delopgave for levering og klargøring og én delopgave for udkørsel og hjemtagning.
3. Tildelingskriterier
De bydende skal overholde en række udvælgelseskriterier, f.eks. fremsendte tilbudslister, nøgletal, sikkerhedsstillelse og forsikringsoplysninger. Hvis disse er opfyldt vil buddene blive vurderet efter en række tildelingskriterier.
De bydende skal overholde en række udvælgelseskriterier, f.eks. fremsendte tilbudslister, nøgletal, sikkerhedsstillelse og forsikringsoplysninger. Hvis disse er opfyldt vil buddene blive vurderet efter en række tildelingskriterier.
·
Leverandør/renovatør vælges enten ud fra laveste pris eller ud
fra det økonomisk mest fordelagtige tilbud, hvor tildeling vægtes efter pris,
miljø/arbejdsmiljø (eksempelvis anvendelse af genbrugsplast, støj, udledning og
udkørsel) og kvalitet (eksempelvis design, funktion og udkørselsplaner).
·
Vægtning fordeles enten med 50% på pris, 25% på
miljø/arbejdsmiljø og 25% på kvalitet eller efter en anden %-fordeling.
4. Design og
funktion
Valget står mellem standardløsninger for affaldsbeholdere, som vi har i dag, special-beholdere eller andre løsninger.
Valget står mellem standardløsninger for affaldsbeholdere, som vi har i dag, special-beholdere eller andre løsninger.
Forslagene uddybes i Notat af 7. april 2017
om beholderopgaven, som er bilag til sagen.
For at give kommunen en bred indsigt i de gældende
specifikationer for beholdere af plast, standarder, mulige beholdertyper og
plastkvaliteter er der 19. april 2017 gennemført en markedsdialog med 3
leverandører af 2-kammer-beholdere. Resultatet vil i anonymiseret form indgå i
udbudsmaterialet.
Retligt
grundlag
Lov nr. 1564 af 15. december 2015 om offentlige indkøb
(Udbudsloven).
Handlemuligheder
Der kan for hvert af punkterne vælges mellem følgende
løsninger:
1. Udbudsform
1. Offentlig udbud.
2. Begrænset udbud
(med prækvalifikation).
Fordelen ved offentlig udbud er, at alle kan byde, men det
er også i nogle tilfælde ulempen.
2. Opdeling af opgaver
1. Opgaven udbydes
samlet for indkøb, klargøring, udkørsel og hjemtagning af beholdere.
2. Opgaven udbydes
som delopgave for indkøb og klargøring og delopgave for udkørsel og hjemtagning
af beholdere.
Fordelen ved at udbyde opgaven i delopgaver er, at der
sandsynligvis vil være flere tilbudsgivere. Ulempen ved at udbyde i opdelte
opgaver er, at der kan blive tvivl om ansvarsfordeling samt mere administration.
3. Tildelingskriterier
1. Laveste pris.
2. Økonomisk mest
fordelagtige tilbud med vægtning pris 50%, miljø/arbejdsmiljø 25% og kvalitet
25%.
3. Anden fordeling
af %-vægtning.
Fordelen ved økonomisk mest fordelagtigt tilbud er, at miljø
og kvalitet også kan vægte, når leverandør vælges. Ulempen er, at vi måske ikke
opnår laveste pris.
4. Design og funktion
1. Standardløsninger
for affaldsbeholdere.
2. Special-beholdere
(farve, mål, design, funktion).
3. Andre løsninger.
Fordelen ved at vælge standardløsninger for affaldsbeholdere
frem for special-beholdere eller andre løsninger er, at de er billigere og
afprøvede. Ulempen er, at de ikke skiller sig ud som Slagelse-model.
Vurdering
Administrationen anbefaler,
·
at opgaven med indkøb, klargøring, udkørsel og hjemtagning
udbydes som samlet opgave, idet den praktiske og administrative kompleksitet
ved opgaven og berøringsfladen til borgerne er så stor, at det vil være en
fordel med én samlet leverandør på alle ydelserne og derved én
samarbejdspartner for kommunen,
·
at beholderopgaven udbydes som offentligt udbud, så alle
interesserede kan byde,
·
at der som tildelingskriterie benyttes det mest fordelagtige
tilbud med vægtning 50% på pris, 25% på miljø/arbejdsmiljø og 25% på kvalitet,
idet det sikrer det bedste forhold mellem kvalitet/miljø og pris,
·
at der vælges standardbeholdere med anvendelse af genbrugsplast,
mørkegrå beholderkroppe og forskellige låg for beholder henholdsvis til
mad/rest og genbrug, idet det vurderes at betyde lavere priser og fordi
beholderne er afprøvet.
Et almindeligt offentligt udbud vil være det mest optimale,
da der typisk kun vil være 2-4 tilbudsgivere og at en eventuel gevinst ved at
gennemføre et udbud med prækvalifikation vil være lille eller ingen.
Erfaringen viser, at den økonomiske gevinst ved at opdele
opgaven er relativt begrænset, da opgaveløsningen og den samlede logistik er
kompliceret og kræver erfaring.
Det er mest almindeligt at anvende tildelingskriteriet det
økonomisk mest fordelagtige tilbud, hvor der sikres det bedste forhold mellem
kvalitet/miljø og pris ved at prisen vægter 50% og de kvalitative og
miljømæssige krav vægter med minimum 50%.
Det vurderes, at det på grund af prisen er hensigtsmæssigt,
at der tages udgangspunkt i de eksisterende standardløsninger for
affaldsbeholdere.
Det forventes at udbuddet annonceres medio maj 2017 med
udbudsfrist for bud ultimo juni 2017. Resultatet af udbuddet forventes forelagt
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget 7. august 2017.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Udbud og indkøb af beholdere er indeholdt i budget 2017
eller dækkes af renovationens mellemværende med kommunekassen. Resultatet af
udbuddene vil have betydning for de fremtidige affaldsgebyrer.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at beholderopgaven udbydes som offentligt udbud,
2.
at opgaven med indkøb, klargøring, udkørsel og hjemtagning udbydes som
samlet opgave,
3.
at der som tildelingskriterie benyttes det mest fordelagtige tilbud med
vægtning 50% på pris, 25% på miljø/arbejdsmiljø og 25% på kvalitet,
4.
at der vælges standardbeholdere med anvendelse af genbrugsplast, mørkegrå
beholderkroppe og forskellige låg for beholder henholdsvis til mad/rest og
genbrug.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende:
Godkendt.