Møde i udvalget d. 4. marts 2021

3.     Genoptaget - Kommuneplan 2021 - forslag til emnet Store solenergianlæg under retningslinjetemaet Energi og teknik (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2021-29335                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om forslag til emnet ”Store solenergianlæg” under retningslinjetemaet ”Energi og teknik” skal godkendes.
Sagens indhold
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
·         Hovedstruktur (hvad vil vi?)
·         Retningslinjer (hvordan gør vi?)
·         Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på mødet den 4. maj 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i august 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler emnet ”Store solenergianlæg”, som hører under temaet ”Energi og teknik”. Temaet ”Energi og Teknik har tidligere været behandlet af Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 31. august 2020. Som følge af byrådets beslutning den 22. juni 2020 behandles emnet ”Store solenergianlæg” særskilt efter inddragelse af lokale interessenter i forbindelse med udpegningen af områder til store solenergianlæg.
I forbindelse med inddragelse af lokale interessenter har der været planlagt 8 workshops om solenergi i lokalområder geografisk fordelt i kommunen. De lokale interessenter har i den forbindelse været afgrænset til lokalråd/landsbyråd, lokale menighedsråd og lokale vandværker. Alle interessenter er ligeledes blevet opfordret til at inddrage andre fra deres respektive netværk. Af de 8 workshops blev 3 gennemført med repræsentation fra 5 af de 8 lokalområder. 5 af de planlagte workshops blev aflyst grundet manglende tilmeldinger.
Det er administrationens oplevelse, at deltagerne, på de afholdte workshops, har bidraget positivt og konstruktivt med input, forslag og idéer til positivudpegningen for store solenergianlæg. Ud fra en tilgang om situationsbestemt planlægning har input fra de forskellige workshops ført til lokale justeringer i positivudpegningen for store solenergianlæg. En opsamling på de afholdte workshops fremgår af bilag 2.
Administrationen foreslår følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
·         Overskriften på retningslinjeemne 2.6 ændres til ”Store solenergianlæg”.
·         Indledningen opdateres.
·         Eksisterende to retningslinjer erstattes af 12 nye retningslinjer.
·         Retningslinjerne suppleres af et retningslinjekort med en positivudpegning til lokalisering af store solenergianlæg.
·         Retningslinjerne ledsages af en ny redegørelse.
Retningslinjekortet udpeger områder, hvor der, på baggrund af konkrete ansøgninger og efter nærmere konkret vurdering, besigtigelse og politisk beslutning, kan planlægges for store solenergianlæg på terræn. Denne positivudpegning viser samtidig, hvor der ikke bør placeres store solenergianlæg i Slagelse Kommune (arealer uden for positivudpegningen).
Positivudpegningen er opdelt i hhv. ”Positivområder” og ”Primær positivområder”. Der er således foretaget en prioritering inden for positivudpegningen, hvor indsatsområder til grundvandsbeskyttelse udgør ”Primær positivområder”. Inden for primær positivområderne bør el-producerende solenergianlæg primært lokaliseres under forudsætning af, at disse anlæg ikke udgør en risiko for grundvandet.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til emnet ”Store solenergianlæg”.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til emnet ”Store solenergianlæg”.
Vurdering
Positivudpegningen til lokalisering af store solenergianlæg er foretaget, hvor andre planlægningsmæssige hensyn ikke bliver tilsidesat. Udpegningen omfatter eksempelvis ikke udpegningen af naturnetværk, beskyttede landskabsinteresser, fredninger, fortidsminder, kulturmiljøer, kirkebyggelinjer og fredskov. Tekniske anlæg, som store solenergi er, bør som udgangspunkt ikke placeres inden for disse udpegninger, da sådanne anlæg ikke vurderes at være forenelige med de interesser, disse udpegninger skal varetage.
På baggrund af de input administrationen har modtaget fra de afholdte workshops, samt den forudgående planproces for solenergi, er der udarbejdet et forslag til retningslinjer for ”Store solenergianlæg” samt udpegning af ”Positivområder” og ”Primær positivområder” til lokalisering af store solenergianlæg (over 1 Ha).
Et input fra workshoppen i Eggeslevmagle vedrører et ønske om at friholde et areal omkring landsbyen svarende til 1.500 meter fra Sorø Landevej af hensyn til Eggeslevmagle som kulturmiljø. Det er administrationens vurdering, at forholdet til kulturmiljøer bør vurderes konkret i forbindelse med konkrete projekter. Ønsket om en buffer på 1.500 meter afviger væsentligt fra øvrige input fra de afholdte workshops. Administrationen afventer derfor en politisk drøftelse og tilkendegivelse på om det konkrete ønske om en afstand på 1.500 meter til Eggeslevmagle fra Sorø Landevej skal indarbejdes i retningslinjeudpegningen. På vedlagte kortbilag fremgår en buffer på 1.500 meter omkring Eggeslevmagle målt fra Sorø Landevej.
De lokale input har resulteret i følgende konkrete tiltag i forhold til retningslinjeudpegningen for store solenergianlæg:
·         En lineær bufferafstand på 150 meter syd om landsbyerne Årslev, Sønderup, Hallelev, Nordrup og Lille Nordrup friholdes af udpegningen til solenergi af hensyn til den landskabelige oplevelse af landsbyerne, der ligger som ”perler på en snor” mellem Vestermose å og Tude å.
·         En buffer på 850 m til sommerhusområder langs Storebæltskysten (svarende til den buffer der friholder arealer vest for Omfartsvejen ved Slagelse) friholdes af udpegningen til solenergi. En buffer på 850 m vurderes at varetage hensynet til den rekreative oplevelse af sommerhusområderne ved Storebæltskysten.
·         En buffer på 150 m fra rammeområderne der omfatter Kirke Stillinge friholdes af udpegningen til solenergi. Arealet syd for rammeområde 8.B6 og 8.D1 friholdes ligeledes frem til vandløbet Støvlebæk af hensyn til evt. fremtidig byudvikling.
·         En buffer på 150 m fra rammeområde 21.BE1 Eggeslevmagle friholdes af udpegningen til solenergi således at særligt arealer øst for- men også vest for Eggeslevmagle langs Korsørvej friholdes.
·         Området øst for Magleby, i en afstand af 150 m fra rammeområderne 46.BE1 og 46.BE2, friholdes af udpegningen.
·         Arealet syd for Boeslunde mellem Sønderupvej og Rennebjergvej friholdes af udpegningen af hensyn til en potentiel fremtidig byudvikling i Boeslunde og det småbakkede terræn.
Der er tilføjet et helt nyt sæt retningslinjer for store solenergianlæg samt udarbejdet et retningslinjekort med en positivudpegning til lokalisering af store solenergianlæg. Revisionen af retningslinjerne for store solenergianlæg har afsæt i, at administrationen har modtaget en del henvendelser om etablering af store solenergianlæg. Det er administrationens vurdering, at de nye retningslinjer med retningslinjekort udgør et mere solidt grundlag for administrationens efterfølgende sagsbehandling af konkrete solenergiprojekter. Samtidig er det synligt for potentielle opstillere af store solenergianlæg, hvad der, gennem retningslinjerne, lægges vægt på, når der skal planlægges for konkrete anlæg.
Administrationen vurderer, at revisionen af emnet ”Store solenergianlæg” er så væsentlig, at det skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forslag til emnet ”Store solenergianlæg” under retningslinjetemaet ”Energi og teknik” godkendes.
2.    at emnet ”Store solenergianlæg” miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. januar 2021:
Fraværende: 
Genoptages med de faldne bemærkninger.
Udvalget ønsker angivet størrelsen af arealudlæggene og forventet behov.
Særligt afstand til landsbyer genoptages med henblik på, at der tages hensyn til de enkelte landsbyer.
Knud Vincents (V) og Pernille Ivalo Frandsen (V) kunne tilslutte sig administrationens oplæg, da de evt. efterfølgende lokalplaner kan medtage de efterfølgende lokale hensyn.
Genoptaget
Administrationens bemærkninger:
Arealudpegning
Udvalget har bedt om en opgørelse over den arealmæssige størrelse af positivudpegningen til solenergi.
Administrationen har opgjort det samlede areal indenfor positivudpegningen til solenergi (positivområder og primær positivområder) til ca. 18.310 ha, heraf udgør primær positivområder ca. 1.671 ha. Dermed udgør positivudpegningen ca. 1/3 af kommunens samlede areal som er ca. 57.010 ha.
Det samlede ansøgte areal for aktuelle solenergiprojekter, som er igangsat, udgør ca. 453 ha. Det samlede areal for de ansøgte projekter vil sandsynligvis blive reduceret i forbindelse med den konkrete planproces for de enkelte projekter.
Energibehov
Udvalget har endvidere bedt om en opgørelse over det forventede behov for vedvarende elproduktion.
Administrationen har haft kontakt til European Energy i forhold til spørgsmålet om fremtidig behov for elproduktion baseret på vedvarende energi. I den forbindelse oplyses det, at ca. 45% af elforbruget i 2019, på landsplan, blev dækket af vedvarende energi. Endvidere udgør elforbruget, på landsplan, på nuværende tidspunkt ca. 34 TWh inklusiv nettab. Elforbruget, på landsplan, i 2030 fremskrives til at udgøre 54 TWh inklusiv nettab. Det oplyses, at der i fremskrivningen af elforbruget er indregnet behov for el til nye datacentre, samt den almindelige stigning i elforbruget. Der er således ikke indregnet nogen videre stigning i forbrug i forhold til elbiler og varmepumper. Det oplyses i den forbindelse, at det generelt er opfattelsen, at el til transport og opvarmning først vil slå igennem fra år 2030 og frem.
Ifølge hjemmesiden sparenergi.dk (som varetages af Energistyrelsen) havde Slagelse Kommune et samlet elforbrug for 2018 (nyeste opgørelse) svarende til 0,39 TWh.
På nuværende tidspunkt er der i Slagelse Kommune igangsat planlægning for solenergiprojekter med en samlet årlig produktion på ca. 0,44 TWh (opgjort på baggrund af opstillernes angivelse af forventet produktion). Solenergianlæggene ville derfor potentielt kunne have dækket behovet, hvis de havde været i drift i 2018.
Benyttes samme fremskrivning i elforbruget som angivet ovenfor (en stigning på 37 %), vil Slagelse Kommunes elforbrug i 2030 udgøre ca. 0,53 TWh.
0,53 TWh er det samme som 530.000.000 KWh. Som tommelfingerregel producerer 1 ha solenergianlæg ca. 1.000.000 KWh. Ud fra denne fremskrivning, vil der i 2030 være et yderligere behov på ca. 90 ha til solenergi, hvis solenergi alene skal dække kommunens forventede elforbrug. Det skal nævnes, at vindenergi er en væsentlig bidragsyder til elproduktion i Slagelse Kommune, dog er mange af de opstillede vindmøller forholdsvis gamle og må forventes gradvist at blive udfaset i nær fremtid.
Ud fra ovenstående oplysninger og det skærpede fokus på den grønne omstilling, herunder el til transport og opvarmning, må det forventes, at elforbruget alt andet lige vil stige og skabe øget behov for elproduktion baseret på vedvarende energi.
Udpegning i forhold til landsbyer
Udvalget har ønsket at genoptage sagen med henblik på, at der tages hensyn til de enkelte landsbyer.
Der er ikke lovgivningsmæssigt eller i vejledninger fastlagt konkrete afstandskrav til solenergianlæg i forhold til boligbebyggelse eller afgrænsede landsbyer.
Som reference er der i lovgivningen fastlagt konkrete afstandskrav og byggelinjer i forhold til kulturbetingede landskabselementer; eksempelvis 300 m byggelinjer omkring kirker og 100m beskyttelseslinjer omkring fortidsminder.
Den primære indvirkning på omgivelserne fra store solenergianlæg er af landskabelig eller visuel karakter. Det kan derfor give mening at sikre en vis afstand til byer og afgrænsede landsbyer herunder kulturmiljøer.
Opstart af konkrete solenergiprojekter, der som minimum kræver et kommuneplantillæg og en lokalplanlægning, skal ske på baggrund af en politisk beslutning. Administrationen foretager i den forbindelse en indledende vurdering og oplysning af sagen. Sættes planlægningen i gang, foretages indledningsvis en høring af berørte lodsejere og naboer samt lokale interessenter, herunder lokalråd/landsbyråd og menighedsråd. Meget tidligt i planlægningen vil der således være mulighed for lokal indflydelse på projektafgrænsningen.
For at tydeliggøre betydningen af forskellige afstandskrav til byer og landsbyer i forhold til positivudpegningen til solenergi, har administrationen udarbejdet 5 scenarier med følgende bufferafstande til byer og landsbyer: 150 m, 300 m, 500 m, 850 m og 1.500 m. De 5 scenarier fremgår af bilag 4.
Store solenergianlæg på terræn skal afskærmes af en randbeplantning. Det udelukker dog ikke, at de stedvist vil være synlige afhængig af de nære omgivelser og lokale terrænforhold.
Der vil altid skulle foretages en vurdering af en konkret projektansøgning og uanset hvilken generel bufferafstand, der fastlægges til byer og landsbyer, kan en konkret vurdering af et projekt resultere i, at der, i den konkrete sag, anbefales og fastlægges en større bufferafstand.
Med ovenstående beskyttelseslinjer og byggelinjer til hhv. fortidsminder og kirker som reference, anbefaler administrationen, at der fastsættes et generelt afstandskrav til byer og landsbyer på mellem 150 og 300 meter.
Det anbefales dog at fastholde den 850 meter brede bufferzone langs omfartsvejen vest for Slagelse for at friholde areal til evt. fremtidig byudvikling.
Administrationen vurderede tidligere, at ønsket om en bufferafstand på 1.500 meter til Eggeslevmagle afveg væsentligt fra de øvrige input fra de afholdte workshops, hvorfor administrationen ønskede en politisk afklaring af, hvorvidt denne 1.500 meter bufferafstand skulle indarbejdes i udpegningen. Administrationen har genovervejet ønsket om de 1.500 meter og anbefaler, at dette lokale ønske indarbejdes i udpegningen på lige fod med de øvrige lokale ønsker, som, i forlængelse af de afholdte workshops, er indarbejdet i udpegningen.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.    at  Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter hvilket afstandskrav til byer og landsbyer, der skal indarbejdes i retningslinjekortet,
2.    at  Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til emnet ”Store solenergianlæg” under retningslinjetemaet ”Energi og teknik”.
3.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at emnet ”Store solenergianlæg” miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. marts 2021:
Fraværende: 
Ad 1;
Udvalget ønsker en generel bufferafstand til landsbyer på min. 300 m, idet der individuel skal tages hensyn til hver enkelt landsby.
Udvalgets fastholder beslutning af 8. juni pkt. 13 om igangsætning af lokalplaner.
Ad 2; Godkendt.
Ad 3; Godkendt.