Møde i udvalget d. 7. juni 2021

566. Status på ungetilbud i Skælskør (D)

Sagsnr.: 330-2021-37466               Dok.nr.: 330-2021-181374                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan drøfte opsamlingen på dialogprocessen med udvalgte aktører omkring etablering af et ungetilbud i Skælskør.

Sagens indhold

På udvalgsmødet den 10. maj 2021 blev udvalget præsenteret for en procesplan omkring arbejdet med ungetilbuddet i Skælskør. Der blev bl.a. lagt op til, at administrationen efter udvalgsmødet ville blive klogere på målgruppen vha. forskelligt datamateriale samt igangsætte en dialogproces med relevante aktører i Skælskør.

For at danne et overblik over målgruppen i Skælskør har administrationen rettet henvendelse til UU og Jobcenteret. UUs datamateriale for målgruppen viser bl.a., at der pr. maj 2021 er registreret 53 unge mellem 16 og 21 årige i Skælskør, som ikke er i gang med en uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet. Af dem har 50 ikke gennemført en ungdomsuddannelse. 32 af de 50 har haft et frafald på en ungdomsuddannelse / FGU. Langt størstedelen af de 50 uden en ungdomsuddannelse gælder, at de er på offentlig forsørgelse. Jobcenteret bemærker herudover bl.a., at størstedelen af de unge i deres ressortområde er registreret som aktivitetsparate og vurderes ikke i stand til at starte og gennemføre en uddannelse indenfor de næste 12 måneder.

På baggrund af ovenstående har administrationen bl.a. vurderet, at der har været et grundlag for det videre arbejde med et tilbud for unge i Skælskør samt at tænke et eventuelt uddannelses- og beskæftigelsesperspektiv ind i tilbuddet. Administrationen igangsatte medio maj 2021 derfor dialogprocesser med relevante aktører via spørgeskemaer. Spørgsmålene i skemaerne blev tilpasset de respektive aktører og alle blev udarbejdet med afsæt i udvalgets bemærkninger, som bl.a. centrerer sig omkring målgruppens ønsker og behov, en alderssammensætning, et uddannelsesperspektiv samt snitflader til civilsamfund og erhvervsliv.

Administrationen har modtaget 11 svar fra forskellige aktører fra ungemiljøet og det fagprofessionelle personale i kommunen. Svarene varierer i længde og detaljegrad alt efter den adspurgte part.

Biblioteket i Skælskør er afstået fra at bidrage med faglige input, men støtter etablering af et tilbud for de unge i Skælskør. De adspurgte aktører fra civilsamfundet / erhvervslivet er ikke vendt retur med deres besvarelser, hvorfor evt. bemærkninger fra dette segment ikke fremgår af opsamlingen på de følgende sider. To af de adspurgte aktører fra civilsamfundet har bl.a. udtrykt, at der tidligere er pågået et grundigt arbejde i dette regi, og derfor er man uforstående overfor, at arbejdet "starter forfra" omkring dette tilbud. Af samme grund har de ikke returneret med yderligere bemærkninger via det tilsendte spørgeskema.

Herunder følger en opsamling på de generelle tendenser fra dialogprocesserne.

Unge i Skælskør

Der er foretaget fire gruppeinterviews, hvor 35 individer i alt i aldersgruppen 12 til +18 år har deltaget. De generelle punkter i besvarelserne er:

·         Ønsker en alderssammensætning for et værested på +17 år

·         Stort ønske omkring et fysisk opholdssted i form af f.eks. et café lignende miljø

·         Placering så central som mulig, f.eks. i en af de lukkede butikker i byen

·         Ønsker til fysiske aktivitetsmuligheder, f.eks. via en hal med idrætsfaciliteter

·         Interesse for et uddannelsestilbud i form af f.eks. lektiehjælp

·         Fleksible åbningstider, særligt for aftentimerne

·         Mindre pædagogstyring

·         Ønske om inddragelse i udviklingen af tilbuddet

Unge fra Oliemøllen

Oliemøllen har pga. dialogprocessen afholdt et aftenarrangement for de unge, hvor de er inviteret ind i dialogen omkring et kommende tilbud. Der er indsamlet 14 skemaer, hvor de generelle punkter i besvarelserne er:

·         Der er også blandt denne målgruppe et stort ønske om et fysisk opholdssted, f.eks. med et fælles hyggerum for min. +15 årige

·         Placeringen skal være så central som mulig

·         En række af de unge efterspørger aktivitetsmuligheder i det nye tilbud, f.eks. i form af en hal, en svømmehal, et tilbud om kampsport/fitness eller en skaterbane

·         Enkelte af de adspurgte efterspørger muligheder for varierede madtilbud, særligt glutenfri muligheder i det kommende tilbud

·         Der efterspørges et weekendtilbud for +17 årige, hvor de unge kan hygge sig alene, også i aftentimerne

·         De unge oplever kedsomhed som følge af manglende tilbud for de unge i Skælskør

·         Der er en stor interesse for at bidrage til udviklingen og etableringen af tilbuddet

·         For at inddrage de kommende årgange og gøre tilbuddet attraktivt for fremtidens brugere foreslås det bl.a., at elevrådene inviteres med i udviklingen af tilbuddet

Unge på skolerne i Skælskør

Unge fra 9. klasseårgangene på Dalmose Skole, Eggeslevmagle Skole og Skælskør Skole er også inddraget i dialogprocessen. De har besvaret spørgeskemaet, hvor de generelle punkter i besvarelserne er:

·         Manglende tilbud gør det svært at være ung i Skælskør, da en lang række af eleverne føler, at de bliver smidt væk fra de steder, hvor de opholder sig, og modtager for mange klager. Derudover betyder manglende tilbud, at de unge ikke socialiserer og møder andre jævnaldrende

·         Langt de fleste unge efterspørger et fysisk opholdstilbud, f.eks. i form af en café og med både inde- og ude opholdsområder

·         Der efterspørges en central placering af tilbuddet

·         Der efterspørges åbningstider i weekenderne, også i aftentimerne

·         En række af de adspurgte bemærker, at alderssammensætning ikke skal variere for meget, da de ældre ikke vil deltage i tilbud med for mange yngre brugere, samt at det generelt i Skælskør er tilbud til de ældre, som mangler. En række af de adspurgte nævner aldersgruppen fra 16 og op efter som passende

·         Også her er der enkelte som ser en god idé i en skaterpark, en parkourbane, fitnessfaciliteter eller et værksted til cykler og knallerter. Andre idrætsmuligheder nævnes også, f.eks. badminton, tennis og fodbold

·         En enkelt bemærker også, at kunstneriske muligheder som et område med musikinstrumenter ville give god mening

·         De unge vil gerne bidrage til udviklingen og driften, f.eks. i form af rengøringsopgaver

·         En række unge efterspørger, at faciliteter skal have el-installationer til elektronisk udstyr, herunder ladere til telefoner og en e-sports station

·         Enkelte elever ser muligheder for sammentænkning med aktiviteter på Oliemøllen og et uddannelsesperspektiv, med f.eks. lektiehjælp

·         En enkelt elev bemærker, at de unge ikke gider et klubhus med personale, men et opholdssted, hvor de kan være sig selv uden at få klager

Fagprofessionelle

De fagprofessionelle tæller bl.a. KPE, FGU, Ungdomsskolen, Center for Handicap og Psykiatri samt Center for Kultur, Fritid og Borgerservice. De generelle punkter i besvarelserne er:

·         Et nyt tilbud skal ses som et supplement til eksisterende tilbud i byen, herunder særligt Oliemøllen hvor de fysiske rammer får stor betydning for tilbuddets indhold

·         Med hensyn til de kommende årganges brug af tilbuddet kan et overlap og evt. samdrift med fordel sammentænkes med Oliemøllen

·         Der ses mange koblinger til øvrige kommunale indsatser i tilbuddet. Det kunne være ungdomsuddannelser, UU, Ungehus, den kommende Ungeenhed, de lokale kontaktpersoner, gadeteamet m.v.

·         Et uddannelsesperspektiv kunne være interessant, f.eks. via lokal studievejledning, lektiecafé, opgavehjælp mm.

·         Det vurderes også relevant at sammentænke tilbuddet med erhvervslivet, f.eks. via en fritidsjobsordning

·         Inddragelse af de unge i den praktiske udbygning, udviklingen og indretningen af tilbuddet, hvor bl.a. den ældre gruppe f.eks. pålægges et ansvar, vurderes at være afgørende, da unge vokser med ansvar

·         Et tilbud bør have åbent 6 gange ugentligt, også i aftentimerne

·         Fritidsafdelingen har d.d. flere tiltag i gang i Skælskør, som potentielt kan kobles på tilbuddet. Nogle af tilbuddene er f.eks. fritidsvejledning, brobyggende indsats mellem udsatte boligområder mm.

·         FGU vurderer, at et uddannelsesperspektiv er muligt, men bemærker særligt, at kvalitet i et uddannelsestilbud afhænger af volumen. Alternativt kan det være hensigtsmæssigt med individuelt tilpassede indsatser, eksempelvis EGU-forløb

·         FGU er i samarbejde med UU og Jobcenter Slagelse lige nu i gang med at etablere dialog med de unge i Skælskør om mulighederne for et uddannelsesforløb i EGU regi

·         Ungdomsskolen udbyder bl.a. også mange forskellige fritidsundervisningshold i Skælskør hvert år, som kan benyttes i forbindelse med tilbuddet. Samtidig kan Ungdomsskolen også inddrages som led i uddannelsesperspektivet i tilbuddet.

Generelt for besvarelserne gælder, at der er helt klare tendenser på tværs af de forskellige aktører omkring de centrale emner, som spørgeskemaerne er centreret omkring.

Det står f.eks. klart, at de fleste unge, ønsker et fysisk opholdssted med inde- og udeområder, hvor aldersgruppen fokuseres omkring den ældre målgruppe, og hvor der er forskellige aktivitetsmuligheder. De unge vurderer, at aldersgruppen bør fokuseres omkring de ældre, bl.a. for at adskille Oliemøllen fra det nye tilbud, men også for at den ældre målgruppe kan socialisere med jævnaldrende.

På tværs af besvarelserne er der også en stor enighed om, at placeringen af et tilbud skal være så central som mulig.

Opsamlingen viser også, at der er konsensus omkring åbningstiderne, som skal være fleksible. I forhold til åbningstiderne vurderer de unge særligt, at der bør fokuseres på aften- og weekendtilbud, da lignende tilbud dags dato mangler for målgruppen i Skælskør.

Derudover er der blandt de unge en stor interesse i at deltage i udviklingen af tilbuddet. Fagligt vurderer de professionelle, at dette også er hensigtsmæssigt for den enkelte unges udvikling, da mange unge kan vokse ved at blive pålagt noget ansvar.

Både de fagprofessionelle og en betydelig andel af de unge ser ligeledes et uddannelsesperspektiv som værende muligt i tilbuddet, f.eks. i form af lektiehjælp på lokationen.

Særligt de fagprofessionelle vurderer, at inddragelse af civilsamfund, erhvervsliv og kommunens øvrige aktører kan sammentænkes med tilbuddet. Der er allerede en masse tiltag i gang i Skælskør i kommunalt regi, særligt hvad angår aktiviteter for de unge, og derfor kunne inddragelsen være i forlængelse af eksisterende samarbejder, men også via studie- og fritidsvejledning eller via en fritidsjobsordning med det lokale erhvervsliv.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan drøfte opsamlingen på dialogprocessen og afgive bemærkninger til det videre arbejde.

Vurdering

På baggrund af ovenstående vurderer administrationen, at der er et grundlag for at undersøge mulighederne omkring et fysisk tilbud med en central placering for det kommende tilbud. Dialogprocesserne viser, at der skal være tale om en fysisk ramme og en placering, som kan rumme inden- og udendørs opholdsområder med forskellige aktivitetsmuligheder, evt. med et caféområde med mulighed for f.eks. madlavning og plads til lektiehjælp og som er let tilgængeligt.

Derudover står det klart, at de unge er meget engagerede i dette forløb og har en stor efterspørgsel for et relevant tilbud, hvor de inddrages i udbygning og udvikling af tilbuddet.

Administrationen vurderer, at den videre proces i første omgang beror på en nærmere undersøgelse af de fysiske muligheder for et tilbud i Skælskør, som baseres på de unges og de fagprofessionelles bemærkninger jf. ovenstående opsamling. Den fysiske ramme kan enten bestå af en selvstændig bygning eller i form af en ombygning af et eksisterende byggeri og evt. som en tilbygning til Oliemøllen, hvor kun den ældre målgruppe får adgang. En afgrænsning og afklaring af mulighederne i forhold til de fysiske rammer er derfor nødvendig for at kvalificere de tilbud og aktiviteter, som tilbuddet skal rumme baseret på de besvarelser, som administrationen har modtaget.

Når de fysiske rammer er afklaret vil de næste skridt i forhold til tilbuddets konkrete indhold kunne udarbejdes på et oplyst og kvalificeret grundlag og hvor relevante parter kan inddrages i udviklingsprocesserne. Derfor kan en yderligere dybdegående analyse af målgruppen, deres baggrund og evt. udfordringer på ny foretager i de kommende faser i udviklingen af tilbuddet, således at tilbuddet hele tiden fremstår vedkommende for de nuværende og fremtidige brugere, men også for at sikre en faglig tyngde i de processer og det indhold, som tilbuddet medfører og skal rumme.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter opsamlingen fra dialogprocessen og afgiver bemærkninger til det videre arbejde med ungetilbuddet i Skælskør.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende: 

At 1 - Opsamlingen drøftet.

Udvalget tiltrådte, at der arbejdes videre med forslag til udvikling af et fysisk ungemiljø for alle unge i Skælskør.

Der beskrives alternative muligheder til den kommende budgetproces.

Helle Jacobsen gentog ønsket om, at de, der har arbejdet med projektet tidligere, fortsat inddrages.