Møde i udvalget d. 6. februar 2017

4.     Orientering om EU ansøgning, brintbusser (O)

Sagsnr.: 330-2016-79517               Dok.nr.: 330-2017-67988                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget orienteres om status for JIVE-samarbejdet og EU-ansøgningen.
Baggrund
Slagelse Kommune er såkaldt tredje partner (favored third party) i en EU ansøgning, hvor det overordnede mål er idriftsættelse af i alt 142 brintbusser i 5 EU-lande, 9 byer, hvoraf i alt 10 brintbusser idriftsættes i Slagelse Kommune i en periode fra 1. juni 2018.
Formålet med væksttiltaget, brintbusserne, er grøn omstilling af kollektiv trafik og erhvervsfremme gennem dette. Ved at forankre de 10 brintbusser i EnergiPark Korsør er intentionen at tiltrække en række virksomheder med henblik på leverancer til busserne – forsyning af brint og service. Endvidere etableres der mulighed for at indgå i synergisamarbejder med de lokale uddannelsesinstitutioner omkring de nye teknologier f.eks. i forhold til brintteknikken i busserne.
Der er tale om et kombineret brintbus- og brinttankstationsprojekt, hvor EUE ApS er partner i JIVE-samarbejdet, og Slagelse Kommune er ”favored third party” på brintbusdelen.
Finansieringen af brintbusdelen handler om dækning af merudgifter ved skiftet fra fossilt brændstof til brint. Det er operatørens merudgifter til indkøb og drift af brintbus samt f.eks. trafikselskabets merudgifter i forbindelse med idriftsættelsen af busserne f.eks. udarbejdelse af kravsspecifikation og udbudsmateriale.
Fase 1 ansøgningen blev godkendt i februar 2016.
Fase 2 ansøgningen blev afleveret ultimo 2016.
Der udestår fortsat at skaffe medfinansieringen, hvor der pågår møder med/korrespondance med hhv. Region Sjælland og Transport-, Bygge- og Boligministeriet samt Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.
Der er den 9. januar 2017 indhentet accept fra JIVE-konsortiet for udskydelse af fristen for fremskaffelse af medfinansieringen til en endnu ikke fastsat frist senere i 2017.
Den endelige tilslutning til JIVE-samarbejdet skal være underskrevet af partnerne, senest den 15. februar 2017, hvis partnerskabet i konsortiet skal kunne opretholdes.
Tilbagemeldingen fra Region Sjælland er fortsat, at de bakker op omkring projektet.
Tilbagemeldingen fra Movia er også uændret opbakning til projektet. Der har været afholdt møde omkring tilrettelæggelsen af idriftsættelsen af busserne.
Der arbejdes videre med opfølgningen på mødet med Transport-, Bygge- og Boligministeriet samt Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet den 20. december 2016 i forhold til at etablere grundlag for en regeringsbeslutning om at støtte satsningen. Konkret arbejdes der med at få tilskud svarende til medfinansieringsbehovet samt dispensation fra el-afgifterne, for så vidt angår den flukturerende VE-strøm fra Storebælt (overskydende strøm fra havvindmøllerne) til forsøg med grøn omstilling, herunder brintproduktion, i EnergiPark Korsør.
Retligt grundlag
Det følger af lov om trafikselskaber, at forsyning med kollektiv trafik er en kommunal opgave. Det samme gælder håndteringen af behovet for grøn omstilling i forhold til denne opgave.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget har kompetencen i forhold til den kollektive trafik, når brintbussatsningen er så langt, at der snarere er tale om konkret driftstilrettelæggelse end væksttiltag, bør Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget derfor overgive opgaven til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Der fremsendes en sag til udvalget såfremt projektet når driftsfasen.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.