Møde i udvalget d. 6. februar 2017
4. Orientering om EU ansøgning, brintbusser (O)
Sagsnr.: 330-2016-79517 Dok.nr.: 330-2017-67988 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget orienteres om status for
JIVE-samarbejdet og EU-ansøgningen.
Baggrund
Slagelse Kommune er såkaldt tredje
partner (favored third party) i en EU ansøgning, hvor det overordnede mål er
idriftsættelse af i alt 142 brintbusser i 5 EU-lande, 9 byer, hvoraf i alt 10
brintbusser idriftsættes i Slagelse Kommune i en periode fra 1. juni 2018.
Formålet med væksttiltaget,
brintbusserne, er grøn omstilling af kollektiv trafik og erhvervsfremme gennem
dette. Ved at forankre de 10 brintbusser i EnergiPark Korsør er intentionen at
tiltrække en række virksomheder med henblik på leverancer til busserne
forsyning af brint og service. Endvidere etableres der mulighed for at indgå i
synergisamarbejder med de lokale uddannelsesinstitutioner omkring de nye
teknologier f.eks. i forhold til brintteknikken i busserne.
Der er tale om et kombineret
brintbus- og brinttankstationsprojekt, hvor EUE ApS er partner i
JIVE-samarbejdet, og Slagelse Kommune er favored third party på
brintbusdelen.
Finansieringen af brintbusdelen
handler om dækning af merudgifter ved skiftet fra fossilt brændstof til brint.
Det er operatørens merudgifter til indkøb og drift af brintbus samt f.eks.
trafikselskabets merudgifter i forbindelse med idriftsættelsen af busserne
f.eks. udarbejdelse af kravsspecifikation og udbudsmateriale.
Fase 1 ansøgningen blev godkendt i
februar 2016.
Fase 2 ansøgningen blev afleveret
ultimo 2016.
Der udestår fortsat at skaffe
medfinansieringen, hvor der pågår møder med/korrespondance med hhv. Region
Sjælland og Transport-, Bygge- og Boligministeriet samt Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet.
Der er den 9. januar 2017
indhentet accept fra JIVE-konsortiet for udskydelse af fristen for
fremskaffelse af medfinansieringen til en endnu ikke fastsat frist senere i
2017.
Den endelige tilslutning til JIVE-samarbejdet
skal være underskrevet af partnerne, senest den 15. februar 2017, hvis
partnerskabet i konsortiet skal kunne opretholdes.
Tilbagemeldingen fra Region
Sjælland er fortsat, at de bakker op omkring projektet.
Tilbagemeldingen fra Movia er også
uændret opbakning til projektet. Der har været afholdt møde omkring
tilrettelæggelsen af idriftsættelsen af busserne.
Der arbejdes videre med
opfølgningen på mødet med Transport-, Bygge- og Boligministeriet samt Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet den 20. december 2016 i forhold til at etablere
grundlag for en regeringsbeslutning om at støtte satsningen. Konkret arbejdes
der med at få tilskud svarende til medfinansieringsbehovet samt dispensation
fra el-afgifterne, for så vidt angår den flukturerende VE-strøm fra Storebælt
(overskydende strøm fra havvindmøllerne) til forsøg med grøn omstilling,
herunder brintproduktion, i EnergiPark Korsør.
Retligt
grundlag
Det følger af lov om trafikselskaber, at forsyning med
kollektiv trafik er en kommunal opgave. Det samme gælder håndteringen af
behovet for grøn omstilling i forhold til denne opgave.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget har kompetencen
i forhold til den kollektive trafik, når brintbussatsningen er så langt, at der
snarere er tale om konkret driftstilrettelæggelse end væksttiltag, bør
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget derfor overgive opgaven til Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:
Taget til efterretning.
Der fremsendes en sag til udvalget såfremt projektet når
driftsfasen.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.