Møde i udvalget d. 1. oktober 2018

7.     Orientering om registrering af borgeres politiske aktivitet (O)

Sagsnr.: 330-2018-54253               Dok.nr.: 330-2018-448644                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har ønsket at få en orientering om registrering af borgeres politiske aktiviteter.
Baggrund
Nedenfor gives der et samlet svar på fire konkrete spørgsmål vedr. registrering af borgeres politiske aktiviteter: 1) I hvilket omfang foregår der i Jobcentret registrering af borgeres politiske aktiviteter? 2) Hvis der foretages registrering af borgernes politiske aktiviteter, bør det forklares med hvilken lovhjemmel. 3) Hvis der ikke foretages registrering af politiske aktiviteter, bør det forklares, med hvilket formål den indsamlede dokumentation af borgeres politiske aktiviteter anvendes i samtaler med borgere. 4) Hvis der ikke foretages registrering af politiske aktiviteter, bør det forklares, hvilke forventninger Jobcentret har til effekten af den indsamlede dokumentation i forhold til borgernes helbredsmæssige og sociale situation, når den indsamlede dokumentation forelægges under en samtale med borgeren
Hjemlen findes i retssikkerhedslovens § 10 sammenholdt med offentlighedslovens § 13 og 15 og persondataforordningens art. 9, stk. 2, litra e og f.
Følsomme oplysninger som en borger selv har offentliggjort, er ikke længere beskyttede i henhold til EU´s persondataforordning. Opstiller en borger som kandidat for et parti, er der tale om offentliggørelse af borgerens politiske overbevisning. Man skal dog stadig have et legitimt formål for at måtte registrere oplysningen. Offentliggørelsen er ikke nok i sig selv.
Ifølge persondataforordningen er det her tilladt at behandle oplysninger om politisk overbevisning, hvis det er nødvendigt for fastlæggelsen af et retskrav, f. eks. en offentlig forsørgelsesydelse. Det skal bemærkes, at der nedenfor skelnes mellem borgerens politiske standpunkt og de konkrete aktiviteter, der eventuelt er knyttet op på et sådant standpunkt. Det er vanskeligt at forestille sig sager i Jobcenteret, hvor borgerens politiske standpunkt har indflydelse på sagens afgørelse og forløb. Borgerens aktiviteter, henunder politiske, og omfanget af disse aktiviteter kan derimod være relevante for en sags forløb og afgørelse.
Jobcenteret må ifølge retssikkerhedsloven ikke træffe afgørelse på grundlag af et utilstrækkeligt grundlag. Jf. retssikkerhedslovens §10 (officialprincippet) har Jobcentret således pligt til at registrere oplysninger, der er relevante og nødvendige for sagens oplysning og for at træffe en korrekt afgørelse. Jobcenteret har såvel notatpligt som journaliseringspligt i forhold til oplysninger og dokumenter med betydning for en sag.
Der kan som følge af ovenstående, i sjældne tilfælde forekomme situationer hvor politisk aktivitet er relevant for oplysningen af en sag og fastlæggelse af borgerens retskrav. Eksempelvis:
For en gruppe af udsatte borgere kan fritidsaktiviteter, herunder politiske aktiviteter, være relevante, hvis det vurderes, at der gennem sådanne eller lignende aktiviteter muligvis kunne skabes et udviklingspotentiale for borgeren. En sådan situation kunne f. eks. være hvis en borger har social fobi, men deltager i sociale aktiviteter på udvalgte områder. Her kunne arbejde med og ud fra sådanne aktiviteter f. eks. anvendes til at styrke borgeren i forhold til dennes udfordring og i sidste ende arbejdsmarkedet. Dette gælder uanset, om der er tale om politiske aktiviteter eller ej.
I andre og ekstreme tilfælde kan oplysninger omkring borgeres aktivitet, være relevante i forhold til vurdering af borgerens rådighed, arbejdsevne, og mulighed for at møde på Jobcentret. Oplyser en borger f. eks. at de ikke kan møde til samtale i Jobcentret grundet sygdom, men observeres borgeren i færd med at arrangere politiske møder på samme tid, vil dette kunne få betydning for sagen.
Der kan ikke gives en udtømmende beskrivelse af alle sådanne situationer, da det afhænger af den enkelte sag. Jobcentret er dog i de ovenstående tilfælde forpligtiget til at forholde sig til oplysninger om sådan (relevant, her politisk) aktivitet, og dermed at registrere denne, skønt formålet ikke er det politiske, men selve aktiviteten. Sådanne oplysninger vil dermed også indgå naturligt i Jobcentrets sagsgang, og dermed også i samtaler med den berørte borger. I sådanne tilfælde bør man dog så vidt muligt lave en neutral beskrivelse af det politiske forhold, og i så vidt mulig omfang muligt fokusere på selve aktiviteten. Det skal bemærkes at det ikke er det politiske, men derimod aktiviteten, der er og bør være i fokus i sådanne situationer. Effekt heraf afhænger af den konkrete sag.
Retligt grundlag
Retssikkerhedslovens § 10 sammenholdt med offentlighedslovens § 13 og 15 og persondataforordningens art. 9, stk. 2, litra e og f.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ikke relevant
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ikke relevant
Konsekvenser for andre udvalg
Ikke relevant
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Der gøres opmærksom på, at det er formanden der har sat punktet på dagsordenen med baggrund i borgerhenvendelse og ikke Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Sagen genoptages som lukket dagsordenspunkt med sagsindsigt på førstkommende udvalgsmøde.
(V) og (DF) ønsker ikke at sagen genoptages.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.