Møde i udvalget d. 1. marts 2021
10. Status vedr. afdelingen for Job & Uddannelse (O)
Sagsnr.: 330-2021-11453 Dok.nr.: 330-2021-49714 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på
afdelingen for Job & Uddannelse - herunder målgrupper, indsatser og
samarbejdspartnere samt områdets udvikling i forbindelse med COVID-19-pandemien
og igangsatte initiativer.
Sagens
indhold
Afdelingen for Job
& Uddannelse består af fire teams og en leder. De fire teams er:
- Forsikrede ledige (i det følgende dagpenge)
- Jobparate kontanthjælpsmodtagere over 30 år (i det følgende kontanthjælp)
- Fleksjobbere, borgere på ledighedsydelse, førtidspensionister i job
- Nytteindsatsen
Hovedfokus i afdelingen er,
at borgere hurtigst muligt kommer i varig beskæftigelse herunder ligger også
opkvalificering via kortere forløb eller decideret uddannelse og fortsat fokus
på at forebygge langtidsledighed.
Nytteindsatsen afvikler
tilbud, der bruges til aktivering for kontanthjælpsmodtagere og som
rådighedsafprøvende tilbud for dagpengemodtagere. De tre andre teams er
myndighedsteam.
I afdelingen er der fokus på
samarbejde omkring de temaer og opgaver, der er fælles. Der er særligt et tæt
samarbejde mellem kontanthjælp og dagpenge omkring opkvalificering. Dagpenge
har over en årrække haft mulighed for brug af Den Regionale Uddannelsespulje og
uddannelsesløft og har derfor gjort sig erfaringer, som deles med kontanthjælp,
hvor det er relativt nyt.
Hvordan vi arbejder
(kontanthjælp og dagpenge):
Vi har fokus på en tidlig og
intensiv kontakt med borgerne. Vores hovedredskab hertil er samtalerne, som
suppleres med forskellige indsatser og tilbud afhængig af den enkelte borgers
behov og udfordringer. Vi arbejder ud fra en respektfuld, anerkendende og
individuel tilgang til mødet med borgerne og samtalernes formål er, i
samarbejde med borgerne, at de finder vejen tilbage i job. Samtalerne kan
handle om at motivere, hjælpe med nye perspektiver på jobsøgningen, sparre
omkring en effektiv jobsøgningsstrategi (f.eks. geografisk mobilitet), udfordre
borgerne og bakke op. Vigtigst af alt er, at vi inspirerer og giver redskaber,
der skaber handling hos borgerne, så de kommer i job.
Vi har en række tilbud og
indsatser, som vi kan sætte i spil sammen med borgerne afhængig af, hvor de
selv ønsker hjælp eller vi vurderer, at det er hensigtsmæssigt at sætte ind.
Opkvalificering: (De
regionale puljer, uddannelsesløft, voksenlærlingeordningen, grundforløbspulje)
Vi bruger de forskellige
opkvalificeringstilbud aktivt og har særligt fokus på, at de ufaglærte
opkvalificeres gerne til faglært niveau f.eks. via uddannelsesløft og/eller
voksenlærlingeordningen. Såfremt borgerne ikke ønsker eller har mulighed for
decideret uddannelse, har vi fokus på hvilke andre redskaber, der bedst muligt
hjælper borgerne hurtigst muligt tilbage i job det være sig kortere kurser
og/eller virksomhedsrettet tilbud.
Udover de forskellige puljer
har vi egne opkvalificeringsprojekter inden for SOSU området med Ældreplejen i
Slagelse Kommune og ZBC, hospitalsserviceassistent/portør området med Slagelse
Sygehus og ZBC og specialpædagogisk område med ACV. Derudover samarbejder vi
med ZBC om afklaringsforløbet STEM (EU finansieret projekt), som har fokus på
kortere opkvalificering eller uddannelse.
Internt i jobcenteret
arbejdes der på at få flere ledige ud som voksenlærlinge og Afdelingen for Job
& Uddannelse er med i en projektgruppe sammen med Virksomhedsservice, der
har fokus på udbredelsen af voksenlærlingeordningen både ift. borgere og
virksomheder.
Det virksomhedsrettede:
Vi arbejder løbende sammen
med borgerne på, at de kommer ud i virksomhedsrettede tilbud, enten som
døråbner til ordinære timer i den konkrete virksomhed eller som en
opkvalificering på vej mod et ordinært job. Vi lægger vægt på at vejlede og
inspirere borgerne til selv at kontakte virksomheder og indgå aftaler om
praktik/løntilskudsansættelse.
Straksaktivering:
Ift. Straksaktivering har vi
en række redskaber: jobsøgningsforløb, både interne og eksterne,
afklaringsforløb med henblik på branche-/jobskifte (afklaring, kurser,
virksomhedsrettet), RKV, FVU og nytteindsats for kontanthjælp?
Organisering
på dagpengeområdet:
På
dagpengeområdet vil vi følge Mploys anbefaling om en indsats, der retter sig
mod tre målgrupper:
- Ledige med kvalifikationer og kompetencer ift. efterspørgslen på arbejdsmarkedet
- Ledige som skal foretage et branche-/jobskifte
- Ledige som er i risiko for langtidsledighed
I teamet arbejdes
der på at finde ud af, hvordan vi på bedst mulig vis kan lave en vurdering af,
hvilken målgruppe den enkelte borger tilhører, ligesom vi arbejder på at finde
den rette organisatoriske løsning på fordeling af opgaverne mellem
medarbejderne. Tanken er, at den enkelte medarbejder er tilknyttet én målgruppe
og dermed kan specialisere sig i forhold hertil.
I teamet er der
stor fokus på, at vi med de kommende fire nye medarbejdere kan og skal sikre en
højere grad af et individuelt tilrettelagt forløb for den enkelte borger, så vi
sikrer en målrettet og kvalitativ indsats for alle.
Hvordan
arbejder vi (Fleksjobbere, borgere på ledighedsydelse, førtidspensionister i
job)
Fokusområdet i
teamet er øget timetal for de fleksjobbere, hvor det er muligt. Derfor arbejdes
der på at udbygge samarbejdet med afdelingen for ressourceforløb ift., at de
allerede inden visiteringen til fleksjob laver en forventningsafstemning med
borgerne om, at der løbende arbejdes hen mod at øge antallet af timer i et
kommende fleksjob. I teamet er der løbende opfølgning med både borger og
virksomhed med det formål at motivere begge parter til at øge timetallet.
For borgere på
ledighedsydelse benyttes jobsøgningsforløb til straks aktivering. Derudover
afholdes der løbende samtaler og bruges virksomhedspraktik for at
opnå/fastholde kontakt til arbejdsmarkedet og som døråbner til et konkret
fleksjob. For borgere på ledighedsydelse, hvor teamet vurderer, at de ikke er i
stand til at varetage et fleksjob, arbejdes der på en afklaring af, hvorvidt
førtidspension er det rette og i så fald indstilles borgerne til førtidspension
hos rehabiliteringsteamet.
Afdelingens
samarbejdspartnere:
- A-kasser (kun for dagpenge fælles møder 2 gange årligt fælles opkvalificering, når relevant)
- Uddannelsesinstitutioner særligt ZBC
- Jobcentrenes Rekrutteringsservice Sjælland (JRS)
- Ringsted og Sorø Jobcenter om fælles uddannelsesambassadør
- Virksomhedsservice rekruttering til ordinært job, voksenlærlingeprojektet, videndeling omkring, hvad der rører sig på (det lokale) arbejdsmarked
- Berøringsflader med andre afdelinger i jobcenteret
Retligt
grundlag
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at indsatsen
for målgrupperne i Afdelingen for Job & Uddannelse fortsætter i samme
retning, og med de handlingsinitiativer og indhold, der er lagt op til i
Beskæftigelsesplanen 2021-2022 samt Mploys
anbefalinger på dagpengeområdet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende:
Social- og Beskæftigelsesudvalget tager sagen til
orientering.
Afdelingsleder for Job & Uddannelse, Anne E. Nielsen
deltog som gæst.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.