Møde i udvalget d. 10. maj 2021

547. Henvendelse fra Rosenkilde Vuggestue og Børnehave om lån i forbindelse med etablering af nyt tag (B)

Sagsnr.: 330-2021-19636               Dok.nr.: 330-2021-148565                                Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte at bevilge økonomisk støtte i form af et lån til den selvejende daginstitution Rosenkilde Vuggestue og Børnehave i forbindelse med etablering af nyt tag.

Sagens indhold

Rosenkilde Vuggestue og Børnehave har fremsendt en forespørgsel til Slagelse Kommune om økonomisk bistand i forbindelse med etablering af nyt tag. Baggrunden for henvendelsen er, at der er indtrængende regn flere steder i det nuværende tag, hvilket ikke kan udbedres, medmindre taget bliver skiftet.

På baggrund af rådgivning fra Bygherrerådgivningen i Center for Kommunale Ejendomme har Rosenkilde Vuggestue og Børnehave indhentet tre tilbud på opgaven. 

Af det billigste af disse tre tilbud – som også er det Byggeherrerådgivningen anbefaler -fremgår det, at opgaven kan løses indenfor en ramme af 1.169.335 kr.

Byrådet har senest i 2018 godkendt et lån på 63.000 kr. til den selvejende daginstitution Sct. Mikkels Børnehave. Lånet er ydet af Slagelse Kommune. Det skal bemærkes, at begge institutioner er selvejende med driftsoverenskomst med Slagelse kommune.

Finansiering af vedligeholdelsesudgifter for selvejende daginstitutioner med driftsoverenskomst

Efter dagtilbudsloven er kommunen forpligtet til at afholde alle udgifter ved driften af dagtilbuddet. En ressourcetildelingsmodel danner grundlag for afregning til daginstitutionen og der budgetteres p.t. ikke med løbende vedligeholdelsesudgifter.

I forhold til den selvejende daginstitution handler kommunen på privatretligt grundlag i henhold til den indgåede driftsaftale, og aftalen hviler således på aftaleretlige principper.

Af driftsoverenskomsten mellem Slagelse kommune og Rosenkilde Vuggestue og Børnehave fra år 2000 fremgår det af §15 stk. 1:

”De udgifter, som kommunalbestyrelsen måtte udrede til institutionens om- eller tilbygning og til ekstraordinær vedligeholdelse og til ekstraordinær anskaffelse af inventar, betragtes som lån og skal sikres ved pant i institutionens ejendom. Pante sikrede lån afskrives over en årrække.”

Ejendommen kan ikke sælges eller udlejes uden kommunalbestyrelsens godkendelse. Det samme gør sig gældende for optagelse af lån.

Optagelse af lån af selvejende daginstitutioner med driftsoverenskomst er en del af kommunens låneramme. Det betyder, at kommunen enten skal have ledig låneramme eller skal deponere et beløb svarende til lånets hovedstol Det deponerede beløb frigives med 1/25-del over 25 år. Lånet er en del af kommunens langfristede gæld.

Retligt grundlag

Dagtilbudslovens §98.

Overenskomst mellem Slagelse kommune og Rosenkilde Vuggestue og Børnehave.

Efter kommunalfuldmagten/kommunalretlige grundsætninger kan kommunen yde tilskud til en selvejende institutions anlægsudgifter, når institutionens aktiviteter knytter sig til løsningen af kommunale opgaver, og når der i øvrigt kan påvises en særlig kommunal interesse i at yde tilskuddet, f.eks. hvor institutionen først og fremmest tilsigtes anvendt af kommunens egne borgere.

Lånebekendtgørelsens §3 stk. 1 nr. 4, deponeringsforpligtigelse fremgår af §6.

Handlemuligheder

Den selvejende daginstitution Rosenkilde Vuggestue og Børnehave søger om økonomiske støtte til etablering af nyt tag på ejendommen for i alt 1.169.335 kr. Udskiftning af taget er en forudsætning for daginstitutionens fremtidige drift.

Byrådet har i den forbindelse to handlemuligheder:

A. Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte at yde et anlægstilskud til afholdelse af udgiften til nyt tag på 1.169.335 kr. med krav om forholdsmæssig tilbagebetaling, såfremt driftsoverenskomst ophører uanset årsag. Håndteres ved at driftstilskuddet nedskrives med 46.773 kr. om året over 25 år og tilbagebetalingskravet vil udgøre den bogførte værdi på tidspunktet for ophøret.

Anlægstilskuddet vil påvirke kommunens langfristede gæld

Udgiften til et nyt tag på Rosenkilde Vuggestue og Børnehave er ikke budgetlagt, og det vil betyde, at udgiften skal ske via en kassefinansiering.

B. Byrådet kan beslutte at oversende ønsket om en anlægstilskud til afholdelse af et nyt tag til Rosenkilde Vuggestue og Børnehave til budgetprocessen (budget 2022-2025).

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der er behov for at få skiftet taget i Rosenkilde Vuggestue og Børnehave hurtigst muligt.

Administrationen anbefaler på den baggrund, at Byrådet tilslutter sig handlemulighed A.

Havde der været tale om en kommunal daginstitution, så havde Center for Kommunale Ejendomme haft til opgave at varetage både indvendig og udvendig vedligeholdelse af bygningen. For de selvejende daginstitutioner er praksis dog den, at de selv skal afholde udgifter til forbedringer, om-/tilbygning og ekstraordinær vedligeholdelse. Eventuelle større investeringer kan lånefinansieres og afdrages ved det budget, som institutionerne tildeles til indvendigt vedligehold.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

 

 

-47

 -47

-47

Anlægstilskud

 

1.169 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 -1.169

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Dagilbudschefen indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutter at bevilge økonomisk støtte i form af et anlægstilskud på 1.169.335 kr. ekskl. moms, til den selvejende daginstitution Rosenkilde Vuggestue og Børnehave i forbindelse med etablering af nyt tag. Anlægstilskuddet tilbagebetales over 25 år ved nedsættelse af det årlige driftstilskud.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.