Møde i udvalget d. 3. juni 2019
3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)
Sagsnr.: 330-2018-38133 Dok.nr.: 330-2019-205980 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på
de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan
2019 samt øvrige ønskede nøgletal.
Herudover følges hvert halve år op på
Beskæftigelsesministeriets nye benchmarkingliste af kommunerne. Ministeriet
benchmarker ved at se på, hvor mange borgere den enkelte kommune har på
offentlig forsørgelse og sammenholde med det antal, man kan forvente, at
kommunen har på baggrund af kommunens rammevilkår. Modellen er baseret på
informationer om bl.a. alder, erhvervserfaring, uddannelsesniveau samt
kommunernes lokale og regionale vilkår.
Ved den første præsentation af målingen i november 2018,
mødte modellen kraftig kritik fra bl.a. Kommunernes Landsforeningen, da den gav
et skævt billede af de enkelte kommuners resultater. Det skyldes, at modellen
ikke indregnede alle typer kommunal forsørgelse. Modellen medtog hverken
ressourceforløb, ledighedsydelse, fleksjob eller førtidspension. For Slagelse
dækkede det over, at 49,8 % af alle kommunale ydelser ikke talte med i
modellen.
Med den nye præsentation har Beskæftigelsesministeriet
udvidet modellen en smule, så ressourceforløb og ledighedsydelse nu også indgår
under kontanthjælpsområdet. Den nye model møder dog fortsat samme grundlæggende
kritik fra Kommunernes Landsforening. For Slagelse betyder ændringen, at det nu
kun er 43,4 % af alle kommunale ydelser, som ikke tæller med. Da der er
ændret i opgørelsesmetoden betyder det, at ministeriet ikke direkte kan
sammenligne tallene fra den sidste opgørelse. Derfor udgår
højdespringerlisterne, der viser hvilke kommuner, der har løftet sig mest siden
sidste måling, denne gang. Den nye benchmarkingliste er baseret på perioden 2.
halvår 2017 - 1.halvår 2018.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen
om nøgletal, herunder Beskæftigelsesministeriets reviderede benchmarkingliste.
Vurdering
Effektopfølgning på politiske mål i Beskæftigelsesplan
2019
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for
de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag,
herunder sammenligning til landsplan og klynge.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden
sidste opfølgning er nedenstående fremhævet med fed skrift.
På overordnet niveau er flere af resultaterne forbedret, fordi
Slagelse igen er begyndt at følge den landsdækkende udviklingen i antal lokale
arbejdspladser.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·
Reduktion i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse følger
tilnærmelsesvis sammenligningsgrundlag. Siden forrige opfølgning er der tale
om en lille forbedring.
·
Stabil samarbejdsgrad med virksomhederne, som følger
sammenligningsgrundlag.
·
Stigning i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen følger
sammenlignelige kommuner, men er mindre end på landsplan.
·
Reduktion i bruttoledigheden følger tilnærmelsesvis
sammenligningsgrundlag.
·
Reduktion i langtidsledigheden er mindre end i
sammenligningsgrundlag, men udviklingen er vendt i 2019.
·
Reduktion i antal flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark. Andelen i
beskæftigelse er dog fortsat lidt højere end i sammenligningsgrundlag. Det var
i 3. kvartal 2018, at Slagelse oplevede en dårligere udvikling end i
sammenligningsgrundlag.
·
Reduktion i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp)
følger tilnærmelsesvis sammenligningsgrundlag. Siden forrige opfølgning er
udviklingen vendt fra en stigning til en reduktion, som følger
sammenligningsgrundlag.
·
Reduktion i langtidsforsørgede følger tilnærmelsesvis
sammenligningsgrundlag. Siden forrige opfølgning er reduktionen ikke længere
større end sammenligningsgrundlag.
Beskæftigelsesministeriets
udvidede benchmarkingliste
På Social- og
Beskæftigelsesudvalgets møde den 3. december 2018 blev modellen taget til
efterretning med bemærkning om, at udvalget ønsker at se samlet på
Arbejdsmarkeds- og Integrationsområdet og ikke kun på enkelte målinger. Med
baggrund i den beslutning er kun vedlagt ranglisten for alle ydelser (bilag),
som indgår i den reviderede model.
Administrationen vurderer
ligesom Kommunernes Landsforening, at den reviderede model desværre fortsat
ikke lever op til udvalgets ønske. Slagelse Kommune indtager en samlet plads
som nr. 50 ud af de 98 kommuner for de udvalgte forsørgelsesydelser, som tæller
med i modellen. Udregnet alene for disse ydelser, så har Slagelse Kommune
præcist det antal borgere på offentlig forsørgelse, som man objektivt set kan
forvente.
Men konkret betyder kritikpunkterne til modellen fortsat, at
kommunen samlet set ender markant dårligere end, hvis alle ydelser havde
indgået i undersøgelsen. Det skyldes, at Slagelse har relativt flere borgere
placeret på kontanthjælpsområdet og ressourceforløb end sammenlignelige
kommuner. Omvendt har Slagelse endnu færre borgere placeret på de ydelser, som
ikke indgår i undersøgelsen, end i sammenlignelige kommuner. I 3. kvartal 2018
havde Slagelse 8,1 % af befolkningen i den arbejdsdygtige alder placeret på de
ydelser, der ikke indgår i undersøgelsen, mens det i den sammenlignelige klynge
var 10,4 %. Det vil sige en afvigelse på 2,3 %-point. Det svarer til, at
Slagelse har ca. 1.100-1150 færre fuldtidspersoner på disse ydelser end, hvis
niveauet havde været det samme som gennemsnittet af sammenlignelige
klyngekommuner. På den vis kan man i høj grad diskutere, i hvilket omfang
modellen giver et retvisende billede af de enkelte kommuners økonomiske
situation. På samme vis tilskynder modellen ikke til at benchmarke på baggrund
af netop denne model, og modellen belønner kommuner, der har flyttet og fortsat
flytter mange borgere til førtidspension eller fleksjob af få timers varighed.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Opfølgning tages til efterretning.
2.
at Udvalget beslutter, om resultaterne for den reviderede model skal
præsenteres fremadrettet, når der kommer nye resultater hvert halve år.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:
Ad 1. Taget til efterretning.
Ad 2. Det besluttes, at resultaterne for den reviderede
model fremover bliver lagt under "Gensidig orientering".