Møde i udvalget d. 3. juni 2019

3.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2019-205980                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan 2019 samt øvrige ønskede nøgletal.
Herudover følges hvert halve år op på Beskæftigelsesministeriets nye benchmarkingliste af kommunerne. Ministeriet benchmarker ved at se på, hvor mange borgere den enkelte kommune har på offentlig forsørgelse og sammenholde med det antal, man kan forvente, at kommunen har på baggrund af kommunens rammevilkår. Modellen er baseret på informationer om bl.a. alder, erhvervserfaring, uddannelsesniveau samt kommunernes lokale og regionale vilkår.
Ved den første præsentation af målingen i november 2018, mødte modellen kraftig kritik fra bl.a. Kommunernes Landsforeningen, da den gav et skævt billede af de enkelte kommuners resultater. Det skyldes, at modellen ikke indregnede alle typer kommunal forsørgelse. Modellen medtog hverken ressourceforløb, ledighedsydelse, fleksjob eller førtidspension. For Slagelse dækkede det over, at 49,8 % af alle kommunale ydelser ikke talte med i modellen.
Med den nye præsentation har Beskæftigelsesministeriet udvidet modellen en smule, så ressourceforløb og ledighedsydelse nu også indgår under kontanthjælpsområdet. Den nye model møder dog fortsat samme grundlæggende kritik fra Kommunernes Landsforening. For Slagelse betyder ændringen, at det nu ”kun” er 43,4 % af alle kommunale ydelser, som ikke tæller med. Da der er ændret i opgørelsesmetoden betyder det, at ministeriet ikke direkte kan sammenligne tallene fra den sidste opgørelse. Derfor udgår højdespringerlisterne, der viser hvilke kommuner, der har løftet sig mest siden sidste måling, denne gang. Den nye benchmarkingliste er baseret på perioden 2. halvår 2017 - 1.halvår 2018.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen om nøgletal, herunder Beskæftigelsesministeriets reviderede benchmarkingliste.
Vurdering
Effektopfølgning på politiske mål i Beskæftigelsesplan 2019
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og klynge.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden sidste opfølgning er nedenstående fremhævet med fed skrift.
På overordnet niveau er flere af resultaterne forbedret, fordi Slagelse igen er begyndt at følge den landsdækkende udviklingen i antal lokale arbejdspladser.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·         Reduktion i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse følger tilnærmelsesvis sammenligningsgrundlag. Siden forrige opfølgning er der tale om en lille forbedring.
·         Stabil samarbejdsgrad med virksomhederne, som følger sammenligningsgrundlag.
·         Stigning i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen følger sammenlignelige kommuner, men er mindre end på landsplan.
·         Reduktion i bruttoledigheden følger tilnærmelsesvis sammenligningsgrundlag.
·         Reduktion i langtidsledigheden er mindre end i sammenligningsgrundlag, men udviklingen er vendt i 2019.
·         Reduktion i antal flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark. Andelen i beskæftigelse er dog fortsat lidt højere end i sammenligningsgrundlag. Det var i 3. kvartal 2018, at Slagelse oplevede en dårligere udvikling end i sammenligningsgrundlag.
·         Reduktion i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) følger tilnærmelsesvis sammenligningsgrundlag. Siden forrige opfølgning er udviklingen vendt fra en stigning til en reduktion, som følger sammenligningsgrundlag.
·         Reduktion i langtidsforsørgede følger tilnærmelsesvis sammenligningsgrundlag. Siden forrige opfølgning er reduktionen ikke længere større end sammenligningsgrundlag.
Beskæftigelsesministeriets udvidede benchmarkingliste
På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 3. december 2018 blev modellen taget til efterretning med bemærkning om, at udvalget ønsker at se samlet på Arbejdsmarkeds- og Integrationsområdet og ikke kun på enkelte målinger. Med baggrund i den beslutning er kun vedlagt ranglisten for alle ydelser (bilag), som indgår i den reviderede model.
Administrationen vurderer ligesom Kommunernes Landsforening, at den reviderede model desværre fortsat ikke lever op til udvalgets ønske. Slagelse Kommune indtager en samlet plads som nr. 50 ud af de 98 kommuner for de udvalgte forsørgelsesydelser, som tæller med i modellen. Udregnet alene for disse ydelser, så har Slagelse Kommune præcist det antal borgere på offentlig forsørgelse, som man objektivt set kan forvente.
Men konkret betyder kritikpunkterne til modellen fortsat, at kommunen samlet set ender markant dårligere end, hvis alle ydelser havde indgået i undersøgelsen. Det skyldes, at Slagelse har relativt flere borgere placeret på kontanthjælpsområdet og ressourceforløb end sammenlignelige kommuner. Omvendt har Slagelse endnu færre borgere placeret på de ydelser, som ikke indgår i undersøgelsen, end i sammenlignelige kommuner. I 3. kvartal 2018 havde Slagelse 8,1 % af befolkningen i den arbejdsdygtige alder placeret på de ydelser, der ikke indgår i undersøgelsen, mens det i den sammenlignelige klynge var 10,4 %. Det vil sige en afvigelse på 2,3 %-point. Det svarer til, at Slagelse har ca. 1.100-1150 færre fuldtidspersoner på disse ydelser end, hvis niveauet havde været det samme som gennemsnittet af sammenlignelige klyngekommuner. På den vis kan man i høj grad diskutere, i hvilket omfang modellen giver et retvisende billede af de enkelte kommuners økonomiske situation. På samme vis tilskynder modellen ikke til at benchmarke på baggrund af netop denne model, og modellen belønner kommuner, der har flyttet og fortsat flytter mange borgere til førtidspension eller fleksjob af få timers varighed.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Opfølgning tages til efterretning.
2.    at Udvalget beslutter, om resultaterne for den reviderede model skal præsenteres fremadrettet, når der kommer nye resultater hvert halve år.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende: 
Ad 1. Taget til efterretning.
Ad 2. Det besluttes, at resultaterne for den reviderede model fremover bliver lagt under "Gensidig orientering".