Møde i udvalget d. 5. marts 2018

6.     Fordeling af budget for Ejendomsservice 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-4029                 Dok.nr.: 330-2018-48058                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende, hvilke opgaver der skal prioriteres ud fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets budget til planlagt bygningsvedligeholdelse 2018
Baggrund
Ifølge kompetencefordelingsplanen skal LTE-udvalget godkende anvendelsen af midler til planlagt bygningsvedligeholdelse.
Det samlede udgiftsbudget for Ejendomsservice er på 200 mio. kr. i 2018. Der er heri udmøntet en besparelse på indtil videre 5,8 mio. kr. udaf de 10 mio. kr. der oprindeligt blev vedtaget med budget 2015 hvor man besluttede at samle bygningsdriften og derved opnå en besparelse på samlet 10 mio. kr. Der er efterfølgende kommet flere besparelser til, disse er selvfølgelig også indeholdt her.
Af det samlede budget er de 82 % bundet i faste omkostninger der ikke med kort tid kan disponeres anderledes. Der er her tale om energi-forbrug, personaleomkostninger, rengøring, leasing af bygninger, forsikringer, servicekontrakter osv. Det skal præciseres, at der godt kan ændres i fordelingen af midlerne her, dog skal det forventes at tage en del tid før den ønskede effekt slår igennem.
Der er således 18% der kan disponeres mere frit. Disse anvendes til vedligehold af bygninger, større og mindre projekter i serviceringen af virksomhederne i den daglige drift.
De vedhæftede bilag indeholder et overordnet budget for Ejendomsservice for 2018 samt en detaljeret oversigt over planlagt vedligehold, der er planlagt til at skulle udføres i 2018.
Anvendelsen af midlerne er udtryk for en prioritering, hvor de vigtigste opgaver er prioriteret til udførelse i 2018, da budgettet ikke rækker til udførelse af alle ønskede opgaver. Der gøres samtidig opmærksom på, at der er tale om estimater på beløb, baseret på den viden vi har for nuværende. Dette betyder, at der kan opstå ændringer over året, der medfører, at opgavefordelingen kan risikere at ændre sig, og der derfor udføres opgaver der ikke er listet her, eller andre udskydes eller udgår.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Administrationen finder, at udvalget har følgende handlemuligheder:
a. Udvalget kan vælge at godkende det fremlagte budget inkl. disponering af planlagt vedligehold.
b. Udvalget kan vælge at ændre i det fremlagte budget inkl. disponering af planlagt vedligehold.
c. Udvalget kan vælge at afvise det fremlagte budget i sin helhed inkl. disponering af planlagt vedligehold.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det fremlagte budget sikrer en optimal drift og vedligehold af Kommunens bygninger, samt har en tilpas pulje til at modstå akutte opgaver, en evt. kold vinter og uforudsete merudgifter ved planlagte projekter.
Der anbefales derfor handlemulighed a.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget beslutter handlemulighed a – og derved godkender det fremlagte budget i sin helhed inkl. den disponering til planlagt vedligehold der er vedlagt.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A), Ole Drost (V)
Godkendt.