Møde i udvalget d. 5. marts 2018
6. Fordeling af budget for Ejendomsservice 2018 (B)
Sagsnr.: 330-2017-4029 Dok.nr.: 330-2018-48058 Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende, hvilke opgaver der skal prioriteres
ud fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets budget til planlagt
bygningsvedligeholdelse 2018
Baggrund
Ifølge kompetencefordelingsplanen skal LTE-udvalget godkende
anvendelsen af midler til planlagt bygningsvedligeholdelse.
Det samlede udgiftsbudget for Ejendomsservice er på 200 mio. kr. i 2018. Der er heri udmøntet en besparelse
på indtil videre 5,8 mio. kr. udaf de 10 mio. kr. der oprindeligt blev vedtaget
med budget 2015 hvor man besluttede at samle bygningsdriften og derved opnå en
besparelse på samlet 10 mio. kr. Der er efterfølgende kommet flere besparelser
til, disse er selvfølgelig også indeholdt her.
Af det samlede budget er de 82 %
bundet i faste omkostninger der ikke med kort tid kan disponeres anderledes.
Der er her tale om energi-forbrug, personaleomkostninger, rengøring, leasing af
bygninger, forsikringer, servicekontrakter osv. Det skal præciseres, at der
godt kan ændres i fordelingen af midlerne her, dog skal det forventes at tage
en del tid før den ønskede effekt slår igennem.
Der er således 18% der kan disponeres mere frit. Disse
anvendes til vedligehold af bygninger, større og mindre projekter i
serviceringen af virksomhederne i den daglige drift.
De vedhæftede bilag indeholder et overordnet budget for
Ejendomsservice for 2018 samt en detaljeret oversigt over planlagt vedligehold,
der er planlagt til at skulle udføres i 2018.
Anvendelsen af midlerne er udtryk for en prioritering, hvor
de vigtigste opgaver er prioriteret til udførelse i 2018, da budgettet ikke
rækker til udførelse af alle ønskede opgaver. Der gøres samtidig opmærksom på,
at der er tale om estimater på beløb, baseret på den viden vi har for
nuværende. Dette betyder, at der kan opstå ændringer over året, der medfører,
at opgavefordelingen kan risikere at ændre sig, og der derfor udføres opgaver
der ikke er listet her, eller andre udskydes eller udgår.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Administrationen finder, at udvalget har følgende
handlemuligheder:
a. Udvalget kan
vælge at godkende det fremlagte budget inkl. disponering af planlagt
vedligehold.
b. Udvalget kan
vælge at ændre i det fremlagte budget inkl. disponering af planlagt
vedligehold.
c. Udvalget kan
vælge at afvise det fremlagte budget i sin helhed inkl. disponering af planlagt
vedligehold.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det fremlagte budget sikrer en
optimal drift og vedligehold af Kommunens bygninger, samt har en tilpas pulje
til at modstå akutte opgaver, en evt. kold vinter og uforudsete merudgifter ved
planlagte projekter.
Der anbefales derfor handlemulighed a.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.
at Udvalget beslutter handlemulighed a og derved godkender det fremlagte
budget i sin helhed inkl. den disponering til planlagt vedligehold der er
vedlagt.
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:
Anne Bjergvang (A), Ole Drost (V)
Godkendt.