Møde i udvalget d. 1. februar 2021
2. Orientering om høring af skitseforslag til Fribus 2.0 - Slagelse Syd (O)
Sagsnr.: 330-2020-150850 Dok.nr.: 330-2020-503531 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget har i forbindelse med
trafikbestilling 2020 besluttet, at nedlægge de fire skolebuslinjer 433
(Hvilebjergskolen og Dalmose skole), 496 (Hashøjskolen og Flakkebjerg skole),
497 (Dalmose skole) og 498 (Vemmelev og Boeslunde skole) i juni 2021. Hensigten
er at erstatte de fire busruter, med en ny Fribus, inspireret af
forsøgsprojektet i Stillinge Skoledistrikt. Formålet med Fribussen er at
tilbyde et produkt, som er gratis for alle og som kommer flere borgere i
landdistrikterne til gavn. Et af succeskriterierne er således at generere flere
målgrupper i den kollektive trafik.
Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget er på møde den 30. november 2020 blevet orienteret om
perspektiverne ved at etablere en Fribus i området syd for Slagelse. Det er
hensigten at en Fribus suppleres med lukkede kørselsruter, for skolebørn der i
henhold til Folkeskoleloven har krav på transport til og fra skole.
Der er herefter udarbejdet tre skitser til fribusruter, som
beskrives nedenunder.
Børne- og Ungeudvalget orienteres ligeledes om de tre
skitseforslag.
I udarbejdelsen af skitserne er
der taget udgangspunkt i følgende målgrupper, som er defineret på baggrund af
lovmæssige krav, politiske ønsker fremsat af Erhvervs- og Teknikudvalget,
Børne- og Ungeudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget samt ønsker
udtrykt gennem dialog med borgerne:
·
Folkeskolebørn som har krav på transport i henhold til
Folkeskolelovens § 26
·
Unge der skal til uddannelsesfirkanten i Slagelse
·
Unge der skal til fritidsaktiviteter eller fritidsjob
·
Ældre med behov for serviceydelser, indkøbsmuligheder og ønsker
at deltage i fritidsaktiviteter
Borger- og interessentinddragelse
Der har været dialog med lederne
for de 6 folkeskoler i området, 2 friskoler, skoleelever på Dalmose Skole,
lederne af 2 klubber samt lokalråd i 11 lokalsamfund i perioden fra 10.
november 2020 til 22. januar 2021. På grund af Corona situationen har
muligheden for at holde fysiske møder været begrænsede og mange møder er
afholdt digitalt. Der er også flere lokalsamfund, som har valgt at give en
tilbagemelding via mail (se bilag).
I møderne med børn og unge,
lederne af skoler og klubber, er det tydeligt fremgået at børn og unge, som bor
i landdistrikterne alene på grund af manglende transportmuligheder, har færre
muligheder for at deltage i fritids- og sociale aktiviteter, der foregår i de
større byer fx svømning i Korsør eller Slagelse eller i klubaktiviteter i
henholdsvis Oliemøllen, Skælskør og Vemmelev Junior- og Ungdomsklub. Der er
ligeledes et behov for, at kunne komme til henholdsvis ungdomsuddannelser i
Slagelse og FGU i Korsør.
Der er herefter udarbejdet tre skitser til fribusruter, som
beskrives nedenunder. Antal af potentielle borgere med rimelig gåafstand til
ruterne og deres aldersfordeling fremgår af bilag.
Forslag 1 Grøn rute
Formålet med forslag 1 er at
binde lokalbyerne syd for Slagelse sammen og sikre forbindelser til vigtige
knudepunkter/skiftesteder, som fx Skælskør Busterminal og Slagelse station.
Ruteforslaget tilbyder en bedre tværgående kollektiv trafik, som reducerer
rejsetiden for eksempelvis børn, unge og øvrige borgere i den vestlige del af
området, der ønsker at benytte fritids-, servicetilbud og indkøbsmuligheder i
Skælskør. Den betjener også en del af oplandet til Vemmelev skole.
Linjen kører gennem Sørbymagle,
Gimlinge, Dalmose, Eggeslevmagle, Skælskør, og Vemmelev via Boeslunde,
Hemmeshøj og Stude. Det anslås at linjen vil kunne betjene oplandet syd for
Slagelse cirka 8 gange om dagen, alle hverdage fra kl. 7 til 17.
Forslag 2 - Blå rute
Formålet med forslag 2 er at
tilbyde bedre kollektiv trafik til landdistrikterne i det vestlige område af
Slagelse Syd omfattende Sørbymagle, Dalmose, Flakkebjerg, og Hashøj. Den
betjener en del af oplandet til Hvilebjergskolen, Dalmose Skole, Flakkebjerg
Skole og Hashøjskolen. Ruten kører i en ringrute til og fra Slagelse station
via Sørbymagle, Gimlinge, Dalmose, Flakkebjerg, Fårdrup og Slots Bjergby. Det
anslås at linjen vil kunne betjene oplandet cirka 12 gange om dagen, alle hverdage
fra kl. 7 til 17.
Forslag 3 Rød linje
Formålet med forslag 3 er at
understøtte landdistriktsudviklingen i området mellem Dalmose og Skælskør med
en tværgående linje der betjener Dalmose/Hyllested, Sønder Bjerge,
Eggeslevmagle, Skælskør, Fårdrup, og Flakkebjerg. Ruten kører i en ringrute til
og fra Dalmose midtby (tidligere station). Linjen vil reducere rejsetiden for
eksempelvis børn, unge og øvrige borgere i den vestlige del af området, der
ønsker at benytte fritids-, servicetilbud og indkøbsmuligheder i Skælskør. Det
anslås at linjen vil kunne betjene området cirka 12 gange om dagen, alle
hverdage fra kl. 7 til 17.
Opsamling rute 1 og 2
Fælles for forslagene 1 og 2 er,
at Sørbymagle og Dalmose kan få en effektiv bybuslignende ordning, som kan betjene
vigtige mødesteder i byerne.
Opsamling rute 1 og 3
Begge linjer vil udvide
bybusbetjeningen i Skælskør.
Der er udarbejdet oversigts
kort, der viser de tre skitseforslag til ruter suppleret med demografiske data
indenfor et afstandsbælte på 1½ km på hver side af ruten. Afstandsbæltet er
valgt med henblik på at definere, hvilken afstand alle borgere skal kunne tåle
at bevæge sig, for at komme til Fribus 2.0 ruten. Afstandsbæltet ændrer ikke på
Kommunens forpligtelse til at sørge for transport, til de elever der har krav
på dette, men det definere hvor langt en elev, selv skal kunne transportere sig
for at komme til Fribusruten.
Folkeskoleloven er kun gældende
for elever der går i distriktsskolen. Det skal anføres, at der i dag er elever
der ikke går i skole på distriktsskolen. Disse elever betaler selv for
transport. Ved nedlæggelsen af 4 de busruter, vil der kunne opstå en situation
hvor en elev tidligere har kunnet tage en bus med selvbetalt buskort, men efter
etablering af Fribussen ikke længere har samme mulighed. Kommunen har ikke
lovhjemmel til at tilbyde særtransport til disse elever. Men hvis eleven kan
tage fribussen med henblik på at transportere sig til en skole i et andet
skoledistrikt, er dette naturligvis muligt.
Oplysningsark inspireret af
kommunens landsbyanalyse viser, hvordan 8 landsbyer (100-400 indbyggere) + en
enkelt mindre, og 6 lokalbyer (400-1000 indbyggere) bliver berørt af
nedlæggelsen af 496, 497, 498 og 433, og beskriver potentialer i forhold til de
tre skitseforslag (se bilag).
Høring
Der vil være en høring fra den
3. februar til 8. marts 2021. I høringsperioden er der planlagt et digitalt
borgermøde den 17. februar.
Retligt
grundlag
Folkeskolelovens §26.
Bekendtgørelse nr. 665 om
befordring af elever i Folkeskolen (§1-5)
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Erhvervs- og Teknikudvalget samt Børne- og Ungeudvalget.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:
Orientering taget efterretning.
Web Borgermøde afholdes d. 17. februar 2021 kl. 18.