Møde i udvalget d. 22. marts 2021

15.   Parkeringsnormer i Slagelse By (B)

Sagsnr.: 330-2020-162587               Dok.nr.: 330-2021-60934            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til retningslinjer for parkeringsnormer i Slagelse by.
Sagens indhold
Byrådet besluttede på mødet den 14.12.2020, at fastsætte nye parkeringsnormer for Slagelse by. Ø stemte imod. O undlod at stemme.
Det blev besluttet, at fastsætte nye parkeringsnormer jævnfør beslutning i ETU-udvalget den 10.8.2020, dog med 3 ændringer. Der skal ikke skelnes mellem almennyttigt og ikke-almennyttigt byggeri. Parkeringsnormen for etagebyggeri fastsættes til 1,2 parkeringsplads pr. boligenhed med mulighed for at henlægge de 0,4 heraf som grønne områder i etableringsfasen. Parkeringsnormen for ungdomsboliger fastsættes til 0,7 parkeringsplads pr. boligenhed med mulighed for at henlægge 0,3 heraf som grønne områder i etableringsfasen. For etagebyggeri og ungdomsboliger gælder, at den del af normen, der henlægges til grønne områder efter anvisning fra Slagelse Kommune relativt hurtigt skal kunne omlægges til parkeringspladser på ejers regning, idet det alene er Slagelse Kommune, der afgør, om der er behov for de ekstra parkeringspladser i tilknytning til bebyggelsen. Bilag 1 oplister de parkeringsnormer, der fremover gælder i Slagelse by.
Som følge af beslutningen skulle Administrationen udarbejde retningslinjer for normreguleringen, herunder med angivelse af praktiske tiltag til sikre, af at normerne overholdes, og aftalegrundlag for at kunne kræve muligheden for de ekstra parkeringspladser udnyttet.
Administrationen forstår de nye parkeringsnormer således, at der i projekter for etagebyggeri og ungdomsboliger skal kunne anvises til henholdsvis 1,2 og 0,7 p-pladser per bolig. Med afsæt i disse normer skal projekter byde på tilstrækkelige p-pladser såvel som attraktive og brugbare arealer til ophold og rekreative aktiviteter. Bygherre skal i første omgang kun anlægge en andel p-pladser (0,8 og 0,4). De øvrige arealer reserveret til parkering skal indrettes som supplerende rekreative-/opholdsarealer, med mulighed for at omlægge dem til parkering efter behov.
Administrationen arbejder i en vis grad med differentieret udlæg/anlæg af parkeringspladser i forbindelse med bolig- og erhvervsprojekter. Parkeringsbehovet opgøres ved enhver byggeansøgning, og det indskrives som vilkår i byggetilladelsen, hvor mange parkeringspladser der henholdsvis skal anlægges og udlægges. De anlagte og udlagte parkeringspladser skal endvidere tydeligt fremgå af en oversigtstegning. Hvis der senere søges om at bygge på det areal, som er udlagt til parkering, vil ansøgeren blive bedt om at anvise et andet areal på ejendommen til den udlagte parkering. 
Der føres som sådan ikke kontrol med om de anlagte parkeringspladser er tilstrækkelige, men en senere øget parkering på den offentlige vej ud for en virksomhed eller bebyggelse, kan være tegn på overbelastning af et parkeringsareal og vil kunne give anledning til at kommunen pålægger den pågældende virksomhed/bebyggelse at etablere de udlagte parkeringspladser. 
Hvis et byggearbejde, som er omfattet af parkeringsnormen, udløser flere parkeringspladser end det er muligt at etablere på ejendommen, kan ejeren søge dispensation og indbetale til parkeringsfonden for de manglende parkeringspladser. Eller ejeren kan søge dispensation til at etablere de manglende parkeringspladser på en anden ejendom i nærheden, som skal sikres i overensstemmelse med en særskilt bekendtgørelse herom.
Der udarbejdes et særskilt sag til de to fagudvalg om en samlet parkeringsplan for Slagelse by.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at godkende eksisterende administrationspraksis. Administrationen vil fremover arbejde med de nye parkeringsnormer.
Byrådet kan vælge ikke at godkende administrationspraksis.
Vurdering
Administration anbefaler, at Administrationens eksisterende praksis i forbindelse med differentieret udlæg/anlæg af parkeringspladser godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Punktet skal behandles af Erhvervs- og Teknikudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,
1.    at administrationspraksis godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
Godkendt.
Anders Koefoed (V) stemmer for, men så gerne at de var endnu lavere.
Henrik Brodersen (O) stemmer for, men så gerne at de var højere.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Anbefales.
Pernille Ivalo Frandsen (V) og Knud Vincents (V) ønsker, at der arbejdes for yderligere tilpasning i form af lavere parkeringsnormer.
Beslutning i Økonomiudvalget den 15. marts 2021:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
(A) anmodede om at der til byrådsmødet forelægges et administrationsgrundlag.
(V) ønsker, at der arbejdes for yderligere tilpasning i form af lavere parkeringsnormer.
Ann Sibbern (UFP) stemte imod forslaget til ændret parkeringsnorm.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Beslutning i Byrådet den 22. marts 2021:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
(V) ønskede at der arbejdes videre med yderligere tilpasning i form af lavere parkeringsnormer.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Ann Sibbern (UFP) stemte imod forslaget til ændret parkeringsnorm.