Møde i udvalget d. 22. marts 2021
15. Parkeringsnormer i Slagelse By (B)
Sagsnr.: 330-2020-162587 Dok.nr.: 330-2021-60934 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til retningslinjer for parkeringsnormer
i Slagelse by.
Sagens
indhold
Byrådet besluttede på mødet den 14.12.2020, at fastsætte nye
parkeringsnormer for Slagelse by. Ø stemte imod. O undlod at stemme.
Det blev besluttet, at fastsætte nye parkeringsnormer jævnfør
beslutning i ETU-udvalget den 10.8.2020, dog med 3 ændringer. Der skal ikke
skelnes mellem almennyttigt og ikke-almennyttigt byggeri. Parkeringsnormen for
etagebyggeri fastsættes til 1,2 parkeringsplads pr. boligenhed med mulighed for
at henlægge de 0,4 heraf som grønne områder i etableringsfasen.
Parkeringsnormen for ungdomsboliger fastsættes til 0,7 parkeringsplads pr.
boligenhed med mulighed for at henlægge 0,3 heraf som grønne områder i
etableringsfasen. For etagebyggeri og ungdomsboliger gælder, at den del af
normen, der henlægges til grønne områder efter anvisning fra Slagelse Kommune
relativt hurtigt skal kunne omlægges til parkeringspladser på ejers regning,
idet det alene er Slagelse Kommune, der afgør, om der er behov for de ekstra
parkeringspladser i tilknytning til bebyggelsen. Bilag 1 oplister de
parkeringsnormer, der fremover gælder i Slagelse by.
Som følge af beslutningen skulle Administrationen udarbejde retningslinjer for normreguleringen, herunder
med angivelse af praktiske tiltag til sikre, af at normerne overholdes, og
aftalegrundlag for at kunne kræve muligheden for de ekstra parkeringspladser
udnyttet.
Administrationen forstår de nye parkeringsnormer således, at
der i projekter for etagebyggeri og ungdomsboliger skal kunne anvises til
henholdsvis 1,2 og 0,7 p-pladser per bolig. Med afsæt i disse normer skal
projekter byde på tilstrækkelige p-pladser såvel som attraktive og brugbare
arealer til ophold og rekreative aktiviteter. Bygherre skal i første omgang kun
anlægge en andel p-pladser (0,8 og 0,4). De øvrige arealer reserveret til
parkering skal indrettes som supplerende rekreative-/opholdsarealer, med
mulighed for at omlægge dem til parkering efter behov.
Administrationen arbejder i en vis grad med differentieret
udlæg/anlæg af parkeringspladser i forbindelse med bolig- og erhvervsprojekter. Parkeringsbehovet opgøres ved enhver byggeansøgning,
og det indskrives som vilkår i byggetilladelsen, hvor mange parkeringspladser
der henholdsvis skal anlægges og udlægges. De anlagte og udlagte
parkeringspladser skal endvidere tydeligt fremgå af en oversigtstegning. Hvis
der senere søges om at bygge på det areal, som er udlagt til parkering, vil
ansøgeren blive bedt om at anvise et andet areal på ejendommen til den udlagte
parkering.
Der føres som sådan ikke kontrol med om de anlagte
parkeringspladser er tilstrækkelige, men en senere øget parkering på den
offentlige vej ud for en virksomhed eller bebyggelse, kan være tegn på
overbelastning af et parkeringsareal og vil kunne give anledning til at
kommunen pålægger den pågældende virksomhed/bebyggelse at etablere de udlagte
parkeringspladser.
Hvis et byggearbejde, som er omfattet af parkeringsnormen,
udløser flere parkeringspladser end det er muligt at etablere på ejendommen,
kan ejeren søge dispensation og indbetale til parkeringsfonden for de manglende
parkeringspladser. Eller ejeren kan søge dispensation til at etablere de
manglende parkeringspladser på en anden ejendom i nærheden, som skal sikres i
overensstemmelse med en særskilt bekendtgørelse herom.
Der udarbejdes et særskilt sag til de to fagudvalg om en
samlet parkeringsplan for Slagelse by.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at godkende eksisterende
administrationspraksis. Administrationen vil fremover arbejde med de nye
parkeringsnormer.
Byrådet kan vælge ikke at godkende administrationspraksis.
Vurdering
Administration anbefaler, at Administrationens eksisterende
praksis i forbindelse med differentieret udlæg/anlæg af parkeringspladser
godkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Punktet skal behandles af Erhvervs- og Teknikudvalget samt
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, at Byrådet på
baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og
Økonomiudvalget beslutter,
1.
at administrationspraksis godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende:
Flemming Erichsen (A)
Godkendt.
Anders Koefoed (V) stemmer for, men så gerne at de var endnu
lavere.
Henrik Brodersen (O) stemmer for, men så gerne at de var
højere.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende:
Anbefales.
Pernille Ivalo Frandsen (V) og Knud Vincents (V) ønsker, at
der arbejdes for yderligere tilpasning i form af lavere parkeringsnormer.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 15. marts 2021:
Fraværende:
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
(A) anmodede om at der til byrådsmødet forelægges et
administrationsgrundlag.
(V) ønsker, at der arbejdes for yderligere tilpasning i form
af lavere parkeringsnormer.
Ann Sibbern (UFP) stemte imod forslaget til ændret
parkeringsnorm.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Beslutning i Byrådet den 22.
marts 2021:
Fraværende:
At 1 - Godkendt.
(V) ønskede at der arbejdes videre med yderligere tilpasning
i form af lavere parkeringsnormer.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Ann Sibbern (UFP) stemte imod forslaget til ændret parkeringsnorm.