Møde i udvalget d. 6. december 2017

16.   Evaluering af social- og omsorgskoordinatorfunktionen (O)

Sagsnr.: 330-2016-72675               Dok.nr.: 330-2017-730192                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på social- og omsorgskoordinatorfunktionen.
Baggrund
Efter beslutning på udvalgsmøde den 2.11.2016 blev der den 1.1.2017 ansat en social- og omsorgskoordinator med særligt fokus på Parkinsons sygdom og andre diagnoser som atypisk parkinsonisme, sklerose og andre neurologiske sygdomme.
Social- og omsorgskoordinatoren blev ansat for en 1-årig periode. Formålet var at yde vejledning, rådgivning og støtte for målgruppens borgere og deres pårørende, samt forestå formidling og koordinering mellem implicerede parter både internt i kommunen og i relation til sygehus, praktiserende læger m.m.
Udvalget blev den 7.6.2017 givet en midtvejsstatus på social- og omsorgskoordinatorfunktionen, hvoraf det fremgik, at i alt 32 borgere med enten Parkinsons sygdom, sklerose eller andre kroniske nervesygdomme havde været i kontakt med social- og omsorgskoordinatoren.
Nuværende status
Den nuværende status er, at Social- og omsorgskoordinatoren har haft kontakt med 50 borgere i målgruppen, hvoraf de 42 fortsat modtager aktiv støtte og rådgivning.
Borgerne er i aldersgruppen 29-83 år og bor fortrinsvis i eget hjem, mens enkelte bor på plejecentre. Borgerne er oftest tilkendt førtidspension.
Henvisning
I starten kom henvisningerne fortrinsvis fra interne enheder, fx visitator, hjælpemiddelterapeuter, hjemmeterapeuter og forebyggelseskonsulenter. Nu kommer der også henvisninger fra Sklerosehospitalet og gennem direkte kontakt fra borgere i målgruppen, som har hørt om omsorgskoordinatoren gennem andre borgere eller gennem Parkinsonforeningen.
Hvad bruges social- og omsorgskoordinatoren til?
Social- og omsorgskoordinatoren funktion hos borgerne falder i følgende kategorier:
· Hjælp til koordinering og struktur i forhold til håndtering af forskellige udfordringer, som er afstedkommet af sygdommen. Det kan være hjælp til kontakt til læge, hospital, jobcenter, sygepleje m.m.
· Hjælpe borger og dennes pårørende til at finde løsninger på dagligdagsudfordringer
· Rådgivning og viden om det at leve med kronisk sygdom
· Rådgivning og hjælp i forhold til regler om tilskud og ansøgning om støtte, fx i forhold til tandpleje, befordring, hjælpemidler, ledsagelse og §85.
· Psykisk støtte
· Rådgivning og hjælp til kontakt til frivillig initiativer fx besøgsvenner, aktive venner og motionsvenner.
Kendskab til social- og omsorgskoordinatoren
Social- og omsorgskoordinatoren har haft fokus på at øge kendskabet til funktionen. Dette er bl.a. sket gennem deltagelse på Parkinsonhold i Slagelse, Skælskør og Korsør i regi af vederlagsfri fysioterapi. Ligeledes har social- og omsorgskoordinatoren mødtes med neurologisk afdeling og ergoterapien på Slagelse Sygehus og deltager også på klubmøder i Parkinsonforeningen.
Netværk for pårørende
I samarbejde med Parkinsonforeningen har social- og omsorgskoordinatoren opstartet en netværksgruppe for pårørende. Der har indtil nu været afholdt 2 møder, og møderne forsætter fremadrettet hver anden måned.
Fokus fremadrettet
Det fremadrettede fokus for social- og omsorgskoordinatoren er at fortsætte med at formidle kontakt til og indgå i samarbejde med relevante samarbejdspartnere, fx parkinsonforeningen, sygehuse og praktiserende læger. Samtidig øges fokus på pårørende, og hvordan pårørende kan inddrages og støttes hos borgere i målgruppen.
Borgernes tilfredshed og udbytte af social- og omsorgskoordinatorfunktionen
Center for Sundhed og Ældre har interviewet tre borgere; en borger med Parkinson sygdom og to borgere med sklerose, samt en pårørende om deres tilfredshed og udbytte af social- og omsorgskoordinatorfunktionen. Borgere, såvel som pårørende, udtrykker stor tilfredshed med funktionen, som beskrives som ”guld værd” og en ”uvurderlig hjælp”. En borger fortæller, hvordan social- og omsorgskoordinatorens besøg blev første skridt på vej ud af nedtrykthed. For en anden borger har kontakten til social- og omsorgskoordinatoren betydet, at der kom styr på praktiske forhold, og at borgeren opnår en tryghed, der gør at borgeren igen kan komme ud af sit hjem på køreture. En borger fortæller også, at social- og omsorgskoordinatoren hjælper med at få struktur på alle de aftaler, som ellers kan være svære at finde rundt i.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de opgaver og aktiviteter social- og omsorgskoordinatoren varetager er i overensstemmelse med det vedtagne oplæg på udvalgsmøde den 2.11.2016.
Social- og omsorgskoordinatoren har kontakt til lidt over det estimerede antal borgere, og har derudover etableret pårørendegruppe i samarbejde med Parkinsonforeningen. Social- og omsorgskoordinatoren understøtter målgruppen og deres pårørende på områder, der ellers kan være meget svært håndterbare for målgruppen. Borgernes tilbagemeldinger afspejler, at social- og omsorgskoordinatorfunktionen understøtter, at de berørte borgerne kan leve et værdigt liv med størst mulig livskvalitet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
På udvalgsmøde den 4.10.2017 ønsker udvalget, at der prioriteres en forlængelse af social- og omsorgskoordinatorfunktionen i 2018 finansieret gennem værdighedsmidlerne (0,5 mio. kr.).
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Taget til efterretning.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.