Møde i udvalget d. 6. december 2017
16. Evaluering af social- og omsorgskoordinatorfunktionen (O)
Sagsnr.: 330-2016-72675 Dok.nr.: 330-2017-730192 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på social- og
omsorgskoordinatorfunktionen.
Baggrund
Efter beslutning på udvalgsmøde den 2.11.2016 blev der den
1.1.2017 ansat en social- og omsorgskoordinator med særligt fokus på Parkinsons
sygdom og andre diagnoser som atypisk parkinsonisme, sklerose og andre
neurologiske sygdomme.
Social- og omsorgskoordinatoren blev ansat for en 1-årig
periode. Formålet var at yde vejledning, rådgivning og støtte for målgruppens
borgere og deres pårørende, samt forestå formidling og koordinering mellem
implicerede parter både internt i kommunen og i relation til sygehus,
praktiserende læger m.m.
Udvalget blev den 7.6.2017 givet en midtvejsstatus på
social- og omsorgskoordinatorfunktionen, hvoraf det fremgik, at i alt 32
borgere med enten Parkinsons sygdom, sklerose eller andre kroniske
nervesygdomme havde været i kontakt med social- og omsorgskoordinatoren.
Nuværende status
Den nuværende status er, at Social- og omsorgskoordinatoren
har haft kontakt med 50 borgere i målgruppen, hvoraf de 42 fortsat modtager
aktiv støtte og rådgivning.
Borgerne er i aldersgruppen 29-83 år og bor fortrinsvis i
eget hjem, mens enkelte bor på plejecentre. Borgerne er oftest tilkendt
førtidspension.
Henvisning
I starten kom henvisningerne fortrinsvis fra interne
enheder, fx visitator, hjælpemiddelterapeuter, hjemmeterapeuter og
forebyggelseskonsulenter. Nu kommer der også henvisninger fra
Sklerosehospitalet og gennem direkte kontakt fra borgere i målgruppen, som har
hørt om omsorgskoordinatoren gennem andre borgere eller gennem
Parkinsonforeningen.
Hvad bruges social- og omsorgskoordinatoren til?
Social- og omsorgskoordinatoren funktion hos borgerne falder
i følgende kategorier:
·
Hjælp til koordinering og struktur i forhold til håndtering af
forskellige udfordringer, som er afstedkommet af sygdommen. Det kan være hjælp
til kontakt til læge, hospital, jobcenter, sygepleje m.m.
·
Hjælpe borger og dennes pårørende til at finde løsninger på
dagligdagsudfordringer
·
Rådgivning og viden om det at leve med kronisk sygdom
·
Rådgivning og hjælp i forhold til regler om tilskud og ansøgning
om støtte, fx i forhold til tandpleje, befordring, hjælpemidler, ledsagelse og
§85.
·
Psykisk støtte
·
Rådgivning og hjælp til kontakt til frivillig initiativer fx
besøgsvenner, aktive venner og motionsvenner.
Kendskab til social- og omsorgskoordinatoren
Social- og omsorgskoordinatoren har haft fokus på at øge
kendskabet til funktionen. Dette er bl.a. sket gennem deltagelse på
Parkinsonhold i Slagelse, Skælskør og Korsør i regi af vederlagsfri
fysioterapi. Ligeledes har social- og omsorgskoordinatoren mødtes med
neurologisk afdeling og ergoterapien på Slagelse Sygehus og deltager også på
klubmøder i Parkinsonforeningen.
Netværk for pårørende
I samarbejde med Parkinsonforeningen har social- og
omsorgskoordinatoren opstartet en netværksgruppe for pårørende. Der har indtil
nu været afholdt 2 møder, og møderne forsætter fremadrettet hver anden måned.
Fokus fremadrettet
Det fremadrettede fokus for social- og omsorgskoordinatoren
er at fortsætte med at formidle kontakt til og indgå i samarbejde med relevante
samarbejdspartnere, fx parkinsonforeningen, sygehuse og praktiserende læger.
Samtidig øges fokus på pårørende, og hvordan pårørende kan inddrages og støttes
hos borgere i målgruppen.
Borgernes tilfredshed og udbytte af social- og
omsorgskoordinatorfunktionen
Center for Sundhed og Ældre har interviewet tre borgere; en
borger med Parkinson sygdom og to borgere med sklerose, samt en pårørende om
deres tilfredshed og udbytte af social- og omsorgskoordinatorfunktionen.
Borgere, såvel som pårørende, udtrykker stor tilfredshed med funktionen, som
beskrives som guld værd og en uvurderlig hjælp. En borger fortæller, hvordan
social- og omsorgskoordinatorens besøg blev første skridt på vej ud af
nedtrykthed. For en anden borger har kontakten til social- og
omsorgskoordinatoren betydet, at der kom styr på praktiske forhold, og at
borgeren opnår en tryghed, der gør at borgeren igen kan komme ud af sit hjem på
køreture. En borger fortæller også, at social- og omsorgskoordinatoren hjælper
med at få struktur på alle de aftaler, som ellers kan være svære at finde rundt
i.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de opgaver og aktiviteter
social- og omsorgskoordinatoren varetager er i overensstemmelse med det
vedtagne oplæg på udvalgsmøde den 2.11.2016.
Social- og omsorgskoordinatoren har kontakt til lidt over
det estimerede antal borgere, og har derudover etableret pårørendegruppe i
samarbejde med Parkinsonforeningen. Social- og omsorgskoordinatoren
understøtter målgruppen og deres pårørende på områder, der ellers kan være meget
svært håndterbare for målgruppen. Borgernes tilbagemeldinger afspejler, at
social- og omsorgskoordinatorfunktionen understøtter, at de berørte borgerne
kan leve et værdigt liv med størst mulig livskvalitet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
På udvalgsmøde den 4.10.2017 ønsker udvalget, at der
prioriteres en forlængelse af social- og omsorgskoordinatorfunktionen i 2018
finansieret gennem værdighedsmidlerne (0,5 mio. kr.).
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:
Kurt Rasmussen (A)
Taget til efterretning.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.