Møde i udvalget d. 3. april 2017

3.     JIVE

Sagsnr.: 330-2016-74587               Dok.nr.: 330-2017-205671                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhverv- plan- og Miljøudvalget skal give deres anbefaling til Økonomiudvalget om Slagelse Kommunes engagement i JIVE-projektet.
Baggrund
På møde i Økonomiudvalget den 20. marts 2017 blev det i forbindelse med orientering om JIVE-projektet besluttet, at forvaltningen til næste møde i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget fremlægger en beslutningssag, som beskriver handlemuligheder i forhold til det videre forløb.
Arbejdet med en ansøgning til EU om et brintbusprojekt (JIVE) sker i perioden, hvor Slagelse Erhvervscenter var projektejer og med EUE som direkte samarbejdspartner jvnf. beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 1. december 2014 (Bilag 1: Beslutning fra Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget), hvor der bevilges 350.000 kr. til Slagelse Erhvervscenter, hvis denne indgår aftale med EUE om ansøgning til EU-brintprojekt.
I perioden november 2014 til marts 2016 arbejder Slagelse Erhvervscenter i samarbejde med EUE på Slagelses Kommunes deltagelse i ansøgning til EU – i sin endelige form kaldet JIVE. JIVE konsortiet fremsender ansøgning til EU den 3. maj 2016. Formand for Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget, Villum Christensen, står som underskriver at et Letter og Intent på vegne af Slagelse Kommune dateret 17. marts 2016 (Bilag 2: Letter og Intent). Brevet er udarbejdet af EUE og sendt til Slagelse Kommune i kopi (Bilag 3: Mail fra EUE til Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren).
Slagelse Kommune bliver med EU´s forhåndstilsagn til JIVE den 6. september 2016 (Bilag 4: Invitation letter fra EU/FCH-JU til JIVE-konsortiet) en aktiv part i dialogen omkring den danske del af projektet her under dialogen om medfinansiering. Med forhåndsgodkendelsen fra EU rammesættes 17,3 mio. kr. til den danske del af projektet dog endeligt betinget af, at den nødvendige medfinansiering på 47 mio. kr. kan skaffes.
Organiseringsdelen handler bl.a. om hvilken rolle Slagelse Kommune skal have i projektet. Grundet tidspres beslutter forvaltningen at lade Slagelse Kommune indgå som tredjepart (third party). I en mail fra EUE 6. september 2016 bekræftes det, at kommunen senere kan indgå som direkte partner. (Bilag 5: Mailkorrespondance 16. november 2016 mellem Slagelse Kommune og EUE). EUE indgår som den danske partner i JIVE. Dette betyder konkret, at EUE bliver bindeled og eneste indgang for Slagelse kommune til JIVE-projektet og det styrende konsortium (Bilag 6: Organiseringen af JIVE-projektet).
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget beslutter den 2. februar 2017 at etablere et program for energiklyngeprojektet, som JIVE er en del af, og forankre programledelsen i Slagelse Kommune.
For en detaljeret tidslinje for Slagelse Kommunes beslutninger vedr. JIVE-projektet samt andre relevante dispositioner se bilag 7: Tidslinje vedr. beslutninger i forbindelse med JIVE
Udfordringer omkring JIVE
1. Organiseringen med Slagelse Kommune som tredjepart (third party) og EUE som partner
Organiseringen med EUE som partner og Slagelse Kommune som tredjepart er valgt som en midlertidig løsning, da den organisering på flere måder ikke er optimal. Det er problematisk, at Slagelse Kommune, der jo er myndighed på og bestiller af den omhandlende busdrift i JIVE-projektet ikke kan kommunikere direkte med projektkonsortiet eller de tilknyttede parter. I ansøgningen er EUE skrevet ind som myndighed.
I praksis er erfaringen med rollefordelingen, at Slagelse Kommune i alle sager/henvendelser skal gå via EUE, og at al kommunikation fra JIVE-projektet til Slagelse Kommune ligeledes skal gå via EUE. Og omvendt kan EUE ikke udfylde rollen i projektet uden tæt og kontinuerlig kontakt med Slagelse Kommune. Relationen Slagelse Kommune-EUE er et kunde-leverandørforhold med EUE som konsulentvirksomhed. I praksis har og kan EUE ved henvendelse fra Slagelse Kommune vedr. projektet sætte timetælleren i gang, med det til følge, at selv enkle aktiviteter som fx videresendelse af kontaktoplysninger har udløst afregning af timebetaling fra EUE (Bilag 8: Faktura fra EUE_opgaver uden for kontrakt i perioden 20/12 -2016 til 20/2 - 2017). På disse betingelser – EUE som én indgang / én udgang i forhold til projektet - bliver konstellationen med EUE som partner og Slagelse Kommune som tredjepart uholdbar.
Slagelse Kommune har i februar 2017 som en konsekvens her af rettet direkte henvendelse til lederen af den nordeuropæiske del af projektet og udtrykt ønske om at undersøge muligheden for at indgå som fuldgyldig partner i JIVE-projektet. Konsortiet (Den nordeuropæiske clusterleder såvel som projektets øverste ledelse) meddeler, at dette ikke umiddelbart er muligt på så fremskredent et tidspunkt i projektet og henviser i stedet til EUE som den fortsatte danske partner i projektet. (Bilag 9: Konklusionsreferat 15.03.17 og svarmail fra Lars Riise, formand for EUE 15. marts samt bilag 10: Mailkorrespondance med JIVE konsortiet februar og marts 2017)
På forespørgsel fra Slagelse Kommune til EuroCenter (Nationalt kontaktpunkt for Horizon 2020 i Danmark, som er det EU-program JIVE-projektet har fået forhåndstilsagn fra) oplyser centeret, at EU-bevillingsaftalen forudser, at nye partnere tiltræder projektet (Bilag 11: Svar fra EuroCenter)
2. Den danske del af projektet skal finde en medfinansiering på 47 mio. kr.
I fase 1 (ansøgningens udarbejdelse og fremsendelse til EU) arbejdes der i forbindelse med den danske del af ansøgningen med en strategi baseret på mulighed for, at 30% af den samlede finansiering af projektet skal findes hos private virksomheder, 5 % hos Movia, 15 % hos Region Sjælland og 35 % skal finansieres af Slagelse Kommune og EUE (Bilag 12: Finansieringsstrategi figur fra projektansøgningen, s. 65). I det endelige notat til JIVE-konsortiet, der konfirmerer medfinansieringsstrategien, og som fremsendes til JIVE-konsortiet i november 2016, er de private virksomheder skrevet ud, og tilbage resterer Region Sjælland, Transport- Bygnings- og Boligministeriet samt Energi- Forsynings- og Klimaministeriet (Bilag 13: Letter confirming matchfunding, november 2016).
I et risikovurderingsnotat udarbejdet af EUE (Bilag 14: Notat på risikovurdering, november 2016) vurderes muligheden for at skaffe den tilstrækkelige medfinansiering til at være 60%. Ind til nu er det ikke lykkedes EUE at skaffe medfinansiering fra hverken private virksomheder eller offentlige instanser. Senest med et afslag fra Movia på at medfinansiere via deres udviklingspulje (bilag 15: Mail med afslag fra Region Sjælland og Movia). Med baggrund i Slagelse Kommunes egne sonderinger hos Region Sjælland og i relevante ministerier er det ikke vurderingen, at der kan findes medfinansiering i eksisterende midler. Det vurderes derfor ikke realistisk inden for udgangen af dette år at skaffe forpligtende offentlig medfinansiering til projektet. Dette bekræftes i skrivelse fra henholdsvis Regions Sjælland og Energi- Forsynings- og Klimaministeriet til Slagelse Kommune. (Bilag 16: Afslag fra Transportministeriet og Energistyrelsen). Der resterer at se resultatet af det kommende energiforlig lige som også eventuelle nye regionale vækstmidler kan være en mulighed, hvilket dog tidsmæssigt vil udsætte den danske del af JIVE- projekt betragteligt. Vurderingen er derfor, at medfinansieringen på 47 mio. kr. ikke vil kunne skaffes inden for en relevant tidshorisont.
Som besluttet på fællesmøde mellem Økonomiudvalget og Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 10. februar 2017 igangsættes arbejdet med et prospekt for brintsatsningen.
3. Andre forhold
Supplerende til JIVE –projektet opereres der med en lokal brintproduktion (Brint Produktion Korsør) med en ny vindteknologi (vindturbine) faciliteret af EUE. Det har vist sig som en ikke farbar teknologi, og Byrådet har på møde 27. februar 2017 besluttet at vindturbineteknologien skrives ud af aktuelle planer (Bilag 17: Beslutning fra byrådsmøde 27. februar 2017).
Perspektiver for energiklynge og green tech
JIVE-projektet er et delelement af etableringen af en energiklynge omkring Energipark Korsør, men Energipark Korsør er ikke afhængig af, at JIVE-projektet implementeres.  Slagelse Kommune´s arbejde med en energiklynge omkring Energipark Korsør er fortsat både en vigtig og stor satsning, der skal ses understøttet af grønne teknologier som fx vind/solenergi, lige som også brint fortsat kan være et perspektiv på den lidt længere bane.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
1. Slagelse Kommune kan fortsætte engagementet i JIVE-projektet som hid til, dvs. som tredjepart og med EUE som den fortsatte danske partner. Den beslutning er dog under forudsætning af, at der udarbejdes en rammeaftale med EUE omkring leverance på samspillet med projektkonsortiet og med en fast pris på leverancen.
2. Slagelse Kommune kan fortsætte engagementet i JIVE-projektet med en ændret præmis omkring roller, hvor Slagelse Kommune søger om at blive fuldgyldig partner i JIVE-projektet. Det arbejde udføres af EUE, som modtager honorar jvnf. bilag 18: Tilbud fra EUE vedr. omstrukturering.
3. Slagelse Kommune stopper sit engagement i JIVE og udtræder af samarbejdet med EUE og JIVE-konsortiet.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget drøfter Slagelse Kommune´s engagement i JIVE-projektet og på baggrund af dette laver en anbefaling til Økonomiudvalget
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Villum Christensen (I), Flemming Erichsen (A), Ali Yavuz (A) og Steen Olsen (A) kom med følgende udtalelse:
"På baggrund af sagsfremstillingen, mange uafklarede spørgsmål og en række mangelfulde svar omkring det faktiske sagsforløb, meddeler udvalget økonomiudvalget, at der ikke på det foreliggende grundlag kan træffes en beslutning i sagen.
Udvalget har desuden ikke længere tillid til, at byrådets beslutning fra den 27/2-2017 om energiklynge- og brintsatsningen kan gennemføres med den nuværende programejer (jf. programbeskrivelse for "Energi Future" af 17/3-2017)".
Knud Vincents (V) og Frederik Pedersen (O) kunne tilslutte sig handlemulighed 3, da der ikke findes tilstedeværende matchfonde.