Møde i udvalget d. 1. marts 2021

21.   Initiativsag - Nedsættelse af miljømæssig task force (B)

Sagsnr.: 330-2021-15687               Dok.nr.: 330-2021-67903                                  Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem, Troels Brandt, Radikale Venstre, har d. 21.02.21 via sin initiativret udtrykt ønske om, at byrådet tager stilling til nedsættelse af en miljømæssig task force, som via stikprøver systematisk overvåger tilstanden på potentielle områder i kommunen, der kan have været eksponeret for forurening.
Baggrund
Før jul målte SK Forsyning meget høje koncentrationer af PFOS ved udledningen fra Korsør Rensningsanlæg. Slagelse Kommunes kildeopsporing har siden påvist, at det er brandskolen i Korsør, som er kilden til forureningen PFOS er ikke et stof, som der tidligere er blevet målt efter på Korsør Renseanlæg, men det dukkede op i prøver, som blev taget i forbindelse med et EU-projekt, hvor man undersøgte for såkaldte neonikotinoider. Da resultaterne blev bekræftet af yderlige prøver, gik Slagelse Kommune i gang med kildeopsporingen.
I Danmark må der ikke tilføres forurenende stoffer til vores vandløb, søer, havet, grundvandet osv. Det fremgår af miljøbeskyttelseslovens §§ 19 og 27. Derfor skal spildevandet som hovedregel renses, inden det udledes. Spildevand ledes hovedsageligt ud i naturen via renseanlæg, overløb fra fælleskloakerede områder, udledninger af separat regnvand, særskilte industrielle udledninger fra f.eks. virksomheder og ejendomme uden for kloakerede områder. Alle udledninger af spildevand kræver en udledningstilladelse efter miljøbeskyttelsesloven. Dette fremgår af bl.a. §§ 19, stk. 1 og § 28, stk. 1.
Kommunen er godkendelsesmyndighed på de fleste udledningstilladelser, dvs. det er kommunen, der skal ansøges om tilladelse.
Selvom det er kommunen, der træffer afgørelse om udledningstilladelserne, er det Miljøstyrelsen, der efterfølgende fører tilsyn med en del af udledningerne.
Limboland i arbejdsgangen mellem myndighederne?
Krydsfeltet mellem godkendelses myndighed og tilsyns myndighed synes at være et tema. Hvem gør hvad? Og hvor langt tilbage i kommunes erhvervsmæssige historie skal der i øvrigt trackes? Uanset hvad, så mener de Radikale, at vi et ansvar for vores borgere af i dag og et ansvar for at handle på det samlede vidensniveau, som vi lægger inde med nu. Og i denne sag og så kunne en kommunal task force første tidlige opsporing føre til konkrete handlinger fra en Miljøstyrelse, der må formodes ikke at have indgående lokal kendskab og derfor er de afhængige af indrapporteringer ude fra det kommunale virkelighed. Den seneste verserende debat om Agersøsunds tilstand er blot endnu sag.
Miljøstyrelsen er tilsyneladende, og måske med god grund, ude af stand til at være opsøgende i praksis og reagerer først på konkrete kommunale henvendelser, der melder om store overskridelser af grænseværdier for specifikke kemikalier.
Den seneste sag om udledningen af PFOS til Korsør Nor gør det indlysende nødvendigt, at mobilisere en lokal task force, der rutinemæssigt foretager stikprøver på områder, der igennem tiden kan have været udsat for forurening.
Task forcen kan begynde med, at screene kommunens for stoffer, der er på “EU´s list of emerging chemicals”.
Vores borgere kan ikke være tjent med, at leve med en usikkerhed om fortidens miljøsyndere, der som konsekvens af det daværende primitive vidensniveau, forurener årtier efter stoffet er blevet kendt som kræftfremkaldende eller virksomheden har indstillet sin aktivitet med brug af PFOS.
(Note. In June 2019, the European Council of Ministers (EC, 2019) highlighted the widespread occurrence of PFAS in the environment, products and people, and called for an action plan to eliminate all non-essential uses of PFAS (Cousins et al., 2019).
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af §11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Der er ingen tid at spilde. Arbejdet går i gang nu.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ressourcetræk fra alle interessenter på området, der kan og vil screene og foretage stikprøvekontrol på kommunal områder med en skærpet mistanke om mulig forurening.
Konsekvenser for andre udvalg
Mulighed for politisk repræsentation af enkelte politikere med interesse og kendskab til emnet.
Indstlling
Byrådsmedlem Troels Brandt, Radikale Venstre, indstiller,
1.    at der til det følgende byrådsmøde nedsættes en task force, der udarbejder en kommunal procedure og manual for miljø screeningsarbejdet. Endvidere udstyres task forcen med de fysiske screeningsværktøjer, der gør dem i stand til at foretage opsøgende og opsporede miljømæssige indsatser. Ikke mindst skal task forcen kunne foretage afværgeforanstaltninger, så den miljømæssige ulykke kan standses eller minimeres inden Miljøstyrelsen tager over. Screeningsarbejdet følges af enkelte politikere fra de relevante fagudvalg og nøglepersoner udenfor den kommunale forvaltning inviteres med i arbejdet via open call.
Beslutning i Byrådet den 1. marts 2021:
Fraværende: 
At 1 - Sagen oversendes til behandling i Miljø, Plan og Landdistriktsvalget.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.