Møde i udvalget d. 14. juni 2021

26.   Lovkrav om whistleblowerordning (O)

Sagsnr.: 330-2021-38005                 Dok.nr.: 330-2021-185163          Åbent

Kompetence:

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget orienteret om kommende lov lovgivning i forhold til whistleblowerordninger i kommunerne og mulige modeller for ordningen.

Sagens indhold

Økonomiudvalget besluttede i 2017 at etablere en whistleblowerordning i Slagelse Kommune. Ordningen blev etableret under kommunens borgerrådgiver og gav mulighed for, at medarbejderne kan henvende sig på mail, telefon og pr. brev.

Det har hidtil været frivilligt for kommunerne, om de ville etablere en whistleblowerordning, men Folketinget forventes at vedtage Lov om beskyttelse af whistleblowere, som indebærer en pligt for kommunerne til at indføre en ordning senest den 17. december 2021.

Samtidig skærpes kravene til beskyttelse af whistleblowere, hvilket udfordrer Slagelse Kommunes nuværende løsning både i forhold til den tekniske løsning og i forhold til sagsbehandlingen. 

Forud for det videre arbejde med at implementere den nye lovgivning orienteres Økonomiudvalget om mulige modeller for den fremtidige ordning.

Når arbejdet med implementeringen af lovgivningen er længere, vil Økonomi få forelagt et konkret forslag til den fremtidige ordning.

Retligt grundlag

L213 Forslag om lov om beskyttelse af whistleblowere

Handlemuligheder

Det fremgår af lovgivningen, at whistleblowerordninger i kommunerne kan etableres på en af følgende måder

a)    Kommunen kan varetage ordningen internt. Den nuværende whistleblowerordning er formentlig ikke i sin nuværende form tilstrækkelig til at leve op til lovgivningen.

b)   Kommunen kan gå sammen med en eller flere kommune om etablering af en fælles ordning

c)    Kommunen kan helt eller delvist overgive opgaven til ekstern tredjepart.

Vurdering

Såfremt kommunen fortsat skal varetage ordningen internt, skal der ifølge lovforslaget udpeges en upartisk person eller afdeling, der kan varetage opgaver i forhold til at modtage indberetninger, have kontakt med whistlebloweren, følge op på indberetninger og give feedback til whistlebloweren. Der indføres samtidig frister for besvarelser i forhold til whistlebloweren. 

Det anbefales, at der oprettes en mindre enhed på 2-3 personer til at varetage opgaverne, da det giver en mindre sårbarhed ved fravær, ligesom det mindsker risikoen for inhabilitet.

Det følger af lovforslaget, at en intern whistleblowerordning skal udformes, etableres og drives på en måde, der sikrer fortrolighed om identiteten på whistlebloweren, den berørte person og en hver tredjemand nævnt i indberetningen og forhindrer uautoriseret adgang dertil.

Det bør undersøges nærmere, om kommunen selv kan levere en løsning, som lever op til de anførte krav til fortrolighed og adgang.

Der udestår fortsat en nærmere afklaring omkring udmøntningen af lovgivningen bl.a. i forhold til etablering af en fælles kommunal ordning. Derfor anbefales det på nuværende tidspunkt, at der arbejdes videre med model a og c.

Helt eller delvis overgivelse af opgaven til tredjepart vil sikre, at kravene omkring håndtering af fortrolighed og beskyttelse af whistleblower samt øvrige berørte personer opfyldes. Delvis overdragelse kan fx ske ved, at et firma drifter selve ordningen og måske laver første screening af sagen, hvorefter kommunens interne enhed til håndtering af whistleblowerordningen overtager sagsbehandlingen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det afhænger af, hvilken model der besluttes og evt. i hvilken grad opgaven skal løses af ekstern tredjepart.

Såfremt lovkrav om håndtering af anmeldelser gør det nødvendigt at indkøbe en IT-løsning, forventes det at koste ca. 20.000 kr. i etableringsomkostninger og ca. 40.000 kr. i årlig licens.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Økonomiudvalget tager orienteringen til efterretning. 

Beslutning i Økonomiudvalget den 14. juni 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til efterretning.