Møde i udvalget d. 8. marts 2021
509. Budgetproces 2022-25 - BUU (D)
Sagsnr.: 330-2020-164872 Dok.nr.: 330-2021-66336 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Ifølge den vedtagne Budgetproces for 2022-2025 skal Børne-
og Ungeudvalget drøfte, om der skal ændres i prioriteringerne indenfor
udvalgets egen ramme med udgangspunkt i kan/skal-opgaverne jf. bilag 1-3.
Sagens
indhold
Byrådet vedtog den 14. december
2020 tidsplan for processen for behandling og vedtagelse af budget 2022-25. Det
blev i den forbindelse besluttet, at fagudvalgene i løbet af foråret 2021 skal
drøfte udvalgets budget.
På mødet i d. 11. januar 2021
besluttede Børne- og Ungeudvalget at godkende budgetprocessen, der indeholdt
følgende temaer:
·
Februar Status på udviklingen i
budgetforudsætninger siden vedtagelsen af budget 2021.
·
Marts - kan/skal og mulige
omprioriteringer inden for rammen.
· April og maj dialogmøder med relevante interessenter og
evt. fællesmøder med andre udvalg. Drøftelse af regnskab 2020, budgetopfølgning
2 og betydning for budgetforslag
·
Maj samlet budgetforslag for området.
Børne- og Ungeudvalgets område
vedrører både myndighedsområderne, Skole, Dagtilbud og Børn og Familie, og
redegørelsen er derfor opdelt.
Det særlige børne- og
ungeområde
På det særlige børne- og
ungeområde er langt størstedelen af budgettet disponeret til lovpligtige
opgaver, som følger af Lov og Social Service. De fleste af disse opgaver kan
karakteriseres som skal-opgaver med mulighed for justering. Herudover er der
enkelte budgetposter, der vedrører opgaver, der kan karakteriseres som rene
kan-opgaver. I vedhæftede bilag 1 er der kommenteret på de enkelte
budgetposter.
Skoleområdet
Kan- og skal-opgaver fremgår af
bilag 2.
Dagtilbudsområdet
Hovedparten
af budgettet er målrettet aktivitet i kommunale og selvejende dagtilbud samt
afledte poster herunder forældrebetaling og tilskud til private tilbud.
Udgifterne hertil udtrykker det politisk besluttede serviceniveau, som
indeholder beslutning om ressourcetildelingsmodel, åbningstider og lukkedage.
Det er skal-opgaver med mulighed for justering.
Derudover
er der på de centrale budgetter midler til understøttelse af dagtilbudsområdet
ved for eksempel budget til systemunderstøttelse, kompetenceudvikling og
målrettede initiativer, der kan understøtte den faglige retning og arbejdet med
kvalitetsudvikling. Disponeringen, som fremgår af bilag 3, er et udtryk for en
prioritering af en række indsatser. Der er en række kan-opgaver, hvor midlerne
prioriteres årligt og tilpasses aktuelle indsatser, udfordringer eller
udviklingsprojekter.
Retligt
grundlag
Styrelseslovens §37-40 omkring kommuners budgetlægning samt
vedtaget budgetproces for budget 2022.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan
drøfte nuværende prioriteringer inden for egen ramme. Såfremt der ønskes at
nuværende initiativer ikke længere ønskes prioriteret, så kan der blive behov
for, at administrationen redegør yderligere for konsekvenserne af det i et
beslutningsoplæg.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og Projektchefen, Skolechefen og Dagtilbudschefen
indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget drøfter nuværende prioriteringer inden for egen
ramme, samt hvorvidt der ønskes udarbejdet konkrete beslutningsoplæg på
baggrund af ønsker om ændrede prioriteringer.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 8. marts 2021:
Fraværende:
At 1 - Drøftet.
Udvalget præsenteres på kommende møde for mulighederne for
omfordeling af ressourcer på de tre områder. Udvalget har i den forbindelse
fokus på trivsel og tidlig forebyggelse.