Møde i udvalget d. 5. marts 2018

7.     Slagelse Kommune - retningslinjer for tinglysning af forsyningsledninger (B)

Sagsnr.: 330-2017-62885               Dok.nr.: 330-2018-81708                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik og Ejendomsudvalget skal tage stilling til om ”Retningslinjer for tinglysning af forsyningsledninger på kommunale arealer” kan anbefales til godkendelse i Byrådet.
Baggrund
Når forsyningerne lægger nye ledningsanlæg, sikres de typisk med en tinglysning, så vilkårene for ledningerne er kendt og sikret i forbindelse med et fremtidigt ejerskifte eller byggeprojekt. Det gælder også på de kommunale arealer. De fremlagte retningslinjer gælder alene for forsyningsledninger på kommunale arealer.
Før forsyningerne blev selskabsdannet, blev en del ledningsanlæg over kommunale arealer lagt ned, uden at de blev sikret med en tinglysning. Retningslinjerne gælder derfor også for eksisterende ikke tinglyste ledningsanlæg.

Ledningsanlæg i offentlige vejanlæg er automatisk sikret en ret, også selv om de ikke er tinglyst. Retningslinjerne beskriver også denne type ledninger, og hvordan man forholder sig, når en vej fx nedlægges.
Rettighedserhvervelse kan indgås som frivillige aftaler eller via ekspropriation. I begge tilfælde skal der være enighed om tinglysningsprincip og erstatningsstørrelse.
Erstatningsstørrelse skal aftales i hvert enkelt konkrete sag. Erstatninger afhænger af hvilken type af ejendom der er tale om, og hvordan ledningsanlægget vil være en begrænsende faktor i forhold til fremtidig anvendelse af arealet.
Overordnet kan ledninger ligge efter 2 principper:
1) Gæsteprincippet hvor ledningsejeren har deres anlæg liggende som gæst på kommunens areal. Det betyder, at kommunen som ejer kan forlange, at ledningsejeren skal betale for at flytte sin ledning, hvis kommunen skulle få behov for at bruge arealet til bebyggelse mv.. Erstatningen, som kommunen får for at huse ledningsanlægget, er i sagens natur begrænset, fordi bindingen af den kommunale ejendom er til at overskue, og relativ let at komme ud af.
Langt de fleste ledninger på kommunale arealer ligger efter gæsteprincippet. Udgangspunktet er også at de fleste ledningsanlæg fremover lægges efter dette princip, så erstatningsstørrelser, og administrative omkostninger begrænses mest muligt.
2) Tinglysning mod erstatning, hvor ledningsejer betaler for at ledningen kan blive på stedet. Hvis kommunen alligevel skulle få brug for arealet en gang i fremtiden, bliver det kommunen der skal bekoste flytning af ledningsanlægget. Kommunens ejendom pålægges en væsentlig binding, som kan være dyr at komme fri af, hvilket selvfølgelig skal afspejles i erstatningen.
Det er vanskeligt at opstille generelle erstatningsstørrelser for kommunale arealer, da det helt afhænger af arealets nuværende og fremtidige anvendelsesmuligheder. Erstatningsudmåling sker derfor efter forhandling mellem parterne.
For det tilfælde, at kommune og forsyning ikke kan blive enige om erstatningssummens størrelse, kan sagen gennemføres som en ekspropriation, hvorefter taksationskommissionen tager stilling til erstatningsudmålingen. Taksationskommissionen kan kun bringes i spil ved at gennemføre en egentlig ekspropriation, hvor parterne herefter bringer erstatningsspørgsmålet videre til taksationsbedømmelse. Ekspropriation vil ske på samme måde, som når der eksproprieres til ledninger mv. på private arealer. Sagen vil administrativt blive varetaget på samme måde, hvor kommunen som ejendomsbesidder indgår uafhængigt af kommunen som ekspropriationsmyndighed.
Retligt grundlag
Administrationsgrundlaget besluttes inden for rammerne af kommunalfuldmagten.
Beslutninger om ekspropriation træffes med hjemmel i relevant lovområde, efter bestemmelserne om ekspropriation i vejlovgivningen. Den relevante lovgivning kan fx være inden for miljø-, vand-, varme- og elforsyning.
Handlemuligheder
Det kan vælges at godkende administrationsgrundlaget, afvise det eller anmode administrationen om at indarbejde ændringer inden vedtagelsen.
Vurdering
Det vurderes at grundlaget kan bidrage til en mere smidig og ensartet administration, når forsyningerne ønsker at få deres ledningsanlæg på kommunale ejendomme tinglyst.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kommunen skal sikre sig en erstatning fra ledningsejerne, der modsvarer den ulempe det er at have, eller at få anbragt en ledning på kommunal grund.
Konsekvenser for andre udvalg
Nye eller eksisterende ledningsanlæg kan blive aktuelle på alle kommunale arealer, og kan komme til at berøre alle udvalgsområder. I forhandlinger med ledningsejer skal relevante brugere af det pågældende areal derfor inddrages.
I sager, hvor en tinglysning af et ledningsanlæg i væsentligt omfang kommer til at begrænse den kommunale ejendoms anvendelsesmuligheder, og hvor der skal forhandles om en større erstatning, skal sagen forelægges Økonomiudvalget til beslutning.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller
1.    at  ”Retningslinjer for tinglysning af forsyningsledninger på kommunale arealer” sendes til Byrådet med anbefaling
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A), Ole Drost (V)
Anbefales.