Møde i udvalget d. 5. marts 2018
7. Slagelse Kommune - retningslinjer for tinglysning af forsyningsledninger (B)
Sagsnr.: 330-2017-62885 Dok.nr.: 330-2018-81708 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik og Ejendomsudvalget skal tage
stilling til om Retningslinjer for tinglysning af forsyningsledninger på
kommunale arealer kan anbefales til godkendelse i Byrådet.
Baggrund
Når forsyningerne lægger nye
ledningsanlæg, sikres de typisk med en tinglysning, så vilkårene for
ledningerne er kendt og sikret i forbindelse med et fremtidigt ejerskifte eller
byggeprojekt. Det gælder også på de kommunale arealer. De fremlagte
retningslinjer gælder alene for forsyningsledninger på kommunale arealer.
Før forsyningerne blev
selskabsdannet, blev en del ledningsanlæg over kommunale arealer lagt ned, uden
at de blev sikret med en tinglysning. Retningslinjerne gælder derfor også for
eksisterende ikke tinglyste ledningsanlæg.
Ledningsanlæg i offentlige
vejanlæg er automatisk sikret en ret, også selv om de ikke er tinglyst.
Retningslinjerne beskriver også denne type ledninger, og hvordan man forholder
sig, når en vej fx nedlægges.
Rettighedserhvervelse kan indgås
som frivillige aftaler eller via ekspropriation. I begge tilfælde skal der være
enighed om tinglysningsprincip og erstatningsstørrelse.
Erstatningsstørrelse skal
aftales i hvert enkelt konkrete sag. Erstatninger afhænger af hvilken type af
ejendom der er tale om, og hvordan ledningsanlægget vil være en begrænsende
faktor i forhold til fremtidig anvendelse af arealet.
Overordnet kan ledninger ligge
efter 2 principper:
1) Gæsteprincippet
hvor ledningsejeren har deres anlæg liggende som gæst på kommunens areal. Det
betyder, at kommunen som ejer kan forlange, at ledningsejeren skal betale for
at flytte sin ledning, hvis kommunen skulle få behov for at bruge arealet til
bebyggelse mv.. Erstatningen, som kommunen får for at huse ledningsanlægget, er
i sagens natur begrænset, fordi bindingen af den kommunale ejendom er til at
overskue, og relativ let at komme ud af.
Langt de fleste
ledninger på kommunale arealer ligger efter gæsteprincippet. Udgangspunktet er
også at de fleste ledningsanlæg fremover lægges efter dette princip, så
erstatningsstørrelser, og administrative omkostninger begrænses mest muligt.
2) Tinglysning
mod erstatning, hvor ledningsejer betaler for at ledningen kan blive på
stedet. Hvis kommunen alligevel skulle få brug for arealet en gang i fremtiden,
bliver det kommunen der skal bekoste flytning af ledningsanlægget. Kommunens
ejendom pålægges en væsentlig binding, som kan være dyr at komme fri af,
hvilket selvfølgelig skal afspejles i erstatningen.
Det er vanskeligt at
opstille generelle erstatningsstørrelser for kommunale arealer, da det helt
afhænger af arealets nuværende og fremtidige anvendelsesmuligheder.
Erstatningsudmåling sker derfor efter forhandling mellem parterne.
For det tilfælde, at kommune og
forsyning ikke kan blive enige om erstatningssummens størrelse, kan sagen gennemføres
som en ekspropriation, hvorefter taksationskommissionen tager stilling til
erstatningsudmålingen. Taksationskommissionen kan kun bringes i spil ved at
gennemføre en egentlig ekspropriation, hvor parterne herefter bringer
erstatningsspørgsmålet videre til taksationsbedømmelse. Ekspropriation vil ske
på samme måde, som når der eksproprieres til ledninger mv. på private arealer.
Sagen vil administrativt blive varetaget på samme måde, hvor kommunen som
ejendomsbesidder indgår uafhængigt af kommunen som ekspropriationsmyndighed.
Retligt
grundlag
Administrationsgrundlaget besluttes inden for rammerne af
kommunalfuldmagten.
Beslutninger om ekspropriation træffes med hjemmel i relevant
lovområde, efter bestemmelserne om ekspropriation i vejlovgivningen. Den
relevante lovgivning kan fx være inden for miljø-, vand-, varme- og
elforsyning.
Handlemuligheder
Det kan vælges at godkende administrationsgrundlaget, afvise
det eller anmode administrationen om at indarbejde ændringer inden vedtagelsen.
Vurdering
Det vurderes at grundlaget kan bidrage til en mere smidig og
ensartet administration, når forsyningerne ønsker at få deres ledningsanlæg på
kommunale ejendomme tinglyst.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Kommunen skal sikre sig en erstatning fra ledningsejerne,
der modsvarer den ulempe det er at have, eller at få anbragt en ledning på
kommunal grund.
Konsekvenser
for andre udvalg
Nye eller eksisterende ledningsanlæg kan blive aktuelle på
alle kommunale arealer, og kan komme til at berøre alle udvalgsområder. I
forhandlinger med ledningsejer skal relevante brugere af det pågældende areal
derfor inddrages.
I sager, hvor en tinglysning af et ledningsanlæg i
væsentligt omfang kommer til at begrænse den kommunale ejendoms
anvendelsesmuligheder, og hvor der skal forhandles om en større erstatning,
skal sagen forelægges Økonomiudvalget til beslutning.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller
1.
at Retningslinjer for tinglysning af forsyningsledninger på kommunale
arealer sendes til Byrådet med anbefaling
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:
Anne Bjergvang (A), Ole Drost (V)
Anbefales.