Møde i udvalget d. 7. februar 2017

7.     Budgetopfølgning 2017 -1 (B)

Sagsnr.: 330-2017-4887                 Dok.nr.: 330-2017-32029                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg vurderer i første budgetopfølgning 2017, hvorvidt der frem til ultimo januar 2017 er sket væsentlige ændringer i budgetgrundlaget i forhold til budgetvedtagelsen i oktober 2016. Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender budgetopfølgningen, som derefter indgår i samlet budgetopfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Formålet med denne meget tidlige budgetopfølgning er, meget tidligt på året, at gøre rede for mulige afvigelse på områder i forhold til det vedtagne budget 2017 – bl.a. lovændringer, aktivitetsforudsætninger, gennemsnitspriser m.m. Hertil kommer viden om forventet regnskab 2016, som kan have konsekvenser ind i 2017. Opfølgningen giver vigtige pejlemærker, så der hurtigt kan justeres i indsatser og aktiviteter indenfor udvalgets område. Forudsætningen er, at udvalgets budgetramme samlet set forventes overholdt ved udgangen af 2017.
I modsætning til de traditionelle budgetopfølgninger indeholder denne årets første budgetopfølgning 2017 ikke konkrete tal for de områder, men alene en overordnet vurdering af udfordringerne i budgettet.
Byrådet vedtog på deres møde i december et budgetkatalog, som betyder at arbejdsmarkedsområdet skal finde besparelser for 25 mio. kr. i 2017. Besparelserne er pt. under udmøntning i centret. Hertil kommer en række andre områder, som i 2017 vil kræve særlig opmærksomhed for at sikre budgetoverholdelse. Den samlede forventning er dog, at udvalgets budget  -  samlet set, og under betingelse af at forudsætningerne holder – forventes at være i balance.
De områder, der kræver løbende ekstra opmærksomhed er:
1. Kvindekrisecentre. Forventningerne til budgettet er tilpasset budgettet. Området har ikke oplevet en forværring eller en specielt negativ udvikling i årsdøgn, men området som helhed har blot gennem de seneste år været underlagt løbende rammebesparelser, som har betydet at budgettet nu er meget stramt (merforbrug i 2016 på 600.000 kr.)
2. Førtidspensioner. Byrådet har i forbindelse med budget 2017 ønsket en ny tilgang til de svageste, herunder at førtidspensioner anvendes i højere grad, når det er påkrævet. Det vil betyde at det nuværende budget for førtidspensioner kommer under pres. Dog vil langt hovedparten af de borgere, der bevilges en førtidspension komme fra en anden offentlig ydelse, og den samlede merudgift pr. borger vil således være marginal. Det vurderes dog stadigvæk, at området vil kræve løbende fokus
3. Udgifter til mentorer. En af de store udgiftsdrivere i forhold til merforbruget i 2016 har været forbruget af mentorer. Med byrådets vedtagelse af besparelserne i budgetkataloget er der lagt et politisk spor for en ny og målrettet anvendelse af redskabet. Uagtet dette er der tale om et ”opgør” med hidtidig praksis, som af nogle medarbejdere formentlig vil blive opfattet som indførelse af ”en ny kultur”. For at sikre at besparelserne hjemtages og retningen holdes bør dette område også holdes under skarp fokus.
4. Arbejdsmarkedsområdet overtog i 2016 opgaven med tilkendelse af støttekontaktpersoner (§85 efter serviceloven) under 15 timer fra Center for Handicap og Psykiatri. Der har i forbindelse med overtagelsen af området været et tæt samarbejde med og oplæring fra Center for Handicap og Psykiatri. De første erfaringer tyder dog på en tendens til at flere end tidligere nu havner i målgruppen for §85 under 15 timer. Der er umiddelbart ingen åbenlys forklaring herpå, men det kan måske skyldes at Jobcentret i forbindelse med varetagelsen af denne nye opgave får blik for flere borgere, som kan have behov for ydelsen. Endvidere kan det pres borgerne oplever som konsekvens af nye reformer (f.eks behandling i rehabiliteringsteamet) formentlig også skabe et ”nyt” behov hos psykisk udsatte borgere til at opsøge ydelser. Centret vil løbende være opmærksom på om denne udvikling fortsætter
Status på flygtninge:
Ifølge statusnotatet på udgifter til flygtninge i 2016 forventes Slagelse Kommune at have en mindreudgift til flygtninge, når refusioner og tilskud er lagt til, på ca. 3,2 mio. kr.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forrentning og afskrivning (omplacering)
I forbindelse med flytning af Center for Specialundervisning til Nørrevangskolen er der foretaget en genberegning af den omkostningsbaserede takst i henhold til de herfor gældende principper. Idet der dels er tale om et større areal og dels er en højere bygningsværdi end tidligere, er der en stigning i den omkostningsbaserede takst.
Slagelse Kommune har flere elever på Center for Specialundervisning, og skal dermed betale den merudgift, der beregnes til overhead. Beskæftigelse-s og Integrationsudvalget har denne merudgift.
Beløbet vil samtidig fremstå som en merindtægt under Økonomiudvalget som betaling for overhead (politikområde 1.03).
Det foreslås derfor, at der omplaceres 0,299 mio. kr. til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget finansieret af merindtægten hos Økonomiudvalget.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
2.01
299
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
 
1.03
-299
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Økonomiudvalget, jfr. omplacering ovenfor.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.   at  Budgetopfølgning 2017 (1) godkendes og videresendes til Økonomiudvalget
2.   at  Notat vedr. udgifter til flygtninge tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
At 1. Godkendt.
At 2. Administrationen afklarer spørgsmålet om, hvad der ligger i bemærkningerne omkring ikke medtagne administrative udgifter i notatet.