Møde i udvalget d. 7. februar 2017
7. Budgetopfølgning 2017 -1 (B)
Sagsnr.: 330-2017-4887 Dok.nr.: 330-2017-32029 Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg vurderer i første budgetopfølgning 2017,
hvorvidt der frem til ultimo januar 2017 er sket væsentlige ændringer i
budgetgrundlaget i forhold til budgetvedtagelsen i oktober 2016.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender budgetopfølgningen, som
derefter indgår i samlet budgetopfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og
Byråd.
Baggrund
Formålet
med denne meget tidlige budgetopfølgning er, meget tidligt på året, at gøre
rede for mulige afvigelse på områder i forhold til det vedtagne budget 2017
bl.a. lovændringer, aktivitetsforudsætninger, gennemsnitspriser m.m. Hertil
kommer viden om forventet regnskab 2016, som kan have konsekvenser ind i 2017.
Opfølgningen giver vigtige pejlemærker, så der hurtigt kan justeres i indsatser
og aktiviteter indenfor udvalgets område. Forudsætningen er, at udvalgets
budgetramme samlet set forventes overholdt ved udgangen af 2017.
I modsætning
til de traditionelle budgetopfølgninger indeholder denne årets første
budgetopfølgning 2017 ikke konkrete tal for de områder, men alene en overordnet
vurdering af udfordringerne i budgettet.
Byrådet
vedtog på deres møde i december et budgetkatalog, som betyder at
arbejdsmarkedsområdet skal finde besparelser for 25 mio. kr. i 2017.
Besparelserne er pt. under udmøntning i centret. Hertil kommer en række andre
områder, som i 2017 vil kræve særlig opmærksomhed for at sikre
budgetoverholdelse. Den samlede forventning er dog, at udvalgets budget -
samlet set, og under betingelse af at forudsætningerne holder forventes at
være i balance.
De områder,
der kræver løbende ekstra opmærksomhed er:
1. Kvindekrisecentre.
Forventningerne til budgettet er tilpasset budgettet. Området har ikke oplevet
en forværring eller en specielt negativ udvikling i årsdøgn, men området som
helhed har blot gennem de seneste år været underlagt løbende rammebesparelser,
som har betydet at budgettet nu er meget stramt (merforbrug i 2016 på 600.000
kr.)
2. Førtidspensioner.
Byrådet har i forbindelse med budget 2017 ønsket en ny tilgang til de svageste,
herunder at førtidspensioner anvendes i højere grad, når det er påkrævet. Det
vil betyde at det nuværende budget for førtidspensioner kommer under pres. Dog
vil langt hovedparten af de borgere, der bevilges en førtidspension komme fra
en anden offentlig ydelse, og den samlede merudgift pr. borger vil således være
marginal. Det vurderes dog stadigvæk, at området vil kræve løbende fokus
3. Udgifter til
mentorer. En af de store udgiftsdrivere i forhold til merforbruget i 2016 har
været forbruget af mentorer. Med byrådets vedtagelse af besparelserne i
budgetkataloget er der lagt et politisk spor for en ny og målrettet anvendelse
af redskabet. Uagtet dette er der tale om et opgør med hidtidig praksis, som
af nogle medarbejdere formentlig vil blive opfattet som indførelse af en ny kultur.
For at sikre at besparelserne hjemtages og retningen holdes bør dette område
også holdes under skarp fokus.
4. Arbejdsmarkedsområdet
overtog i 2016 opgaven med tilkendelse af støttekontaktpersoner (§85 efter
serviceloven) under 15 timer fra Center for Handicap og Psykiatri. Der har i
forbindelse med overtagelsen af området været et tæt samarbejde med og oplæring
fra Center for Handicap og Psykiatri. De første erfaringer tyder dog på en
tendens til at flere end tidligere nu havner i målgruppen for §85 under 15
timer. Der er umiddelbart ingen åbenlys forklaring herpå, men det kan måske
skyldes at Jobcentret i forbindelse med varetagelsen af denne nye opgave får
blik for flere borgere, som kan have behov for ydelsen. Endvidere kan det pres
borgerne oplever som konsekvens af nye reformer (f.eks behandling i
rehabiliteringsteamet) formentlig også skabe et nyt behov hos psykisk udsatte
borgere til at opsøge ydelser. Centret vil løbende være opmærksom på om denne
udvikling fortsætter
Status på flygtninge:
Ifølge statusnotatet på udgifter
til flygtninge i 2016 forventes Slagelse Kommune at have en mindreudgift til
flygtninge, når refusioner og tilskud er lagt til, på ca. 3,2 mio. kr.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni,
og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Forrentning og afskrivning
(omplacering)
I forbindelse med flytning af
Center for Specialundervisning til Nørrevangskolen er der foretaget en
genberegning af den omkostningsbaserede takst i henhold til de herfor gældende
principper. Idet der dels er tale om et større areal og dels er en højere bygningsværdi
end tidligere, er der en stigning i den omkostningsbaserede takst.
Slagelse Kommune har flere elever
på Center for Specialundervisning, og skal dermed betale den merudgift, der
beregnes til overhead. Beskæftigelse-s og Integrationsudvalget har denne merudgift.
Beløbet vil samtidig fremstå som
en merindtægt under Økonomiudvalget som betaling for overhead (politikområde
1.03).
Det foreslås derfor, at der
omplaceres 0,299 mio. kr. til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget finansieret af merindtægten hos Økonomiudvalget.
I hele 1.000 kr.
|
Politikområde
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Bevillingsønske
|
|
|
|
|
|
Drift
|
2.01
|
299
|
|
|
|
Anlæg
|
|
|
|
|
|
Afledt drift
|
|
|
|
|
|
Finansiering
|
|
|
|
|
|
|
1.03
|
-299
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konsekvenser
for andre udvalg
Økonomiudvalget,
jfr. omplacering ovenfor.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1. at Budgetopfølgning
2017 (1) godkendes og videresendes til Økonomiudvalget
2. at Notat
vedr. udgifter til flygtninge tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende:
At 1. Godkendt.
At 2. Administrationen afklarer spørgsmålet om, hvad der
ligger i bemærkningerne omkring ikke medtagne administrative udgifter i
notatet.