Møde i udvalget d. 6. juni 2017

11.   Forslag til nedsættelse af lokalt kulturmiljøråd (D)

Sagsnr.: 330-2017-32932               Dok.nr.: 330-2017-332265                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal drøfte forslaget om at nedsætte et lokalt kulturmiljøråd, der yder faglig rådgivning vedrørende kulturhistoriske og bygningskulturelle værdier i forbindelse med kommunens fysiske planlægning.
Baggrund
Erhvervs-, Plan og Miljøudvalget har den 6. marts 2017 ønsket en viderebearbejdning af det indledende forslag til nedsættelse af et lokalt kulturmiljøråd for Slagelse Kommune, som på mødet blev fremlagt af den socialdemokratiske gruppe i udvalget. Administrationen har med inddragelse af Museum Vestsjælland og de tre lokalafdelinger af Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur (bevaringsforeningerne for Slagelse, Korsør og Skælskør) efterfølgende undersøgt forskellige muligheder og løsningsmodeller.
Kommunernes hjemmel til at nedsætte et kulturmiljøråd findes i museumsloven, som angiver, at formålet med et kulturmiljøråd er at rådgive offentlige myndigheder for at understøtte de kulturhistoriske og bygningskulturelle værdier i den fysiske planlægning i lokalområdet. I de kommuner, der har gjort brug af denne mulighed, ses ret forskellige løsninger, både organisatorisk og i forhold til de typer af sager, som tages op i et kulturmiljøråd. Det ses dog overvejende, at et kulturmiljøråd nedsættes som et fagligt ”ekspertpanel” på tværs af flere forskellige faggrupper og interessefelter, typisk med vægt på kulturhistorie og arkitektur. Enkelte steder er der tale om et udvalg nedsat i henhold til § 17, stk. 4 i Kommunestyrelsesloven.
Slagelse Kommune har tidligere deltaget i både kulturmiljørådet for Vestsjællands Amt og det tværkommunale kulturmiljøråd for Midt- og Vestsjælland, som blev etableret efter nedlæggelsen af amterne i 2007. Det tværkommunale kulturmiljøråd for Midt- og Vestsjælland har dog ikke har været aktivt siden 2015.
Med udgangspunkt i erfaringer fra tidligere og på baggrund af tilbagemeldinger fra Museum Vestsjælland og de tre bevaringsforeninger i Slagelse Kommune har administrationen kunnet sammenfatte følgende:
Formål
Et nyt kulturmiljøråd skal bidrage til at sikre udvikling og bevaring af bygninger og helheder i en bred kulturhistorisk, arkitektonisk, kvalitetsmæssig og oplevelsesmæssig sammenhæng. Rådet nedsættes lokalt for Slagelse Kommune, hvilket forventes at give et mere dybdegående fokus på de bevaringsværdige bygninger og helheder, som Slagelse Kommune har administrativt ansvar for.
Et lokalt kulturmiljøråd skal yde faglig og uvildig rådgivning til Slagelse Kommunes politikere og administration i både enkeltsager, større projekter og kommunens overordnet fysiske planlægning. Rådet skal inddrages rettidigt og gerne tidligt i f.eks. sagsbehandlingen. Der bør være mulighed for, at rådet selv kan tage sager op.
Udover den rådgivende funktion forventes det, at de enkelte medlemmer af kulturmiljørådet også vil virke ”udadtil” og bidrage til at formidle og forankre kommunens bevaringstiltag lokalt.
Organisation
Et lokalt kulturmiljøråd sammensættes af relevante organisationer og institutioner og forankres i både administrationen og det politiske niveau i Slagelse Kommune.
Kulturmiljørådet har en vejledende funktion og vil f.eks. ikke kunne træffe afgørelser. Rådets udtalelser vil bidrage til at sikre et bredt og veloplyst grundlag for de beslutninger, der tages i en efterfølgende sagsbehandling (administrativt såvel som politisk).
Kulturmiljørådet kan oprettes som en fast, tidsubegrænset instans – det vil sige ikke bundet op på f.eks. politiske valgperioder. Dette er væsentligt for at sikre kontinuitet og uafhængighed i rådets virke.
Kulturmiljørådet udpeger selv en formand og evt. næstformand på et første, konstituerende møde. Der udarbejdes desuden et kommissorium og/eller en forretningsorden for at sikre klarhed og fælles forståelse for rådets rolle og kompetencer.
Kulturmiljørådet har faste møder (f.eks. kvartalsvist), men skal også kunne agere ad hoc og efter behov i de mellemliggende perioder.
Slagelse Kommunes administration skal bistå kulturmiljørådet med en sekretariatsfunktion.
Sammensætning
Det foreslås, at et lokalt kulturmiljøråd sammensættes af repræsentanter for de nedenstående organisationer og institutioner suppleret med deltagere fra byrådet og administrationen. De enkelte organisationer, institutioner mv. udpeger selv deres repræsentanter, dog forudsættes det, at de enkelte deltagere har faglig indsigt og erfaring inden for bevaringsområdet.
· Museum Vestsjælland (1 person)
· Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur v/ de tre lokalforeninger for henholdsvis Slagelse, Korsør og Skælskør (3 personer)
· Slagelse Kommunes lokalarkiver (1 person)
· Danmarks Naturfredningsforening (1 person)
· Repræsentanter for byrådet (1-2 personer)
· Administrationen (1-2 person – f.eks. Plan og Byggeri)
Der kan desuden gives mulighed for ”gæstedeltagere” efter behov.
Opgaver
Planloven og bygningsfredningsloven foreskriver, at et eventuelt kulturmiljøråd skal høres i forbindelse med planstrategi, forslag til kommuneplan, forslag til lokalplaner for områder med kulturarvsinteresser samt sager vedrørende bygningsfredning og nedrivning af bevaringsværdige bygninger. Det er dog tilbagemeldingen fra Museum Vestsjælland og bevaringsforeningerne, at der med fordel kan tænkes udover de lovmæssige krav, så et lokalt kulturmiljøråd kan inddrages mere generelt og i flere forskellige typer af sager. Eksempler på opgaver for et lokalt kulturmiljøråd kunne derfor være:
· Udtalelser i sager om nedrivning eller (større) ombygninger af bygninger, som er optaget som bevaringsværdige i kommuneplan eller lokalplan.
· Rådgivning i forbindelse med udarbejdelse af lokalplaner for områder med kulturarvsinteresser, f.eks. revision af bymidtelokalplaner for købstæderne.
· Drøftelse af generelle og principielle problemstillinger, f.eks. nye tendenser indenfor renovering eller ombygning af eksisterende bebyggelse.
Retligt grundlag
Museumslovens § 23a giver kommunerne hjemmel til at nedsætte et kulturmiljøråd.
Planlovens §§ 20, 23a og 25 og bygningsfredningslovens §§ 6 og 18 foreskriver, at et evt. kulturmiljøråd høres/orienteres i forbindelse med relevante plan- og byggesager.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at tilslutte sig administrationens forslag som grundlag for en egentlig beslutning om at nedsætte et lokalt kulturmiljøråd.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at tilslutte sig administrationens forslag med ændringer. Det vil betyde, at et justeret forslag vil danne grundlag for en egentlig beslutning om at nedsætte et lokalt kulturmiljøråd.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge, at der ikke nedsættes et lokalt kulturmiljøråd.
Vurdering
Administrationen har i viderebearbejdningen af det indledende forslag kunnet afdække både interesse og behov for både den faglige rådgivning og de muligheder for at skabe overblik og sammenhæng, som vil kunne opnås gennem nedsættelse af et lokalt kulturmiljøråd. Interessen og behovet ses internt i administrationen, men også hos Museum Vestsjælland og de lokale bevaringsforeninger, som efterspørger mere sammenhæng både i håndteringen af enkeltsager og i den overordnede planlægning og strategiudvikling.
Det er tydeligt, at der lægges vægt på den faglige tyngde i et eventuelt nyt kulturmiljøråd. Men samtidigt fremhæves det fra alle sider, at deltagelse af politikere og administration er centralt for at sikre forankring, opbakning og handling på flere niveauer. Herudover hæfter administrationen sig ved ønsket fra især bevaringsforeningerne om, at et lokalt kulturmiljøråd også kan have en rolle i formidlingen af kulturarven af Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bør inddrages såfremt et lokalt kulturmiljøråd får en rolle i formidlingen af kulturarven.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at forslaget drøftes,
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget anbefaler, at der nedsættes et Kulturmiljøudvalg.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.