Møde i udvalget d. 15. marts 2021
29. Forvaltningens betjening af Byrådet (D)
Sagsnr.: 330-2020-155520 Dok.nr.: 330-2021-86500 Åbent
Kompetence:
|
Økonomiudvalget
|
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal drøfte retningslinjer for
forvaltningens betjening af byrådsmedlemmerne.
Sagens indhold
Gruppeformandskredsen har
efterspurgt et notat om mulighederne jf. lovgivningen for forvaltningens
bistand til byrådsmedlemmer. Dette med baggrund i at sikre, at ressourcetrækket
på forvaltningen ikke bliver for tungt.
Det byrådsmedlemmer i dag efterspørger fra forvaltningen er:
- Hyldevarer,
som betegner allerede eksisterende materiale, som forvaltningen
tidligere har udarbejdet eller har indhentet til brug for udvalget. Der er
f.eks. tale om notater, redegørelser og rapporter, som forvaltningen allerede
er i besiddelse af.
- Bestillinger,
som betegner nyt materiale, notater, redegørelser, der skal udarbejdes af
forvaltningen. Her er der typisk tale om ny viden eller sammenstilling af
kendt stof på en ny måde.
- Faktuelle
oplysninger, som betegner fakta-ark, statistikker m.v.
Der er en relativ varieret
fordeling af den måde de forskellige fagudvalg og byrådsmedlemmer benytter sig
af forvaltningens bistand. Som det ser ud nu, kan der i perioder være
situationer, hvor arbejdspresset ikke altid balancerer hensigtsmæssigt for
forvaltningen. Derfor har forvaltningen udarbejdet forslag til retningslinjer,
der sikrer aftaler om, hvordan byrådsmedlemmer fortsat kan betjenes af forvaltningen.
Bestillinger (nyt materiale)
Det foreslås, at beslutningen om at iværksætte bestillinger
skal ske via et fagudvalg. Det skyldes, at arbejdet med at udarbejde nyt
materiale er mere omfattende og ressourcekrævende end f.eks. hyldevarer. Det
foreslås også, at en bestilling skal rettes til chefen for det relevante
fagområde. Materialet sendes herefter til hele fagudvalget.
Hyldevarer og faktuelle oplysninger
Det foreslås, at anmodninger om hyldevarer og faktuelle
oplysninger rekvireres via det enkelte fagudvalg. Anmodningen herom skal rettes
til den udvalgsansvarlige eller udvalgsformanden. Denne vurderer herefter om
anmodningen angår materiale, som forvaltningen er i besiddelse af, eller om der
er tale om en egentlig anmodning om udarbejde af nyt materiale.
Svar til hele fagudvalget
Det foreslås, at i alle tilfælde, når et byrådsmedlem
stiller et spørgsmål til forvaltningen vedr. et fagområde, så sendes svaret til
hele fagudvalget. På den måde sikres, at der er gennemsigtighed i forhold til
den viden som politikeren kommer i besiddelse ved besvarelsen af et spørgsmål.
Virtuelle månedlige fagfora
Det foreslås, at der på månedsbasis indenfor hvert fagudvalgs
område oprettes et virtuelt møde, hvor interesserede byrådsmedlemmer i en time
kan stille spørgsmål til kommunens fagpersonale inden for dennes fagområde.
Mødet skal være åbent for alle og der vil ikke blive taget referat. Der kan
ikke på mødes afgives bestillinger eller anmodes om yderligere oplysninger.
I det vedlagte notat (bilag 1) gennemgås praksis, som det
foregår i dag i Slagelse kommune, samt det lovgivningsmæssige grundlag for
forvaltningens betjening af byrådsmedlemmerne.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan drøfte indholdet af notatet, herunder
forslaget til en model for forvaltningens betjening af byrådet.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der ved at justere
retningslinjer for, hvordan forvaltningen kan betjene byrådsmedlemmerne, kan
skabes tydeligere rammer for byrådspolitikernes muligheder for bistand. Særligt
er det forvaltningens vurdering, at de månedlige mundtligt baserede spørgemøder
vil kunne reducere ressourcetrækket i og med dels at kunne reducere på
skriftlighed og dels at kunne præcisere ønsker om viden i en dialog.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Økonomiudvalget drøfter retningslinjer for forvaltningens betjening af
Byrådsmedlemmer.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 15. marts 2021:
Fraværende:
At 1 - Drøftet.