Møde i udvalget d. 28. juni 2016
3. Udbudsstrategi på beredskabsområdet (B)
Sagsnr.: 330-2016-44753 Dok.nr.: 330-2016-350960 Åbent
Kompetence: BRK
Beslutningstema
I dag drives det operative beredskab på Station Korsør og
Station Skælskør af en ekstern leverandør, Falck Danmark A/S, mens stationen i
Slagelse samt beredskaberne på Agersø og Omø drives kommunalt. Kontrakten med
Falck er forlænget i 2016 med ét år, og løber indtil 31. december 2016. Der
skal derfor besluttes hvorledes beredskabet skal organiseres pr. 1. januar
2017, samt processen forbundet hermed.
Baggrund
På beredskabskommissionens møde den 10. februar 2016 blev
det besluttet, at udarbejde en udbudsstrategi, som skal danne rammerne for
eventuelle udbud på det operative område, samt evt. andre muligheder for
organisering af det operative område efter 2016.
På den baggrund har administrationen udarbejdet et notat
(bilag) med en række overvejelser i forbindelse med et evt. udbud/valg af
leverandør. Notatet beskriver 3 konkrete modeller for en organisering af
beredskabet:
1) Forsætter som
hidtil (kommunalt i Slagelse Falck i Korsør og Skælskør)
2) Hele det
operative beredskab udbydes (samlet eller stationsvis)
3) Hele beredskabet
hjemtages
I forlængelse af modellerne beskriver notatet endvidere
flere hensyn som skal iagttages i relation til processen (tidsperspektivet),
herunder den igangværende revision af den risikobaserede dimensionering, samt
budgetsituationen, hvor det er forudsat, at beredskabet finder væsentlige
effektiviseringer i 2017, som bl.a. forudsættes tilvejebragt i den kommunale
del af beredskabet, samt i evt. nye aftaleforhold, som skal afspejle det nye
besluttede serviceniveau.
Retligt
grundlag
Tilbudsloven.
Handlemuligheder
De forskellige modeller er beskrevet i notatet.
Når udbudsmodellen er besluttet kan opgaverne udbydes enten
i 2016 eller 2017, som også er nærmere beskrevet i notatet.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at et udbud, samt evt.
overdragelse af opgaver i 2016, vil være et yderst presset projekt.
Administrationen finder derfor - uanset valg af procesplan - at der bør
afsættet økonomi til eksterne konsulenter og i særdeleshed såfremt Kommunen
skal afgive kontrolbud på opgaven.
Når selve udbudsformen er besluttet er der fortsat en række
delelementer, der skal tages stilling til i forbindelse med udbuddet (optioner
m.m.). Det anbefales, at administrationen bemyndiges til at udarbejde et evt.
udbud så det er så fordelsagtigt for Kommunen som muligt, uden yderligere
politisk behandling.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Såfremt aktuelle dele af beredskabet først udbydes i 2017
skal der tages stilling til den forudsatte/manglende finansiering.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren/beredskabschefen indstiller,
1. at der
træffes beslutning om udbudsmodel
2. at der
træffes beslutning om tidspunkt og ramme for udbuddet
3.
at der såfremt udbuddet afholdes i 2017 drøftes manglende finansiering i
2017
4. at der
afsættes et råderum til konsulentbistand
5.
at administrationen, såfremt opgaven udbydes, bemyndiges til at udforme et
for Kommunen mest fordelagtigt udbud.
Beslutning i Beredskabskommissionen
den 28. juni 2016:
Fraværende:
Egon Bo
Sagen udskydes till behandling på beredskabskommissionens
møde den 27. september.