Møde i udvalget d. 3. maj 2021

7.     Status vedr. Afdeling Opkvalificering (O)

Sagsnr.: 330-2021-29049               Dok.nr.: 330-2021-134037                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på afdelingen for Opkvalificering -  herunder målgrupper, indsatser og samarbejdspartnere samt områdets udvikling i forbindelse med COVID-19-pandemien og igangsatte initiativer.

Sagens indhold

Med afsæt i beskæftigelsesministerens mål og Slagelse Kommunes beskæftigelsesplan arbejdes der i Opkvalificering med at sikre beskæftigelsesindsatsen for ca. 1.100 aktivitetsparate borgere. Det sker med afsæt i en defineret agenda for afdelingen:

-      Nutidig myndighedshåndtering

-      Borgere deltager mere i egen og andre borgers sager

-      Samarbejdet udvikler

-      Virksomme løsninger

Herudfra arbejder afdelingen med udvikling af opgaver og samarbejder i takt med et stort fokus på sikker drift, der går gennem et fokus på ansvarlighed til egne opgaver og gennem en feedback kultur, der giver den enkelte medarbejder mulighed for selv at tage ansvar.

Borgeren møder Jobcenter Slagelse

Når en borger over 30 år søger om kontanthjælp starter borgeren med en visitationssamtale, hvor en sagsbehandler visiterer borgeren enten som jobklar (borgere, der umiddelbart vil kunne komme i job) eller som aktivitetsparat (borgere med udfordringer ud over ledighed). Herefter tildeles borgeren en koordinerende sagsbehandler, som borgeren skal have fire samtaler med inden for det første halve år. Herefter aftales samtaleniveauet mellem borger og sagsbehandler. Det kaldes kontaktforløbet.

Borgeren og sagsbehandleren udarbejder sammen en plan (Min Plan), der hjælper borgeren tættere på arbejdsmarkedet gennem en helhedsorienteret indsats. Indsatsen skal afspejle de individuelle behov og være en jobrettet hjælp. Indsatsen vil typisk indeholde et eller flere vejlednings- og opkvalificeringstilbud rettet mod job på arbejdsmarkedet.

Et nyt internt tilbud

Opkvalificering opstarter et tilbud - i takt med at der bliver åbnet for beskæftigelsesindsatsen - der hedder TJEK IND. Tilbuddet indeholder muligheden for at komme direkte fra visitationssamtalen til tilbuddet og straks gå i gang med at få lavet Min Plan (borgerens plan) og i flere tilfælde også at starte parallelle indsatser op.

Til tilbuddet er der knyttet en jobkonsulent, en sagsbehandler og der arbejdes på at bygge bro til andre af Slagelse Kommunes interne tilbud; eksempelvis til Center for Ældre og Sundhed.

Et tilpasset internt tilbud

I Opkvalificering er der 7 jobkonsulenter ansat, som har hjulpet borgerne med at komme i praktik mm.

I forbindelse med COVID-19 situationen er der blevet arbejdet med at tilpasse deres opgaver så der nu er et tydeligere fokus på arbejdsmarkedet og et fokus på, at det er et tidsbegrænset tilbud. Tilbuddet hedder nu TJEK UD.

Anden aktør hjælper med indsatsen

Det er afgørende, at afdelingen har nogle dygtige samarbejdspartnere, som er specialiserede omkring arbejdet med mennesker og tilbud, der retter sig mod beskæftigelsesindsatsen og borgergruppen. Derfor er der lagt kræfter i at sikre ordentlige samarbejdsklimaer med de eksterne aktører, hvilket aktuelt betyder, at Opkvalificering er godt dækket ind via den nuværende tilbudsvifte.

Udvikling

Det at arbejde med mennesker i beskæftigelsesindsatsen fordrer, at man holder sig ajour med tiden og de kommende trends.

Tre ting som afdelingen stiller skarp på er borgere med anden etnicitet end dansk, ensomme mænd og det faktum, at borgeres forskellighed kræver forskellige løsninger.

I afdelingen arbejdes der med et projekt der hedder PUMA (Progression, Uddannelse, Mål og Arbejdsmarked). Projektet har to mål. Det ene og det vigtigste er at give kvinder med anden etnicitet end dansk et tilbud, der hjælper dem i arbejde eller i uddannelse. Det andet mål er at give afdelingen den erfaring, der gør, at afdelingen fremover hurtigere får brudt ledighedsmønstret for denne målgruppe.

I målgruppen er der en gruppe af ensomme mænd med komplekse problemstillinger fx misbrug, indelukkethed etc. Derfor starter afdelingen et tilbud op i sensommeren, hvor 18 ensomme mænd er i et udendørstilbud, hvor der gennem en række aktiviteter åbnes op for dialogen, og hvor der ved støtte fra jobkonsulenter findes job, praktikker eller andet.

Afdelingen har historisk været begrænset af de tildelte ressourcer (39% færre midler til enhedsomkostninger; M-PLOY servicetjek – opsamling og optimeringskatalog 2021). Det har givet en form for tunnelsyn, hvor medarbejderne havde mistet troen på at kunne finde de rigtige løsninger for den enkelte borger. For at understøtte den genfundne vilje til at gøre en forskel er der arbejdet målrettet efter at have en tilbudsvifte, der indeholder tilbud der i højere grad er supplerende end de er kvantitative.

Retligt grundlag

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at indsatsen for målgrupperne i Afdelingen for Opkvalificering fortsætter i samme retning, og med de handlingsinitiativer og indhold, der er lagt op til i Beskæftigelsesplanen 2021-2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager sagen til orientering

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog orienteringen.

Kim Thanner Franzpötter, afdelingsleder for Opkvalificering, deltog i drøftelsen.

Social- og Beskæftigelsesudvalget udtrykker ros for den tilgang og vej, der er blevet lagt i arbejdet i afdeling Opkvalificering.