Møde i udvalget d. 5. februar 2018
5. Udbud af udearealer i Center for Kommunale Ejendomme (O)
Sagsnr.: 330-2017-21718 Dok.nr.: 330-2017-466688 Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Der orienteres om status og proces for udbud af udearealer i
Center for Kommunale Ejendomme.
Baggrund
På Økonomiudvalget blev det den 12. september 2016
besluttet, at igangsætte processen for et strategisk udbud på udearealer ved
visse kommunale ejendomme.
Udbuddet og harmoniseringen af plejen er en af
forudsætningerne for at besparelsen på kr. 10 mio. i ejendomsdrift kan udmøntes
i 2019.
Administrationen har udarbejdet en oversigt, der samler og
organiserer samtlige af kommunens ejendomme på såkaldte ejendomstyper (bilag 1). På den baggrund er der foretaget en
harmonisering af driftsindsatsen på udearealerne for hver enkelt ejendomstype.
Efterfølgende kan der nu foretages et udbud af driften ved de ejendomstyper
administrationen ud fra en strategisk betragtning finder egnet til et udbud.
Inden udearealerne udbydes har virksomhederne på de enkelte
ejendomme fået mulighed for at forholde sig til det harmoniserede driftsniveau,
af de arealer der er knyttet til virksomheden.
Som det ses af bilag 1, er der gennem den strategiske
fragmentering udeladt visse ejendomstyper, der ikke er egnet til et udbud. Det
er alene ejendomstyper i regi af Center for Kommunale Ejendomme, der udbydes,
og af disse udbydes ikke jordbrugsarealer, byggegrunde, udlejningsejendomme
samt dele af de takstfinansierede sociale institutioner.
Af strategiske årsager udelades samtidig arealer, hvor VASAC
udfører den daglige driftsopgave. Dertil kommer enkelte konkrete opgavetyper,
som på baggrund af en strategisk analyse fastholdes i Ejendomsservice eller
overdrages til Entreprenørservice. Tankegangen bag den strategiske analyse har
været at placere de enkelte opgavetyper, hvor de løses bedst og kan indgå i en
større driftssammenhæng.
Idet der er tale om et førstegenerationsudbud, hvor der
forventeligt vil være behov for større eller mindre justeringer, udbydes
driften kun for to år dog med optioner på endnu 2 x 1 år.
Arealerne udbydes i 3 geografisk afgrænsede områder, der har
en størrelse, som gør det interessant at byde på, for store såvel som små
virksomheder. De geografiske områder tilrettelægges også således at der vil
være et fornuftigt samspil med den eksisterende bygningsdrift. Den geografiske
oversigt kan ses i bilag 2 og 3.
Da en del af de arealer som udbydes, allerede nu bliver
varetaget af eksterne leverandører (kan ses i bilag 3), vil der ikke blive tale
om at personale skal virksomhedsoverdrages. Desuden vil ikke elementerne på
arealerne bliver udbudt. Derfor vil Ejendomsservice stadig have opgaver på
arealerne.
Det er vanskeligt at sige om udbuddet på kort sigt, vil give
en besparelse indbygget i udbuddet af udearealerne, idet opgaverne flere steder
varetages af ansatte på vilkår, der ikke er konkurrencemæssige og
Ejendomsservice registrere ikke forbrugt tid på de enkelte arealer/elementer.
Over tid vil en harmonisering og overskuelig forvaltning af
udearealerne givetvis medføre en optimeret drift og dermed en økonomisk
besparelse.
Retligt
grundlag
Lov nr. 1564 af 15/12/2015 (Udbudsloven).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EF.
Slagelse Kommunes kompetenceplan.
Slagelse Kommunes indkøbspolitik.
Slagelse Kommunes sociale klausuler.
Handlemuligheder
Administrationen finder at udvalget kan vælge at tage
orienteringen til efterretning, ligesom udvalget kan vælge om de ønsker
yderligere orientering i det videre forløb.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den forelagte proces omkring
udbuddet af udearealer i Center for Kommunale Ejendomme følges.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Udbuddet er en af de
forudsætninger, som ledelsen har peget på for at besparelsen på kr. 10 mio. kan
udmøntes i 2019.
Der vil ikke blive
virksomhedsoverdraget personale fra hverken Ejendomsservice eller
Entreprenørservice til vinder af udbud. Årsagen er at en del af arealerne,
allerede nu bliver plejet af eksterne, samt at en del af elementerne på
arealerne forsat bliver plejet af egne folk. Skulle der mod forventning være en
eventuel overkapacitet af personaleressourcer, så vil det blive afviklet ved
naturlig afgang.
Konsekvenser
for andre udvalg
Det kan have konsekvenser for kommunale virksomheder tilknyttet
andre udvalg, at niveauet for drift af udearealerne harmoniseres, og dermed
ændres i forhold til tidligere praksis på den enkelte virksomhed.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.
at processen for udbud af udearealer i Center for Kommunale Ejendomme tages
til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker en orientering om status landsbypedeller.