Møde i udvalget d. 5. februar 2018

5.     Udbud af udearealer i Center for Kommunale Ejendomme (O)

Sagsnr.: 330-2017-21718               Dok.nr.: 330-2017-466688                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Der orienteres om status og proces for udbud af udearealer i Center for Kommunale Ejendomme.
Baggrund
På Økonomiudvalget blev det den 12. september 2016 besluttet, at igangsætte processen for et strategisk udbud på udearealer ved visse kommunale ejendomme.
Udbuddet og harmoniseringen af plejen er en af forudsætningerne for at besparelsen på kr. 10 mio. i ejendomsdrift kan udmøntes i 2019.
Administrationen har udarbejdet en oversigt, der samler og organiserer samtlige af kommunens ejendomme på såkaldte ejendomstyper (bilag 1). På den baggrund er der foretaget en harmonisering af driftsindsatsen på udearealerne for hver enkelt ejendomstype. Efterfølgende kan der nu foretages et udbud af driften ved de ejendomstyper administrationen ud fra en strategisk betragtning finder egnet til et udbud.
Inden udearealerne udbydes har virksomhederne på de enkelte ejendomme fået mulighed for at forholde sig til det harmoniserede driftsniveau, af de arealer der er knyttet til virksomheden.
Som det ses af bilag 1, er der gennem den strategiske fragmentering udeladt visse ejendomstyper, der ikke er egnet til et udbud. Det er alene ejendomstyper i regi af Center for Kommunale Ejendomme, der udbydes, og af disse udbydes ikke jordbrugsarealer, byggegrunde, udlejningsejendomme samt dele af de takstfinansierede sociale institutioner.
Af strategiske årsager udelades samtidig arealer, hvor VASAC udfører den daglige driftsopgave. Dertil kommer enkelte konkrete opgavetyper, som på baggrund af en strategisk analyse fastholdes i Ejendomsservice eller overdrages til Entreprenørservice. Tankegangen bag den strategiske analyse har været at placere de enkelte opgavetyper, hvor de løses bedst og kan indgå i en større driftssammenhæng.
Idet der er tale om et førstegenerationsudbud, hvor der forventeligt vil være behov for større eller mindre justeringer, udbydes driften kun for to år – dog med optioner på endnu 2 x 1 år.
Arealerne udbydes i 3 geografisk afgrænsede områder, der har en størrelse, som gør det interessant at byde på, for store såvel som små virksomheder. De geografiske områder tilrettelægges også således at der vil være et fornuftigt samspil med den eksisterende bygningsdrift. Den geografiske oversigt kan ses i bilag 2 og 3.
Da en del af de arealer som udbydes, allerede nu bliver varetaget af eksterne leverandører (kan ses i bilag 3), vil der ikke blive tale om at personale skal virksomhedsoverdrages. Desuden vil ikke elementerne på arealerne bliver udbudt. Derfor vil Ejendomsservice stadig have opgaver på arealerne. 
Det er vanskeligt at sige om udbuddet på kort sigt, vil give en besparelse indbygget i udbuddet af udearealerne, idet opgaverne flere steder varetages af ansatte på vilkår, der ikke er konkurrencemæssige og Ejendomsservice registrere ikke forbrugt tid på de enkelte arealer/elementer.
Over tid vil en harmonisering og overskuelig forvaltning af udearealerne givetvis medføre en optimeret drift og dermed en økonomisk besparelse.
Retligt grundlag
Lov nr. 1564 af 15/12/2015 (Udbudsloven).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EF.
Slagelse Kommunes kompetenceplan.
Slagelse Kommunes indkøbspolitik.
Slagelse Kommunes sociale klausuler.
Handlemuligheder
Administrationen finder at udvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning, ligesom udvalget kan vælge om de ønsker yderligere orientering i det videre forløb.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den forelagte proces omkring udbuddet af udearealer i Center for Kommunale Ejendomme følges.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udbuddet er en af de forudsætninger, som ledelsen har peget på for at besparelsen på kr. 10 mio. kan udmøntes i 2019.
Der vil ikke blive virksomhedsoverdraget personale fra hverken Ejendomsservice eller Entreprenørservice til vinder af udbud. Årsagen er at en del af arealerne, allerede nu bliver plejet af eksterne, samt at en del af elementerne på arealerne forsat bliver plejet af egne folk. Skulle der mod forventning være en eventuel overkapacitet af personaleressourcer, så vil det blive afviklet ved naturlig afgang.
Konsekvenser for andre udvalg
Det kan have konsekvenser for kommunale virksomheder tilknyttet andre udvalg, at niveauet for drift af udearealerne harmoniseres, og dermed ændres i forhold til tidligere praksis på den enkelte virksomhed.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at processen for udbud af udearealer i Center for Kommunale Ejendomme tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker en orientering om status landsbypedeller.