Møde i udvalget d. 8. april 2019

3.     Mål for beskæftigelsesindsatsens effektindikatorer 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-26963               Dok.nr.: 330-2019-110686                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet godkendte Beskæftigelsesplan 2019 den 19. december 2018. I tilknytning til Beskæftigelsesplanen er det kommunens praksis, at udvalget følger op på målopfyldelsen for de vigtigste effektindikatorer.
For at kunne levere en fortsat status på målopfyldelsen, kræver det udvalgets stillingtagen til, hvad de præcise mål og resultatambitioner er for 2019. Sagen blev behandlet første gang på udvalgsmødet den 4. marts 2019. Udvalget ønskede en forklaring på begrebet ”fuldtidspersoner” og et begrundet mere ambitiøst bud på nogle af målene.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget har mulighed for at komme med input til forslag til mål og niveaumål for 2019. Administrationen foreslår, at de justerede mål for 2019 fastsættes til:
Område
Mål
Borgere i den arbejdsdygtige alder på kommunal forsørgelse
 
Antal borgere på kommunal forsørgelse (18-66 år) skal reduceres fra 9.677 til 9.552 fuldtidspersoner fra december 2018 til december 2019.
Samarbejdet med virksomhederne
Jobcentrets samarbejdsgrad med virksomhederne i Slagelse Kommune skal minimum være på niveau med jobcentrenes gennemsnitlige samarbejdsgrad på landsplan i 2019.
Fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere
Antal beskæftigede lønmodtagere med bopæl i Slagelse Kommune skal øges fra 29.037 til 29.158 fuldtidspersoner fra december 2018 til december 2019.
Borgere tættest på arbejdsmarkedet
Bruttoledigheden skal reduceres fra 1.798 til 1.729 personer fra december 2018 til december 2019.
Langtidsledigheden
Langtidsledigheden skal reduceres fra 437 til 428 personer fra december 2018 til december 2019.
Andel flygtninge og familiesammenførte i beskæftigelse
Andelen af flygtninge og familiesammenførte til flytninge, som er i lønmodtagerbeskæftigelse efter 3 år i Danmark, skal minimum følge landsudviklingen i 2019.
Unge uden uddannelse
Antallet af uddannelseshjælpsmodtagere skal reduceres fra 702 til 642 fuldtidspersoner fra december 2018 til december 2019.
Borgere i udkanten af arbejdsmarkedet
Antallet af langtidsforsørgede personer (over 3 sammenhængende år på kommunal forsørgelse) skal reduceres fra 1.725 til 1.700 personer fra december 2018 til december 2019.
Handicappede i beskæftigelse
Forventet kommende landsdækkende survey:
Antallet af personer med et større handicap på arbejdsmarkedet skal minimum følge landsudviklingen i 2019.
Vurdering
Ændringer af mål i forhold til 2018
Administrationen anbefaler, at nøgleindikatorer fra 2018 videreføres til 2019, bort set fra 1 indikator. Nøgleindikatorerne understøttes datamæssigt i jobindsats.dk og på integrationsbarometer.dk og vurderes at være bedst til at give et dækkende billede af de vigtigste effekter.
Den eneste ændring i forhold til 2018 er, at nøgleindikatoren i forhold til flygtninge og familiesammenførte tilpasses, så indikatoren følger Udlændinge- og Integrationsministeriets integrationsbarometer. Her er det regeringens mål, at halvdelen af flygtninge og familiesammenførte til flygtninge er i beskæftigelse 3 år efter deres ankomst til Danmark. Den tilpassede måling kommer dermed til at omhandle specifikt borgere, der er omfattet af integrationsprogrammet.
Desuden foreslås det, at udvalget tilføjer beskæftigelsesministerens nye mål om, at flere personer med større handicap skal være en del af arbejdsmarkedet. Indtil videre har ministeriet kun udmeldt, at der vil blive lavet en landsdækkende survey til at følge op på målet, men der er ingen oplysninger om, hvornår eller hvordan målingen finder sted. Udvalget skal være opmærksom på, at der bliver tale om en subjektiv vurdering og ikke en registerbaseret opfølgning.
Forklaring af begrebet ”fuldtidspersoner”
Flere af Beskæftigelsesministerens mål er angivet som ”fuldtidspersoner”. Opgørelsesmetoden anvendes i mange sammenhænge, fordi den er relativt præcis til at indikere udviklingen i økonomien for de forskellige ydelser. Desuden giver fuldtidspersoner en overordnet indikation på antal løbende borgere i måneden. I målene opgøres fuldtidspersoner pr. måned. Det betyder eksempelvis, at hvis 1 borger i løbet af en måned er ledig i 20 dage og en anden borger er ledig i 10 dage, så tæller de 2 ledighedsberørte personer som 1 ledig fuldtidsperson i en måned med 30 dage. På tilsvarende vis anvendes også opgørelse af fuldtidsbeskæftigede. Fuldtidsbeskæftigede beregnes som antal løn-/arbejdstimer pr. måned. Hver gang der optælles 160,33 timer, så tæller det som 1 fuldtidsbeskæftiget.
Forklaring af forudsætninger for fastsættelse af målniveauer
Da det er en kompliceret opgave at fastsætte realistiske og samtidig ambitiøse niveauer for effektmålene, har administrationen udarbejdet et forslag til målniveauer. Niveauerne er fastsat ud fra de enkelte måls aktuelle status, tidligere års udvikling, forventede sæsonudsving, budget, prognoser for befolkning, ledighed og beskæftigelse, kendskab til virksomhedernes efterspørgsel og borgernes sammensætning, samt viden om de iværksatte og påtænkte indsatser i 2019.
Der er udarbejdet et forudsætningsnotat (bilag), som oplister de relativt tekniske beregningsforudsætninger, som er nødvendige for at kunne fastsætte målniveau. Heri indgår også overvejelser om afgørende faktorer, som forventes at kunne få indvirkning på resultatet i 2019. På overordnet niveau tager forudsætningerne afsæt i Regeringens Økonomiske Redegørelse fra december 2018 samt den faktiske udvikling i Slagelse Kommune i 2018 holdt op imod landsudviklingen. Det sidste er med til at give et billede af den lokale konjunktursituation, hvor branche- og uddannelsessammensætning spiller en vigtig rolle.
Justeringer i mål siden udvalgsmøde i marts 2019
På baggrund af udvalget ønske har administrationen udarbejdet et mere ambitiøst bud på målniveauer for 3 af målene, som handler om: Antal borgere på kommunal forsørgelse, antal uddannelseshjælpsmodtagere og antal beskæftigede.
Ændringen i det samlede antal borgere på kommunal forsørgelse er en afledt konsekvens af ændring i antal uddannelseshjælpsmodtagere. Der foreslås en yderligere reduktion på 20 fuldtidspersoner på uddannelseshjælp udover de 40 fuldtidspersoner, som var foreslået i første omgang. Begrundelsen for denne yderligere reduktion er, at signalerne i forbindelse med Forenklingsreform og egen omlægning af ungeindsatsen giver en tro på, at det bliver mere legalt at få unge direkte i beskæftigelse frem for uddannelse, når de ikke er parate til uddannelse.
Herudover forventes godt og vel en fordobling af den forventede stigning i beskæftigelsesmålet. Det sker med baggrund i faktiske efterregistreringer for december 2018, som i høj grad har påvirket billedet for Slagelse i en positiv retning. Efterregistreringerne for december 2018 betyder, at der i stedet for en stigning på 58 fuldtidspersoner, forventes en stigning på 121 fuldtidspersoner. Politisk er det dog vigtigt at være opmærksom på, at målet i forhold til lønmodtagerbeskæftigelse kun er en meget overordnet indikator på beskæftigelsesindsatsen, fordi mange andre faktorer påvirker dette mål. Faktisk er der historisk set kun en meget begrænset sammenhæng mellem ledighedsudvikling og beskæftigelsesudvikling, fordi arbejdsstyrken ikke er en stationær størrelse, men svinger meget over tid. Tendensen gør sig i særlig grad gældende på kommuneniveau, hvor der er meget forskellige udviklinger i til- og afgange i arbejdsstyrken. Blandt andet har det stor betydning for beskæftigelsesniveauet, i hvor høj grad kommunerne formår at tiltrække tilflyttere, som er i beskæftigelse. Ved fremsættelsen af målet første gang blev det pointeret, at det var et mål, hvor der forventedes en del efterregistrering for december 2018. Det ville derfor give god mening at genberegne og efterjustere målet ud fra de opdaterede tal, hvilket nu er sket.  
Siden sidste præsentation i marts er der desuden sket en justering af udgangspunktet for bruttoledigheden i december 2018. Det er sket med baggrund i de forventede efterregistreringer for A-dagpenge. De første ledighedstal for A-dagpenge byggede således på borgernes egen angivelse af forventede ledighed. Niveaumålet for december 2019 bygger på samme metode som sidst, hvor der tages udgangspunkt i regeringens prognose og den faktiske udvikling i Slagelse i 2018 sammenholdt med udviklingen på landsplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter mål og målniveauer for 2019.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Godkendt.