Møde i udvalget d. 8. april 2019
3. Mål for beskæftigelsesindsatsens effektindikatorer 2019 (B)
Sagsnr.: 330-2018-26963 Dok.nr.: 330-2019-110686 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet godkendte Beskæftigelsesplan 2019 den 19. december
2018. I tilknytning til Beskæftigelsesplanen er det kommunens praksis, at
udvalget følger op på målopfyldelsen for de vigtigste effektindikatorer.
For at kunne levere en fortsat status på målopfyldelsen,
kræver det udvalgets stillingtagen til, hvad de præcise mål og resultatambitioner
er for 2019. Sagen blev behandlet første gang på udvalgsmødet den 4. marts
2019. Udvalget ønskede en forklaring på begrebet fuldtidspersoner og et
begrundet mere ambitiøst bud på nogle af målene.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget har mulighed for at komme
med input til forslag til mål og niveaumål for 2019. Administrationen foreslår,
at de justerede mål for 2019 fastsættes til:
Område
|
Mål
|
Borgere i den arbejdsdygtige alder på kommunal
forsørgelse
|
Antal borgere på kommunal forsørgelse (18-66 år) skal
reduceres fra 9.677 til 9.552 fuldtidspersoner fra december 2018 til december
2019.
|
Samarbejdet med virksomhederne
|
Jobcentrets samarbejdsgrad med virksomhederne i Slagelse
Kommune skal minimum være på niveau med jobcentrenes gennemsnitlige
samarbejdsgrad på landsplan i 2019.
|
Fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere
|
Antal beskæftigede
lønmodtagere med bopæl i Slagelse Kommune skal øges fra 29.037 til 29.158
fuldtidspersoner fra december 2018 til december 2019.
|
Borgere tættest på arbejdsmarkedet
|
Bruttoledigheden skal reduceres fra 1.798 til 1.729
personer fra december 2018 til december 2019.
|
Langtidsledigheden
|
Langtidsledigheden skal reduceres fra 437 til 428 personer
fra december 2018 til december 2019.
|
Andel flygtninge og familiesammenførte i beskæftigelse
|
Andelen af flygtninge og
familiesammenførte til flytninge, som er i lønmodtagerbeskæftigelse efter 3
år i Danmark, skal minimum følge landsudviklingen i 2019.
|
Unge uden uddannelse
|
Antallet af uddannelseshjælpsmodtagere skal reduceres fra
702 til 642 fuldtidspersoner fra december 2018 til december 2019.
|
Borgere i udkanten af arbejdsmarkedet
|
Antallet af langtidsforsørgede personer (over 3
sammenhængende år på kommunal forsørgelse) skal reduceres fra 1.725 til 1.700
personer fra december 2018 til december 2019.
|
Handicappede i beskæftigelse
|
Forventet kommende landsdækkende survey:
Antallet af personer med et større handicap på
arbejdsmarkedet skal minimum følge landsudviklingen i 2019.
|
Vurdering
Ændringer af mål i forhold til 2018
Administrationen anbefaler, at nøgleindikatorer fra 2018
videreføres til 2019, bort set fra 1 indikator. Nøgleindikatorerne understøttes
datamæssigt i jobindsats.dk og på integrationsbarometer.dk og vurderes at være
bedst til at give et dækkende billede af de vigtigste effekter.
Den eneste ændring i forhold til 2018 er, at nøgleindikatoren
i forhold til flygtninge og familiesammenførte tilpasses, så indikatoren følger
Udlændinge- og Integrationsministeriets integrationsbarometer. Her er det
regeringens mål, at halvdelen af flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge er i beskæftigelse 3 år efter deres ankomst til Danmark. Den
tilpassede måling kommer dermed til at omhandle specifikt borgere, der er
omfattet af integrationsprogrammet.
Desuden foreslås det, at udvalget tilføjer
beskæftigelsesministerens nye mål om, at flere personer med større handicap
skal være en del af arbejdsmarkedet. Indtil videre har ministeriet kun udmeldt,
at der vil blive lavet en landsdækkende survey til at følge op på målet, men
der er ingen oplysninger om, hvornår eller hvordan målingen finder sted.
Udvalget skal være opmærksom på, at der bliver tale om en subjektiv vurdering
og ikke en registerbaseret opfølgning.
Forklaring af begrebet fuldtidspersoner
Flere af Beskæftigelsesministerens mål er angivet som
fuldtidspersoner. Opgørelsesmetoden anvendes i mange sammenhænge, fordi den
er relativt præcis til at indikere udviklingen i økonomien for de forskellige
ydelser. Desuden giver fuldtidspersoner en overordnet indikation på antal
løbende borgere i måneden. I målene opgøres fuldtidspersoner pr. måned. Det
betyder eksempelvis, at hvis 1 borger i løbet af en måned er ledig i 20 dage og
en anden borger er ledig i 10 dage, så tæller de 2 ledighedsberørte personer
som 1 ledig fuldtidsperson i en måned med 30 dage. På tilsvarende vis anvendes
også opgørelse af fuldtidsbeskæftigede. Fuldtidsbeskæftigede beregnes som antal
løn-/arbejdstimer pr. måned. Hver gang der optælles 160,33 timer, så tæller det
som 1 fuldtidsbeskæftiget.
Forklaring af forudsætninger for fastsættelse af
målniveauer
Da det er en kompliceret opgave at fastsætte realistiske og
samtidig ambitiøse niveauer for effektmålene, har administrationen udarbejdet
et forslag til målniveauer. Niveauerne er fastsat ud fra de enkelte måls
aktuelle status, tidligere års udvikling, forventede sæsonudsving, budget,
prognoser for befolkning, ledighed og beskæftigelse, kendskab til
virksomhedernes efterspørgsel og borgernes sammensætning, samt viden om de
iværksatte og påtænkte indsatser i 2019.
Der er udarbejdet et forudsætningsnotat (bilag), som oplister
de relativt tekniske beregningsforudsætninger, som er nødvendige for at kunne
fastsætte målniveau. Heri indgår også overvejelser om afgørende faktorer, som
forventes at kunne få indvirkning på resultatet i 2019. På overordnet niveau
tager forudsætningerne afsæt i Regeringens Økonomiske Redegørelse fra
december 2018 samt den faktiske udvikling i Slagelse Kommune i 2018 holdt op
imod landsudviklingen. Det sidste er med til at give et billede af den
lokale konjunktursituation, hvor branche- og uddannelsessammensætning spiller
en vigtig rolle.
Justeringer i mål siden udvalgsmøde i marts 2019
På baggrund af udvalget ønske har administrationen
udarbejdet et mere ambitiøst bud på målniveauer for 3 af målene, som handler
om: Antal borgere på kommunal forsørgelse, antal uddannelseshjælpsmodtagere og
antal beskæftigede.
Ændringen i det samlede antal borgere på kommunal
forsørgelse er en afledt konsekvens af ændring i antal
uddannelseshjælpsmodtagere. Der foreslås en yderligere reduktion på 20
fuldtidspersoner på uddannelseshjælp udover de 40 fuldtidspersoner, som var
foreslået i første omgang. Begrundelsen for denne yderligere reduktion er, at
signalerne i forbindelse med Forenklingsreform og egen omlægning af
ungeindsatsen giver en tro på, at det bliver mere legalt at få unge direkte i
beskæftigelse frem for uddannelse, når de ikke er parate til uddannelse.
Herudover forventes godt og vel en fordobling af den
forventede stigning i beskæftigelsesmålet. Det sker med baggrund i faktiske
efterregistreringer for december 2018, som i høj grad har påvirket billedet for
Slagelse i en positiv retning. Efterregistreringerne for december 2018 betyder,
at der i stedet for en stigning på 58 fuldtidspersoner, forventes en stigning
på 121 fuldtidspersoner. Politisk er det dog vigtigt at være opmærksom på, at
målet i forhold til lønmodtagerbeskæftigelse kun er en meget overordnet
indikator på beskæftigelsesindsatsen, fordi mange andre faktorer påvirker dette
mål. Faktisk er der historisk set kun en meget begrænset sammenhæng mellem
ledighedsudvikling og beskæftigelsesudvikling, fordi arbejdsstyrken ikke er en
stationær størrelse, men svinger meget over tid. Tendensen gør sig i særlig
grad gældende på kommuneniveau, hvor der er meget forskellige udviklinger i
til- og afgange i arbejdsstyrken. Blandt andet har det stor betydning for
beskæftigelsesniveauet, i hvor høj grad kommunerne formår at tiltrække
tilflyttere, som er i beskæftigelse. Ved fremsættelsen af målet første gang
blev det pointeret, at det var et mål, hvor der forventedes en del
efterregistrering for december 2018. Det ville derfor give god mening at
genberegne og efterjustere målet ud fra de opdaterede tal, hvilket nu er
sket.
Siden sidste præsentation i marts er der desuden sket en
justering af udgangspunktet for bruttoledigheden i december 2018. Det er sket
med baggrund i de forventede efterregistreringer for A-dagpenge. De første
ledighedstal for A-dagpenge byggede således på borgernes egen angivelse af
forventede ledighed. Niveaumålet for december 2019 bygger på samme metode som
sidst, hvor der tages udgangspunkt i regeringens prognose og den faktiske
udvikling i Slagelse i 2018 sammenholdt med udviklingen på landsplan.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Udvalget beslutter mål og målniveauer for 2019.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende:
Godkendt.